שאלה על ילדה שמרביצה בגן

א י ו ש י

New member
שואלת גם כאן, ילדה אלימה../images/Emo4.gif../images/Emo53.gif

שלום, איזה יופי של פורום
אני גננת בגן שאני עובדת ישנה ילדה בת שנתיים וחצי. הילדה מכה הן את הילדים הקטנים ממנה והן את הגדולים. ניגשת לילדים וסתם בלי סיבה (נראית לעין) מוציאה את דוחפת,מרביצה תוך כדי משחק... אני חייבת לציין שהילדה מאוד מפותחת, מדברת שוטף, מבינה הכל! היא יודעת שבגן שלנו לא מרביצים. ניסינו את שיטת המדבקות ,לא עזר הלכנו בדרכים של הצבת גבולות (יושבת לידי צמוד 2 דקות כשהיא יודעת שאני כועסת ומשקפת לה את התחושות שלה ועוד...) דיברתי עם האמא שבקושי משתפת פעולה (כך יכולתי כמו שעשיתי עם ילדים אחרים שיקבלו
מההורים על התנהגות טובה בגן) אולי כל הדרכים הללו לא מתאימה לילדה הזאת אני מאמינה שאין ילד קשה, יש ילד שקשה לו משיחות עם האמא, אין כל בעיה איתה בבית מעבר ל"דברים רגילים של גיל שנתיים" (לדבריה) אני אובדת עיצות. מרגישה שאני לא מוצאת פתרון. לא מוצאת את הדרך להוביל אותה להתנהגות הרצויה. אין יום שהיא לא מרביצה לפחות לכמה ילדים שלא עשו לה כלום! תודה מראש..
 

schlomitsmile

Member
מנהל
שלום לך נראה לי, שילדה צעירה ועם זאת נבונה כ"כ, שלא מגיבה לשיטות שציינת, מביעה בכך משהו קשה. אולי קשיים שנמצאים בתוך נפשה, אך בסבירות גבוהה יותר לפי נסיוני, היא אולי משקפת כאב שמקורו מהבית. כתבת שהאם אינה משתפת פעולה- אולי הילדה עדה לאלימות בבית, דבר שהאם לא ששה לשתף בו? אני חושבת שהמפתח נמצא בהשגת שיתוף הפעולה של האם. כלומר-הדרך לפתרון מתחילה בלזכות באמונה, להביא אותה לפתוח את ליבה ואולי גם להבין שילדתה זקוקה לכך- שזה לא עניין רק שלך ושל הילדים האחרים שלא רוצים לקבל מכות, אלא בתה סובלת ותסבול יותר, אם העניין לא ייפתר.
 

לקשמי

New member
השאלה הנשאלת היא...

אם בגן הנורמה היא שלא מרביצים, איפה יכול להיות שילדה בת שנתיים תלמד את ההתנהגות הזאת? מה שאת מספרת מדליק נורה אדומה. יכול בהחלט להיות שהיא לומדת את ההתנהגות הזאת בבית! מן הסתם האמא, שדיברת איתה לא תגיד לך אם יש אלימות בבית. אנשים בדרך כלל רוצים להציג כלפי חוץ את המשפחה שלהם כאוהבת וכמושלמת. אני לא רוצה להיחפז להסיק מסקנות אבל שווה לבדוק יותר לעומק אם אין חלילה אלימות בבית, ולאו דווקא כלפי הילדה. גם אם היא "רק" נחשפת לאלימות, היא נפגעת ולומדת את ההתנהגות. מעבר לכך אני מאמינה שהחינוך הכי טוב הוא זה שבא מדוגמא אישית. אהבה ונתינה וחינוך הילדים לכבוד כלפי הזולת ילמד אותם שאפשר גם בלי אלימות. בהצלחה.
 

