שאלה על קצטניק

ad12345

New member
שאלה על קצטניק

בספרים שלו מתוארים מעשי זוועה רבים. האם ידוע אם הם אכן התרחשו? ניצול מיני של נערות בספר בית הבובות ניצול מיני של נערים בספר פיפל ותופעות כמו קניבליזם האם כל הדברים האלה באמת התרחשו באושוויץ?
 
במחשבה נוספת, השאלה שלך מעניינת

פרט ל- ק. צ'טניק לא קראת ספרים אחרים? אילו כן קראת? ואם מותר לשאול: בן כמה אתה? טרם שמעתי שאלה כזו ונראה שהנך רחוק מאד מכל הנושא של השואה. עצתי לך: התחל ללמוד את הנושא. כי בדמנו הוא.
 

iwit

New member
הבעיה הגדולה עם ק.צטניק

היא שספריו לא נכתבו באופן מוצהר כעדות. ז"א, הוא לא כתב - אני מביא תיעוד של השנים שהייתי באושוויץ ושל המראות שראיתי ואת קורותיהם של אנשים שהכרתי. זאת טעות גדולה מצידו. אבל, מי שקורא קצת חומר על השואה יודע שתיאורי הזוועה שבספריו הם כן דברים שהתרחשו - אם, למשל תחפש מידע על המושג "פיפל" תמצא שאכן היה דבר כזה והוא מתועד גם במקומות אחרים ולא רק אצל ק.צטניק.
 
"בעיה גדולה" "טעות" ?

לא בעיה ולא טעות, בכל הכבוד. הוא היה "שם". הוא חווה את הזוועות על גופו ואם מישהוא זקוק לעוד אסמכתא, שייקרא ספרים נוספים ואם יש ביכולתו: שישוחח עם ניצולים. לגבי דידי, אף ספר לא יוכל לתעד את מה שהיה. "פלנטה אחרת".
 

iwit

New member
לא בעיה עבורי או עבורך

אבל כן בעיה עבור מי שהנושא פחות מוכר לו מקרוב. צריך לזכור שזוועות השואה הן מעבר למה שאדם שפוי יכול להכיל, וזה נראה לי הגיוני ביותר שאדם שאינו מכיר את הנושא מקרוב ישאל את עצמו האם זה יתכן - הרי זה לא נתפס. אני באופן אישי לא צריכה הצהרה של ק.צטניק שמדובר בעדות, אבל אחרים אולי כן צריכים, והצהרה כזאת היתה מונעת כל ספק (מלבד אצל מכחישים, מן הסתם). תראה סופרים אחרים - נאמר קוזנצוב, שכתב את באבי יאר - אחת לכמה פרקים הוא חוזר ואומר שכל מילה בספר שלו היא אמת. יש לזה חשיבות.
 
לפי דעתי אין מספיק מילים כידי ,,,,,,

לתאר מה שקרה שם אישית קראתי מספר לא קטן של עדות דווקה לא של יהודים גם של דתות אחרות ,עדי יהווא ,צוענים ,נוצרים ,נזירות ,נזירים התאור הוא כול כך מדויק ,תיראו מה שתרגםתי של הניצול FRANCOIS BERTRAND מתרגם אחר מיקצועי היה מתרגם בעיברית הרבה יותר מדוייק והרבה יותר קשה . גם אני לפני מספר שנים קראתי הספר "פלנטה אחרת " וכול אחד שהיה שם אינו משקר כי מה שאנו יודעים זה אפס לאומת האמת . בעדויות שאני מתרגם זה ס"ה תמצית של התמצית במה עברו שם . שהיה לנו ימים גם יותר טובים קבלו הטוב של העולם סבא אריה הלוחם
 

deebeebee

New member
לא כל מי שהיה שם

מעיז להכנס לפרטים באשר לעדויות. רוב שורדי השואה "מצנזרים" את הסיפור שלהם. קצטניק הוא אחד הבודדים שלא "צינזרו" ומשום כך כתביו קשים הרבה יותר לקריאה.
 
זה נכון וצריך כוח נפשי לא רגיל לספר

לדוגמה ,במועדון חברתי שלנו כאן באשדוד מספר לא קטן של חברים לא מוניינים לספר קצת על קצה המזלג אפילו בוידוי סיפרו שהם שרפו כול העבר שלהם ואני מכבד רצונם לא כולם דומים לסבא אריה הפתוח . כול טוב לך סבא אריה
 
אמא שלי ז"ל אמרה לי ...

כששאלתי אותה מה עברה באושוויץ,אתה רוצה לדעת מה היה שם. תקרא את הספרים של ק.צטניק, דרך אגב בידי המהדורה הראשונה של סלמנדרה שנת 1946!!!
 

שש23

New member
ציטוט מכתבה שאומר שזה לא באמת קרה

אני לא יודע אם זה נכון אבל בכתבה הזאת רשום כך: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3463773,00.html ספריו של ק.צטניק התקבעו בקנון של ספרות השואה והם נלמדים עד היום בבתי הספר כחלק מתוכנית הלימודים של משרד החינוך, אף שברור כמעט לחלוטין כי התיאורים המובאים בהם היו פרי דמיונו הקודח של הסופר. בלוק 24 באושוויץ, הוא בלוק הזונות היהודיות המופיע בספר "בית הבובות", למשל, לא היה ולא נברא. כך גם תיאורי הקניבליזם והאונס שמופיעים ב"קראו לו פיפל". - זה בפסקה שאחרי הכותרת: הכל התחיל בק.צטניק (בסוף הכתבה)...
 

deebeebee

New member
הסטלאגים היו מחנות בהם הוחזקו שבויי מלחמה

מצבאות שלחמו בגרמנים. היהודים שנלקחו במשלוחים הובאו למחנות ריכוז ומחנות השמדה ולא לסטלאגים.
 

iwit

New member
איי, זה מה שקורה כשמחברים פרופסורים ושואה

הכל הופך לבירבור שכל אחד גדול, משום מה. בלוק 24 קיים, לפחות היה שם בסוף אוגוסט האחרון, כשאני ביקרתי באושוויץ. השאלה היא רק אם הורכב מנערות יהודיות או לא, ועל זה באמת איני יודעת לענות ולמעשה זה לא נראה לי רלוונטי. על קניבליזם במחנות אפשר לקרוא גם בספרים אחרים. כך גם על המושג "פיפל".
 
קניבליזם

אמא שלי ז"ל סיפרה לי על קניבליזם (בצעדת המוות), אבא שלי סיפר על הימים האחרונים של ברגן בלזן. כאוסף גופות היתה לו ההזדמנות לראות הרבה גופות. הוא העיד שלרוב היה חסר לגופות כבד, ולפעמים אם היה קצת בשר על הבר מינן, היה חסר גם חלק מהשוק. את הספרים של קצטניק לא קראתי. שנהייה בריאים.
 
למעלה