שאלה של מתחיל גמור

ofirgaon

New member
שאלה של מתחיל גמור

אז ככה רציתי לשאול כמה שאלות: השאלות הן לגבי פייפר אך יכול להיות שזה אותו דבר גם במטוסים אחרים, אינני יודע, כפי שאמרתי: אני מתחיל גמור. 1) מהו המקזז? למה מתכוונים כשאומרים "לקזז 2 קדימה" למשל? 2) מה תפקיד הרגליים בטיסה (אילו דוושות יש)? ומה זאת אומרת שאומרים "מנוע - פתח מלא (הכנס רגל לתיאום מלא)" כלומר: מה תפקיד הרגל פה? 3) מהי משאבת התיחול ומה תפקידה? זהו לבינתיים... אני יודע שהשאלות האלה הן שאלות של מתחיל גמור ושבטח אין לכם כוח לענות על זה.. אבל בבקשההההההה.... אתם תעשו אותי מאושר =) בתודה מראש, אופיר
 
שאלות של מתחיל

א. דע לך אופיר, כי כל אחד מהמשתתפים בפורום זה, אף אם צבר אלפי שעות טיסה - היה פעם מתחיל! ב. ננסה לענות על שאלותיך (אמרת פייפר, אך מתאים לכל סוגי המטוסים), אחת לאחת: 1.המקזז (בפייפר) היא ידית הנראית כמו מנואלה קטנה (כמו במכוניות להרמת השמשות) אשר תפקידה לשנות את הזוית של מייצב הגובה (הכנף האחורית) ביחס לאויר שדרכו המטוס טס. שינוי זוית זו גורם לשינוי קל בעילוי (במטוס בעל מייצב גובה אחורי - למעשה ברוב המטוסים שיש להם זנב, מייצב הגובה מספק עילוי שלילי - כלומר מושך כלפי מטה) הנוצר ע"י מייצב הגובה וזה נחוץ בתנאי טיסה משתנים וכאשר מרכז הכובד של המטוס אינו באותו מקום. באופן זה, הלחץ שהטייס צריך להפעיל על הסטיק - קטן. "לקזז 2 קדימה" פירושו לסובב את הידית בכיוון השעון, כך שמציין המקום של המקזז, נראה כמחוג הנוסע בתוך חריץ , יזוז שני קווים קדימה - אף למטה. במטוסים אחרים ישנה לוחית קטנה המחוברת להגה הגובה וכאשר הטייס מקזז את המטוס (וישנם מטוסים שבהם הפעלת המקזז נעשית בצורה חשמלית - ססנה) הלוחית זזה ומפעילה כוח על ההגה ושוב, ע"מ לעזור לטייס "לשחרר את הלחץ" מהסטיק. 2.ה"רגלים" מפעילות זוג דוושות המחוברות להגה הכיוון - כמו דלת המחוברת למייצב הכיוון. לחיצה ברגל ימין, מזיזה את ההגה ימינה ובכך אף המטוס מסבסב ימינה - ולהיפך. השימוש בהגה הכוון נעשה ע"מ לשמור את אף המטוס בכיוון הרצוי. למעשה יש להגה הכיוון שלושה תפקידים: האחד - בהמראה, להתנגד לכוח הסבסוב שהמנוע יוצר בעת שהוא פועל בכח רב הדרוש לטיפוס. השני - כאשר מבצעים פניה למטוס יש תכונה "להוציא את האף" מחוץ לפנייה. באמצעות ההגה שומרים כי המטוס יזיז את האף בצורה מתואמת עם הפנייה. והשלישי - כאשר מסיעים על הקרקע (באותם מטוסים שיש קשר מכני אל גלגל הזנב (במטוסים בעלי גלגל זנב) או בגלגל הקדמי (בססנות - למשל)בהגה הכיוון משמש לניהוג קרקע. 3. משאבת התיחול משמשת להזרקת דלק ישירות לחלל הצילינדרים לצורך התנעה קלה יותר במזג אויר קר. זהו, זה. מקווה שהייתה לך הסבלנות לקרוא את "המגילה". בכל אופן, זכור כי טייס לא לומדים בהתכתבות! טייס לומדים תוך התנסות ורק עם מדריך מוסמך. ואל תנסה, אפילו, לעלות על דעתך כי ישנו איזה שהו ספר בעולם שילמד אותך מה שאתה צריך ללמוד תוך כדי התנסות - Hand-On !!!
 

