שאלה קטנה לכולם (מייק במיוחד)

deutsch

New member
שאלה קטנה לכולם (מייק במיוחד)

שלום מייק ולשאר חברי הפורום ברדעים אלה סתם עולה לי שאלה בראש איזו מערבולות קצה כנף חמורות יותר... 757 או 747 או משהו אחר ממשפחת הבואינג היקרה. לי נראה שה-757 אבל יכול להיות שאני טועה. יום טוב
 

eli eagle

New member
747 כי...

הנוסחה, עד כמה שידוע לי, היא פשוטה. ככל שהמטוס כבד ואיטי כך המערבולת חזקה יותר.
 

deutsch

New member
אתה צודק אבל....

אתה צודק ככל שהמטוס כבד יותר המערבולות חזקות יותר אבל ה-757 ידוע כאחד המטוסים היוצר מערבלות בין החזקות שמטוסים יוצרים.
 
מערבולות קצה כנף או...

כפי שידועות בשם WAKE TURBULANCE, הן פונקצייה של משקל. ככל שמשקל המטוס גדול יותר, הפרש הלחצים בין "מעל למתחת" הכנף גדול יותר, ומערבולות קצה כנף חריפות יותר. מכאן שלעניות דעתי 747 יוצר מערבולות חמורות יותר. אין בידי הוכחות מספריות, אבל ההיגיון בדבר הוא שככה הם הדברים. לגבי ה 757, אומנם מבחינת משקל, הוא מדורג כמטוס לא כבד, אלא בדירוג מישקלי של בינוני, בעקבות מספר תאונות, ומחקר נוסף, התברר שהמטוס מייצר מערבולות "חריפות" כמטוס כבד, ולכן, כחריג, מתיחסים אליו ככבד לגבי מרווח בין מטוסים. מדוע ה 757 שונה ? בגלל שלו כנף של 767, אבל משקלו נמוך בהרבה מ 767, ולו מנועים "גדולים וחזקים" הנותנים יחס של דחף למשקל מעולה. לכן ה 757, משתמש בפחות מסלול להמראה, לעומת 747 המשתמש ביותר מסלול. לכן למטוסים קלים קשה לנתק, ולשמור מישור נסיקה מעל ל 757, דבר המסכן את המטוס הקל בצורה משמעותית, לעומת 747, המנתק לקראת סוף במסלול, ונוסק במישור נסיקה פחות תלול, ומאפשר למטוסים קלים לשמור מעל מישור הנסיקה, או לבצע פניה בגובה בטוח. מייק..
 

omni

New member
עוד משהוא על מערבולות

נראה נכון כל מה שנכתב אלא שיש עוד גורם אחד והוא היעילות של הכנפים, ככל שהכנף יותר יעילה ומתקדמת, היא משאירה מערבולות יותר מסודרות, ומערבולות אלו נשארות זמן רב יותר מאשר מערבולות אחרות ולכן יש את כל אותם אפקטים שליליים על המטוסים שטסים אחרי אותם מטוסים מתקדמים.
 

eli eagle

New member
לגבי יעילות כנף

אין ספק שכנף נקיה יוצרת מערבולות פחותות. כנף בתצורה חלקה (cruise) יוצרת פחות מערבולת מכנף במצב נחיתה. ד"א, יעילות כנף נוצרת גם בתוספת כנפונים בקצות כנף אשר מפחיתות כמובן את המערבולות (לדוגמא: 747-400)
 
למדתי מהכתובים את ההיפך הגמור, אלי

ככל שתצורתו האוירודינמית של המטוס נקיה יותר כך תהיינה מערבולות קצה הכנף שלו חמורות יותר.
 
לצערי אבי, טעות בידך.

מטוס, כל מטוס ויהיה הקטן ביותר, מייצר מערבולות כנף מסוכנות ביותר כאשר הוא איטי ובתצורת נחיתה (אוירודינמיקה מלוכלכת). מייק...
 
כמעט

מערבולות קצה כנף המסוכנות ביותר מיוצרות ע"י מטוסים גדולים, כבדים, הטסים במהירות נמוכה, בתצורה נקייה וזוית התקפה גבוהה.
 

flugzeug

New member
תשובה

מבלי להיכנס לענייני מתמטיקה, תשובותיהם של מייק ו- elieagle תמציתיות ונכונות . עבור מטוס בעל גיאומטריה נתונה ומהירות נתונה, "עוצמת" מערבולות הקצה היא ביחס ישר למשקל. אגב, כנפו של ה-757 היא אחת מה"יעילות" ביותר, ויש לה משיכה מופחתת ,דבר המקטין את מהירות השיוט אך מקצר מאוד את אורך מסלול ההמראה הנדרש. B747 הוא מטוס הנוסעים התת קולי המהיר ביותר, עד כמה שידוע לי. הדגם המהיר ביותר הוא ה-sp המקוצרר, שיכול להרביץ מאך 0.9 ! על כל זאת ועוד , וגם על כנפוני קצוות , אפשר לדבר שנה שלמה וזה עדיין לא יספיק .
 
למעלה