שאלה של תלמיד: מורים למתימטיקה

MuadDib

New member
שאלה של תלמיד: מורים למתימטיקה

ובכן, הבעיה היא כזו. מורים למתימטיקה בבי"ס פשוט לא יודעים מתימטיקה. רמת המורים בבי"ס יסודיים פשוט מתחת לכל ביקורת, הידע שלהם במתימטיקה הוא בסיסי ביותר, משום שלמה כבר אפשר לצפות מאנשים עם פסיכומטרי 400 או 500? התוצאה היא שתלמידים ביסודי לא מבינים מתימטיקה. מי שמבין מתימטיקה מבין זאת למרות המורים ולא בגללם. המורה שלי בכיתה א´, הכניסה לי כל מיני פוביות מיותרות ממתימטיקה, שלקח לי די זמן לשרש אותן. התוצאה: התלמידים פשוט לא יודעים מתמטיקה ומוציאים ציונים בינוניים מאוד, יחסית לתלמידים של מדינות אחרות. ואני מדבר כאן על הממוצע. באולימפידאות של מצטיינים בפיסיקה ומתימטיקה הישראלים לוקחים, אבל כאשר משווים ממוצעים של כלל התלמידים רואים שאנחנו במקום בינוני, ואפילו נמוך. כל זה מעיד שיש לנו תלמידים עם פוטנציאל, רק אין לנו מערכת שתוכל לקחת את הפוטנציאל הזה ולממש אותו. אם מורה ביסודי, שבקושי עשתה בגרות במתימטיקה, ולה עצמה יש פחד ממתימטיקה - איך היא תוכל להנחיל לתלמידים את אהבת המקצוע?
 
תגובה נזעמת

מי שם אותך להעליב את הידע שלי במתימטיקה! אם יש אחוזון אחד המתאים לתיאור שלך אין זו סיבה להעליב את כלל הציבור. כל הסקרים למיניהם המציבים את ישראל במקומות לא מחמיאים על הסקלה שכחו לקחת בחשבון שבמדינות מתוקנות אין 40 ילדים הלומדים יחד בו זמנית עם מורה אחת מתימטיקה. ניסיתי פעם לעבוד ב 6 קבוצות הקנייה שונות בטווח זמן של שעה שזה נטו של שתי יחידות לימוד ביסודי?
 
צר לי בינה, התלמיד צודק..

ל- 95% מהמורים למתמטיקה בביה"ס היסודי אין את הידע המתמטי, המתודי והמחקרי הדרוש להוראת דיסציפלינה זו. אם יצא לך אני ממליצה בחום לקרוא את הספר Knowing and teaching elementary mathematics/ Liping Ma הספר מבהיר מה יש למורים הסינים שאין למורים האמריקאים וגם למרבית הישראלים.
 

rotemay

New member
לצערי יש בזה מן האמת../images/Emo39.gif

אך הףניה לא צריכה לבוא לכאן אלא לשלטונות ... משרד החינוך אם ישקיע כסף רב יותר ויתן משכורות לבעלי מקצוע כמו שבעלי מקצוע מקבלים אז יהיו אנשי מקצוע מקצועיים חבל שאתה מרגיש כך... צר לי כרמית
 

sayala

New member
השנה החלו בתוכנית התמקצעות

נקווה שמכאן תבוא הישועה.
 
היא ממש לא תבוא מכאן

לגבי כל המדריכים שקיבלו בעבר יום הדרכה עבור בי"ס אחד, לעבור ליום הדרכה עבור 3 בתי"ס זו הרעה מהותית הן בתנאי העבודה והן באפקטיביות של תהליך השינוי. ומרבית המדריכות הטובות שאני מכירה פשוט סירבו לכך. מה שקרה בפועל שפתאום "הצמיחו" מדריכות חדשות שלעניות דעתי בעצמן צריכות לעבור תהליך של שינוי וככה ההתמקצעות נראית. כמו מרבית ה"פרוייקטים" של משרד החינוך גם זה ייפול בקרוב.
 

riki amr

New member
מצטרפת לדעתך !!!

