שאלה ממש מתבקשת לפסח...

masorti

New member
שאלה ממש מתבקשת לפסח...

אם קוראים את פרשת יציאת מצרים בשמות פרקים י"א-י"ב, אפשר לראות שהאל הוציא "פקודת מבצע" מסודרת ליממה של היציאה ממצרים (פרק י"א) ובני ישראל ביצעו אותה (פרק י"ב). ההוראות כללו בין השאר שאילת כלי כסף וזהב מהשכנות, וכן הכנת ואכילת קורבן הפסח. השאלה שלי היא פשוטה... היות ובני ישראל ידעו מראש שבלילה הבא יעזבו את מצרים, והיות ומצאו זמן ללכת לשכנות לשאול כלים וכן לצלות ולאכול את קרבן הפסח... איך זה שלא מצאו 18 דקות רצופות כדי לאפות לחם, ונאלצו לצאת בבהילות עם "עוגות מצות"? (גם אם נניח שהמצות של אז אינן אלה של היום, עדיין נאמר במפורש שיצאו בבהילות ולא הספיקו לאפות. וזה מוזר מאוד בהתחשב במה שציינתי קודם.) אפשר להוסיף סעיף המשך לשאלה... איך זה שנאלצו לצאת ללא צידה לדרך ("וגם צדה לא עשו להם"), אבל הצליחו לצאת עם צאן ובקר כבד מאוד? הרי הרבה יותר קל לארגן בלחץ זמן שק עם אוכל לדרך, מאשר לכנס את הפרות והכבשים ולנהוג אותם בשיירה היוצאת. דרך אגב, גם הטקסט של ביצוע קורבן הפסח כולל דבר מוזר. החלק הראשון בפרק י"ב מתאר את חוקי חג הפסח, כולל איסור אכילת חמץ והצורך לאכול קורבן פסח בחפזון, והמצווה לאכול מצה. אלא שלשון הקטע (זמן עתיד) וכן מיקומו בפרק יוצרים את התחושה שהוא נאמר עוד בטרם היציאה ממצרים. זה מוזר מאוד משום ההנחה היא שהשימוש במצות והחפזון היו אילוץ שנוצר בזמן היציאה ולא משהו שנקבע מראש. לכאורה יש מצב שבו האל מודיע לעם מראש שבעוד כמה שעות הם לא יספיקו להכין לחם, ולכן בעתיד יחגגו עם מצות. אז אם הוא מודיע להם מראש שתהיה בעיית זמן, הדעת נותנת שבני ישראל ימהרו ויאפו לחם כדי להקדים תרופה למכה. זה כמובן לא מה שקורה. מוזר.
 

shushu10

New member
החפזון= לפי הרב קוק (אורות האמונה)

לפי הרב קוק החפזון אינו עוסק או עונה על צורך טכני של "הספק" ההכנות הגשמיות ואינו מדד של זמן, אלא על צורך ב"הצתה" מזורזת של גילוי וקבלת האמונה. "ביציאת מצרים נולדה האומה הישראלית וביציאת מצרים התבססה אמונתה..." "אמונה בלא מצרים זאת נחלת ישראל היא, שהתחילו להבליטה ביציאת מצרים והרשימוה במזג חייהם, בשעת חפזון". העובדה של היציאה ממצרים בחפזון משפיעה על צביונה של האמונה הישראלית. בירורים שכליים אנושיים מצריכים תהליכים ממושכים ולעומתם ההתגלות מתרחשת כהרף עין ומגיעה לידי מיצוי בפתאומיות. "כי הדבר היסודי המחיה הכל עולה למעלה מכל דין ומשפט, כ"א הכל מאיר בבת אחת בשטף אור גדול, של מורא גדול, זו גילוי שכינה". "וחוזר כח עליון זה ומאיר בכל מועד חג הפסח.."
 

shushu10

New member
עוד על החפזון ואפיית המצה...

