רינדורים...
רינדור זאת הפעולה של "חישוב" תמונה דו מימדית מהנתונים שאנחנו מגדירים בעולם הוירטואלי שלנו. אנחנו מגדירים אוסף של נקודות במרחב, עקומות, משטחים, תאורות, חומרים ועוד. בסוף המחשב צריך לקחת את כל הנתונים האלה ולהפוך אותם לתמונה דו ממדית (או לאוסף רציף של תמונות שמהווה סרט) רוב תוכנות התלת ממד תומכות ביותר ממנוע רינדור אחד. מקובל בדרך כלל להתיחס למנועים כמו MR, RENDERMAN ועוד רבים וטובים. מנועי רינדור אלה משתמשים בעיקר ב CPU ולא ממש משנה להם איזה כרטיס מסך מותקן. אבל יש עוד סוג של רינדור שנוטים להתעלם ממנו. רינדור שמתבצע בחומרה, כלומר בכרטיס המסך. דבר ראשון - מאיה מאפשרת רינדור חומרה כמעט מלא. זה יפעל רק אם כרטיס המסך תומך בכל התכונות המתקדמות שמאיה דורשת. ברוב כרטיסי המשחקים רינדור חומרה תחת מאיה לא יעבוד או שיתן תוצאות גרועות מאוד ויזואלית. בכרטיסי המסך המתקדמים שמיועדים לתלת ממד, רינדור חומרה יתן תוצאות טובות מספיק להתרשמות טובה מהאיכות של המודל וכמובן מהירות מאוד. דבר שני - כשאנחנו עובדים בחלונות העבודה אנחנו למעשה עובדים על ייצוג מרונדר של העולם הוירטואלי שלנו! המחשב מציג לנו הדמיה של המודל בעזרת קוי רשת או משטחים או אפילו משטחים עם טקסטורה בסיסית ומאפשר לנו להזיז את המצלמה, להתקרב, להתרחק, להגדיל, להקטין ועוד. החלק הזה של עבודה בחלון העבודה משתמש באופן מאסיבי ביכולות של כרטיס המסך! כשעברתי לכרטיס מקצועי, אי אפשר היה להתעלם מהשיפור בנוחות העבודה ומהירות התגובה של החלק הזה. (עבודה בחלונות המידול) אחת מהתכונות שמשפיעה על איכות העבודה ואיכות הכרטיס היא תמיכת הכרטיס ב BUFFER OVERLAY. המשמעות של זה היא שכרטיס המסך יכול להקצות שטח לוגי לחישובים שהוא מבצע. אם אוביקט שונה יעבור מעל לאוביקטים שמחושבים בשטח הלוגי הזה אז החישוב של האוביקט החדש לא יגרום לצורך בחישוב מחדש של האוביקט שנמצא מתחתיו. למה זה כל כך חשוב? כי אחרת כל פעם שאנחנו עוברים עם העכבר מעל חלון העבודה למשל אנחנו גורמים לכרטיס המסך צורך לחשב מחדש חלקים נרחבים מהמודל. אחרי שכתבתי את כל זה, חייבים להודות שכרטיס מסך מקצועי שעולה אלפי שקלים יכול להיות משהו נחמד, אבל לא צריך להיות בראש סדרי העדיפיות של חובבן תלת (כלומר של אחד שלא ממש מתפרנס מזה) לא צריכה להיות שום בעיה לעבוד עם כרטיסים שמיועדים למשחקים ו"לסבול" קצת מזמני תגובה טיפה יותר איטיים בחלון העבודה או מחוסר האפשרות להציג רינדור חומרה במאיה בצורה סבירה. במיוחד בתחום התקציבי שציינת... תחום שלא מאפשר שום כרטיס מקצועי עדכני. לגבי עריכת וידאו, למיטב ידיעתי נושא כרטיס המסך הרבה פחות עקרוני. אבל הערה אחת קטנה... לעריכת וידאו עדיף כניסה (ומקור וידאו) דיגיטלים (FW) אבל אם יש כניסה אנלוגית בלבד, עדיף כרטיס לכידה מקצועי (ולא זול) מאשר לכידה דרך כרטיס מסך עם כניסת וידאו. ברוב כרטיסי המסך האלה האיכות של לכידת הוידאו והמרתו לאות דיגיטלית לא ממש מדהימים. אבל גם שם, אם זה רק תחביב צריך לזכור לא להשתולל. ולרוב הצרכים הפשוטים של אנשים יספיק גם כרטיס מסך עם כניסת וידאו פשוטה.