שאלה קטנה

קניידעל

New member
שאלה קטנה

רק רציתי לדעת כשאני בסולם מינור הרמוני ואני מבצע מעבר לסולם הדרגה החמישית (סולם הדרגה, לא האקורד), הסולם יהיה מינורי, כמו שמתאים עפ"י צלילי הסולם, או הרמוני כפי שדורשת הפונקציה ההרמונית של החמישית?
 

דוייק

New member
אני לא בטוח שהבנתי את השאלה...

תנסה אולי קצת להבהיר אותה?
 

Der-Albert

New member
אני מניח

שאתה מתכוון מינורית או מאג'ורית (מעצם היותה דומיננטה), למיטב הבנתי התשובה בנושא היא אינה חד משמעית והיא צריכה להיות מושפעת אך ורק מהאפקט שאתה מעוניין להשיג דרך המודולציה. אם אתה בדו מינור ומבצע מודלוציה לדרגה החמישית אז אתה יכול להחליט אם אתה מעוניין לעבור לסול מאג'ור או סול מינור, זה ישמע אחרת אבל המודולוציה עצמה בדרך כלל תוכל להיפטר לכל אחד מהסולמות האלה. צריך לזכור שממילא כאשר אתה מבצע מודלוציה לסולם מסויים אז אתה מבסס בו את הטונאליות, ולכן ההקשר החדש שלו יהיה מבני ולא טונאלי, כאילו בדוגמא למעלה המעבר לסול מאג'ור יגרום לסול מאג'ור להישמע כטוניקה, ולא כדומיננטה לדו אז עליך פשוט לבחור באפקט שאתה מעוניין להשיג.
 

Der-Albert

New member
התשובה היא

שזה פשוט לא משנה. הרי אם מדובר במודולציה אשר אתה סתם עושה (כאילו, אשר אינה מחוייבת מהמבנה) אשר מובן שאתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, ואם מדובר במודולציה אשר כן מחוייבת מהמבנה (דוגמא: סונאטה קלאסית, קיימת מודולציה מבנית מהטוניקה לדומיננטה) גם אז אתה יכול לבחור אם אתה מעוניין ללכת למאג'ור או למינור, זה עניין של בחירה וצבע. לדוגמא בסימפוניה החמישית של בטהובן, בפרק הראשון (שבנוי כאלגרו סונאטה) בטהובן עובר מדו מינור לסול מאג'ור... ו... למען האמת אני מתקשה למצוא עכשיו סונאטות שהמודולציה בהם היא לדומיננטה המינורית (חוץ מאחת לא גמורה שאני כתבתי, אבל אני מניח לא תהיה דוגמא משכנעת) אבל אני די משוכנע שיש, ברגע שאני ימצא אחת אני אכתוב פה.
 

דוייק

New member
אההה..

טוב, אחרי שקראתי את התשובה הבנתי בדיוק למה התכוונת בשאלה:) רק רציתי לציין שהוא צודק...זהו:)
 
למעלה