שאלה על קרמה ואשמה

לקשמי

New member
שאלה על קרמה ואשמה

חוק הקרמה (או חוק הסיבה והתוצאה, תקראו לזה איך שנוח לכם) אומר בגדול שמה שאנחנו נותנים לעולם זה מה שאנחנו מקבלים. כשאנחנו עושים פעולה מסויימת לטוב או לרע, זה חוזר אלינו בזמן כלשהו, אולי בגלגול אחר. עם זאת הוא מדבר רק על סיבה ותוצאה, על שיעורים והתנסויות. אין כאן מושגים של חטא, עונש או אשמה. אבל בכל זאת. אם אני מאמינה בקרמה, אז איך בעצם אני יכולה להמנע מרגשות אשם על דברים שקורים לי? למשל קורה לי בחיים משהו שאני מגדירה אותו כרע, או משהו שאני לא רוצה שיקרה, אז אני אומרת לעצמי: טוב, בטח בתקופה מוקדמת יותר בחיים שלי, אולי בגלגול קודם עשיתי משהו שגרם לזה, עכשיו הקרמה חוזרת אליי. ואז זה מביא אותי להרגיש אשמה. והאשמה כמובן לא מועילה בכלום אלא רק להיפך. מה דעתכם?
 
אשמה,, הרגש הכי מיותר שיש../images/Emo12.gif

אהלן לקשמי
שאלת שאלה חשובה על רגשות אשמה, ואני רוצה להביע את דעתי לגבי הרגש המיותר הזה. הרגשות הכי חסרי טעם שנוכל לחשוב עליהם, הם רגש האשמה על דברים שכבר נעשו ותחושת הדאגה לגבי מה שאולי עלול לקרות. בעצם אנו מציבים לפנינו את שני מקורות בזבוז האנרגיה הגדולים ביותר שאפשר לחשוב עליהם. למעשה אלה הם שני מצבים שחוברים יחד כדי לקרקע אותנו, להכשיל את צמיחתנו, ויש קשר הדוק בינהם, כי הם מצטיירים לי כשני קטבים של אותו דבר: X -------------- הווה ---------------- X אשמה – עבר ----------------- עתיד - דאגה זו בעצם תמונת המצב של הרגשות הללו, ודרך הפעולה שלהם למנוע מאיתנו לחוות את ההווה, את הכאן ועכשיו. אני ממשילה את האשמה למשקולות, ואת האחריות – המנוגדת לה – ככנפיים. רגש האשמה משתק את רגעי ההווה שלנו בגלל דברים שקרו, כמו תחושת הדאגה שמשתקת אותנו בגלל דברים שאולי יקרו, ובעצם אין לנו הרבה שליטה לגביהם. שני הרגשות הללו משרתים רק מטרה אחת והיא להטריד את מנוחתנו ולמנוע את אפשרות הצמיחה שלנו. "החוויות של היום ועכשיו אינן מוציאות אנשים מדעתם עושות זאת החרטה על דברים שקרו אתמול, והחרדה מפני בשורתו של המחר" רוברט ג'ונס.
ועוד ציטוט מ
"קורס בניסים":
השחרור מן האשמה
"אתה רגיל לרעיון שהשכל יכול לראות את מקור הכאב במקום שאינו. הטובה המפוקפקת שיש בהתקה כזאת מיועדת להסתיר את המקור האמיתי של האשמה, ולהרחיק ממודעותך את התפיסה המוחלטת שזהו טירוף. התקה נשענת תמיד על האשליה שמקור האשמה, שממנו מוסטת תשומת הלב, מוכרח להיות אמיתי, ומוכרח להיות מפחיד, שאם לא כן לא היית מעביר את האשמה למה שחשבת שהוא פחות מפחיד. לכן אתה מוכן להביט על כל מיני "מקורות", בתנאי שאין הם המקור העמוק יותר שאליו אין להם כלל שום קרבה ממשית. רעיונות בלתי שפויים אין להם יחסים ממשיים, ובגלל הדבר הזה עצמו הם בלתי שפויים. שום יחסים אמיתיים אינם יכולים להיות מבוססים על אשמה, ואפילו להכיל כתם אחד קטן שיכפיש את טהרתם. כי כל היחסים הנגועים באשמה מנוצלים אך ורק כדי להתחמק מן האדם וגם מן האשמה. כמה מוזרים היחסים שיצרת בשביל התכלית המוזרה הזו! ושכחת שיחסים אמיתיים הם קדושים ואין ביכולתך לנצלם כלל….. כאשר אתה נוטל לעצמך למען מטרותיך שלך את מה שהיית צריך לתת לאהבה, היא לא תוכל להשתמש בזאת למען שחרורך. כל מי שמתחבר בצורה כלשהי למישהו למען גאולתו הפרטית לא ימצא אותה ביחסים מוזרים אלה. בכל איחוד עם אח (אדם אחר) שבו אתה מבקש להטיל עליו את אשמתך, או לחלוק אותה איתו או לתפוס את אשמתו שלו, אתה תרגיש אשם. אף לא תמצא איתו סיפוק ושלווה, כי איחודך איתו אינו אמיתי. תראה אשמה ביחסים הללו מפני שאתה שמת אותה שם. בלתי נמנע הוא שהסובלים מאשמה ינסו להתיקה ממקומה, שהרי הם מאמינים בה. ועם זאת, אף על פי שהם סובלים, אין הם רוצים להתבונן פנימה ולהתנער ממנה. הם אינם יכולים לדעת שהם אוהבים, ואינם יכולים להבין מהי אהבה. ראש דאגותיהם הוא לתפוש את מקור האשמה מחוצה להם, מעבר לשליטתם. … אינך יכול להיכנס ליחסים אמיתיים עם אף אחד מבני האלוהים אלא אם אתה אוהב את כולם באופן שווה. האהבה אינה מיוחדת. אם אתה בוחר בחלק מן השכל בשביל אהבתך, אתה אוכף אשמה על כל מערכות היחסים שלך והופכן ללא ממשיות. אתה יכול לאהוב רק כמו ש הדגש|אלוהים אוהב. אל תשאף לאהוב שלא כמוהו, כי אין דבר בנפרד מאהבתו. כל עוד לא תכיר שזוהי האמת, לא יהיה לך מושג מהי אהבה. שום אדם המרשיע אחר אינו יכול לראות את עצמו כחף מאשמה ושרוי בשלום עם האלוהים. אם הוא חף מאשמה ושרוי בשלום ואינו רואה זאת, הוא שוגה באשלייה ולא התבונן בעצמו."
עוד על "שחרור מאשמה" בכתבה המצורפת.
בברכת שבוע קסום
 

