שאלה על ליבוביץ.

u r i el

New member
שאלה על ליבוביץ.

כידוע, אמר ליבוביץ שלא ניתן שלא לדעת את שאנו יודעים.
המחקר המקראי-ביקורתי יודע להציג כיום דמיון טקסטואלי בין ספרות המקרא לבין זו המצרית, האוגריתית, מסופוטמית וכיוצ"ב, וזאת ע"ס מצאי ארכיאולוגי. כיצד יכול אדם משכיל כליבוביץ להתייחס ל"כתבי קודש" המקראיים בזיקה לידע המחקרי הנ"ל ?
האם יתכן שגם עובדה מחקרית זו השפיעה על קביעתו שההלכה היא זו שהיהדות מתגלמת בה תוך שהוא ממזער את חשיבותם של "כתבי קודש" אלה ככל שיוכל ?
 
לא רק על קביעה זו

אלא גם ובעיקר על הקביעה שכתבי הקודש שכספרות הם מדרגה שנייה וכפילוסופיה מדרגה שלישית (אפשר שהחלפתי), אין קדושתם אלא באשר הם קוראים לעבודת ה'.
 
זה חלק גדול מהוויכוח הראשון שלי עם בר אוריין

יש שרשור שלם בעניין זה ואני מוצא אותו בערגה פורה ביותר, הוא כמובן הסתיים בחוסר הסכמה מוחלט, אבל מכל מקום, ברור לך שם את הדעות מתוך הודעות ארוכות מאוד שלי ושלו ובטוחני שינעם זמנך. ולולא דמסתפינא מלעורר אוריין מרבצו, הייתי מעוררו בשנית..
 

אלי כ ה ן

New member
שאלה-לענין ומענה לא-לענין שידון בעלילות גילגמש ובחוקי חמורבי

אפתח בסיפור, אשר - גם אם לא יענה ישירות לשאלתך - קבל אותו לפחות כאתנחתא קומית:
ובכן כידוע, הסיפור על המבול מופיע גם בעלילות גילגמש - בתיאורים מאד דומים, ולא רק שם - אלא בעוד סיפורים שסופרו במזרח הקרוב הקדום, אבל את זה - לא יודעים רוב שומרי המצוות. אז פעם אחת, בחור ישיבה אחד - שלא שמע על עלילות גילגמש ושות' - הקשה לחברו "קושיה עצומה":
"יש לי בעיה. תראה: אני יכול בהחלט להבין איך קרה שהסיפור על מעמד הר סיני עבר - מאב לבן - רק אצל עַם-ישראל ולא אצל עמים אחרים, משום שהרי רק עַם-ישראל חוה את מעמד הר סיני, ולכן רק אצלו השתמר הסיפור. אבל מה לגבי סיפור המבול? למה הוא מופיע רק בתורה של עַם-ישראל? הרי כל האנושות צמחה מתוך נח ובניו, אשר העבירו לצאצאיהם את סיפור המבול עד שהגיע גם לאוזניהם של בני ישראל, ואם כך - אז מדוע רק בני ישראל ממשיכים להעביר אותו במסורת מאב לבן? האם שאר הגויים לא שמעו על המבול? כל זה נראה לי מאד חשוד, ומטיל צל כבד על האותנטיות של כל סיפור המבול, אשר אולי אינו אלא המצאה של עַם-ישראל, הלא כן?"
הרגיעו חברו לספסל הישיבה: "תנוח דעתך: את הסיפור הזה מספרים כל העמים, וחבר אפיקורס אחר אף לחש באוזני - שהסיפור הזה מופיע אפילו בסיפורי העמים שקדמו לעם ישראל, כולל בעלילות גילגמש של האכדים, וכן באגדות הבבלים, עם אותם מוטיבים ממש - כולל העורב והיונה. אז זה לא רק עַם-ישראל - כפי שבטעות חשבת בתחילה! בני נח - שמהם צמחה האנושות - העבירו אפוא את הסיפור הזה בעדות מתגלגלת לכלל צאצאיהם, ומהם לצאצאי-צאצאיהם, וחוזר חלילה, ובכך מתורצת שאלתך".
"הנחת את דעתי" השיבו הראשון. בזכותך אשאר בישיבה...".