שרי , כמי שעוסקת בהדרכה , אני מצטרפת לדעתך . אכן ההדרכה בשנה זו פחות אפקטיבית בשל התדירות הנמוכה של המדריכות בבתי הספר . נכוןשכל שינוי הוא תהליך שנמדד עם הזמן , אבל במקרה שלנו יש תחושה שהדרישה מאיתנו היא מיידית . איך עושים זאת ????? ריקי
 
לומדים מהמורים הסינים

וממערכת החינוך שלהם שמאפשרת למורים תפתחות מקצועית תוך כדי תהליך ההוראה על חשבון שעות ההוראה. זה כבר מזמן לא הבדלי מנטליות אלא מורים שהם באמת מומחים בדרכי החשיב של תלמידיהם, מורים שמנתחים ועושים רפלקציה לכל שלב בתהליך ההוראה למידה, מוריםשמתנסים בעצמם בפתרון משימות חקר, שהידע המתמטי שלהם רב, כמו הידע המתודי והידע המחקרי. אני רחוקים מהם כמו אני לא יודעת מה כי משרד החינוך חושב שאנחנו צריכים לעשות זאת בזמננו החופשי, על חשבון המשכורת העלובה גם כך שאנו מקבלים. זה לעולם לא יקרה כך והמצב רק ילך ויתדרדר.
 

sayala

New member
כשכתבתי התמקצעות התכוונתי לכך

שנפתח מסלול התמקצעות בסמינר הקיבוצים ובאוניברסיטת ת"א, אומנם למספר בתי ספר.אני לומדת במסלול בשלושה רבדים:מתמטיקה, גאומטריה ודרכי חשיבה של ילדים.
 
התמקצעות

לכל 600 בתי הספר ש"עוברים" השנה תהליך של "התמקצעות" יש מרכזי מורים, מרפדים או סמינרים בהם ם לכאורה עוברים את תהליך השינוי, אבל מה שמקבלים שם זו טיפה בים, לדעתי זה לא מה שיביא לשינוי.
 

ayly

New member
התמקצעות ומתמטיקה

סיכויים קלושים ביותר שמהסינים תבוא הישועה!!!! בעיתנו המיקצועית תרתי משמע נובעת מאי היכולת שלנו להשתמש בכוחנו ולעמוד על זכיותינו לכן יש מדריכה ביום הדרכה לשלשה בתי ספר וישנן מדריכות ומורי מורים גם במרכזי המורים שהם חסרי חינוך מתמטי פורמלי שרכשו את הידע שלהם בהשתלמיות למיניהן, שגם זה לא רע אך צריך מורה בעל ידע כדי להקנות ידע וכן מורה כריזמטי האוהב את המקצוע כדי להנחיל זו למוריו ותלמידיו הגיע הזמן שנעמוד יחד על זכויותינו ולא ניתן להוליכנו באף .
 
תקראי את הספר

Knowing and teaching elementary mathematics/Liping Ma ואולי אז לא תזלזלי בסינים יש לנו מסתבר הרבה מה ללמוד מהם בתחום הוראת המתמטיקה.
 

שלךhamora

New member
ראיתי על זה דיון בכנסת

ביחידה של תמר גוז´נסקי -מעמד הילד היה דיון על המתימטיקה טעתידה בחינוך בימינו, ודיברה שם מישהי על זה. הכל כתוב שם צאו ולמדו
 

galgalats

New member
לא כל מורי המתמטיקה...

ובכן, מורי המתמטיקה בבתי הספר היסודי כ ן יודעים מתמטיקה מאחר והינם מתמחים במקצוע זה בכל 4 שנות לימודיהם ובשנה האחרונה אף החלה תוכנית התמקצעות במתמטיקה, דהיינו נבחר מספר מורים/ות שרק הם ילמדו את מקצוע המתמטיקה החל מכתות בית הספר היסודי (כפי שכך הוא בחטיבות הביניים ובתיכונים). דבר נוסף הוא שלא לכל (ואף לרובן) הסטודנטיות והסטודנטים להוראה ציון הפסיכומטרי הוא בין 400 ל- 500, כאשר ציון הפסיכומטרי כלל לא מעיד על אינטליגנציה ועל התמקצעות בכלל ומתמטית בפרט, כמו כן המורות והמורים ביסודי בהחלט (ולא בקושי!!!!) עוברות/ים את הבגרות במתמטיקה ואף בציונים גבוהים (כמו 100 ברמת 5 יח"ל!!!). אין ציוני הבגרות והפסיכומטרי מעידים על מקצועיות!! (וכנראה שאם כך כתבת את הדברים, כל שיש לי לומר הוא: ד ר ש נ י)
 

MuadDib

New member
אין ציוני הבגרות מעידים על מה?

