שאלה על ליבוביץ כהוגה דעות( ושאלות בקשר עלי ולהתעניינות שלי)

שאלה על ליבוביץ כהוגה דעות( ושאלות בקשר עלי ולהתעניינות שלי)

שלום לכולם.
אני ,הייתי רוצה לדעת האם ליבוביץ החשיב עצמו לפילסוף?,כי שמעתי כמה פעמים שהוא לא הגדיר את
עצמו ,כהוגה דעות מקורי אלה שהוא הסתמך על קודמיו ,ולא חידש יותר מידי האם זה נכון?,עוד שאלה
היא בקשר להגות עצמה, אני קראתי פה אשכול שטענו שליבוביץ היא ,במהותו פילסוף דתי,כלומר שדיבר
בעיקר על הדת האם זה נכון?,שלישית מי הוא הושפע? אני יודע שמרמבם חוץ ממנו לא יודע ממי עוד,רבעית

איך אתם משווים להוגי דעות אחרים יהודים בתקופתו?למשל ליד מרטין בובור ושאר פילוסופים מזמנו,אם יהודים
ואם לא יהודים,חמשית עד כמה הייתה לו השפעה על עם ישראל? אני ראיתי סרט עליו 3 פרקים, ממה שאני הבנתי
הייתה לו השפעה,אומרים שהוא הקים כת, שהיו לו הרבה מערצים/ תלמידים,אבל שהוא עורר הרבה מחלקות והרבה

כעס,היתי ,רוצה לשאול שאלה על הבתטאות שלו כמו על הקבלה ועל הרבי מלובווטיש ,שכינה אותו "נוכל/ פסיכופת" מה דעתכם על זה?,בתור אדם דתי שומר מצוות לא הייתי מצפה לשמוע דברים כאלו,במיוחד על אדם שנחשב למגדולי הדור,אני לא בא לשפוט ,אבל זה קצת הפתיע אות י הוא היה נורא- אמיץ,אמר כל מה שהוא חושב,שישית על

התבטאיותיו נגד צהל, הוא כינה אותם "יהודו נאצים" מה הייתה הכוונה שלו?,אני מבין שהוא לא התכוון שהם נאצים במהותם, אלה שהוא ביקר את המערכת עצמה שתנהג -לכוארה בעתיד באותו דרך כמוהנאצים, האם הדעה שלו הייתה גלובלית ולא נקודתית? זאת דעתו?שבעית בתור מדען הוא התעסק אם תחום שהוא תחום רוח, אני לא מבין

בפילוסופיה,אבל אני יודע שמדענים כיום לא מתעסקים בזה יותר מדי אם בכלל, ואפילו מזלזלים בזה,מה גרם לו להמשך כל כך לפילוספיה? ולפי מה שאמרו לי להתעסק בזה אפילו יותר מהמדע אני צודק?

ועוד,שאלה האם אתם תלמידים שלו?,פגשתם אותו פעם?,הוא נפטר אני חושב ב1994-1995,אני מאמין שאתם הייתם אז צערים אבל האם התענייתם בתחום הזה?,בפילוסופיה? מה משך אותכם לתחום הזה?,אני מאוד אוהב תחומי רוח-ואומנות,אבל אני לא בקיא בזה בכלל, אני מתעסק גם בתחומי מדע ולא במעט תחומים אחרים,אבל לא יצא

לי להתעמק,האם אתם ממלצים להיכנס לעולם הזה?של הפילוספיה/הגות יהדות?, ועוד אחד האם יש שנוי בין הפילוספיה היהודית לשאר אומות העולם? אם כן מה השוני? מה הבדל בין פילסוף נוצרי לבין יהודי או מכל מיני דתות זרמים?

