שאלה שבעבר הציקה לי,

שאלה שבעבר הציקה לי,

עכשיו היא סתם מטרידה: אותךָ/אותךְ- בצורת הרבים- אתכם/אתכן. אותי/אותו/אותה- בצורת הרבים- אותנו, אותם, אותן למה בנוכח ונוכחת הו' יורדת, ובמקום חולם מלא, יש סגול? (ושאר הנטיות הן כמו בצורת היחיד- ו' וחולם מלא)
 

גנגי

New member
מהטעם הפשוט

של התרחקות הטעם, שגוררת את הקטנת התנועה (ובמקרה זה חזרה לצורה המקורית של המילית "את", מפני שלא ייתכנו שני שוואים רצופים שהראשון בהם נע). דבר דומה קורה ב- יכולתי, יכולת, אבל - יכלה, יכלו. הטעם מתרחק, והתנועה מתקצרת. שים לב שהתקצרות תנועה גדולה קורית רק במקומות שבהם יש שינוי במקום הטעם.
 
עדיין אין לי משהו בולט בין הרגליים

:) אבל לא זו הייתה כוונתי.. אני מודעת שזה חל מריחוק הטעם, אבל למה הטעם זז ברבים של אותך/אותךְ, ובשאר הרבים הוא לא זז?
 

גנגי

New member
אבל הוא כן!

יָכֹלְתָּ (הטעם על ה-כֹ) לעומת יְכָלְתֶּם (הטעם על ה-תֶּם). בריבוי בעברית תקנית הטעם תמיד יהיה על ההברה האחרונה, לא משנה אם הצורה המקורית היא מלרעית או מלעילית. למשל: מחברת (מלעיל, הטעם על ה-ב), אבל מחברות (הטעם על ה-ות), ו-מחברותיכן (הטעם על ה-כן). שימי לב גם למילים כמו טלוויזיות, טלפונים, אנציקלופדיות - מילים שבמקורן כולן לועזיות וטעמן מלעיל, או אפילו מלעיל דמלעיל , ובריבוי עברי כולן צריכות* ליהגות במלרע (היזכרי איך אומרים את זה בפרסומות ובקריינות). וכמו שאמרה דתיה בן דור, יקירת אח"לה לדורותיה: ככה זה בעברית. *כשאני אומרת "צריכות ליהגות כך וכך" אני לא מתכוונת שאת אמורה להגות אותן כך, אלא שהדקדוק העברי מכתיב זאת, ותופעות דקדוקיות נובעות מ"איך צריך" ולא מ"איך גנגי היתה ממליצה".
 
לא הבנת מה ששאלתי...לא משנה ../images/Emo4.gif

תודה בכל אופן
 

אטיוד5

Active member
ההסבר של גנגי

גם לא ברור לי. הטעם לא זז במילה אתכן. ואם היה אותכן גם לא היה זז. מה שהיה מאוד ברור בהודעה של גנגי היתה המובאה שהביאה בשם דתיה בן דור המחזקת את טענתי. שימי לב לדוגמאות שהבאת: אתה - אותך. אתן - אתכן. בכל הדוגמאות האלה הטעם לא זז בכלל - הוא נשאר על ההברה האחרונה. אה, ועוד משהו - אידיוטים תקראי לקרובים שלך אם הם כאלו, לא לרחוקים כמוני. תמצאי לך מקום אחר לקלל בבקשה. עד כמה שאני יודע, התשובה שלי היתה הכי נכונה שניתן לתת במקרה הזה. וגם אם אינני יודע - זאת לא סיבה לקרוא לי אדיוט. היי שלום.
 

אטיוד5

Active member
??

התשובה שלי היתה בת מילה אחת - "ככה". אז אין פה "בין המילים".
 
למעלה