עד כאן הסוגיה הראשונה שאליה רמזת, ועתה נתקדם לסוגיה נוספת שאליה רמזת: ובכן כתוב במדרש (המובא ע"י רש"י לסוף פרשת תולדות), שיעקב אבינו נטמן 14 שנים בבית מדרשם של שם ועבר. כשלמדתי מדרש זה בצעירותי, תמהתי לעצמי: מה למדו בבית מדרשם של שם ועבר? הרי התורה עדין לא ניתנה! היעלה על הדעת שלמדו את עלילות גילגמש? או שמא את חוקי חמורבי חלילה וחס? ועוד תמהתי במקביל, על מה שכתוב במדרש - שאברהם אבינו קיים את כל התורה כולה: איך ידע מה לקיים? והרי עדין לא ניתנה התורה! כך תמהתי. ועוד תמהתי, על מה שמסופר בתורה (פרשת לך לך), שאברהם אבינו ניצח את ארבעת המלכים: היתכן? אבל הרי הוא היה סתם אדם - לא מלך ולא כלום, אז איך ניצח?

אבל כשגדלתי קצת, תורצו לי בבת אחת שלוש-השאלות החמורות אלו, אשר למעשה אינן אלא שאלה אחת, וזאת אחרי שהתוודעתי לשתי עובדות מעניינות:

עובדה ראשונה: אתה בטח יודע, שהצליל ח יכול להתחלף עם הצליל ה, נכון? לדוגמה, ההונגרים לא יודעים לבטא ח, אז הם אומרים "יש לי הורים בגרביים". גם בגמרא מסופר על רבי חייא שהיה מבטא ח כמו ה, וכן נפסק בשולחן ערוך שמי שמחליף ח עם ה - אסור לו להיות שליח ציבור (משמע שהיו כאלה שהחליפו).

אתה בטח גם יודע, שהצליל ה יכול להתחלף עם הצליל א, נכון? לדוגמה, בעברית אפשר להגיד אזעקה, אבל כשר גם לומר הזעקה (מלשון להזעיק, כמו הלבשה מלשון להלביש), וכן כותבים קושיה וגם קושיא, וכדומה. כיוצא בכך, כשהישראלים רוצים להגיד "הבית-ספר" הם אומרים "אַבֵּצֶפֶר"; ומעין זה באנגלית מבטאים hour, honor, תוך כדי שהצליל h מבוטא כמו הצליל א (לכן אגב אומרים an hour ולא a hour), וכך בהרבה שפות אחרות.

המסקנה מכל זה היא, שהצליל ח יכול להפוך לצליל א, נכון? דרך התיווך של הצליל ה, נכון?

עובדה שניה: אתה בטח יודע, שההגאים v / m מוּעדים להתחלף אצל בני אדם (בכל שפות אנוש אגב). למה? כי שניהם נהגים דרך השפתיים! לדוגמה: קח את שמות החודשים מרחשון, כסלו, סיון: בשפה האכדית - שהיא שפה שמית (כמו עברית), ושדוברה במסופוטומיה - מקום הולדתו של אברהם אבינו, לא אמרו מרחשון - אלא ורחשמן, לא אמרו כסלו - אלא כיסלם, ולא אמרו סיון - אלא סימן. כיוצא בכך, האם אתה יודע איך אומרים בשפה הארמית (שהיא גם כן שפה שמית שאגב דוברה ב"ארם"-נהרים שגם בה שהה אברהם אבינו) - ארגמן? ארגוָנא (ראה תרגום אונקלוס למילה זו בתחילת פרשת תרומה)...

