שאלה שמטרידה אותי

שאלה שמטרידה אותי

למען ההבהרה, אני חילוני ותמיד הייתי. שאלתי היא לאלה הטוענים לקיום האלוהים על סמך טענות שלא תיתכן יצירה מקרית או אבולוציונית של החיים, ומכאן מגיעים לקיום ישות עליונה שיצרה. והשאלה היא, אם כך, כיצד נוצרה אותה ישות עליונה? הרי אני יכול לטעון שאו שהיא נוצרה בדרך טבעית כלשהי או שמישהו יצר אותה (ישות סופר עליונה?) הטענה שלי היא שההסבר "אלוהים יצר" הוא בסך הכל גלגול הבעיה למקום אחר ולא תשובה לענין. אשמח להתיחסויות דוקא מחוזרים בשאלה שודאי מכירים את השאלה מכיוונים שונים.
 
דברים כדורבנות

ישר כח על דבריך. רק רציתי להציג אותה מנקודת מבט אחרת. היות והמוציא מחברו עליו הראיה, הרי שהדתיים צריכים להוכיח על אמונתם. לא אנו . משום כך, לא לנו יש שאלות, אלא להם. (הם המחייבים את האדם במצוות.) ע"כ,כך הדברים: יש לדתיים שאלה איך נוצר עולם כה מורכב, וע"כ הם מכריחים קיום בורא עולם. רק שאותה שאלה שלהם לא נפתרה כלל וכלל, כי אותה שאלה עצמה חוזרת על קיום האלוהים, כך שהם לא פתרו שום דבר, וכל דבריהם הם מבחינת "קריינא באיגרתא--קיש קיש קריא" (הבעיה העקרונית אצלהם היא , שכשהם מגיעים לאלוהים אסור להם יותר מדי לחשוב,שכן הדברים נחשבים כהרהורי כפירה, וכך יוצא, שהם אינם מבינים, שיצירת ה"אלוהים" לא פתרה כל שאלה, אלא הסיטה את אותה שאלה עצמה אל אלוהים.)
 
קבל התייחסות מ"נולדה בתשובה"

אין תשובה לשאלה כזו. ומדוע? כי האמונה אומרת:שחייב להיות ישות ובורא שיצר עולם ומלואו, ולא תמיד היצירות והבריאות שיצר יכולים להבין את גודל נפלאותיו של היוצר הרם מכל. יש דברים נסתרים לא נבין לא נדע.....אחרי הכל אנחנו בני אדם, ונשענים על האמונה ששומרת עלינו ומחזקת בכל עת.
 

צלמון

New member
השאלה היא לשני הכיוונים

השאלה ששאלת, טובה היא. אבל בל נשכח שהיא מכוונת לאדם הדתי ובה במידה לאדם המאמין במדע. גם אם נקבל את תורת ההתפתחות (האבולוציה), עדיין לא מובן מהו הגורם הראשוני שגרם לאותה שרשרת של התפתחות. הלא כן??
 

CHOFA

New member
זה לא שהדתיים" מגיעים

בס"ד לקטע של אלוהים ומפסיקים לחשוב" זה פשוט הגיוני גם התא הראשון שהתרבה והתפתח וגדל וגרם בסופו של דבר למפץ הגדול היה חייב להווצר מהיכן שהוא. היות שבמדע אין דבר כזה "יש מאיין" הרי שהתא הנ"ל היה חייב להווצר איכשהוא. הגיוני עד פה?? ועכשיו לשאלה כיצד התא ההוא נוצר?? משהו/מישהו יצר אותו. ועכשיו הלאה מה יצר את את מי שיצר את התא הנ"ל?? וכו´ וכו´ עד שמגיעים למסקנה שאם לא מניחים קיום של כח לא גשמי(כי כל עצם גשמי לא יכול להווצר יש מאיין)אי אפשר להסביר את בריאת העולם. עכשיו תקרא לכח הנ"ל -אלוהים/טבע/יוסי/סימה או איך שבא לך אבל אם אין כח כזה איך נוצר התא הנ"ל?? *(ושים לב שהתשובה לא מתייחסת בכלל לרעיון האבולוציה אלא למפץ הגדול כלומר לא לשאלה איך נוצרו חיים ביקום שהיא מאוחרת יותר אלא בכלל איך נוצר היקום?)
 