תודה לעונים אני מצטער אם חפרתי,פשוט זה מעניין אותי,אבל אני צעיר ואני לא יודע איך אני יגש לדברים
כאלו אני שומע הרצאות בנתיים ,לומד גמרא/ שס בישיבה/ כולל ( כרגע לא) ודווקא חשבו שאני טוב בזה
והיה תלמיד חכם בגלל שיש לי זיכרון טוב,שמעתי שוקראים לזה "בור שאינו מאבד טיפה",אז הם מתלהבים

מזה כי יש לי זיכרון "צילומי" ,אבל אני לא חושב שזה כזה חשוב אלה להבין ובזה אני לא מהטובים ביותר,וזה כל העיקר מה דעתכם? עדיףך להתעמק ולא להתפרס ללא הרבה התעמקות? אשמח לתשובה כדאי להשתפר.

אני מאוד אוהב גירוים אינטלקטאולים אבל אני לא טוב בזה כמוכם,ובלי-ניסיון אז אני בתחילת דרכי,אני מתכנן לרכוש את פירוש רשי על התורה משם להמשיך לתלמוד ושס, ואז לילקוטי שמעוני ( מדרשים),האם התכנית הזאת טובה? אני אשמח לעצות איך לסדר את הלימוד,מאיפה להתחיל וכולי, וגם המלצות - לספרים בתחום,הגות היהודית תודה מראש בברכה נתנאל.
 

u r i el

New member
התייחסות.

שאלת הרבה שאלות בנושאים רבים ומגוונים ולא ניתן להשיב עליהן תשובות ממצות בשלב זה של הכרותך עם הגותו של ליבוביץ במסגרת פורום אינטרנטי. מצד שני ניתן להתרשם שיש בך עניין בליבוביץ והגותו. עצתי לך - קנה את הספר ״רציתי לשאול אותך פרופסור ליבוביץ״ שבו תוכל לקבל מענה לא מבוטל מעקרי הסוגיות בהן הוא התבטא דרך מכתבים שהופנו אליו ותשובותיו למכתבים אלה. רק לאחר שתשלים לפחות סבב אחד יסודי של כל מה שמובא בספר זה אפשר יהיה להניח שיש לך בסיס ראשוני שממנו אפשר יהיה להמשיך הלאה.
 
תודה על עזרה ( ואשמח לעזרה בתכנית לימוד תורה)

הבנתי, אני באמת ארכוש אותו,אבל תוכל לעזור לי בלימוד התורה? איך אני מתחיל ללמוד מאיפה? חשבתי להתחיל מפרשנות רשי לתלמוד/ מקרא ואז להמשך למדרש ואז כאלו להתקדם זאת תכנית טובה?,אני באמת אשמח שתענו לי רק על הסעיף הזה ,כי אני לא יודע איך לגשת לזה, אני למדתי כמה מסכתות ( גמרא/ שס) שהייתי בישיבה ממש התענגתי -על הלימוד הייתי מחכה רק לשיעור גמרא מאוד אהבתי את הלימוד גם של השס/ והפלפולים והקשת קושיות ממש אהבתי אז הייתי רוצה ללמוד אבל לבד, אם אתם יכולים להמליץ לי על סדר/ או על ספרים למתחלנים אני אשמח.
&nbsp
תודה מראש.
 

u r i el

New member
תורה לומדים כל החיים ואין לדבר סוף.

איך מתחילים ללמוד ? על כך קשה להשיב ... עשה לך רב ולמד מפיו.

ואעפ"כ -
לתורה 70 פנים - כך אומר הפתגם אבל למעשה יש לתורה יותר מ- 700 או יותר מ- 7000 פנים ואף יותר ולפיכך אין קיצורי דרך, פשוט מתחילים. עליך למצוא מורה או מסגרת לימודית כי רק כך תוכל לברר בנקל ובַמקום סוגיות בלתי מובנות. יתכן מאד שאותו מורה לא ימצא חן בעיניך. במקרה כזה חפש לך מורה אחר. לימוד עצמי לא מומלץ למתחילים, ובוודאי לא בעזרת פרשנים מלומדים ומתוחכמים כרש"י שדבריהם מושתתים על ידע קודם, ושפעמים הרבה לשונם קצרה ומרומזת.
 
הבנתי אז אני צריך-לחזור לישיבה כולל/ תודה על העזרה בכל מקרה

כי שאני למדתי היה לי טוב והיה לי מורה, אכן עשה לך רב נשמע רעיון טוב
 

u r i el

New member
ההחלטה בידיך.

