שאלה על הפעלת שיקול דעת אישי בעינייני דברים

שאלה על הפעלת שיקול דעת אישי בעינייני דברים

בעניינים של מותר\אסור.

לעיתים קרובות אני מגיע למצב של עניין שיקול דעת שנראה שהוא מותר, והוא בעצם אסור. ויש גם מקרה של אסור שבינתיים הוא מותר.

כמו למשל לעלות על מכשיר כושר כמו בגנים ציבוריים, אף על פי שהוא לא חשמלי, שלכאורה נראה כמותר הוא בעצם אסור.

שאלתי גם לעניין של תפעול טלסקופ, ואני מבין שאסור לסגור את הבורג שמחזיק את העדשה. אינני יודע עד כמה אסור. אם זה תופס גם לזה.

ואחד הדברים שאני חושב על פי שיקול דעת שהוא מותר. אם כן מותר לראות בשבת בטלסקופ או במשקפת. אז מותר לדעתי להשתמש גם במשקפי ליקוי, שאלה משקפיים מיוחדות לצפיה בליקוי חמה. יש לי כאלה משקפים בבית.

אם לא היתי יוד שאסור לסגור בורג שמחזיק עדשות בטלסקופ, יכולתי על סמך שיקול דעת לחשוב שמותר.

בעבר כשהייתי בתהליכי התחזקות ראשוניים, והתחלתי לוותר על משדרי כדורגל. הייתי שם הקלטה בוידאו לפני כניסת השבת, ורואה את ההקלטה ביום ראשון, מבלי לדעת שזה בעצם אסור, ואת זה אמר לי מישהו חרדי שגר ליד הבית שלי.

בגלל מצבים כאלה אני חושש, להסתמח על שיקול הדעת שלי, ומעדיף לשאול דברים אף על פי שהם נראים לי כמותרים, כי אולי בכל זאת אני לשאול בשביל להיות בטוח.

אז השאלה המרכזית שלי היא איך אדע לפי שיקול דעת איזה דבר מותר, כמו למשל שימוש במשקפי ליקוי חמה, שעל סמך שיקול דעתי נראה כמותר. וגם שימוש בטלסקופ או במשקפת או מכשיר להקרנת השמש כמו שיש לי, ביום טוב, נראה לפי שיקול דעתי כמותר.

ועל איסור, יותר קל לי לדעת, כי מה שיש בו ענייני חשמל. ממילא אסור לעשות בו שימוש אם מדליקים אותו באותו זמן, אם זה שבת.
 

אופירA

New member
מנהל
אינך יכול לדעת לפי שיקול דעת

מצד שני - אינך יכול להימנע מלהפעיל שיקול דעת.

כלומר, אתה צריך לשאול כל שאלה, אם לא ברור לך לחלוטין על סמך מה שכבר למדת בבירור, כמו בנוגע לחשמל.
אין בעיה לשאול כל דבר ודבר.
אם זה קשה לשאול הכל בבת אחת, אפשר לשאול לאט לאט, כי אף אחד לא מצפה ממך שתלמד הכל בבת אחת. זה בלתי אפשרי ולא נדרש ממך מה שבלתי אפשרי.
בעצם, אתה כבר מבין זאת.

אבל אם ברגע שאתה צריך לשאול, אין לך אף אחד (מוסמך) לשאול אותו, אתה צריך להפעיל שיקול דעת עצמי, על סמך מה שאתה מבין, ולשאול כאשר תוכל לשאול, בדיעבד.
אם אתה חושב לשאול ברגע שתוכל, אין בעיה עם זה שכרגע אתה לא יודע, ואין לך מי לשאול, ואתה עושה דברים עפ"י הבנתך. אפילו אם טעית, בגלל שחשבת לשאול וללמוד את האמת, נחשב לך כאילו עשית מה שנכון.
לא נדרש ממך לדעת מה שאתה לא יודע, או לא לחיות ולא לעשות מה שצריך עד שתלמד הכל. ברגע שיש לך הרצון הברור ללמוד כל מה שאתה יכול, ולעשות כל מה שאתה מסוגל - אין לך עבירות וטעויות עקב כך שעד שתלמד הכל לא תדע הכל.
 