כעת, אחרי שהתוודענו הן לחילופי הצלילים ח/א (דרך התיווך של האות ה - ראה לעיל בעובדה הראשונה) והן לחילופי הצלילים v / m (בגלל היותם נהגים דרך השפתיים - ראה לעיל בעובדה השנייה), אני מגיע סוף סוף לעיקר: ובכן הבה ניקח את חוקי "חמורבי" (האות ב רפויה ומבוטאת v). למעשה, השם המקורי היה חמורהבי (אלא שבחלק מהמקומות האות ה לא נהגתה). רק מה, יש מקומות במסופוטומיה, שבהם - בגלל חילופי הצלילים ח/א - בני אדם לא אמרו חמורהבי אלא אמורהבי. יתר על כן, בתוך המקומות הללו היו מקומות פנימיים יותר שבהם - בגלל חילופי הצלילים v / m - המילה אמורהבי דלעיל נהגתה: אבורהמי. כלומר, בעצם, חוקי חמורבי - או ליתר דיוק חמורהבי, אינם אלא חוקי אבורהמי; כאמור הכל בזכות חילופי ח/א וחילופי v / m (הכל-כך טבעיים בכל שפות-אנוש כאמור).

עובדה שלישית: האם אתה יודע מה זה "אבורהמי" בשפה האכדית שדוברה במסופוטמיה (אגב גם זו שפה שמית, שדומה לשתי אחיותיה השמיות, העברית והערבית)? ובכן באכדית (מסופוטמית): אבו = אב (ככה זה אגב גם בערבית), רהם = המון (ככה זה אגב גם בערבית ספרותית). לסיכום, חמורהבי, שאינו אלא אבורהמי (עקב חילופי ב/מ וחילופי ח/א), מתפרש - בתרגום ישיר לעברית - בתור אב-המון (עם סיומת י, כמקובל גם בעברית: יצחקי, אברהמי, וכדומה). ואתה יודע איך מנומק בתורה השם של אברהם אבינו? ראה בבראשית יז ה: "והיה שמך אברהם, כי אב-המון-גויים נתתיך". ואכן, אברהם, אשר על שמו נקראו במסופוטומיה חוקי אבורהמי-חמורהבי, זכה שחוקים אלו נותרו במשך אלפי שנים - ועד היום - נכסי צאן ברזל לכל המוני הגויים בכל העולם, אשר עד היום מצטטים את החוקים הללו (בבתי ספר ובבתי תפילה כמו גם באוניברסיטאות) מתוך הרב-מכר העולמי האחד והמיוחד שאין בלתו: התנ"ך.

אמור מעתה: בבית מדרשו של שם ועבר, פשוט למדו את החוקים שנקראו אז על שמו של חמורהבי-אבורהמי, או בקיצור "חוקי אברהם", וזה גם עונה על השאלה השניה: אכן אברהם (=חמורבי) קיים את כל חוקי התורה כולה! וזה עונה גם על השאלה השלישית: אכן אברהם (חמורבי) ניצח את ארבעת המלכים, משום שהוא לא היה סתם אדם, הוא בעצמו היה מלך!

ורק לסגירת המעגל אציין, שבבראשית כ"ה ו' כתוב, כי אברהם (המונותאיסט הראשון בדורו ע"פ מקורותינו), שלח את בני פילגשיו אל "ארץ קדם". והנה מובא במדרש שזו ארץ הודו (ואכן בלשון המקרא צד "קדם" הוא תמיד צד מזרח, ואכן הודו נמצאת ממזרח לכנען). ומה מתברר? שמזה אלפי שנים ועד היום - שלטת בהודו הדת ההינדואיסטית, שהיא אמנם דת פוליתאיסטית, אבל הגירסה "הכוהנית" של הדת הזו (כלומר הגירסה של דת-הקסטה הגבוהה ביותר בהודו), היא הדת הברהמנית (מהשורש ההינדי "ברהמא"), שהיא דת מונותאיסטית...
 
"ויאמר האיש אל עלי הכהן.. וארון האלוהים נלקחה..". ישכוייח

שכן גם אני אומר לאלפי"ן עייני"ן ולעייני"ן אלפי"ן..:)
 

אלי כ ה ן

New member


 

u r i el

New member
שאלות לעניין ...

