שאלה מפגרת

שאלה מפגרת

האם לתסריטאי יש מעורבות בסרט עצמו? הוא נמצא בסט, "מדריך את הבמאי"? או סתם מוכר את התסריט וזהו?
 

ברונדבי

New member
עקרונית

לא. כאילו, אין טעם. נגיד בהוליווד הרחוקה. בדרך כלל, מישהו כותב תסריט מסוים, ומוכר אותו לחברת הפקה כלשהי. חברת ההפקה משיגה במאי והוא עורך את התסריט, עם או בלי התסריטאי, לסקרין פליי, דהיינו, מה שיהיה על המסך, כאן הוא מייעץ לו ובכד'. את הבימוי עצמו עושה הבמאי לבד. ייתכן שהוא יהיה שם, אבל כנראה שאין לו מילה.
 

Drorrrrrr

New member
המ

כעקרון לא, ועדיף שלא, כי הבמאי לרוב גם נותן לזה את האנטרפרטציה שלו, ואם התסריטאי יהיה שם, אפשרי שהוא לא יאהב את האינטרפרטציה. לרוב, הוא לא נמצא, אלא במקרים מיוחדים.
 
ת'ארתי לעצמי שזה ככה..!!

דאך אגב לא שאלה מטומטמת בכלל!!!! אבל זה מבאס לאללה מצד אחד הבמאי יכולה להביא את הנקודת מבט שלו לתסריט ולשפר אותו מצד שני הוא יכול להרוס את היצירה של התסריטאי זה ממש קש להביא יצירה שלך למישהו אחר שמביט על המילים בדרך לגמרי שונה ויכול "לעוות" את היצירה אפילו אם היא תצא מוצלחת מצד התסרטאי זה כואב בלב שינו חלק ממני... <טוב אויל אני לוקחת את זה אישי מידי>
 

SeRiAl KiLlErit

New member
אני מסכימה איתך מאוד

אני תסריטאית של סרט אבל אני לא הבמאית שלו, ויש המון המון שינויים שהבמאי עשה , והם שינו לי את הסרט! ואני די מאוכזבת מזה.
 

shellydeez

New member
תשמעי..

למען ההגינות אני יכולה להגיד לך שכתסרטיאית הייתי מתה "להדריך את הבמאי" אבל מה לעשות שכל תסריטאי צריך לדעת ולהבין את מקומו ולקוות שהבימאי לא יהרוס את רוב הרעיון שעליו חלם התסריטאי או לחילופין לקוות שהוא רק ישפר את הרעיון וככה יהיה שיתוף פעולה מצוין.
 
:)

הבעיה שאין אפילו שיתוף פעולה בין הבמאי לתסריטאי !!! התסרטאי מוכר את התסריט ובעצם חלק ממנו ובזה החלק שלו נגמר... במוי ועריכה הם שני נקודות מבט שונות מאשר התסריט הם יכולות להזיק ויכולות להועיל!!! יש שיתוף פעולה בין העורך לבמאי??
 

ganooov

New member
עורך><במאי.

סיפור היסטורי
. בתחילה, כמובן שהעורכים היו גם הבמאים. לאט לאט נוצר מקצוע ששמו עורך. בתקופת האולפנים הגדולים, בעיקר בשיא השיטה, הכריחו את הבמאי לצלם אינספור טייקים כדי לאפשר לעורך הסרטים (שהיה גם חביב מנהלי האולפנים) ליצור סרט מסחרי ככל שניתן. את החיתוך הראשון נתנו, בדרך כלל, לבמאיף מה שלא הבטיח לו שכך ייראה הסרט. לבמאים מועטים היה את הכח לקבוע את רוב צורת העריכה. (הבמאים שנאו את שיטת הקאבר שוטס, בגלל העובדה שהיא נתנה לעורך חופש כמעט מוחלט) היום השתנו פני הדברים, ובדרך כלל העורכים עובדים עם הבמאים בצורה יותר הרמונית. כמובן שעדיין המילה האחרונה בתחום העריכה שייכת לעורך (במקרה של עימות בין עורך רגיל לבמאי רגיל, בסביבה נייטרלית
), כך שתמיד תהיה את "גרסת הבמאי" לסרט. --- לגבי שיתוף פעולה בין התסריטאי לבמאי. יש סרטים שזה עובד מצויין. הבמאי כתב חצי מהתסריט, והוא משתף פעולה מצויין עם התסריטאי. יש סרטים, שבהם הכח של התסריטאי (או הסופר של הספר שעל פיו נכתב התסריט) הורס הכל, ע"ע הארי פוטר הראשונים. בסרט השלישי יש פחות השפעה של הסופרת על הבמאי והתסריטאים, והוא בהחלט נראה טוב יותר. עוד דוגמה טובה: אורסון וולס חתום על התסריט של "האזרח קיין" ביחד עם (אם אני לא טועה, ואני חושב שאני כן מתבלבל בשם) ג'וזף מנקייביץ'. מנקייביץ' טען שוולס הרס לו את התסריט, אבל בדיקה שנעשתה גילתה שהתסריטים הראשונים היו משעממים ומזוויעים, עד שהגיע וולס וטיפל בהם היטב (כלומר, זרק חצי תסריט לעזאזל, ושכתב את החצי השני). ברור שיש מקום לכמה נקודות מבט, אבל חשוב לזכור שמי שעושה את הסרט הוא הבמאי, ולא התסריטאי/עורך/צלם/גאפר/בום מן/מפיק/שחקן ראשי. אם הבמאי והתסריטאי ינסו כל אחד להכניס את הדמיון שלו לתוך סצינה אחת, התוצאה עלולה להיות הרת אסון לסרט
.
 