ofirgaon

New member
תודה רבה! אבל יש לי עוד שאלה =)

1. בקשר לתפקיד הרגל: אם כתוב לי "מנוע - פתח מלא (הכנס רגל לתיאום)", אז מה הקשר לרגל ? ועוד אחת אם אני כבר כותב- 2. אתה מכיר איזשהו אתר שמציג את חלקי הפייפר? כלומר (מה זה מייצב הגובה ואיפה הוא נמצא וכו וכו..) ועוד שאלה- 3. מה קורה אם אני מזיז את ההגה ימינה אך לוחץ על הדוושה השמאלית? ועל הימנית?
 

tomper

New member
תשובה לשאלה הראשונה...

אני אנסה להסביר: למטוס יש 3 צירי ניהוג: א. עלרוד: פעולה המובצעת באמצעות הסטיק או הגה המטוס המרימה ומורידה את האף. ב. גלגול: פעולה המבוצעת גם היא בעזרת הסטיק או ההגה (תלוי באיזה מטוס)- ומגלגלת את המטוס ימינה ושמאלה. ג. סבסוב: פעולה המבוצעת באמצעות הדוושות- וגורמת לתנועה אופקית של אף המטוס ימינה ושמאלה. ולשאלתך: בעת פתיחת מנוע לכוח מלא, בגלל חוק פיזיקלי מסוים אף המטוס נוטה "לברוח" ימינה או שמאלה (תלוי בכיוון סיבוב המדחף)... ולכן, על מנת "לתאם" את הטיסה יש להכניס רגל כדי לסבסב את המטוס בכיוון ההפוך מהכיוון אליו הוא "ברח" כתוצאה מפתיחת המנוע.
 

tomper

New member
אה... עוד דבר...

אתה יודע אולי מאיפה אפשר להוריד בד"ח של הפייפרים המשמשים לטיסות מיון בתחילת הקורס??
 
למה לדבר - טוס!

במקום להכביר במילים, קח לך חצי שעה טיסת היכרות, ואפשר בכל אחת מהחברות הפועלות בהרצליה, ואז תדע פי אלף יותר ממה שאני, או מישהו אחר, נסביר לך כאן. ואם כרבר ציינת שאתה הולך לקורס שיתחילו לטוס בו על ה"גרוב" למה לך ללמוד פייפר? אריאל אריאלי
 

ofirgaon

New member
זהו שרק עכשיו נזכרתי שזה לא יהיה

פייפר.. עד כמה הם שונים? האם גם שם יש את הדוושות האלה שאמרת לי וכו?
 

tomper

New member
הם שונים מאוד, אבל...

הם שונים מאוד- הפייפר עם כנף עילית, וזה עם תחתית... הפייפר מאוד מיושן מבחינה טכנולוגית, וכמעט כל המערכות שבו ידניות ומסורבלות... וזה חדיש והרבה יותר "חשמלי"... אבל- תצורת ההפעלה הבסיסית בכל המטוסים בעולם זהה, ולכן בוודאי שגם בזה יש דוושות שפועלות בדיוק אותו הדבר... אתה לא יודע מה האתר שאפשר להוריד ממנו את הבד"ח של הפייפר???
 
חלקי פייפר

אם תכנס לאתר המצורף, תוכל למצא את כל חלקי הפייפר - עד הבורג האחרון! http://www.klingair.com/catalog.html אריאל אריאלי
 
למעלה