שאלה של מתחיל

yair5763

New member
שאלה של מתחיל

מישהו יכול אולי לתת לי הסבר על יצירת בס ע"י אורגנית (כמו בתזמורות). יש איזה כלל על איזה תווים ללחוץ בתור פונקציה של האקורד? אני מבין שזה מאוד תלוי בסגנון של המוזיקה, אבל אולי בכל אופן מישהו יוכל להסביר קצת.
 

SHEX

New member
כמו שאמרת../images/Emo95.gif

זה הכל תלוי בסגנון אבל מעבר לסגנון, זה בעיקר תלוי בסוג האקורד יש שני סוגים עיקריים של אקורדים: אקורד משולש ואקורד מרובע (ספטאקורד). הצליל שנמצא בבס, הוא תמיד חלק מהאקורד. לאקורדים משולשים יש שלושה מצבים (היפוכים) היפוך ראשון: 3-5 (טרצקווינט) מצב שבו צליל הבסיס של האקורד נמצא בבס (למשל, באקורד דו מז'ור בהיפוך ראשון הדו יהיה בבס) היפוך שני: 3-6 (סקסט) בו הצליל השני של האקורד נמצא בבס (באקורד דו מז'ור בהיפוך שני, מי יהיה בבס) היפוך שלישי: 4-6 (קוורטסקסט) מצב שבו הצליל השלישי באקורד נמצא בבס (בדו מז'ור בהיפוך שלישי הסול יהיה בבס) לאקורדים מרובעים יש ארבעה היפוכים: היפוך ראשון: 7 (ספט) - הצליל הבסיסי נמצא בבס. היפוך שני: 5-6 (קווינטסקסט) - הצליל השני נמצא בבס. היפוך שלישי: 3-4 (טרצקוורט) - הצליל השלישי נמאצ בבס. היפוך רביעי: 2 (סקונד) - הצליל הרביעי נמצא בבס. לכל אחד מהמצבים של האקורדים יש תפקוד מסוים בהרמוניה של אותו אקורד וכרצף ביצירה בכלל. את הבחירה לצליל שיימצא בבס עושים לפי רמת המתח שרוצים ליצור, שבשבילה משנים גם את סוג האקורד, גם את הדרגה ההרמונית, וכהשלכה של אלו, גם את צליל הבס, דבר היוצר אופי שונה לאקורד, ומקנה לו פתרון שונה על מנת ליצור תפקודים שונים והמשכיות שונה בין אקורד לאקורד, עד שנוצר פסוק הרמוני שלם עם מתח, הרפיה, הובלות ואופי. מה שכתבתי הוא מאוד חלקי, כי אי אפשר לענות על השאלה שלך בכזו קלות, בייחוד כשאין קונטקסט מסוים להשליך את זה עליו, אבל מקווה שעזרתי טיפה להבהיר את הדברים...
 

yair5763

New member
תודה אבל...

לא הבנתי, איך אני מבין מהמספרים "3-5" שצליל הבסיס נמצא בבס?
 

Molchansky

New member
כי

זה המצב היסודי של האקורד, במצב היסודי שלו, צליל הבסיס נמצא בבס אם ניקח לדוגמא את אקורד דו מג'ור C במצב 5-3 הוא מורכב מהצלילים דו-מי-סול זה המצב היסודי שלו, הוא נבנה מהצליל שהאקורד מייצג, דו, זה צליל הבסיס, ובמצב היסודי צליל הבסיס נמצא בבס. אם נהפוך את האקורד הזה בהיפוך ראשון סקסטקורד 6, נקבל מי-סול-דו (הדו עולה אוקטבה למעלה) ואז הצליל שיהיה בבס הוא הטרצה של האקורד מהמצב הבסיסי, מי. אם נהפוך אותו בהיפוך שני קווארטסקסטקורד 6-4, נקבל סול-דו-מי (המי עלה אוקטבה למעלה מההיפוך סקסטקורד) ואז הבס של האקורד יהיה צליל הקווינטה מהמצב המקורי. המספר 5-3 בא לתאר את מצב האקורד, ה-5 מתאר את הקווינטה מהבסיס של האקורד, וה-3 מתאר את הטרצה מהבסיס של האקורד במקרה של דו מג'ור, סול הוא קווינטה מהבסיס של האקורד, ומי הוא טרצה מהבסיס של האקורד. אבל מה שחשוב לזכור הוא ש5-3 מתאר אקורד במצב יסודי. 6 מתאר אקורד שבו הבסיס של האקורד מהמצב היסודי עלה למעלה. 6-4 מתאר מצב שבו הטרצה של האקורד עלתה למעלה לעומת מצב 6.
 
למעלה