טל קר

New member
זה קשור יותר לפורום חופש, ושם גם

ראיתי את המשהו הבא די מזמן: אלוהים הוא או יש או אין. אם הוא אין, אז העולם על פי הדתיים נברא יש מאין. אם הוא יש, אז הוא נוצר יש מאין. חוץ מזה תגדיר "יש מאין" ואת כל זה, תעשה בבקשה בפורום חופש, לא כאן.
 

חי אדר

New member
פתרון קטן

ברשותך, שאלת קיום האלהים או אי קיומו, אינו תלוי כלל בבעובדה אם האדם דתי אם לאו.שפינוזה נחשב לאבי החילוניות ובכל זאת לפי תפיסתו כל העולם זה אלהים. והעלתה נקודה מעניינת בכך שציינתה את הסדר הקיים בעולם, וממנו היקשתה על מציאות של משהו סיבתי הגורם למציאות להיות כפי שהיא. נקודה זו נידונה כבר אצל חכמים של ההגות הפילוסופית היהודית, לפני כתשע מאות שנים. עם זאת באופן דומה טען פרופ´ אליעזר שביד, שהיתבוננות מעמיקה בעולם מראה כי היתממות היא להניח כי העולם הוא תולדה של המקרה. אציין כי פרופ´ שביד, אינו אדם דתי כלל.ובנוגע לשאלתך, מי המציא את האלהים. דומני שאתה נוגע בנקודה שמבחינה מהותית אינה מעלה ומורידה דבר. מכל מקום השאלה איך מבינים את המושג של הימצאותו של אלהים. דומני כי התבוננות נכונה בנקודה זו, עשוייה להנהיר את הבעייה ולפותרה. להלן אביא דברים שכתבתי במקום אחר בעניין זה. האם אלהים נמצא בתוכינו? שאלה זו טעונה הבהרה. מהי הכוונה, ´נמצא´.אני מבין את הדברים באופן הבא: נקודת המוצא העיונית שלי הינה, כי יש מקור לכל מציאות העולם, על כל היבטיו וחלקיו. גורם זה,או אם תרצו, ישות זו,אינה כלואה בתוך העולם. ישות זו,אשר נקרא בפינו בשם אלהים,מתאפיין באופןזה, שהוא נבדל באורח מהותי, מכל מה שאפשר לתאר.לשון אחרת,הגדרת אלהים אינה באופן החיובי,אלא על דרך השלילה.ולכן, גם קיומו נבדל משאר הנמצאים. אבהיר את דבריי באמצעות הדוגמה הבאה. נקח למשל ´עץ´ קיומו מותנה בכח נסיבות מסויימות, והוא בעל אפיונים מסויימים. כך,העץ, צף במים, ניתן להכין ממנו ארון, שולחן, ועוד.עם זאת, מציאות העץ מותנית, בתנאים מסויימים. כך למשל, הוא עשוי להישרף, ובזאת יבא לידי כיליון.או למשל, שהות מסויימת בשמש, גורמת לדהיית הצבע. על דרך זו יש להקיש לשאר הנמצאים. וכולם המכנה המשותף להם, שקיומם, או הימצאותם, מותנית בקיומם של נסיבות מסויימות. לא כן, ביחס לאלהים. קיום האלהים, אינו מותנה בשום נסיבה, ולא בשום תנאי.יהיו בני אדם או לא יהיו,אין זה גורע ולא משנה, דבר ממציאותו.זהו המובן העמוק, של הביטוי שהאל, נמצא. וזהו גם המובן של הביטוי, האל הוא נצחי.לפי רציונל זה,אני מבין את הביטוי אלהים נמצא בתוכנו, במובן, שהאדם חושב אודות מציאות האלהים. המשמעות של פרשנות זו,שהמחשבה אודות האלהים, תלויה ברצונו של האדם. אך כמובן לכל אדם ואדם תפיסה מסויימת אודות האלהים. עד כאן בנוגע למציאות האלהים. נראה לי כי לאור המוטעם לעיל, בוודאי שאין מקום כלל לשאול ומה הסיבה למציאות האלהים. כי הוא עילת העילות וסיבת הסיבות.והעובדה שהדבר אינו נתפש ברשת שיכלנו אין זה מוכיח כלל כי קיימת בעייה.
 
למעלה