הרב יוסף דב סולובייצ'יק כתב במסה "קול דודי דופק" על האחריות שלנו כלפי הזמן אשר בטוייה נתן לראות במצוות אכילת מצה, שהיא זכר לגאולה. אנו מצווים לא להשהות את המצה, אנו צריכים לאפות אותה טרם תחמיץ. אסור לנו להחמיץ הזדמנות הסטורית. כמו בשיר השירים המתארת את רדיפת הדוד אחר הרעיה והרעיה אחר הדוד, ("פתחתי אני לדודי ודודי חמק עבר.. בקשתיהו ולא מצאתיהו..")וההחמצה הגדולה - החיפושים מסתיימים רק ב"כמעט" מפגש, כך, אומר הרב באותו כיוון של פירוש הפסוקים הללו, - " חייבים אנו להיענות לקולו של הא-להים הקורא לאדם "איכה", היהדות הקפידה מאד על איסור חימוץ השעה.. שהייה כלשהי נחשבת על ידה לפשע. האדם מפסיד לפעמים את עולמו בשל חטא אחד -"ויתמהמה". וך החמץ בחג החרות מייצג את איסור החמצת השעה. על כן חגורים אכלו בני ישראל, באותו לילה שלפני היציאה ממצרים, הלא הוא הפסח לה', כדי שלא יתמהמהו כלל, וכולם כאיש אחד יצאו בשעה המיועדת המדויקת.
 

פלגיה

New member
באמת שאלה טובה

אחי שאל אותי את השאלה הזאת לפני כשבועיים, ומאז אני שוברת את הראש כדי למצוא תשובה. מה שנראה לי הוא אחת מכמה אפשרויות: א. סוג של הפגנה. כלומר כל החיפזון הוא לא אילוץ אלא ביטוי של אמונה באל. הוא אמר לצאת - ואנחנו יוצאים בו ברגע. ב. הפוך: ביטוי של חוסר אמונה של בני ישראל - עד הרגע האחרון הם לא האמינו שהם אכן יוצאים. אז הם עשו הכל, אבל לא אפו לחם בכמות המספיקה. ג. אפשר גם לומר שהמצות הם לא רק לחם שנאפה בחיפזון, אלא גם לחם שעמיד יותר במסעות (כמו הפסטות שהומצאו בתקופה שבה האיטלקים הרבו לצאת למסעות מחקר)
 

usa2003

New member
אולי בנושא הציווי לאכילת המצות.....

ומראש טמון הפיתרון לקושיה החמישית של פסח. איך בוצעה הלכה למעשה 'מכת הבכורות' ? כלומר איך הבכורות של המצרים מתו בדיוק בערב ליל הסדר ? כי ככתוב מי שאכל חמץ בערב הפסח היו המצרים. בני ישראל לא אכלו חמץ באותו הערב לפחות ולכן ניצלו מהמכה הזאת. אולי יש קשר בנידון ? איזו הרערלה במזון שגרמה שמי שאכן אכל חמץ למות. יציאת מצרים זהו מבצע שיש לתכננו מראש ובקפידה.
 

אביתר30

New member
אין קשר..

למעשה כל החגים הם במקורם חגים קדומים - חגים חקלאים.. חג הפסח - חג קציר שעורים וענין המצות בא בין השאר להבדיל בין תבואה ישנה לחדשה.. יש לשים לב לעניין הלחם "עוני" שמתייחס לשעורים דווקא.. "ראיה" לעתיקות החג..יש בסיפור על לוט שנתן למלאכים מצות בראשית יט א ויבאו שני המלאכים סדמה בערב ולוט ישב בשער-סדם וירא-לוט ויקם לקראתם וישתחו אפים ארצה. ב ויאמר הנה נא-אדני סורו נא אל-בית עבדכם ולינו ורחצו רגליכם והשכמתם והלכתם לדרככם ויאמרו לא כי ברחוב נלין. ג ויפצר-בם מאד ויסרו אליו ויבאו אל-ביתו ויעש להם משתה ומצות אפה ויאכלו. ורש"י כותב "ומצות אפה - פסח היה"..
 

