שאלה מענייני דיומא - מה פירוש בכל דור ודור

שאלה מענייני דיומא - מה פירוש בכל דור ודור

אני מתנצל מראש בפני מי מהפורום שלא אוהבים קלוצקאשעס...

אני לא מבין את הביטוי, למה הוא חשוב, ומה הדור בא אני נמצא, ומה זה רלוונטי. אפרש שיחתי.

כשאנחנו אומרים שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו זה באמת ברור שבכל כמה שנים קמים אויבים גלויים ואויבים נסתרים שמתגברים עליהם (בהשתדלות שלנו ובעזרת השם). בכל דור משמעותו בכל הכלים סזמן אמת. כיום יש איום גרעיני גלוי ואיום סייבר נסתר, למשל. אבל לא על זה שאלתי.

המשנה ובהגדה כתוב שבכל דור ודור חיי אדם לראות (או נ"א להראות) עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.

אם היה כתוב כל אדם צריך לראול על עצמו שהוא יצא ממצרים - הייתי מבין - כי זו מטרת ההגדה, להעיף אחורה בזמן כל אחד ואחד.

מה כל דור ודור עושה כאן? זה הרי חיוב אישי של כל יחיד ויחיד, ואיך זה משתלב בחיוב האישי? ואחרי שיובן מה זה חשוב, לאיזה דור אני שייך?? השאלה נחוצה כי המשנה היא המשך דברי ר"ג כל שלא אמר שלושה דברים אלה לא יצא י"ח. משמע, צריך להבין מה שאומרים אחרת לא יוצאים י"ח.

אני יודע שלא תאהבו את מה שאני אכתוב עכשיו: מכל דור ודור משתמעת לכאורה אקטואליה: המחנות, קום המדינה, שלח את עמי. וכולי. ולא היא. אך בעל ההגדה אינו מרשה אקטואליה. כל אחד ואחד עף אחורה בזמן בלי אירועים באמצע. זו הרי ההגדה.
 

כ חיים

New member
דברי חכמים בנחת נשמעים!

בשעה זו רק קראתי והתרשמתי, לכשאתפנה בסוף היום אשב להתעמק בדבריך.
עכ"פ, טוב לשמוע ולקרוא גם כאן קצת קושיות ברומו של עולם.
 

ז ק ו

New member
הביטוי 'בכל דור ודור'; קשור לעינין הזכרון, ומתקשר לציווי

"והגדת לבנך". "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים שנאמר והגדת לבנך ביום ההוא" [פסחים קטז ע"ב] שהנושא יעבור מדור לדור, בלי דילוגים.
וראה גם את הביטוי הזה במגילת אסתר : והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור משפחה ומשפחה מדינה ומדינה ועיר ועיר וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם.
 
רבינו

אם הכוונה הייתה מאב לבן הרי מקרא מפורש והגדת לבנך. דור ודור לא שייך כאן. אם היה כתוב: חייב אדם להר/ראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים בזמן שמגיד לבנו או לבדו - הרי לא היינו שואלים שאלות והכל היה ברור.
 

ז ק ו

New member
והגדת לבנך, לא מספיק בשביל לשמור על רצף דורי בלי דילוגים

כי הרי בני בנים הרי הן כבנים, יוצא מכך שיכול הסב להגיד לנכד, ולצאת ידי חובה, לכן צוין בכל דור ודור. בלי לשבור את הרצף.
 

ז ק ו

New member
ואולי יש לנו כאן בכלל משהו אחר לגמרי:

בכל דור ודור, אין הכונה לדורות כרונולוגיים. אלא כל דור ודור, היכן שאנו דרים.
עומדים עלינו לכלותינו וגו', וההיסטורי מראה שאכן כן הדבר, כמעט בכל המקומות היינו בסכנת כליה.
 

ז ק ו

New member
הרהור חדש עלה בדעתי; בכל דור ודור, ליחד את הציווי לתמיד.

שלא כמו ציוויים אחרים התלויים בזמן, או במקום, או במצב, או במשתנים אחרים, או התישנות. ראיית עצמך או הראיית עצמך כאילו אתה יצאת ממצרים, אינ תלויה בשום דבר מכל אלה והחיוב הוא תמידי. בשביל לשמר את האותנטיות של יציאת מצרים.
 
היטבת לתאר ממני. הדרא קושיה לדוכתא.

זכר ליציאת מצרים בכל השנה. כאילו היית שם בלליל הסדר.
 

ז ק ו

New member
ובכן, אם השאלה חזרה למקומה, אנסה להציע תשובה.

"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם"

ואתה ממחיש זאת באמצעות אירועים מהזמנים הקרובים יותר:
"כשאנחנו אומרים שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו זה באמת ברור שבכל כמה שנים קמים אויבים גלויים ואויבים נסתרים שמתגברים עליהם (בהשתדלות שלנו ובעזרת השם). בכל דור משמעותו בכל הכלים סזמן אמת. כיום יש איום גרעיני גלוי ואיום סייבר נסתר, למשל. אבל לא על זה שאלתי."

וכאן אנחנו מגיעים ל"בכל דוד ודור חיב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא מצרים"
דהיינו, כמו שבמצרים עמדו עלינו לכלותינו, והקב"ה הצילנו מידם, כך גם בכל דוד ודור האדם יהיה אופטימי ויראה את עצמו כאילו שהוא כבר יצא מהאיום הנוכחי.
מעין גזירה שוה, מה במצרים הצילנו מידם כן מהעמידה העכשוית לכלותינו, יצילנו מידם.
ובא לציון גואל.
 

ז ק ו

New member
נראה לי שהתשובה בגוף הטקסט.

האב המחויב בציווי והגדת לבנך, אומר לו: בעבור זה עשה השם לי בצאתי ממצרים
וממשיך,לא את אבותינו גאל... [היינו הדורות הקודמים] ... אלא אף אותנו גאל עמהם, [כלומר גם אתה ואני -הדורורות העכשויים.] וכעת משסיפרתי לך, ואתה כבר יודע, אזי אתה -הדור החדש, מצטרף לחיוב לראות/להראות את עצמך כאילו אתה יצאת ממצרים, ואתה יכול ומצווה על והגדת לבנך, ולומר לו ...בעבור זה עשה ה' לי.

יוצא מכך שבציווי "והגדת" כלולה החובה להוסיף דור לשרשרת הדורות הרואים את עצמם וכו'.

שבוע טוב ומועדים לשמחה
 

ז ק ו

New member
בכל דור ודור חיב אדם

לראות ולהראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, ולא להעלב כשהוא נאלץ לבקש מהקטנים הטכנולוגיים לארגן לו את הסמארטפון, ולא לנסות להציג את עצמו כאילו שהוא מתמצא בטכנולוגיה, כי בתוך שניות הוא יתגלה בבורותו.
הילדים משיגים אותנו בדורות קדימה.


חג שמח, -בעינין הכשר, אני סומך עליכם.
 
למעלה