מסקנה

עדיף להיות תסריטאי ובמאי מאשר רק תסריטאי. עדיף להיות תסריטאי ובמאי בהוליווד מאשר תסריטאי ובמאי בישראל. אני מרגישה חכמה היום.
 

ganooov

New member
עדיף פשוט להיות טוובה

במה שאת הכי טובה בו. חוצמזה, יש דוגמאות לא רעות בישראל לתסריטאים-במאים שמצליחים לא רע. כמעט תמיד עדיף להיות במקום שהוא לא ישראל. למעשה, תקציבית? הכי טוב לעבוד בסין. הממשל שם דוחף ליוצרים האהובים עליו מליוני דולרים בלי לעפעף.
 

zoetrope

New member
אין תשובה אבסולוטית

קודם כל, בארץ אין חוקים לכלום, הכול חאפרי. בחו"ל יש כמה שלבים. בשלב התסריטאי, הוא יכול למכור בפחות כסף אבל עם סעיף של יכולת החלטות. או ביותר כסף ופחות מעורבות. מעבר לזאת, תלוי איך הבמאי הגיע לפרויקט. יכול להיות שהוא מפתח את הסרט בשיתוף עם התסריטאי. או שהוא נשכר ע"י המפיק. במקרה כזה יש שוב כמה אפשרויות. יש סעיף שכתוב שמחייב את התסריטאי המקורי לעשות עוד מספר שכתובים לפי דרישות הבמאי או המפיק. במקרה כזה עדיין יש לו שליטה מסוימת. גם אם אין, הבמאי עדיין יכול לבחור לעבוד עם התסריטאי במחשבה שאין מקור טוב ממנו לשנות את התסריט ועדיין להישאר אמין. יש והבמאי משכתב בעצמו בהתעלמות מוחלטת מרצונות התסריטאי. ואפשרות נוספת היא שנשכרים תסריטאים אחרים ע"י הבמאי או המפיק כדי לשכתב את התסריט, שוב ללא קשר לתסריט המקורי. מבלבל? אלו הן דרכי התעשייה. דוגמאות: רובי פורת שובל כתבה את הסיפור המקורי ל"סוף העולם שמאלה". אבי נשר לקח אותו, ושינה אותו מקצה אל קצה, למורת רוחה של שובל. ג'ונתן ג'מס כתב את התסריט המקורי ל"הפלישה ממאדים". טים ברטון שכר את צמד התסריטאים של "אד ווד" כדי שישכתבו אותו. הוא כל כך לא אהב את מה שהם עשו, עד ששכר את ג'מס שוב כדי שישכתב אותו לפי הדרכותיו. רונלד באס כתב את התסריט המקורי ל"איש הגשם". בדרך להפקה שיכתבו אותו לפחות ארבעה אנשים, ביניהם סטיבן שפילברג. בגלל חוקי הגילדה, אף אחד מהם לא כתב מספיק כדי לקבל קרדיט. בסופו של דבר זכה באס באוסקר על התסריט בלי שכתב מלה אחת מהתסריט הסופי. בזמן עשיית "העורב", ביקש הבמאי אלכס פרויאס שישכרו את התסריטאי דייויד שואו למשך כל ההסרטה, כדי שיוכל לחשוב על פתרונות בזמן אמיתי אם יתקלו בקשיי הפקה שיצריכו שינויים בתסריט. פרויאס ביקש משואו להישאר אף לשלב הפוסט סינק, שם יוכל להכניס עוד מספר שורות לפני העריכה הסופית. בזמן העבודה על "פייבאק" נכנסו החברים מל גיבסון ובריאן הלגלנד, הבמאי-תסריטאי למריבות כל כך גדולות לגבי עשיית הסרט, עד שהלגלנד עזב את ההפקה וגיבסון שכר ידיד אחר שלו, במאי לא מוכר וכנוע שיצלם ויערוך מחדש לפי שינויי התסריט של גיבסון.
 
למעלה