אבל אם אתה שואל אותי - כדאי לך לזכור כלל שמנחה אותי :
מורה טוב הוא כזה שאני "לוקח אותו אתי הבייתה", כלומר מורה כזה שגם לאחר השיעור גורם לי לא רק לזכור מה שלמדתי מפיו אלא גם - ואולי בעיקר - גורם לי לחשוב ולהרהר בלימודו שוב ושוב עוד ועוד. אם אין לך מורה כזה - לדעתי, חבל לך על הזמן.
 
הבנתי

היה מורה אחד כזה בישיבה, הוא חוץ מאדם בקיא היה מעלה בי הרבה תהיות, שהייתי יושב באוטבוס בחזרה
לביתי( יש יש מרחק לא קטן ) וחושב על השיעור ומעלה קושיות ומתחבט, וכמובן אתה צודק זה לא רק לזכור זאת לא

בעיה -לפחות לא בשבילי ( "בור שאינו מאבד טיפה)כלומר יש לי זיכרון צילומי ובגלל זה התרשמו ממני כי זכרתי את
את השיעור -אחרי הרבה זמן וגם בחנו אותי בכלל ), אבל עדיין לא הגעתי לרמה של הבנה מספיק טובה כדאי להתווכח ולהתחבט ממש בשאלות גדלות, וזה שלב חשוב שאני צריך - להגיע עליו בתקווה גדולה.
 
רציתי לשאול אותך נתנאל

מתגובותיך הבנתי שאתה בחור ישיבה לשעבר ומתאווה להיות בהווה, ובתגובות אחרות אתה מבקש להתחיל ללמוד תורה (מקרא ורש"י אפילו) ומבקש סיוע לכך (וישעתו של אוריאל נראים בעיניי מאוד). אך דבר מה לא ברור לי: הייתכן שבישיבות לא לומדים תורה?? (זו שאלה רטורית)
 
כי אני לא מחשיב את זה ללימוד מעמיק

אני לא מחשיב את עצמי באמת ללומד תורה, אני למדתי ישיבה(למבוגרים)במשך שנה לא הספקתי באמת יותר מדי
אולי כמה מסכתות וגם בלי עיון, בגלל זה באתי לפה כדאי לשאול על איך אפשר ללמוד תורה באמת.
אולי התגובות שלי לא נראות ברורות אבל אני אסביר שוב: עד היום למדתי בשני דרכים לימוד עצמאי
מספרים ( הלכות( הברכה המלאכותית) ועוד ספר בשם "מסילת ישרים" וחוץ מזה אני שומע כל יום שעורים
&nbsp
6 שעות בזמן האחרון פחות, אבל אני לא מחשיב את זה באמת לימוד אמתי כי אני אמנם זוכר הרבה אפילו
הכל, אבל זה לא באמת לימוד כי אני לא מתעמק לא שואל קושיות יותר מדי לא מפתח לי דרכי- חשיבה חדשים.
אני מבין למה אתה שאול אותי כי זה נשמע סותר לחלוטין, אבל מה שלמדים אותנו בישיבה ( יותר נכון כולל) זה
&nbsp
אמנם הרבה חומר אבל לא הרבה עומק, אני בזמנו יכלתי להתקבל לאיזה ישיבה שאני רוצה ( בגלל דוד שלי שיש
לו קשרים ועושים לו כבוד בגלל כל מיני דברים/ומשפחה מאוד טובה אם יחוס רבני לא ממש מבין בזה) אבל הוא אמר
&nbsp
שאני אבחר ואני אכנס,בחרתי בסוף בכלול מבוגרים לא של צעירים שמע היו שעורי תורה נ11 בבוקר עד 9-10 בלילה
כל פעם- בא רב אחד ואני ישבתי ולמדתי, הייתי שם שנה ולמשדתי באמת ואהבתי והכל,בקשר לרשי אני שאלתי האם כדאי לי
להתחיל ללמוד מרשי? ואז להמשיך הלאה בסדר לתלמוד מדרש זה סך הכל שאלתי מקווה שעכשיו הכל ברור.
 
