מערבולות קצה כנף או...
כפי שידועות בשם WAKE TURBULANCE, הן פונקצייה של משקל. ככל שמשקל המטוס גדול יותר, הפרש הלחצים בין "מעל למתחת" הכנף גדול יותר, ומערבולות קצה כנף חריפות יותר. מכאן שלעניות דעתי 747 יוצר מערבולות חמורות יותר. אין בידי הוכחות מספריות, אבל ההיגיון בדבר הוא שככה הם הדברים. לגבי ה 757, אומנם מבחינת משקל, הוא מדורג כמטוס לא כבד, אלא בדירוג מישקלי של בינוני, בעקבות מספר תאונות, ומחקר נוסף, התברר שהמטוס מייצר מערבולות "חריפות" כמטוס כבד, ולכן, כחריג, מתיחסים אליו ככבד לגבי מרווח בין מטוסים. מדוע ה 757 שונה ? בגלל שלו כנף של 767, אבל משקלו נמוך בהרבה מ 767, ולו מנועים "גדולים וחזקים" הנותנים יחס של דחף למשקל מעולה. לכן ה 757, משתמש בפחות מסלול להמראה, לעומת 747 המשתמש ביותר מסלול. לכן למטוסים קלים קשה לנתק, ולשמור מישור נסיקה מעל ל 757, דבר המסכן את המטוס הקל בצורה משמעותית, לעומת 747, המנתק לקראת סוף במסלול, ונוסק במישור נסיקה פחות תלול, ומאפשר למטוסים קלים לשמור מעל מישור הנסיקה, או לבצע פניה בגובה בטוח. מייק..