שאלה על עצם ה-IQ, ומה שהוא אומר
בספר 'טכנופולין - כניעתה של התרבות לטכנולוגיה', מותח ניל פוסטמן ביקורת חריפה על המצאת ה-IQ, וטוען נגדו שלוש טענות מהותיות: האחת: עצם הרעיון, שניתן לכמת מושג מופשט כמו 'אינטיליגנציה', הוא שערוריה. אינטיליגנציה הוא מושג אנושי, מילה, שלא מבטאת דבר מוגדר אחד אלא אוסף של כישורים, שונים לפעמים. הרעיון שניתן לכמת זאת, הוא מופקע. שנית: לא רק שהופכים מושג מופשט למספר, גם טוענים שניתן לסדר אותו על סקלה מסויימת. כלומר - א' הוא בעל IQ 140, כלומר הוא פי שניים חכם מב', שהוא בעל IQ 70, והוא פי אחד וחצי חכם פחות מ-ג', שהוא בעל IQ 210. האם יש היגיון בדברים האלה? הדבר דומה לכימות היופי של אישה על ידי מדד אחד, למשל על ידי היקף החזה שלה. האם ניתן לומר שאישה בעלת היקף חזה גדול פי שניים מאישה שנייה, היא גם פי שניים חכמה ממנה? האם בכלל ניתן לומר על אדם, שהוא 'פי שניים' יפה יותר מאדם אחר? מה הצידוק שיש למושג ה-IQ, בכלל?
בספר 'טכנופולין - כניעתה של התרבות לטכנולוגיה', מותח ניל פוסטמן ביקורת חריפה על המצאת ה-IQ, וטוען נגדו שלוש טענות מהותיות: האחת: עצם הרעיון, שניתן לכמת מושג מופשט כמו 'אינטיליגנציה', הוא שערוריה. אינטיליגנציה הוא מושג אנושי, מילה, שלא מבטאת דבר מוגדר אחד אלא אוסף של כישורים, שונים לפעמים. הרעיון שניתן לכמת זאת, הוא מופקע. שנית: לא רק שהופכים מושג מופשט למספר, גם טוענים שניתן לסדר אותו על סקלה מסויימת. כלומר - א' הוא בעל IQ 140, כלומר הוא פי שניים חכם מב', שהוא בעל IQ 70, והוא פי אחד וחצי חכם פחות מ-ג', שהוא בעל IQ 210. האם יש היגיון בדברים האלה? הדבר דומה לכימות היופי של אישה על ידי מדד אחד, למשל על ידי היקף החזה שלה. האם ניתן לומר שאישה בעלת היקף חזה גדול פי שניים מאישה שנייה, היא גם פי שניים חכמה ממנה? האם בכלל ניתן לומר על אדם, שהוא 'פי שניים' יפה יותר מאדם אחר? מה הצידוק שיש למושג ה-IQ, בכלל?