שאלה מה הפך את חכמי ישראל לגאונים בתורה?

שלום לכולם.
&nbsp
יש לי עוד שאלה אולי היא טיפשית אבל מעניין אותי לדעת מה הפך אותם- את גדולי העולם האם זה היכולת השכלית המרשימה?
או שיש פה גם דברים אחרים? איך אדם הפוך לתלמיד חכם כמו רבי עובדיה יוסף- או הרב קנביסקי או בכלל כל גדולי הדורות,אני בעצמי זכיתי לראות תלמיד חכם -זקן עצום בעל מידות טובות מאוד- צדיק נסתר( בקיאות- מפליאה באחרונים- ראשונים- כל ספרות חזל- קבלה- ועוד) היה לו המון ספרים היה יושב לומד-מהבוקר עד 12 בלילה כל הזמן לא עוזב את הספר ( הוא נפטר בגיל 97 הוא היה דוד של סבתי במשפחה הזאת היו הרבה גדולים בתורה אבל בדור הזה אף אחד לא התעלה עליו ( במשפחה כמובן) אז השאלה שלי מה גרם לאנשים האלו ללמוד כל כך הרבה? האם הםפ נשמות מיוחדות והכל נקבע מראש? לא ממש מבין בזה אז אשמח לשמוע מה דעתכם.
 
הבהרה

הכוונה שלי היא בעצם " הדבקות בה במצוות" מה גורם להם להגיע לדרגות כאלו גבהות? זה בעצם השאלהנ
ואז להפוך למי שהם.
 
לא טיפשית בכלל

לדעתי גאונות צמודה לתכונה אוטיסטית גנטית של ניתוק מסויים מהמציאות, חיים בבועה. יש אותה להרבה גברים (נשים יכולות להיות אינטליגנטיות אבל לרוב אין להן את הניתוק הזה שנחוץ לגאונות). אבל לא כל בעלי התכונה הזו מאפשרים לה להתבטא והרוב מדכא אותה רוב הזמן מטעמים של תיפקוד נבון ושפוי במציאות. אבל יש כאלו (מבין אלו שיש להם תכונה כזו) שנכנסים תדיר לבועה הזו ופועלים בה. זה יכול להיות בכל תחום (הנושא שהם ננעלים עליו קשור לאישיות שלהם).
התכונה הזו של ניתוק בועתי מהמציאות קרויה גם בשם "שאר רוח". אדם בעל שאר רוח יכול יכול להגיע למצב בו הוא הולך וגואה בתחומו (גאונות מלשון גאות) והגאות הזו מגיעה כאשר הוא מעניק תשומת לב לדברים בתוך הבועה הזו שלו.
במקום בו יש תשומת לב ישנה הממשות ולכן כאשר תשומת הלב היא באותה בועה, שם יש ממשות ושם גואים המעיינות של הרוח וזו הגאונות.
הגאונות יכולה להיות חזקה מהחיים אבל גם יכולה להביא לחורבן של החיים. התרבות האנושית היא בעלת תכלית- טיפוחה של הגאונות. היא זו שמצדיקה את התרבות (לכל ענייני דיומא תכליתיים לא צריך תרבות ואפשר להסתפק בטכנולוגיה, כולל טכנולוגיה מדינית). גם הדת, כחלק מהתרבות, היא עניין שבראיה כוללת הוא מיותר לחלוטין ואף מזיק אלמלא התופעה היפיפיה של גאוני דת. בשביל הופעתם של גאוני הדת סולחים לדת על קיומה. אין הרבה תחומים שבהם יכולים להעפיל הגאונים אל פסגות כמו שהם יכולים להעפיל בדת וכלל אין זה חשוב אם יסודה של הדת בשקר או באמת- העיקר הוא שהיא תספק להם מזון רוחני.
&nbsp
 
תודה על תשובתך

המעניינת, אבל אין לי מה להוסיף חוץ מזה שאני מסכים איתך ,שגאונים הם חיים במין -בועה ומכונסים בעצמם.
אבל באתת תשובה- יפה ,תודה .
 
למעלה