שאלה ל-arriy80 (ובכלל)

שאלה ל-arriy80 (ובכלל)

מאיזו נקודה אתה מגיע כשאתה נכנס לפורום של "חילונים" ומנסה לשכנע אותם במשהו שהם לא? אגב, איך אתה מגדיר את עצמך? אתה בכלל חילוני?
 

שרון AAA

New member
הוא מחבת"ניק

זה זרם חדש ביהדות. זרם שרואה עצמו במייצג היהדות לדורותיה וכיודע מה אלוהים אמר ורוצה וכעליון על חילוניים
 

arriy80

New member
אני יהודי!

אינני מנסה לשכנע אף אחד. ("במשהו שהם לא" - לא הבנתי את ההגדרה.) אני לא ינסה לשכנע אחד שלא אוהב מאכל מסויים שזה מאכל טעים. - זה ענין של טעם אישי. אני מביא עובדות מקובלות בעם ישראל, והוויכוח הוא - כנראה - האם עובדות אלו אמתיות. אני לא בא לשכנע אף אחד להתחיל לשמור מצוות, אינני חושב שבמסגרת כזו הדבר יבא תועלת. אני מנסה להביא את השקפת היהדות - כפי הבנתי. הבנתי האישית נובעת מעיון בספרים וממה שקיבלתי מרבותי. לדעתי האישית - זוהי הדרך שבה עם ישראל הלך לאורך כל ההסטוריה עד לתקופת ההשכלה. נכון שהיו כאלו שכפרו - בתורה שבכתב או שבע"פ - וסטו מהדרך, אך לא כתופעה עצומה שגררה חלקים גדולים מהעם בעקבותיה ולתקופה כה ארוכה - וזאת ניתן לבדוק בהסטוריה היהודית לדורותיה. ההגדרה העצמית שלי לא נוגעת לעצם הענין. אם דברי נכונים או ראויים לדון עליהם - קבלו אותם ודונו עליהם, גם אם אני כלל לא יהודי (אני כן). אגב, היהדות לא מקבלת את המושג "חילוני" (מלשון חול או זר) - זו הגדרה מודרנית. אף יהודי אינו חול או זר ליהדות. יש יהודים ששומרים תורה ומצוות ויש כאלו שפחות. כל יהודי הוא בן קרוב לאלוקים שיש לו חלק בתורה, וככזה יש לו זכות לבוא ללמוד ולברר את עיקרי היהדות, ואם יבחר - יתקרב לשמירת תורה ומצוות. אינני מתכוון בדברי לקנטר או לפגוע באף אחד. אם משתמע כך מדברי, אבקש את סליחתו מראש. פורים שמח לכולם, מקווה להמשיך לאחר ימי הפורים.
 
אתה מתחמק

לא אכפת לי מה אה רוצה לעשות ("אני לא בא לשכנע") או מה היהדות מקבלת או לא. לא מעניין אותי אז אל תטריח אותי בכלל. אם אתה לא חילוני, מה אתהכן?
 

masorti

New member
לא ברור לך שהוא חרדי?

ולאו דווקא מהמתונים שבהם.
 
לא ברור לי כלום

אני מעדיף לתת לבן אדם להציג את עצמו. רוצה שאני אנחש מי אתה ומאיפה אתה בא?
 

arriy80

New member
אינני מטריח אף אחד

לא בקשתי מאף אחד להגיב להודעות שלי, ואין לי שום כוונה "להטריח" אף אחד. זו במה ציבורית וכל אחד כותב פה מרצונו החופשי. מקום זה נוצר כדי להביע דעות בצורה חופשית ולא משנה מה האדם לובש וכיצד הוא מתנהג. אני משתדל לשמור על סגנון כתיבה גבוה ולא מתלהם, ומצפה שאחרים פה ילכו בדרך כזו. הייתי מצפה לתגובות עניניות על הדברים שאני כותב בין אם אני "חילוני" או חרדי ממאה שערים. אני משתדל להתיחס לכל תגובה בעניניות ולא משנה לי מי עומד מאחוריה.
 
אתה האמא של המטריחים

שאלתי אותך שאלה פשוטה וכתבת לי מסה באורך של עמוד וחצי בלי לענות. אני עדיין מחכה לתשובה.
 
ואתה מתחמק מלענות

לאיזו קהילה אתה משתייך. למה? מה רע בלהצהיר על הזהות שלך? אני מקווה שאתה לא מתבייש במי שאתה.
 

arriy80

New member
שוב - כל שיוך יגרור הסתכלות שונה!

אם אומר שאני מסורתי, יגידו לי: מה אתה רוצה, גם אתה לא שומר מצוות כפי מה שאתה רוצה להגיד. אם אומר שאני דתי, יאמרו לי, גם הרבנים שלכם מתירים כל מיני דברים לא כפי מה שאתה אומר. אם יבינו שאני חרדי, התגובה תהיה (והיא...) זועמת על כך שאני מנסה "להחזיר בתשובה"... במקום לדון על הדעות שאני מביא דנים עלי. אתה רוצה שאכתוב שאני מארגון "ערכים" ובשביל זה נכנסתי לפה??? ממש לא! מאמין שיש להם מספיק במות (פחות מתלהמות) מלבד הפורום הזה. וגם אם היה נכנס לפה מישהו מערכים, אסור לו להתבטאות פה? הרי יש לו דעה על השקפת היהדות, ומדוע שלא יתבטא פה??? אם יש ויכוח על נכונות הדעות שלו, יש לדון על כך. אבל לא על האדם!
 