לקשמי

New member
תודה רבה גילי

על הציטוטים ועל הכתבה המצורפת, הן באמת קצת האירו את עיניי בעניין. אבל עדיין אני לא מבינה: בכתבה מצוין שאין לנו צורך להרגיש אשמה ובאותו משפט בדיוק כתוב ש"אנחנו מזמנים לנו את האירועים של חיינו". אז אם אני מאמינה שאני זאת שמזמנת לי את מה שקורה, אז איך אני לא ארגיש אשמה על כך? הרי אני זימנתי את זה.
 
../images/Emo140.gif אני חושבת..

שרגש האשמה הזה, מביא איתו בהכרח איזה שהוא רווח שלא תמיד אנו מודעים לו. הרווח יכול להיות למשל, התחמקות מהצורך להתמודד עם לקיחת אחריות, או התחמקות מהצורך המיידי לצמוח, או כל רווח אחר שאת יכולה לחשוב עליו, כתשובה באופן ספציפי לנושא עליו את חשה אשמה.
בעיקרון, חיינו מתנהלים על פי רוב תחת אמונות אישיות וגלובליות שנצרבו במשך חיינו ובעיקר בהיותנו ילדים. אם נזכור שאלה הן רק אמונות, ואמונות אפשר ללמוד לשנות ניתן יהיה להקל ולהיפטר מתחושת אשמה. מה גם שתחושת אשמה היא מבחינתי טריגר, לעיתים הכרחי על מנת להביא אותנו למקום ממנו נצטרך לפנות במאה שמונים מעלות על מנת לשוב לאיזון ולצמוח.
 

