שאלה על התפיסה הדתית או ההלכה.....

שאלה על התפיסה הדתית או ההלכה.....

האם לדעת הדתיים חוגגים את חג החנוכה משום שהאנרגיות הרוחניות שהיו בזמן הנס חוזרות מדי שנה? כך שמעתי אתמול מרב בהרצאה. הוא הזכיר את העובדה שיש הרבה ניסים שאותם לא חוגגים וזה היה ההסבר שלו....החזרה של האנרגיות הרוחניות. היכן החג הזה מופיע.....הרי הוא לא מופיע בתנ"ך, או שכן? אשמח לתשובות. ועוד דבר........מדוע 8 נירות? הרי הנס בפועל היה לשבעה ימים.....תודה.
 

A M S T A F1

New member
לדעתי החג מקורו בגלות ובכדי לא להיבדל מהגויים

בכדי לשמור על יחסים טובים היהודים בחרו בחוכמה בחג מסויים וחגגו אותו במועד שהנוצרים בגלות חגגו את חג ההודיה אגב קיימים אותם סממנים חיצוניים של אור מתנות ושמחה לדעתי חג החנוכה לא נחגג אצל יהודים במדינות מוסלמיות וזה מסביר את ההיסטוריה של אילוץ הקיום של החג נניח שהייתה חי במדינה נוצרית והילדים שלך היו שואלים אבא למה אנחנו לא חוגגים כמו כולם לכן זה ההסבר ההגיוני
 
שאלות שאלות..

מהם ההבדלים בין בית המקדש הראשון לשני? על סמך מה הוקם כל אחד מהם? האם הבסיס הוא פיזי או רוחני? איך בא לידי ביטוי חג החנוכה בתנ"ך, היכן הוא מופיע?
 

אופירA

New member
מנהל
חג החנוכה - מדברי חכמים

חז"ל גזרו לחגוג את חג החנוכה, כדי שהיהודי ילמד מכך על העיקר ביהדות של גבורת הרוח על החומר. הנס הרוחני שהתרחש בעם ישראל, שהצליחו לגבור בכוח הקדושה והדבקות במצוות וביראת ה' על כוחות הרשע שביקשו לקדש את החומר ולשעבד לו את רוחו של עם ישראל, אבל הרוח גברה - הוא הכוח שאליו צריך היהודי להתחבר בכל שנה ושנה. הפוטנציאל הרוחני של גבורת הרוח על החומר הוא החוזר כל שנה בימים אלה, וממנו צריך לשאוב היהודי את ההכרה באמת הרוחנית. חז"ל גזרו חגים שאינם מדאורייתא רק במקום שיש בהם עיקר משמעותי של היהדות. לא משום סיבה חברתית ולא משום סיבה אחרת. כך גם להבדיל בענייני מנהגי אבלות בתקופות שונות - הגזירות לא נגזרו עפ"י גודל הצרה והאסון, אלא עפ"י המשמעות ביהדות הנלמדת מהצרה. (למשל, האבל על מות 24,000 תלמידי ר"ע לא נגזר בגלל המספר של 24,000, אלא בגלל המשמעות של מותם כיוון שלא היו ראויים להעביר את השמועה בגלל בדל של חוסר שלמות שהיה בהם, והמשמעות של גדיעת כל התורה כולה שהיתה מרוכזת אצל תלמידים אלו, ולא היו חכמים אחרים בדור. 5 החכמים שר"ע לימד אותם אמנם העבירו את התורה לדורות הבאים, אבל כמות עצומה של תורה אבדה לעם ישראל באסון זה). כאשר את מתכוונת שהנס היה לשבעה ימים, את מתייחסת לכך שביום הראשון מבין 8 הימים שדלק השמן לא היה נס, כיוון שזה טבעי ששמן שמספיק ליום אחד ידלוק יום אחד. ורק ב-7 הימים האחרים התרחש נס על טבעי. אבל היהדות מלמדת אותנו שגם הטבע הוא נס, וגם העובדה ששמן דולק באופן טבעי היא נס, ולכן גם היום הראשון הוא חלק בלתי נפרד מהנס של החנוכה. הסתכלות זו אנו צריכים ללמוד מהחנוכה. גם כאשר אנו הולכים ומניעים את הידיים בחופשיות ונושמים באופן סדיר, אנו צריכים ללמוד להתבונן שזה בכלל לא מובן מאליו שכל התאים עובדים בתיאום כל כך מדויק, ורק העובדה שאנו רגילים לכך גורמת לנו שזה נראה לנו מובן מאליו (ואם הקב"ה עושה חסד עם אדם, ומחסיר ממנו חומר אחד זעיר, כבר רואה האדם במוחש את הנס הגדול כשכל החומרים עובדים באופן תקין, ומה קורה כאשר חומר אחד פעוט לא פועל... יעידו על כך חולי סכרת הנעורים, לדוגמא).
 