א י ו ש י

New member
טוב ככה, עדכון והסבר../images/Emo26.gif

ראשית תודה לכן! היום שוחחתי שוב עם האם היא בהחלט נכונה הפעם לשתף פעולה ולנסות לתת הפתעות לילדה כשהיא בסדר לחילופין, לגנות את הילדה ותמוך בגננת על התנהגות שלילית. ממה שאני מבינה מהאם, יש לה 2 אחים גדולים ממנה (יתכן שהם רבים או שמשם למדה אלימות) היא הבת הקטנה והיחידה אין ילדים בגילה מרגישה שהכל מגיע לה מאוד מפונקת ואהובה.... כנראה שזה משפיע לא??
 
שלום לך איושי וברוכה הבאה

קודם כל דעתי כדעתך - אין דבר כזה ילד קשה או ילד רע, היינו הך. למעשה הייתי רוצה להרחיב את התאוריה ולומר שבעיניי אין בן-אדם בעולם הזה שהוא רע מטבעו. תפיסת העולם של תקשורת לא-אלימה (מקרבת) שונה מאוד מתפיסת העולם הרווחת בעולם אשר מחלקת דיכוטומית את העולם לבסדר ולא-בסדר (שממנה נגזרים גם - צודק/לא-צודק, טוב/רע, משלנו/לא-משלנו וכו'). יש לי הרבה מאוד מה להגיד לך בעניין הילדה בגן שלך, כולל לתת לך כלים יישומיים של איך לדבר איתה. אם את רוצה להתחיל כאן סוג של תהליך, אשמח מאוד ללוות אותך בו ולראות אם הוא מביא להתנהגות אחרת ממה שקיימת כרגע. זה לא תהליך של דקה, אבל אני בהחלט מאמינה ביכולות שלו, ורואה כמעט מדי יום הורים ואנשי חינוך שמצליחים לחולל פלאים באמצעותו. אז אם את מוכנה שאני אתן לך כלי ואת תנסי להשתמש בו, ואחר כך תחזרי בעוד מספר ימים לדווח אם זה עובד וכך הלאה, אני ממש אשמח. מעבר לכך, בשלב הזה חשוב לי לדבר כרגע על שני מצבי מודעות שקיימים בכולנו: המצב הראשון (שנקרא מודעות תנית) - הוא מצב שבו אנחנו משתמשים בשיפוטים, דעות, הכללות, קביעות ודרישות כלפי עצמנו או כלפי אדם אחר. זהו מצב מודעות שמחזיק את תפיסת העולם של בסדר/לא-בסדר, ומדבר ופועל לפיה. כלומר מחפשים מי לא בסדר, או מה לא בסדר בהתנהגות שלו. במקרה הזה, הילדה שמרביצה בגן. המצב השני (נקרא מודעות ג'ירפית) - הוא מצב שבו אנחנו מנסים להגיע ללב של האדם שמולנו (או ללב שלנו) ולנסות למצוא מה גורם לו להתנהגות הזאת. בדיוק כפי שאת ניסית להבין עם האמא של אותה ילדה. עוד לפני שאנחנו מדברות על מה לעשות ואיך לפנות אל הילדה, מאוד חשוב לתפיסתי לנסות להבין עד הסוף מה קורה לה. אז אם היא הילדה הקטנה - מה זה אומר? למה זה גורם לה להרביץ? האם היא נלחמת על מקומה גם בבית? האם חסרה לה הקשבה? מה קורה לדעתך בגן או בבית שגורם לה להתנהג כפי שהיא מתנהגת כרגע. הבירור הזה הוא חשוב להמשך כי ההשערה שלי היא שהילדה לא יודעת בעצמה למה היא מרביצה, ולכן מישהו צריך לנסות להבין מה קורה כאן כדי שיהיה בסיס לדיאלוג איתה בהמשך. האם תרצי לנסות? אולי תצפיות יעזרו כאן - מה קורה בגן שגורם לה להרביץ? באילו שעות מהיום זה קורה בדרך-כלל (אם יש משהו סיסטמתי בהתנהגות), האם זה קורה עם ילדים מסויימים? אם אין לך תשובות תצפיתיות (אוביקטיביות ככל האפשר), נסי לעקוב אחרי במשך מספר ימים ולכתוב לעצמך את הדברים, כדי שיהיה אפשר לעבוד עם זה בהמשך. סופשבוע נעים,
 