פלגיה

New member
אולי יש משהו בדבריך

אבל - הפסוקים בספר שמות אומרים במפורש: וַיִּסְעוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס, סֻכֹּתָה, כְּשֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים, לְבַד מִטָּף. לח וְגַם-עֵרֶב רַב, עָלָה אִתָּם, וְצֹאן וּבָקָר, מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד. לט וַיֹּאפוּ אֶת-הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם, עֻגֹת מַצּוֹת--כִּי לֹא חָמֵץ: כִּי-גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם, וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ, וְגַם-צֵדָה, לֹא-עָשׂוּ לָהֶם.
 

אביתר30

New member
נראה לי שקוראים לזה אטיולוגיה..

למרות שאני לא אוהב את המונח הזה..ואת השימוש שחוקרי המקרא עושים בו.. באופן כללי אני מאד מאמין במסופר במקרא..אבל כאמור לפעמים בהחלט מדובר רק בסיפור שמנסה להסביר משהו..(במקרה הזה , מדוע אוכלים מצות..)
 

masorti

New member
אבל המחבר אינו אידיוט...

ואם מדובר בהסבר בדיעבד, היה סביר שלא ייתפר בתפרים גסים שיגלו לכולם שמדובר בסיפור אטיולוגי ולא בתיאור עובדתי.
 

usa2003

New member
בסך הכל ניסיתי לתת כיוון אפשרי

והגיוני לגבי 'מכת בכורות'. בעיקרון אני לא מאמין בניסים ותופעות מאגיות וכדומה ולכן אני מחפש הסבר מעשי למה שקרה. דבריו של הכותב הקודם לגבי המצות שאפה לוט ל 2 המלאכים (מתוך ה 3 ) שהיו אורחיו בסדום לדעתי תומכת בגירסה כי המצות לא הומצאו ביציאת מצרים אלה היו מאפה מקובל ועוד לאורחים מכובדים. היתרון הנוסף של המצות הוא אורך חיי המדף שלהם . בניגוד ללחם שלא נישמר זמן רב בתנאי החדר ( לא בקרור ) המצה דווקא עמידה מאוד . אצלי למשל הפסח שלי נימשך עד שבועות לפחות בגלל מלאי המצות שלא אוזל ועדין ראוי לאכילה.
 

ppesel

New member
נו, מה את מצפה

שהם יאכלו לחם שהכינו כמה ימים מראש? את דוגלת בשיטה האומרת ``לחם טרי אינו ברי``?
 

פלגיה

New member
על המשקל של הבדיחה הידועה

"אף פעם אין במסעדה הזאת לחם מהיום?" "למה לא? תבוא בעוד שבועיים תקבל לחם מהיום" הבעיה היא שאם אפשר להיערך ארבעה ימים מראש לאכילת קורבן פסח, הדעת ניתנת שאפשר היה להיערך יום מראש ולהכין את הבצק בזמן, כך שיהיה גם זמן לאפות אותו ולא יהיה צורך לכרוך אותו בסמרטוטים ולאפות אותו רק כאשר מגיעים לסוכות.
 

ppesel

New member
במחשבה שלישית

זה נראה כאילו הכל מכוון לעשיית דברים מוזרים, כמו הסימן של הדם על המשקוף (וכי ה' צריך סימן?!); איסור שבירת עצם; מותניכם חגורים והמצות. נדמה כי ריבוי הדברים התמוהים אמור לעורר בקרב הדורות שלא היו ביציאת מצריים את השאלות כגון: "מה העבודה הזאת לכם"? מדוע כל המנהגים המשונים? וכך נוצרת ההזדמנות לספר את הנסים של יציאת מצריים. אם הכל היה מתרחש באופן שגרתי, לא היו מגיעים לשאלות וממילא לא היו מספרים ביציאת מצריים כפי שצריך.
 