לפי הבנתי מדבריך

אם אני רוצה לעשות משהו ברגע נתון כמו תצפית בליקוי חמה במשקפי ליקוי, או כל דבר אחר שמצריך לשאול, ויש לידי אדם מוסמך זמין, אז יש לי ברירה ואפשרות לשאול אותו, באם הדבר מותר\אסור.

אך אם אני אהיה במצב הזה לבד, ואין לי ברירה אלה להעזר בשיקול דעת אישי, אז אני יכול לעשות אותו, וזה לא נחשב עבירה, גם אם זה התברר בדיעבד כשגוי. ובהזדמנות הראשונה שאהיה ליד אדם מוסמך, אוכל לשאול.
 

קליטו

New member
ואם לפי מה שזכור לו יש כאן איסור הלכתי

אז הוא אמור להמנע מלעשות. נכון?
 

אופירA

New member
מנהל
ברור! אחרת, מה שיקול הדעת?

שיקול הדעת מופעל עפ"י הידע ההלכתי הקיים.
עפ"י הידע הקיים, אני בודק אם נראה לי שהדבר מותר או אסור, ולאחר מעשה, שואל כדי לדעת אל נכון.
 
שתי שאלות בדיעבד על שיקול דעת

1. אתמול כאשר ראיתי במקרן שמש את השמש, אז במראה שאני נעזר, נגבתי בתצפית, נגבתי אבק בשביל שאוכל לראות יותר טוב. האם זה היה לי מותר או אסור.

2. היה איזה משהו כמו חוט כזה, או משהו כמו שערה, שהיה דבוק שם, והפריע לי בתצפית, רציתי להזיז את זה על ידי לקיחה, ונעשתה פעולה שכנראה היא כמו תלישה, כי היא היתה, מותפסת שם. האם נעשתה אן עבירה של תלישה או קטיפה.

כאשר נתקלתי בזה, אז התחרטתי על זה, ועשיתי וידוי חרטה על העבר, ובירור לעתיד. ובשבת, אסור לעשות וידוא.

אז מה אני אמור לעשות לגבי זה.?
 

אופירA

New member
מנהל
צריך להרים טלפון לבית הוראה

ולשאול אם יש בעיה בניגוב האבק מהזכוכית כדי לראות טוב יותר, ואם יש בעיה בלחתוך שערה שכבר תלושה מהראש, אינה מחוברת לראש.
אם אינך יודע, אינך צריך להתחרט על מה שאינך יודע בכלל אם הוא איסור, אלא לברר מה נכון ומה לא. עד כמה שאני מבינה (ואני לא יכולה להגיד בוודאות) - אין איסור בשני הדברים הללו.
 

קליטו

New member
בהלכות שבת

יש את הספר שמירת שבת כהלכתה, ובכל שאלה אחרת שואלים את הרב, ויש את קו ההלכה בטלפון כדי לשאול שאלות. ויש חובה ללמוד הלכות, והמרבה תורה - מרבה חיים.
ככלל שב ואל תעשה עדיף, אלא א"כ יש לך נימוק ברור כדי כן לעשות, ומי שיודע הלכות יודע גם מה לעשות ואיך לתמרן, ומתחילים מהלכות המצוות לרמבם ואז אתה נתקל במצוות אהבת הבורא ושאר עניינים שהם יסודי הדת, כמו לשפר את התכונות שזו מצווה מהתורה של והלכת בדרכיו. בהצלחה
 

golan heights

New member
שמירת שבת כהלכתה הוא פוסק מסויים,

לא בכל ההלכות דעתו מוסכמת על כל הפוסקים.
 
למעלה