לקשמי

New member
אז האם האמונה בקרמה...

כלומר האמונה בכך שאנו מזמנים לעצמנו את האירועים בחיינו, היא אמונה שכדאי לשנות, בגלל שהיא עשויה להביא לרגשות אשם? אם כן, אז מה שכתוב בכתבה שבקישור, בכל זאת נראה לי קצת סותר. מצד אחד נאמר שם שאנו מזמנים לעצמנו את האירועים בחיינו. מצד שני נאמר שאין צורך להרגיש אשמה.
 
אם אנחנו מבינים ומקבלים

שגם את האשמה אנו מזמנים לעצמנו על מנת להיות במקום לא נוח שיאפשר לנו בחירה מחודשת של תהליכים בחיים, אז לא ממש רואים סתירה. כולנו חשים אשמה מדי פעם ושוב, זו נועדה לאפשר לנו צמיחה בדיוק כמו כעס, עצב ועוד רגשות שאני קוראת להם מיותרים כאשר אנו נותנים להם לנהל את חיינו.
 

ש ו נ י

New member
אשמה זה רגש מאוד מאוד קשה לדעתי

ו... לדעתי הקטע של הקארמה הוא גם לא כזה אבסולוטי כי אנחנו עושים המון דברים שסופו של דבר אנחנו לא נענשים עליהם לא בעולם הזה ולא בעולם הבא ולא בשומקום למה? יש מושג של תשובה/תיקון ויש דברים שמספיק להתחרט עליהם ולהצטער ולבקש סליחה ויש דברים שאפילו עם התיקון, צריך לעשות פעולות ואולי אפילו לשלם תשלום מסוים (לא בהכרח בכסף) כדי "להתנקות" מהמעשה המזיק אז... לפי החסידות - יש מושג של מרירות - ומרירות זהו רגש יזום שהבנאדם מביא על עצמו מתוך התבוננות במעשיו, ובעקבותיו הוא מקבל על עצמו תשובה/תיקון כלשהו, וזה רגש שמעלה את הבנאדם, ומרגישים מרירות קצת זמן ואז עוזבים את זה וחוזרים לקו של תשובה חרטה ותיקון יש מושג של עצבות/אשמה (לא אותו הדבר, אבל העצבות באה בעקבות תחושות אשמה בחלק מהמקרים) על מעשים לא טובים וזה רגש שקופץ עליך ומוריד אותך מטה ולא רק שאין תיקון הרבה פעמים מאשמה, אלא זה בגדר "עבירה גוררת עבירה". אז.... "אשמה" בקטע של חרטה שמביאה לתשובה זה אחלא, כלומר מרירות אשמה בקטע של עצבות שמורידה האדם לייאוש מעצמו ומהחיים וחלילה לעוד מעשים רעים זה גרוע אני תמיד מצאתי שכשחשתי אשמה ממש שלא לצורך תיקון, כלומר מדוכאת ומיואשת מעצמי וממעשים שלי או מהעדרם זה פשוט הוריד אותי בצורה מטורפת מטה ולא רק שלא הועיל ולא תיקן אלא הוספתי לקלקל כי הייתי במקום לא טוב עם עצמי והחיים אז אשמה כשלא מביאה לשום טוב, עדיף אפילו לא להרגיש אותה כי זה סתם דבר נורא לבנאדם ובקשר לקארמה, אמרתי למעלה כבר שברוך ה' יש תשובה ולא על הכל משלמים בגלגל הקארמתי. בהצלחה
 

לקשמי

New member
תודה

אז איך בכל זאת נמנעים מלהרגיש את אותו רגש אשמה שהוא עצבות, שמביא לדכאון/מרירות וכו'?
 