1. והרי אנו לומדים ב'אבות' : " עֲשָׂרָה דוֹרוֹת מִנֹּחַ וְעַד אַבְרָהָם " והכיצד למדו בבית מדרשו של שם על אבר(ה)ם שטרם היה וטרם נברא ?
2. לא הבנתי - מנין שאברהם קיים את כל התורה כולה ?

אבל מאידך, אין מקשים על בדיחות. ואכן נהניתי מאד מהמופע הקומי.
 

אלי כ ה ן

New member
תשובות כהלכה...

1. שים לב, שקושייתך הראשונה אינה עלי, אלא היא על המדרש האומר - שיעקב למד תורה 14 שנה בבית מדרשם של שֵׁם-וָעֵבֶר, ועל כך אתה שואל: "הכיצד למד אצלם תורה, והרי הוא לא חי בדורם - אלא חי אחרי דור אברהם - שחי הרבה אחרי דורם". אבל האמת היא שזו בכלל לא קושיה על המדרש, הכרנולוגיה של פרשת נח מוכיחה שיעקב היה בן 70 בשנת מותו של שם (שהרי מהכרונולוגיה המובאת בבראשית יא פסוקים י"א עד ט"ו מוכח שאברהם נולד 210 שנים לפני מותו של שם), והרי יעקב הגיע לבית מדרשם ועבר בהיותו בן 63 (כפי שמחשב רש"י בסוף פרשת תולדות), כך שברור שליעקב לא הייתה שום בעייה לפגוש את שם וללמוד ממנו תורה - לפחות למשך שבע-שנים; ואגב, עבר היה נינו של שם...

חוץ מזה: למה אינך שואל, איך אדם הולך ללמוד היום תורה בישיבת רבי יצחק אלחנן? או בישיבת הרש"ש? והרי כל אלו נפטרו! אלה בעל כורחך הם רק המייסדים - בעוד שהישיבה ממשיכה להיקרא על שמם גם דורות רבים אחרי מותם! אף לענייננו: "בית מדרשם של שֵׁם וָעֵבֶר" נקרא כך, רק בגלל שהוא נוסד ע"י שני המייסדים המונותאיסטים - שֶׁם ונינו עֵבֶר; אבל גם אחרי מותם, המשיך בית המדרש המונותאיסטי הזה להיקרא על שמם של המייסדים.
מאידך, אברהם, חי בדור של עובדי גילולים, שבו המונותאיזם כבר הספיק כידוע להימחק לגמרי (כמסופר במדרש), אבל אחרי שאברהם התבגר והצליח לגלות מחדש את התפיסה המונותאיסטית, הוא גם הצליח לשקמה מחדש ואף להפיצה ולפרסמה בקרב הציבור הרחב (כדברי התורה בבראשית יב ו: "ויקרא בשם ה"), בעוד שעצם פירטי התורה שנקראה אז על שמו - החלו להיות מלובנים-אינטלקטואלית - בעיקר בבית המדרש המונותיאסטי ע"ש שם-ועבר; כך קרה, שתלמידי תלמידיהם של שם ועבר - החלו ללמוד בבית המדרש המונותאיסטי הזה את "חוקי אברהם" - הלא הם חוקי אבורהמי-חמורהבי.

2. אברהם (אבורהמי = חמורהבי), קיים את "חוקי אברהם" (חוקי אבורהמי = חוקי חמורהבי), שהם-הם חוקי התורה (המפורטים במיוחד בפרשת משפטים ועוד).
 

אלי כ ה ן

New member
תשובות כהלכה...

