שאלה מן השטח

שאלה מן השטח ../images/Emo4.gif

הנה שאלה שעלתה במפגש ונטילציה של שמחת הלב : אתם רואים ילד עצוב במצב רוח לא טוב אולי אפילו בוכה, ומצליחים לדובב אותו להצחיק ולשמח אותו. אבל מה, כשמסתיים המפגש המוצלח, אתם יוצאים מהחדר ונפרדים מהילד ופתאום הוא פורץ בבכי... מה עושים ? איך גורמים לזה שהמפגש בכל זאת יסתים בצורה חיובית ? מה דעתכם ?
 

דר גודי

New member
שאלת מליון דולר!!!

קודם כל ברוך השב לעצמי הרבה זמן לא כתבתי בפורום ואולי אני אתחיל לכתוב יותר כמו פעם. ולשאלה: זה מסוג השאלות שאם מישהו היה יודע את התשובה היה נפלא!!! דבר ראשון מצב נתון אנחנו לא יכולים להשאר עם הילד מה שקרוי "לעולמים". לכן אני חושב שלא פחות מהפתיחה וכל האינטראקציה הנחמדה צוחקים שרים ועושים מה שעושים, חשוב מאוד גם סיום האינטראקציה והיא צריכה לסגור מעגל. צריך לזכור שכל ילד מבוגר לא משנה מיהו, לוקח פרידות אחרת אפילו אם הייתם ביחד 10 דקות. אז:אפשר לצאת מהחדר באותו דרך שנכנסת ולסגור מעגל גם בזה. אפשר להכין משהו שמזכיר אותך ואתה תשאיר אותו לילד. אפשר לצייר ציור, הילד יצייר אותך ואתה תצייר את הילד ותחליפו תמונות. (מתוך נסיון אחלה קטע). ואם אני הייתי יוצא מהחדר והוא היה בוכה אז אולי הייתי חוזר לעוד קצת תלוי בכמות הזמן שהייתי איתו לפני זה. אלו הצעות אבל השאלה טובה מאוד.אני אשמח לשמוע מה אמרו במפגש אצלכם. וגם את ואתה שקוראים את מה שאני כתבתי אשמח לדעת מה אתם חושבים.מחכים לתגובות.
 

טושטוש5

New member
ברוך השב גודי ../images/Emo24.gif

וגם לך מיץ יקירי
לגבי הפרידה, דבר נוסף שאני מצאתי שימושי הוא לחזור אח"כ לפני שעוזבים את המחלקה. לפעמים ילד שקשה לו להיפרד יחכה עוד קצת עד שאתה עובד עם אחרים, ולפני שאתה הולך לבוא ולהגיד לו שלום / להתראות / לילה טוב - זה עושה את כל ההבדל. כמובן מה שצריך הוא להגיד לו את זה כשהוא מתחיל לבכות, אחרת הוא רק יבכה עד שתחזור אליו...
 
פרידות הן אכן מצב קשה

אוף,
כמה אני שונאת פרידות
אם אנחנו המבוגרים שונאים פרידות, אז על אחת כמה וכמה שלילדים זו לא קל, ובטח ובטח כשהיה להם כל כך כיף ונעים עם ליצן או דמות פנטזית אחרת.
וסיפור שהיה כך היה: כשהתנדבתי במחלקה אונקולוגית ילדים בתל השומר, הייתה שם תינוקת מתוקה להפליא, כבת שנתיים וחצי, שהתקשורת בינינו סבבה סביב צלילים, ריקודים ומדבקות. היא לא דיברה, וגם אם ידעה להגיד שתי מילים זה היה ברוסית. כך תיקשרנו לנו בשפות אחרות ומיוחדות משלנו. היה לנו כיף חיים אמיתי. חיוך גדול היה מכסה את פניה הפצועות בכל פעם שהיא ראתה את פפריקה מתקרבת, היא ידעה בדיוק מה מצפה לה. בכל פעם היא ביקשה שאוציא מהתיק את אותה הבובה שהיא אהבה, וידעה כל כך יפה ללחוץ באצבעותיה הקטנטנות על כפתור קבוע בבובה שהפעיל מוזיקה שהיא אהבה. וכמו שבכל פעם היא ידעה למה לצפות, בכל פעם היא גם פרצה בבכי קורע לב כשעזבתי. לא יודעת איזה לב נקרע יותר, שלי או שלה. הסיטואציה הייתה קשה לי מאוד. כי הרגשתי שבמקום לעזור לה אני עושה יותר גרוע. אבל בכל פעם שהגעתי שוב, גם אמא שלה שמחה לראות אותי, למרות שהייתה צריכה לטפל בבכי של הילדה אחרי שהלכתי, כך שזה היה רמז ראשון לכך שאולי בכל זאת אני עושה כן משהו טוב. לאחר התייעצויות עם מספר אנשים, קודם כל הבנתי, שזה מאוד טבעי, אנושי ולגיטימי שהיא בוכה. כיף לה מאוד, ולמה שהיא תרצה שהכיף ייפסק
ההבנה הזאת הייתה עבורי חשובה מאוד, כי היא לא בכתה בגלל שעשיתי לה רע אלא בגלל שהיא רצתה שהטוב יימשך, ומה לעשות לכל משחק יש התחלה וסוף. ההבנה הזאת עזרה לי מעט להתמודד עם הבכי. נוסף להבנה, קיבלתי עיצה,
לבצע פרידה הדרגתית. להתחיל את הפרידה מוקדם יותר, להראות סימנים של התקפלות, שהפעילות עומדת להסתיים, ושהסוף מתקרב. וכך הפרידה תהיה רכה יותר ולא תגיע במפתיע. עם ילדים שאפשר לתקשר במילים, אפשר ממש לומר שהמפגש שלנו עומד להסתיים ואם יש עוד משהו שהם רוצים שנעשה ביחד לפני סיום. או להציע משהו קטן ואחרון לפני שאני הולכת. גם כאן, להודיע על הפרידה מראש, לתכנן אותה, להתכונן אליה ביחד, ואז, אולי, היא תהיה פחות טראומטית ותתקבל ביותר הבנה.
מקווה שזה יעזור... ואשמח לשמוע כמובן תגובות נוספות.
 
אוקי די דוקי

קודם כל תודה רבה לד"ר גודי, טושטוש ופפריקה שהשתתפו בדיון
הבאתם אחלה רעיונות, וזו סיטואציה לא נדירה. ניישם ונלמד... הרעיון המרכזי שעלה במפגש של שמחת הלב היה דומה לרעיון של גודי עם הציור אחד של השני (אחלה רעיון
) והוא ליצור איזו יצירה משותפת עם הילד, (כמו לצייר דמות על בלון רגיל או על כפפת רופאים, או כל דבר שעולה לכם לראש ושאפשר לבצע ביחד עם הילד) ולהשאיר את היצירה כמתנה לילד, כדי שירגיש שמשהו מהמפגש נשאר איתו כשהליצן הולך. תנקס
 
למעלה