אני מסכימה עם כך

ששום דבר הוא מובן מאליו ולהכל יש סיבה ומסובב. אבל עדיין......מעניין אותי, אם לכל יש סיבה, מדוע דלקו הנירות במנורת בית המקדש דווקא שמונה ימים? יש פה איחוד של יום+שבוע....
 

אופירA

New member
מנהל
המשמעות של 7 ו-8 ביהדות

המשמעות של 7 ביהדות הוא קדושה שבתוך הטבע, והמשמעות של 8 הוא הקדושה והמימד הרוחני שמעל הטבע.
 

MrAnderson

New member
מרחיב קצת

6 = חומר. ששת ימי הבריאה. 7 = הרוחניות שבחומר(הקדושה). שבע= שבת. 8 = תכלית החומר.
 

tamarhp

New member
בנוגע ל8 ימים

אחת הסיבות הנוספות שחוגגים את חנוכה 8 ימים למרות שהנס היה כביכול רק ל7 ימים כי ביום הראשון הוא "ממילא" הספיק - היא היא כי כבר באותו זמן שהדליקו את הנרות ראו שהשמן לא נגמר, כלומר הנס התחיל כבר ביום הראשון והמשיך 8 ימים.
 

A M S T A F1

New member
האם יש קשר למצוות יום טוב שני של גלויות

מתוך הספר "מנחת חינוך"?
 

arriy80

New member
שאלות יפות

לגבי השאלה הראשונה, הגמ' במסכת שבת [כא] אומרת: "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה". המאורעות סביב נס חנוכה היו בתקופת בית שני. בתקופה זו כבר לא היו נביאים שיכלו להצביע על השרש הרוחני של כל מאורע גשמי. אמנם, שימשה אז רוח הקודש שהיא דרגה פחות מנבואה, ולכן המתינו עד שנה הבאה בכדי לבדוק האם השפע הרוחני שירד במאורעות הנצחון ונס פך השמן, ימשיך להשפיע ולכן ראוי לקבוע "חג" (מלשון חוגה=עיגול - מעגל החוזר). ולגבי השאלה השניה, שאלה זו מאד מפורסמת ונשאלה ע"י מרן הבית-יוסף (בעל השולחן ערוך), ונאמרו בהקשר לזה הסברים רבים. הנה כמה מהם: * את השמן שהספיק ליום אחד חילקו לשמונה ימים, וכך גם ביום הראשון היה נס שהנרות דלקו במלוא זמנם בשמינית הכמות הרגילה. * ביום הראשון השתמשו בכל הכמות, אך השמן נשאר בבזיכי המנורה כאילו לא השתמשו בו כלל. * לאחר שמזגו את השמן למנורה ביום בראשון, נשאר הכד עצמו מלא בשמן כמו שהיה בתחילה. * יום אחד קבעו לזכר הנצחון, ושאר הימים לזכר נס פך השמן. בפוסקים מובאים עוד הסברים על התקנה של שמונה ימים.
 
למעלה