יוסי ר1

Active member
מצות , חיפזון וחמץ

השאלה באמת טובה. ונראה לענ"ד שאכן המצה כאן היא יותר סמל מאשר כורח המציאות והנסיבות. המצה הפכה להיות סמל החירות, והחמץ סמל לעבדות, וההבדל בין חירות לעבדות הוא ברצון האל, בעת שהוא יחפוץ. אכן, בני ישראל ידעו כי הם אמורים להיגאל, אבל זו היתה ידיעה עמומה שאינה מוגבלת לזמן ספציפי. בברית בין הבתרים הא-ל מודיע לאברהם כי בניו יהיו משועבדים ארבע מאות שנה. בפועל הם היו במיצריים כמחצית מהזמן, כך שברור שהופעת משה והבטחתו לשיחרור מידי היתה עבורם שינוי ממה שחשבו שעומד לקרות, מי מהם שעוד האמין בגאולה שתבא. עכשיו, ששוכנעו שהם עומדים לצאת, הם עשו את ההכנות שנצתוו בהם: אריזה, הכנת המיקנה, שאילת כלים, אבל אילו דברים שאפשר לעשות מבעוד יום. על מנת להכין לחם טרי, נדרש פרק זמן מסויים מרגע שידועה שעת הש'. אבל הם לא ידעו מתי זו תגיע. והקב"ה רומז להם מראש, שיציאתם תהיה ברגע שהוא יחליט, ולא ברגע שהם יסברו שהמאורעות גורמים. ולכן, למרות ההכנות המקדימות, שנמשכו ימים, רגע היציאה היה הפתעה, חיפזון, שלא היה סיפק לארגן את ההכנות האחרונות בו. מי שהתנסה פעם בריצת מרתון יכול אולי להבין את התחושה: אתה יכול להתכונן זמן רב מראש, אתה יודע מתי בדיוק אמורה הריצה להתחיל, ואב כשאתה מתייצב מאחורי קו הזינוק, אתה אף פעם לא יודע באיזה רגע באמת יזניקו. אתה תלוי עכשיו באיזה כח עליון ובנסיבות שאינן קשורות להכנות שערכת. צריך לחכות שכל הרצים יהיו מעבר לקו הזינוק, וצריך לחכות שהסקרנים יפנו את המסלול, ןצריך לחכות שיגיע אישור מהמשטרה שהצירים סגורים, ואתה עומד שם בלב דופק, אבל יודע שמתי תהיה ירייית הפתיחה, אינו תלוי לחלוטין בך. אגב, כך התנהל גם המסע במדבר: בני ישראל היו אמורים להיות ערוכים בכל רגע נתון לצאת למסע או לעצור למנוחה, בלי לדעל מתי זה או זו יגיעו. הדבר תלוי בענת, שעולה או נח על המחנה - לפעמים לדקות, לפעמים לשבועות. המסע הוא על פי רצון הא-ל בלבד, ולא על פי הנסיבות הסביבתיות.
 

ע מ י ש

New member
שאני אבין

האם אתה טוען כי בני ישראל הכירו את ההבטחה שבברית בין הבתרים למרות שהתורה (בה מופיע הסיפור) נתנה להם רק אחרי יציאת מצרים?
 

masorti

New member
מה קשורה מחט לצלחת?...

לצורך הדיון, המסורת על הברית בין הבתרים יכלה לעבור בע"פ מאב לבנו מימי אברהם עד לדור יציאת מצרים. מה שניתן רק בהר סיני הוא התיעוד הכתוב של המאורע. אני מזכיר לך שבני ישראל היוצאים לקחו איתם את הארון עם המומיה של יוסף. וכי מנין ידעו לעשות זאת אם התורה (שכוללת את ההבטחה ליוסף) ניתנה להם רק אחרי שהיו כבר במדבר?
 

פלגיה

New member
בוודאי שהכירו

ההבטחה הזאת עברה במסורת, כמו עוד הרבה דברים שעברו במסורת מאב לבנו טרם כתיבתם.
 
למעלה