1. שים לב, שקושייתך הראשונה אינה עלי, אלא היא על המדרש האומר - שיעקב למד תורה 14 שנה בבית מדרשם של שֵׁם-וָעֵבֶר, ועל כך אתה שואל: "הכיצד למד אצלם תורה, והרי הוא לא חי בדורם - אלא חי אחרי דור-אברהם - שחי הרבה אחרי דורם". אבל האמת היא שזו בכלל לא קושיה על המדרש: הכרונולוגיה של פרשת נח מוכיחה, שחור על גבי לבן, שיעקב היה בן 70 בשנת מותו של שם (שהרי מהכרונולוגיה המובאת בבראשית יא פסוקים י"א עד ט"ו מוכח שאברהם נולד 210 שנים לפני מותו של שם), והרי יעקב הגיע לבית מדרשם של שֵׁם-וָעֵבֶר בהיותו בן 63 (כפי שמחשב רש"י בסוף פרשת תולדות), כך שברור שליעקב לא הייתה שום בעייה לפגוש את שֵׁם וללמוד ממנו תורה - לפחות למשך שבע-שנים; ואגב, עֵבֶר היה נינו של שם...

חוץ מזה: למה אינך שואל, איך אדם הולך היום ללמוד תורה בישיבת רבי יצחק אלחנן? או בישיבת הרש"ש? והרי כל אלו נפטרו! אלא בעל כורחך הם רק המייסדים - בעוד שהישיבה ממשיכה להיקרא על שמם גם דורות רבים אחרי מותם! אף לענייננו: "בית מדרשם של שֵׁם-וָעֵבֶר" נקרא כך, רק בגלל שהוא נוסד ע"י שני המייסדים המונותאיסטים - שֶׁם ונינו עֵבֶר; אבל גם אחרי מותם, המשיך בית המדרש המונותאיסטי הזה להיקרא על שמם של מייסדיו.
מאידך: אברהם, חי בדור של עובדי גילולים, שבו המונותאיזם כבר הספיק כידוע להימחק לגמרי (כמסופר במדרש), אבל אחרי שאברהם התבגר והצליח לגלות מחדש את התפיסה המונותאיסטית, הוא גם הצליח לשקמה מחדש ואף להפיצה ולפרסמה בקרב הציבור הרחב (כדברי התורה בבראשית יב ו: "ויקרא בשם ה"), בעוד שעצם פרטיה של התורה המונותאיסטית הישנה-החדשה הזו שנקראה אז על שמו - החלו להיות מלובנים-אינטלקטואלית - בעיקר בבית המדרש המונותיאסטי ע"ש שם-ועבר; כך קרה, שתלמידי תלמידיהם של שם ועבר - החלו ללמוד בבית המדרש המונותאיסטי הזה את "חוקי אברהם" - הלא הם חוקי אבורהמי-חמורהבי.

2. אברהם (אבורהמי = חמורהבי), קיים את "חוקי אברהם" (חוקי אבורהמי = חוקי חמורהבי), שהם-הם חוקי התורה (המפורטים במיוחד בפרשת משפטים ועוד).
 

גרי רשף

New member
החלק השני הוא מדרש או טענה היסטורית?

אני תוהה אם כדרכם של תלמידי ישיבה אתה מתפלפל ודורש מדרשים על הכתוב ועל המציאות שהוא יוצר (נניח בערך כפי שמישהו שקרא את ספרי הארי פוטר יכול לתהות מדוע הוא אמר X או עשה Y),
או שזו טענה היסטורית שהמלך הבבלי חמורבי הוא אברהם, אשתו (שאת שמה לא מצאתי בויקיפדיה) היא שרה, בנו שמשו-אילונה (ויקיפדיה) היה יצחק אותו ניסה לעקוד בנעוריו (או שמא שמשו-אילונה אינו אלא שיבוש של ישמעאל?..) וכך הלאה?
או שאולי אתה ממשיך בהלצה (הדי משעשעת מהרישא) שבאיפכא מסתברא הופכת את המציאות בה אגדות המזרח הקדום התגלגלו לתנ"ך לכך שעלילות התנ"ך נפוצו בכל האיזור?
 

אלי כ ה ן

New member
אחת משתים: או ששאלתך נשאלה בצחוק, או שהיא שאלת קיטבג...

