שאלה קטנה

שאלה קטנה

מאוד שימושי שיש פורום תיאוריה בתפוז, צפו לעוד ביקורים :) אני נועה, בת 16, כיתה י'. לצערי הרב ישנם שיעורי בית במוסיקה שאני לא מצליחה לסיים כמו שצריך. משהו עם כתיבת מודוסים מינורים, אולי לא בעיה למי שלמד את זה, אבל לי כואב הראש רק מלחשוב על הנושא... יש לי עוד הרבה ללמוד. השאלה שלי- כשכותבים סימני היתק בתחילת סולם, היכן אני כותבת את סימן הסול במול וסול דיאז? ופה במול ופה דיאז? למעלה או למטה? המורה מורידה על זה ניקוד (96 במקום 98, דמאט) יום טוב :)
 

אילת441

New member
תשובה קטנה

סול דיאז ופה דיאז מסמנים למעלה (אוקטבה שניה), וסול במול ופה במול מסמנים למטה (אוקטבה ראשונה). אם יהיו לך עוד שאלות את בהחלט מוזמנת לשאול, נשמח לעזור
בהצלחה!
 
תודה! ועוד שאלה

היא ביקשה מאיתנו לכתוב מודוס פריגי על לה במול. ואני נתקעתי על זה שעה: מודוס פריגי הוא מודוס מינורי, נכון? כשמנמיכים את הדרגה השניה בחצי טון עושים זאת על בסיס המודוס האאולי, המינור הרגיל. איך אני יכולה להנמיך את הדרגה השניה בחצי טון אם היא כבר בבמול, וכבר כתבתי סימני היתק של הסולם ליד המפתח? אני קצת התבלבלתי. לכתוב פעמיים במול, גם ליד התו וגם ליד המפתח? או שבכלל אני אמורה לכתוב במול כפול? באמת כואב לי הראש :X (ותודה!)
 

אילת441

New member
בבקשה

כמו שכתבת מודוס פריגי הוא כמו אאולי עם דרגה שניה מונמכת, ולכן אם מתחילים בלה במול צריך אח"כ סי במול כפול. את כל הסימנים (כולל הבמול הכפול) כותבים ליד המפתח, ולא צריך לכתוב אח"כ שוב ליד התווים.
 

Petrus

New member
לא מדוייק

לא כותבים במפתח סימני היתק כפולים. במידה ויש סימן היתק כפול, כותבים במפתח סימן היתק אחד, ואז כשהצליל מופיע כותבים אותו עם הסימן הכפול.
 
לא הגיוני.

לפי העקרון הזה סול פריגי סריך להיות כתוב עם 4 דיאזים כמפתח ובקר חפני הפה. למה לשנות את התאוריה לפי הנוחות? לה במול פריגי צריך להיות עם סימני מפתח של פה במול, כלומר עם סי במול כפול במפתח. אבל מלחינים רבים פשוט השתמשו בסולם האינהרמוני. למה להסתבך? סול דיאז פריגי הוא יותר פשוט ונשמע אותו הדבר. 4 דיאזים ודי.
 
למה להסתבך?

כי מורים אוהבים לתת שיעורי בית חסרי משמעות מעשית בכדי לראות שהתלמידים מבינים את התיאוריה. לא הבנתי את הדוגמא שנתת עם סול פריגי - סול פריגי מקביל בסימני ההיתק למי במול מאז'ור (שלושה במולים, ולא ארבעה דיאזים עם פה בקר). אם התכוונת לסול דיאז, אז אין פה בקר...
 

Petrus

New member
ברה במול מז'ור יש 5 במולים בלבד

ובכל מקרה, זה עניין של הדפסה. אף פעם לא יופיע סימן היתק כפול במפתח. הרי במילא הסולמות עם הסימנים הכפולים לא באמת קיימים ולא עושים בהם שימוש, זה סתם תרגיל כדי כביכול "לאמץ את המחשבה". אבל גם כשכן יש צורך לרשום איזה סולם משונה כזה, אף פעם לא רושמים סימנים כפולים במפתח. (ואם תביא לי דוגמה לכך אני חוזר בי ומוריד את הכובע)
 
רה במול מינור.

מצטער, הראש חושב דבר אחד, והיד מדפיסה דבר אחר. אני אקפיד לעשות הגהה בפעמים הבאות.
 
אין צורך להוריד שום כובע...

הסברתי בדיוק (אני שוב מתנצל על כל הטעויות...) שתאורטית בלה במול פריגי צריך להיות סי במול כפול במפתח, אבל אין צורך להסתבך עם כ"כ הרבה במולים כשסול דיאז פריגי זה אותו הדבר עם 4 סימני התק בלבד. אמרתי שסביר להניח שלא נמצא קטע עם סימני התק כפולים במפתח, כי יש אנהרמוני בלי כפולים. ומלחינים רבים אפילו שמבחינה תאורטית עשו מודולציה לסולם עם סימנים כפולים פשוט בחרו לכתוב אותו באנהרמוני. סימנים כפולים בד"כ מופיעים כשיש סטיה מהסולם או כשיש מינור הרמוני ומלודי בסולם עם הרבה דיאזים.
 
למעלה