הגדרת תפקידו של המתווך ומהו "תפקיד מנהלתי" במשרד התיווך.
והמסקנה היא שרק מתווך בעל רישיון רשאי ללוות לקוח לדירה ולהחתים על מסמך הזמנת שירותי תיווך.
חוק המתווכים מגדיר במפורש את המותר והאסור בנדון כדי שמתווך ידע מתי הינו זכאי לדמי תיווך ומתי אינו זכאי לדמי תיווך, הפרשנות לנדון משתנה מעת לעת עפ"י נסיבות המקרה.
הגדרות החוק :
איסור העסקה (תיקון מס' 7) תשע"ב-2012
סעיף 13. אדם לא יעסיק אדם אחר בתיווך במקרקעין אלא אם כן המועסק הוא בעל רשיון בתוקף לפי חוק זה;
סעיף זה לא יחול לגבי העסקת אדם בתפקיד מינהלתי.
עוה"ד אילן לוי בספרו "דיני תיווך במקרקעין".
עומד על דעתו בפרשנות שסעיף הנוגע להעסקת אדם בתפקיד מינהלתי, מכוון לפעולות עזר מנהלתיות בלבד ולא סיוע בפעולות התיווך, כגון "מזכיר" מנה"ח, וכו'.
בתא"מ (תל-אביב-יפו) 56881-11-12 - http://www.lawyer-lawyer.co.il/alawyer9332.html
מתפרסת עמדת השופט יעקב שקד בפס"ד המפרט את מכלול כוונות החקיקה להגדרת "מהו תפקיד מנהלתי" ומהו בהגדרה תפקיד המתווך ע"מ שיהיה זכאי לדמי תיווך, בסיכום הוא שולל מהתובע את דמי התיווך עקב הפעלת עוזר שאינו בעל רישיון תיווך.
לעומת זאת, הנה פס"ד הפוך ב
ת"ק 57845-11-16 גלייזר נ ליבשיץ ואח' בבית משפט לתביעות קטנות בבאר שבע
http://din.plus/תק-57845-11-16-גלייזר-נ-ליבשיץ-ואח-בית-משפט-לתבי/
כאן הנסיבות מעט שונות וגם כאן נקבעו לבסוף דמי תיווך מופחתים.
המלצה : לא להשתמש במי שאינו מתווך ללווי להצגת נכס נדל"ן והחתמה.
===============================================================
פרל דוד , סלולרי - 052-8964914