שאלה של טירון

flugzeug

New member
שאלה של טירון

איך מבצעים בדיקת מנוע במטוס עם גלגל זנב? האינטואיציה אומרת שברגע שעומדים על הברקסים, ופותחים מנוע, המדחף נכנס במסלול לפני שמספיקים לומר "פייפר". למי פתרונים?
 

צחי נבו

New member
פתרונים ../images/Emo132.gif

הסר דאגה מליבך. במטוסים הקלים המומנט בפתיחת מנוע הוא לא כזה שהאף נכנס באדמה. אכן היתה בעיה בזמנו במטוסי הקרב (מסוגו של המוסטנג) שבגללה בדיקת כוח מנוע נעשית בהפחתה מסויימת... בכוח מלא - האף אכן הלך קדימה בצורה מסוכנת. יש לי קלטת הדרכה על "איך להטיס מוסטנג" כך שאני כבר מוכן... במידה ותסתכל על מטוס גלגל-זנב (הפייפר הוא הדוגמה הכמעט-יחידה בישראל) תראה שהגאומטריה היא כזו שהמדחף לא פוגע האדמה כשהמטוס "ישר ואופקי" כלומר זנב באוויר (כפי שיכול בהחלט לקרות עם מנוע בכוח מלא ורגליים על הברקסים). מקווה שנרגעת...
אגב, השאלה במקום. העיתוי שבו ישנה סכנה כזו הוא בעת "קנגרו" - הנטיה האינסטינקטיבית לדחוף סטיק קדימה לאחר "קפיצה" - מסוכנת (מדחף בקרקע).
 
גלגל זנב בישראל

חוץ מהפייפר יש עוד כמה מטוסים עם גלגל זנב בישראל ... ולא חשוב אם מדובר ברוב מטוסי הריסוס, פייפר פוני, סטירמן במוזיאון, פיטס ספיישל, אקרו ספורט, ראנס קויוטה (אזמ), וכו´. לגבי איך בודקים וכו´, צחי צודק שהפרופ אף פעם לא באדמה במצב WHEELER, כלומר מטוס מאוזן על הגלגלים הקדמיים. אבל, אם גלגל הזנב מתרומם בפתאומיות מהאדמה, כל הסיכויים שהזנב ימשיך לעלות עד לפגיעת הפרופ. באופן עקרוני, האיזון ושמירת הזנב על הקרקע מושגים ע"י הגה הגובה. בבדיקת מנוע בפרט, ובכל ההפעלה על הקרקע בכלל, הסטיק תמיד בבטן, כל הדרך. הזרימה שמייצר הפרופ על הזנב מספקת עילוי שלילי בכדי לשמור את הזנב דבוק לאדמה. אם הגה הגובה לא היה בנוי מספיק טוב בשביל שזה יקרה עם סטיק בבטן, מי יודע מה היה קורה בטיסה במצבים חריגים (ובפרט הזדקרות במנוע מלא) בפיטס, למרות המנוע החזק מאד, אין בעיה עם מנוע בכח מלא לשמור את הזנב בקרקע (כך אני ממריא). הבעיה היא בנזק לפרופ מאבנים והעומס על הברקסים (לא ניתן לעצור מנוע בכח מלא). בדיקות מנוע מתבצעות כמובן בהרבה פחות כח מ"מלא" (אנחנו בודקים ב 1700). המדריך שלי הזהיר אותי שאם אני משחרר את הסטיק - הלך הפרופ...
 

צחי נבו

New member
צודק לגבי האחרים ../images/Emo122.gif

ולגבי "סטיק בבטן", בזמנו שאלתי למה ועכשיו אני יודע. בעוד כמה חודשים אוכל להשאיל לך, מיקי, את הספר The Compleat Taildragger Pilot שם מוסבר בין השאר שהסיבה לכך היא מקסימום היגוי-קרקע. כשמצמידים את הזנב יש שליטה טובה יותר... ואם כבר, תרשה לי לספר לך על "טריק" שמוזכר שם: כדי להסתובב מהר אפשר לדחוף סטיק קדימה ולתת BLAST מצערת יחד עם פדל הצידה לכיוון הסיבוב. מה אתה אומר? אווירובטיקה על הקרקע?! וכמובן, Ground Loop לא נחשב.
 
להסתובב מהר

כל מטוס זנב שטסתי בו (3 סה"כ) מסתובב על המקום עם ברקס קלברגל אחת. אתה מחשיב את זה GROUND LOOP? אז מה. זה הכי בטוח והכי זריז כאשר רוצים להחנות את המטוס או לעשות 180 על המסלול בשימוש. השיטה שאתה מתאר שימושית לי רק בדריפטר - אין מנוע מקדימה לדפוק פרופלור, ואין ברקסים לכל רגל בנפרד, ולכן נדרשת הטכניקה הנ"ל (עובדת מצוין, דרך אגב).
 

צחי נבו

New member
לא לזה התכוונתי...

אבל הטכניקה שאתה מציע (ללא הרמת זנב) אכן עלולה להביא לתוצאות לא-רצויות. למי שלא מתמצא - במטוסים הללו מרכז הכובד נמצא מאחורי כן הנסע הראשי ולכן הזנב "רוצה" לעבור קדימה אם מפעילים בלם. לא חשבתי לנסות זאת באופן שאתה מתאר.
 
למעלה