למה קיטבג? תראה, פעם מישהו שאל את המורה להיסטוריה: מנין שנאפוליון באמת היה קיים? אולי הוא אינו דמות היסטורית - לא היה ולא נברא, בעוד שהדמות ההיסטורית האמיתית הידועה - שאת מעשיה אנו מייחסים לנאפוליון - הייתה אדם אחר לגמרי, אשר במקרה - אבל ממש במקרה: שמו היה כשמו של נאפוליון, והביוגרפיה שלו הייתה כמו זו של נאפוליון, והשפעתו של ההיסטוריה העולמית היתה כהשפעתו של נפוליון, וכו' כו'...

אם לא הבנת לאן אני חותר, אז אחדד: אלו אשר - מבססים את קיומו ההיסטורי של אברם-אברהם (ראה בדברי הימים א א כז: "אברם הוא אברהם") - על המשוואה אַבֻרָמִ=אבורמי=חמורבי (אשר מצידה מבוססת על החילופים הקלאסיים של צלילי ח/ה/א ושל צלילי ב/מ), מבינים שהתכוונת באופן סמוי להציג בפניהם את התמיהה הבאה: מנין לכם שאברהם היה קיים? אולי הוא אינו דמות היסטורית - לא היה ולא נברא, בעוד שחמורבי היה אדם אחר לגמרי, אשר במקרה - אבל ממש במקרה: שמו היה כשמו של אַבֻרָמִ=אבורמי=חמורבי (לפי החילופים הקלאסיים של צלילי ח/ה/א ושל צלילי ב/מ), והחוקים שאותם חוקק היו זהים אל "חוקי-אברהם" (לפי דברי המדרש שאברהם קִיֵּם את כל חוקי התורה כולה - כמובן כולל את חוקי פרשת משפטים המנוסחים באופן די דומה לאלו של חוקי חמורבי), והביוגרפיה שלו הייתה זהה לזו של אברהם (שניהם חיו במסופוטמיה, ושניהם ניצחו הרבה מלכים, ושניהם זכו להיכנס לפנתיאון העולמי כדמויות בעלות-חשיבות והשפעה), וכו' כו'...

אני מקוה שכעת ברור לך, כיצד הסיפור המקדים על נפוליון - מעקר את התמיהה הנ"ל מעוקצה.

לפני שאני פונה לענות על שאלתך, אקדים להתייחס להערתך על שמשו-אילונה בנו של חמורבי (לעומת יצחק בנו של אברהם): ובכן, אל תשכח, שגם סיפור המבול למשל, אשר סופר הן בעלילות גילגמש - הן בספרות הבבלית - והן בתנ"ך, ואשר זהה אצל שלושתם לגמרי - לפחות במוטיבים - כולל בפרטים הכי דקים וכולל בסיפור העורב והיונה (אם כי בניואנסים קלים), אינו בהכרח זהה בשמות: למשל בעלילות גילגמש - נח נקרא אותנפישתים, בעוד אשר אצל הבבלים - נח נקרא נחמוליאל - די בדומה אל מה שמסופר על שמו נח בסוף פרשת בראשית: "ויקראו את שמו נח לאמר זה ינחמנו"... בקיצור, עד שאתה מקשה על המרחק הלשוני שבין שמשו-אילונה לבין יצחק, תקשה על המרחק הלשוני שבין אותנפישתים (של עלילות גילגמש) לבין נחמוליאל (של הבבלים)...