ש ו נ י

New member
יש דבר כזה שנקרא מוח שליט על הלב

כשאת מרגישה את העצבות / האשמה מתגנבת ואין לך משהו טוב לעשות עם זה וזה מוריד אותך תשליטי שכל על זה תשאלי עצמך:- האם זהו רגש מועיל? האם אני הולכת לעשות משהו טוב עם זה? אם כן - קבלי החלטה טובה, תרגישי טוב על ההתחלה החדשה והתחילי לבצע, או לפחות לפי הכוונה החדשה שלך - השתדלי לשנות אם לא - הביני שיש פה איזה משהו שלילי מתוכך (מה שאני קוראת יצר הרע/האגו) שמנסה לגרור אותך מטה, ותגידי לו יפה "לא תודה, זה לא בשבילי", הקדוש ברוך הוא לא רוצה את הרגש הרע הזה בשבילי כי ה' אוהב אותי ורוצה שאצמח מכל "טעות"; וסלקי את זה והתחילי בקו טוב חדש אם את לא מצליחה להתחיל משהו חדש לפחות קבלי שאת לא מוכנה לרדת עוד יותר מטה. בלימת ההידרדרות של רגשות רעים אוטומטיים זה כבר משהו ואז את החור אפשר למלא בדברים טובים, כשכן מרגישים חזקים מספיק לזה
ודעי שבאמת כמובן ה' אוהב אותנו ואין לו שום צורך בזה שנפגע בעצמנו שום "טעות"/החטאה מצדנו לא נועדה להוריד אותנו אלא להעלות אותנו ירידה לצורך עלייה מה שנקרא ואין מה לעשות, יש דברים שהאדם לומד אך ורק מתוך "טעות"/"כשלון" וכאב כך אני רואה את זה המון המון המון אהבה
 

לקשמי

New member
ושאלה נוספת:

לגבי האפשרות של תשובה ותיקון, זה קצת מזכיר לי את האנשים שאומרים: טוב, עכשיו אני אגנוב, אנאף אפגע וכו', ביום כיפור אני אבקש סליחה ויכופר לי. אז בעצם הם צודקים, לפי התיאוריה של אפשרות תשובה ותיקון?
 

ש ו נ י

New member
אם האדם אומר לעצמו

אחטא ואשוב, יש סיכוי טוב שלא מספיקין בידו לשוב כלומר - שהוא אוסף חטאים מלוא השק ואז, כשהגלגול שלו נגמר (ואפחד לא יודע מתי הגלגול שלו נגמר) אין לו אפשרות לתקן הדברים בתשובה והוא צריך לתקן אותם בדרך אחרת, כואבת יותר אז... איך אומרים? מאחר וכל יום יכול להיות יום המיתה (עד 120
) כדאי להיות כל הזמן עד כמה שיכולים בתשובה ומעשים טובים וכשאני אומרת תשובה, אני מתכוונת שאם יש משהו שעשית לא טוב שאת יודעת ומרגישה שהוא לא טוב לשוב ממנו, ולעלות על דרך חדשה טובה יותר
 

bios

New member
אני מבין את זה אחרת

לדעתי, משמעות הקרמה היא לא שמה שאנחנו נותנים לעולם זה מה שאנחנו מקבלים, אלא שלפני שאנחנו מתחילים גלגול חדש, אנחנו עשויים לבחור בחיים שכוללים גם התנסויות שגרמנו לאחרים, בשביל לצמוח ולהתפתח. לכן, כשקורה לך משהו בחיים שאת מגדירה אותו כרע, עדיף שתגידי לעצמך: בוא נראה איך אני צומחת מזה, איך אני בוראת את עצמי בצורה נעלה יותר כתוצאה מההתנסות הזאת. אם מקבלים את הגישה הזאת, אז באמת שאין קשר בין קרמה לאשמה.
 

bios

New member
בבקשה ../images/Emo140.gif

נראה לי שיעזור לך גם להבין שע"פ הספר לא קורים לך בחיים דברים רעים, אלא את מחליטה לגבי כל דבר אם הוא טוב או רע. זה חלק מהצורה בה את בוראת את עצמך - ביחס שלך לדברים. למשל - אם את תקועה בפקק, אז את יכולה לשבת ולהעלות קיטור או שאת יכולה לחשוב על דרך אחרת להתייחס לזה, כמו - איזה יופי, יש לי קצת זמן למחשבות. כמובן, זה קשה יותר לגבי התנסויות שמשפיעות על החיים בצורה משמעותית יותר.
 
למעלה