א י ו ש י

New member
יעל, ../images/Emo51.gifעל התגובה המפורטת

על הרצון לסייע ובכלל על קבלת הפנים החמה
אשמח להעזר וקבל כלים חדשים
במקביל אתצפת עליה לראות ולענות על שאלותיך למרות שלרובן כבר יש לי תשובה אבל אקח עוד כמה ימים. שוב, תודה ושבוע נפלא איה
 

א י ו ש י

New member
היי יעל, בידיי כמה תשובות../images/Emo26.gif

עקבתי אחריה וכמובן מראיה קודמת באילו שעות מהיום זה קורה בדרך-כלל (אם יש משהו סיסטמתי בהתנהגות)- בדר"כ בשעת החצר , אבל לא רק. היא יכולה להרביץ לילד שיושב לידה בארוחת הבוקר או צהריים. אם יושבים לידה צמוד האם זה קורה עם ילדים מסויימים? כל מי שנקרא בדרכה ומהווה "גורם מפריע". שמתי
שכשהיא מרגישה מאויימת, שמישהו מתקרב אליה יותר מידי לשחק היא מיד כאילו מקדימה תרופה למכה ומרביצה. כמו שציינתי מי שיושב לצידה קרוב וכאילו מועך אותה היא מכה חזרה. אבל למרות העיל ישנם מקרים שנראים "בלי סיבה". הילדים לא עשו כלום, אפילו לא היו קרוב והיא מרביצה
אשמח לתובנות
 
שבת שלום איה

קראתי את הדברים שכתבת, ניסיתי להיכנס לנעלי הילדונת, ומה שעלה בי זה צורך עמוק שלה במרחב, במקום. אולי גם צורך בשקט. בטיפונת זמן ומרחב לעצמה. אחר-כך כשחזרתי לאחת ההודעות הקודמות שלך וראיתי שבעצם גם בבית יש לה שני אחים גדולים ממנה, חשבתי לעצמי שגם כאן (בגן) וגם שם (בבית) היא צריכה להילחם על המקום שלה. והדרך שהיא מצאה לעצמה זה להרביץ לילדים אחרים כדי שיתרחקו ממנה, שלרגע אחד אולי היא תצליח לקבל קצת מרחב. זו כמובן פרשנות שלי, יכולות להיות פרשנויות אחרות - מה שאני מנסה לעשות כאן זה להיכנס לרגליה ולפרש פרשנות אמפתית - מה יכול להיות הצורך שמניע אותה להרביץ. כמה משפטים על הצורך - אחד מעקרונות היסוד של תקשורת מקרבת הוא שכולנו נולדנו עם צרכים, שהצרכים הם משותפים ואוניברסליים לכולנו, ושכל פעולה שאנחנו עושים נועדה למלא צורך. גם אם זאת פעולה שאנחנו ממש לא מסכימים איתה, שהיא בניגוד מוחלט למערכת האמונות שלנו (כמו לצעוק, להרביץ, להרוג) היא נועדה למלא צורך עמוק שלנו. אחד הדברים החשובים ביותר הוא לנסות למצוא את הצורך ולראות אם יש דרך אחרת לנסות ולמלא אותו. במקרה של הילדונת, כרגע ניסיתי לנחש. ועדיין לפני הפתרונות - אני חוזרת אלייך ושואלת אותך - האם הניחושים שלי נראים לך הגיוניים? האם תוכלי לראות שבעצם בכל מקום שבו היא נמצאת היא נורא זקוקה לקצת שקט, מרחב ומקום משלה? ושאולי בבית, עם אחים גדולים ממנה בהרבה היא לא מעזה לעשות מה שהיא עושה בגן, כשהילדים הם בגודל שלה ואז היא יכולה להרחיק אותם בכוח כדי למלא את הצורך שלה? אני אשמח לשמוע את דעתך - ומשם נתקדם להצעות שיש לי להציע לך כיצד לנהוג איתה. בסדר לך?
 
למעלה