לגופו של עניין ולגופה של שאלתך (בהנחה ששאלת אותה ברצינות): לפני שאענה עליה (מצטער שאני מותח אותך), רציתי קודם כל להקדים ולספר לך (כרקע חיוני להמשך), למה הקדמתי לספר את הסיפור הקומי, על אותו בחור-ישיבה ששקל לצאת בשאלה - עד שהראו לו שהאינפורמציה על האירוע המקורי של המבול הספיקה לעבור מדור לדור גם אצל עמים אחרים צאצאי נח שקדמו לעם ישראל - או-אז הבין אותו בחור ישיבה כי "סיפור המבול הוא אכן מוצלב ואותנטי" וכי "מכאן שהתורה נכונה". ובכן טרחתי לספר את כל זה על אותו בחור-ישיבה - לא כדי להצחיק - אלא כדי להדגים איזשהו רעיון מאלף הרבה יותר כללי: לעיתים קורה מצב מוזר, שבו כולם מסכימים על העובדות, בעוד שכל המחלוקת שנותרה - היא רק על הפרשנות, עד כדי כך שבאופן לגמרי אירוני - כל צד אפילו נהנה לגייס את אותן עובדות עצמן המוסכמות על כולם - רק על מנת לחזק ולאשש את פרשנותו שלו עצמו; אגב רואים את זה גם כיום, למשל באשר ללקחי ההתנתקות וכו'. כעת אדגים (עד סוף הפיסקה הנוכחית) את התופעה הזאת, מעוד מקום בספר בראשית: ובכן בסוף פרשת וישלח, מפרטת התורה את הכרונולוגיה של מלכי אדום,"לפני מלוך מלך בישראל". באופן אירוני מתברר, שארבע המילים הללו "משרתות" - הן את מבקרי המקרא - והן את מאמיני התורה: מבקרי המקרא מוכיחים מכאן, שלפחות פרשה זו שבספר בראשית התחברה (או לפחות נערכה) ע"י אדם - שכבר ידע מראש שלעם ישראל היו מלכים - ומכאן שהוא חי לא-לפני תקופת המלך שאול; מאידך, מאמיני התורה מוכיחים מכאן - את הדבר שלאורו הם מחנכים את ילדיהם כבר מגיל גן: שמשה רבנו (אשר כידוע כתב את התורה) היה פשוט נביא; אחרת, נתקשה להסביר כיצד ידע על מאורעות שהתרחשו מאות שנים אחרי מותו! לדידם, הרי זו עוד הוכחה ניצחת לכך ש"משה אמת ותורתו אמת"...

אני מקוה שכעת ברור לך, אולי אף יותר מכפי שהיה ברור לך מקודם, מדוע שאלתך - לא רק שלא תוכל להשפיע על הבירור שלך בסוגיה ההיסטורית העובדתית על אברם/חמורבי, אלא גם לא תוכל להשפיע על הבירור שלך בסוגיה האישית על כוונתי שלי... אני רק יכול להציג עובדות לשוניות וחילופי צלילים, לצד פרטים ביוגרפיים על אברהם המופיעים - הן בתורה (באשר לניצחונו על ארבעת המלכים) - והן אצל חז"ל (באשר לכך שהוא קיים את כל חוקי התורה כולה), לצד פרטים פילולוגיים (הדמיון בין הנוסח של חוקי חמורבי לבין הנוסח של חוקי התורה אשר קויימו גם ע"י אברהם עצמו כמובא ע"י חז"ל), כשמכאן והלאה - כל צד יעשה עם כל זה מה שהוא רוצה...

אבל שאלתך כן תוכל להשפיע על בירורם של כמה פרטים טכניים הקשורים לרקע שבגינו פירסמתי את הפוסט ההוא; ובכן, מה שבעצם קרה הוא זה: בשבת האחרונה התגלגל לידי - למשך שניות בודדות - איזשהו טקסט של ד"ר אליהו שץ, הטוען שאברהם אינו אלא חמורבי. מחמת הזמן הקצר (כאמור שניות בודדות), לא היספקתי לקרוא את נימוקיו של ד"ר שץ לתיזה הזו (אם כי כן הספקתי להתרשם שהוא מבסס אותה על השוואות היסטוריות וסיפרותיות), אבל הרעיון עצמו בהחלט נתן לי את המוטיבציה לנסות להשתעשע איתו גם מההבט של דמיון צלילי השמות.
על כל פנים (אם לזה כיוונת בשאלתך): כל העובדות הלשוניות שציינתי בפוסט המקורי שלי - הן נכונות, בעוד שעצם הבירור ההיסטורי - האם נכונה המסקנה (אברהם = חמורבי) המתיימרת לנבוע מהעובדות הלשוניות הנ"ל, בעצם מחזיר אותנו לשאלה על נפוליון, ואולי יותר מכך - לד"ר אליהו ש"ץ...
 
למעלה