שאלה קטנה בעונשין..

שאלה קטנה בעונשין..

שלום לכל העו"ד לעתיד, רציתי לשאול - מה הדרך הכי טובה לדעתכם לזהות עבירה תוצאתית? האם כל עבירה שאפשר להגיע אליה במחדל, או עבירה שדורשת שינוי פיזי באובייקט נשוא העבירה היא עבירה תוצאתית? זאת נראית לי הגדרה די טובה אבל אני מפחדת להסתמך עליה, כי אולי יש מקרים שלא נופלים בגדרה.... מה כל עבירות המין למיניהן, או "המרת דתו של קטין" (ס' 368), האם אלו יחשבו לעבירות תוצאתיות?..
 
מדוע להסתבך עם הגדרות?

תראה, יש עבירות התנהגות ויש עבירות תוצאה. כלל מס' 1 אומר ש"אין עבירה ללא התנהגות". תוצאה= אירוע/מצב שקורה לאחר התנהגות ובגלל ההתנהגות, צריך קשר סיבתי- שההתנהגות שלך היא זו שהביאה לתוצאה. למשל- עבירת הרצח- ס' 300(א):"הגורם למותו של אדם"- הגורם- במעשה או במחדל- לתוצאה שהיא- מוות אדם... באשר לדוגמא שהבאת, של המרת דת. בוא נסתכל על סעיף 368(א): "העורך טקס המרת דתו של קטין או עושה פעולה משפטית אחרת המביאה לידי המרת דתו של קטין"- המביאה לידי המרת דתו של קטין- זו התוצאה. התוצאה של ההתנהגות שלך (עריכת טקס המרת הדת/כל פעולה משפטית אחרת). אין יותר פשוט מזה. יחד עם זאת, חשוב לא להתבלבל. טעות נפוצה היא להסתכל על עבירות מין מסוימות (לא כולן) כאל עבירת תוצאה, כשבעצם מדובר בעבירת התנהגות, דוג' קלאסית לטעות: ס' 345(א):"הבועל אישה שלא בהסכמתה"- זו עבירת התנהגות!!! לא תוצאה!!! הבועל=התנהגות, וכל שאר המילים שבהגדרה=נסיבות. קצת הרחבה (לא הבנתי האם אתה סטודנט למשפטים או לא- בכל אופן-) חשוב לעמוד על ההבדל בין עבירת התנהגות לעבירת תוצאה הן לצורך ניתוח נכון ומסודר, ובעיקר בגלל שברגע שמדובר בעבירת תוצאה- צריך לבדוק האם נדרשת מחש"פ/דין עצימת עיניים וכו'. מקווה שהבנת.
 
בכייף, הממ איך שימחת אותי עכשיו...../images/Emo13.gif

(כי דווקא חשבתי שהתשובה שלי מעוכה משהו...) המממ... ועוד מעט המבחן שלי בדיני עונשין... אז יש אופטימיות!
 

sacrament

New member
והנה עוד סיבה לשמוח- חייכי, נכנסת למאמרים../images/Emo127.gif

 
משהו לא מובן לי פה

האם אי אפשר להגיד שמה שבעצם הסעיף (368) בא לאסור על עריכת הטקס ולאו דווקא אם נגרמה תוצאה?.. אם למשל מישהו עורך טקס המרת דת ומפריעים לו באמצע - זה לא נחשב?.. ועוד שאלה - אם בסעיף יש 2 חלופות - אחת תוצאתית ואחת לא (כמו שאני חושבת שיש בסעיף הזה), האם העבירה כולה נחשבת לתוצאתית?..
 
תשובה

אתחיל מסוף דברייך, אין בעבירה הזו ("הרמת דתו של קטין") חלופה התנהגותית או חלופה תוצאתית. מדובר בעבירת תוצאה גרידא- וישנן 2 אפשרויות להביא לתוצאה (=המרת דת של קטין). אפשרות אחת היא עריכת טקס, ואפשרות שניה היא "עושה פעולה אחרת"- פעולה אחת שהיא לא עריכת טקס אבל יש בה בכדי להביא לשינוי הדת של הקטין. שימי לב, כיצד אפשרי הדבר, בעבירות מסוימות, שיש חלופה התנהגותית וחלופת תוצאה- ס' 428 לחוק העונשין: סחיטה באיומים- "המאיים על אדם... הכל כדי להניע את האדם לעשות מעשה או להימנע ממעשה שרשאי לעשותו, דינו-מאסר 7 שנים. נעשו המעשה/המחדל מפני איום או הטלת אימה..דינו- מאסר 9 שנים. כלומר- אם סחטת מישהו שיעשה משהו מסוים- אם המאויים בסופו של דבר ביצע את מה שדרשת באיום- התגשמה התוצאה, והעונש יהיה חמור יותר. אולם...אם המאוים לא עשה את מה שהמאיים דרש- אין תוצאה, ונותרנו אם עבירת התנהגות- והעונש יהיה קל יחסית לעבירת התוצאה (לו התגשמה התוצאה). כמו שראית- עבירת המרת דת של קטין איננה מנוסחת כמו עבירה הסחטיה באיומים, ולכן- אם לא התקיימה התוצאה לא ניתן להרשיע בעבירה זו. ומכאן, באשר לרישא של דברייך- אם הפריעו לו באמצע- הרי שיהיה ניתן להאשימו בניסיון לעבירה זו (אך לא בעבירה עצמה- משום שעקב ההפרעה כאמור התוצאה לא התרחשה!!!). בדר"כ דינו של המנסה הוא כדין המבצע בפועל, למעט חריגים. חריג זה לא מתקיים כאן, ולכן דין המנסה יהיה כדין המבצע- 6 חודשי מאסר (כמובן שזה עונש מקס', השופט רשאי להפעיל שק"ד...)
 

sacrament

New member
מוסיפה ומחדדת כמה דברים

עבירה תוצאתית היא כזו שנגרמה תוצאה מההתנהגות, יש קשר ביניהם (קשר סיבתי). כפי שנאמר פה- חשוב להבחין בין עבירת התנהגות לעבירה תוצאתית. לעבירה תמיד יש התנהגות (או מחדל) אבל לא חייבת להיות לה תוצאה. למשל- הנחת חומר נפיץ. עצם זה שהנחת את זה זו העבירה, גם אם אין נפגעים. דוגמה נוספת- גניבה- גם פה אין תוצאה. אפשר להתפלסף ולומר שעצם זה שגנבתי זו גם התנהגות וגם תוצאה, כי זה עכשיו גנוב, זה משפיע על מישהו. אבל זו לא תוצאה, כי אין משהו בתוצאה שלא מוחל בהתנהגות. ההתנהגות במובן מסויים צריכה להיות שונה מהתוצאה, לגרום לה. בעבירת רצח אני רוצח, עושה פעולה אקטיבית והתוצאה היא שאדם מת. לכן, עבירות המתה הן בד"כ עבירות תוצאתיות קלאסיות. זו פעולה שגורמת למשהו עתידי, ולא מושרשת בתוצאה עצמה כמו גניבה.
 
למעלה