אז קודם כל. יכול להיות שעכשיו מנסים לשפר את המצב. אבל עד ממש לאחרונה, המורות למתימטיקה בבי"ס יסודי היו המחנכות והן לימדו גרוע. נקודה. אם המורות ביסודי באמת יתמקצעו בלימוד מתימטיקה, כמו שעושות המורות בתיכון, שלהן חייב להיות לפחות BA במתימטיקה (עד כמה שאני יודע, למורה שלי בתיכון היה תואר במתימטיקה), רמת ההוראה תשתפר פלאים. אני לא יודע אם באמת זה ישפר את המצב אם מורי-מתימטיקה בבי"ס יהיו בעלי תואר במתמטיקה, פשוט בגלל שבבי"ס יסודי, לא מלמדים מתימטיקה אלה "חישובים". מתימטיקה זה מקצוע אחר - מקצוע שהוא מאוד פילוסופי, מאוד מופשט (ותמיד נראה כאילו שהוא לא מתחבר לכלום, עד שמוצאים איזה תופעה במציאות שמתנהגת בדיוק כמו מודל תיאורטי שפותח בשביל העניין סתם כך). בקשר ל-"ציוני הבגרות והפסיכומטרי לא מעידים על מקצועיות" - אין לי מה לומר. פסיכומטרי, עוד איכשהו, ניתן לטעון שלא באות בו לידי ביטוי מיומנויות רבות כמו יצירתיות וכריזמה (למרות שבאות בו לידי ביטוי מיומנויות כמו מחשבה מהירה, עמידה בלחצים, הסקה לוגית, אוצר מילים וכו´) - אבל ציוני הבגרות לדעתי באמת משקפים את איכות המועמדים, ואם חתך הקבלה למקצועות החינוך הוא כ"כ נמוך, זה אומר ד ר ש נ י!!! קיבלת 100 ב-5 יח"ל? כל הכבוד, כשדיברתי על מורים בבי"ס יסודי, כנראה שלא דיברתי עליך, אבל את חייבת להסכים איתי שכשסף הקבלה לחוג מסויים הוא כה נמוך, מן הסתם מספר המועמדים בעלי ציונים נמוכים-יחסית יהיה גדול מאשר בחוגים בהם חתך הקבלה הוא גבוה יותר.
 

Ziv17

New member
מצטרף לטענה ומוסיף

הבעיה בלימוד המתמטיקה ביסודי נעוצה בכיתות הנמוכות שבהן המחנכות מלמדות חשבון. בכלל, אין לי ספק שרוב האנשים יודעים חשבון ברמה של בית ספר יסודי, אך הבעיה היא בלימוד עצמו ולא ברמת הידע של המורה באותו מקצוע. אני זוכר שעד כיתה ד´ למדנו חשבון עם המחנכת ולה לא הייתה גישה ללימוד המקצוע (אגב, היא היתה מורה לתנ"ך), התוצאה היתה ששנאנו את המקצוע עד כיתה ה´-ו´ כשקיבלנו מורה מקצועית לחשבון. מכאן נובע שיש לשנות את גישת הלימוד (החל מכיתה א´ ורעיון הבדידים...). בנוסף לכך, קיימת לדעתי גם בעיה חמורה בהוראת האנגלית. אני הכרתי יותר מדי מורות (בחטיבה ובתיכון) שחסרה להן השכלה פורמלית באנגלית ו/או הוראה. אחת מהן למדה אנגלית מהטלויזיה (וזו הסיבה שהיא אמרה לי שהעיצורים (consonants) הם a,i,e,o,u והתנועות (vowels) הן כל שאר האתיות) והשניה נסעה לחצי שנה באנגליה וכך קנתה לה השכלה מכובדת. רמתן המקצועית של שתי המורות הייתה "על הפנים" ולא בכדי. כעת כשאני בתיכון, חברים מספרים לי גם כן על מורות גרועות לאנגלית שניסו ללמד אותם בחטיבה וביסודי. טוב שלא לומדים פיסיקה ביסודי, כי אז המצב היה הרבה יותר גרוע...
 

נאוה 1

New member
אתה פשוט ,צודק. אבל.......לא להכליל

אני מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים. כל שנה אני נתקלת בבורות של תלמידים לגבי מושגים בסיסיים במתמטיקה.אני יכולה להגיד לך שנתקלתי במושג כמו: שאין מספר 0. אבל, וזה אבל גדול, לדעתי לא צריך להכליל. לדעתי יש צורך בהתמקצעות במתמטיקה וכנ"ל גם לגבי אנגלית. אני יודעת שהיום נושבות רוחות חדשות במשרד החינוך לגבי המקצועות, מתמטיקה ואנגלית.
 
למעלה