שרון AAA

New member
מה אתה מחפש בפורום הזה?

כששאלו שאלה הלכתית אמרת עדיף לשאול רב מוסמך. כל דיון אחר אתה מנסה למשוך לכיוון של נכונות קיום מעמד הר סיני. מה המטרה שלך בזה?? מדוע אתה בא לפורום "יהדות לחילונים" ?
 

arriy80

New member
שאלה נכונה!

נכון, כששאלו על הלכות, אמרתי שצריך לשאול רב מוסמך. אינני רב ואני לא רואה את המקום כאן לדבר על שמירת מצוות. זהו מקום של החלפת רעיונות. אז מה אני עושה פה? פורום "יהדות לחילונים" - לפי הבנתי - אינו פורום (רק) של חילונים שמדברים על יהדות, אלא פורום שבו חילונים יכולים לקבל מידע על היהדות. כאן ניתנת במה לכל מי שחושב שיש לו ידע על היהדות להציג את ידיעותיו כדי שיוכלו אחרים לקבל ידע, או לדון עליהם במקרה שלא מסכימים אותם. אני כמו כל אחד מכם, מציג את דעתי, מצפה שידונו עליהם בעניניות ובצורה מכובדת. אני לא מסמיך את עצמי לדבר בשם היהדות, אלא בסה"כ מביא את ידיעותי. מי שירצה לחלוק - מוזמן. מי שירצה לדון עליהם - בשמחה. גם בחתימתי אני כותב שמי שרוצה לבדוק את האמת (אם קיימת), יפנה לאלו שמעבירים אותה לאורך ההסטוריה. למה חשוב לי לדבר על מעמד הר סיני? לדעתי, יש להתיחס לפירוש התורה כפי שהועבר מדור לדור (ויש שיחלקו על זה). על זה יש דיון האם הפירוש הוא מוסמך, ומי מוסמך להעביר אותו הלאה. והרי התורה ניתנה במעמד הר סיני, ושם - לפי איך שנמסר - התקבל גם הפירוש. כעת, יש לבדוק: מי טוען זאת והאם דבריו נכונים. (השאלה: "מהי מטרתו" כלל לא רלוונטית לדיון כזה!) אחד שיגש ללמוד רפואה באופן עצמאי מתוך ספרים שמצא בספריה, לא יוכל לפרש מושגים שמקובלים בעולם הרפואה. מושגים אלו התקבלו לפני עשרות/מאות שנים כשהרפואה נהיתה ממוסדת. לא ייתכן שאחד יפרש את המילה "סטטוסקופ" שהיא מחלה זיהומית. כמו ש"סיטורציה" היא לא משחה אנטיביוטית. הוא צריך לקבל מידע ממי שכבר הוסמך לרפואה או לפחות בעל ידע מוסמך. כך אני מבין את היהדות. כל מבנה היהדות, כולל עיקרי אמונה, עניני מוסר, הלכות וכדומה, הועברו מדור לדור. לפי זה יש לדון מה הועבר? האם הכל הועבר בשלמות? מי המוסמך להעביר? אך מי שירצה לקום היום ולפרש לעצמו ענינים - בבקשה, אך יש לדון האם הוא מוסמך לזה, ועל פי מה הוא מפרש.
 

שרון AAA

New member
תשובה ארוכה לשאלה קצרה

אז כל דיון בעיקר אמונה,מוסר הלכות וכדומה אתה מתכוון למשוך למה שאתה רואה כעיקר הגדול מכולם שזה עבר מדור לדור והגיע ישירות מאלוהים?
 

arriy80

New member
אכן כך!

"מה שאתה רואה כעיקר הגדול מכולם שזה עבר מדור לדור והגיע ישירות מאלוקים" - נכון. וזאת יש לבדוק: א. אם הטענה היא שהכל הגיע ישירות מאלוקים - את מי אלוקים הסמיך לדבר בשמו? את מי אלוקים הסמיך להעביר את תורתו? ב. אם יש אדם שהוסמך ע"י האלוקים, את מי הוא הסמיך הלאה? ומי היו אלו שהרכיבו את שרשרת הדורות שעל-ידם נמסרה היהדות. ג. האם הדברים הועברו בצורה נכונה. מי אמר שלא היו תקלות בדרך? אולי הדברים השתבשו ופורשו לא נכון? ה. מי הוסמך להעביר את הדברים ולפרשם? כמו בכל תחום הדרוש אנשים מוסמכים, גם כאן יש לבדוק מי המוסמכים ומי הסמיך אותם עצמם.
 

arriy80

New member
אינני מתכוון "למשוך"!

בכל דיון בכל ענין הנוגע ליהדות, אני יכול להביע את דעתי, כפי הבַנתי. אפשר לדון על משמעות מצווה מסויימת, או חג כלשהו. אפשר לנסות לפרש ענין בפרשת השבוע, או מדרש חז"ל. אם תעלה השאלה: ומי אמר שאתה צודק, אז אפנה את השואל לכיוון מעבירי המסורת מדור לדור. כדי לבדוק אם הבנתי מהם נכון, והאם הם המוסמכים לפרש כך.
 
למעלה