פתרון קטן
ברשותך, שאלת קיום האלהים או אי קיומו, אינו תלוי כלל בבעובדה אם האדם דתי אם לאו.שפינוזה נחשב לאבי החילוניות ובכל זאת לפי תפיסתו כל העולם זה אלהים. והעלתה נקודה מעניינת בכך שציינתה את הסדר הקיים בעולם, וממנו היקשתה על מציאות של משהו סיבתי הגורם למציאות להיות כפי שהיא. נקודה זו נידונה כבר אצל חכמים של ההגות הפילוסופית היהודית, לפני כתשע מאות שנים. עם זאת באופן דומה טען פרופ´ אליעזר שביד, שהיתבוננות מעמיקה בעולם מראה כי היתממות היא להניח כי העולם הוא תולדה של המקרה. אציין כי פרופ´ שביד, אינו אדם דתי כלל.ובנוגע לשאלתך, מי המציא את האלהים. דומני שאתה נוגע בנקודה שמבחינה מהותית אינה מעלה ומורידה דבר. מכל מקום השאלה איך מבינים את המושג של הימצאותו של אלהים. דומני כי התבוננות נכונה בנקודה זו, עשוייה להנהיר את הבעייה ולפותרה. להלן אביא דברים שכתבתי במקום אחר בעניין זה. האם אלהים נמצא בתוכינו? שאלה זו טעונה הבהרה. מהי הכוונה, ´נמצא´.אני מבין את הדברים באופן הבא: נקודת המוצא העיונית שלי הינה, כי יש מקור לכל מציאות העולם, על כל היבטיו וחלקיו. גורם זה,או אם תרצו, ישות זו,אינה כלואה בתוך העולם. ישות זו,אשר נקרא בפינו בשם אלהים,מתאפיין באופןזה, שהוא נבדל באורח מהותי, מכל מה שאפשר לתאר.לשון אחרת,הגדרת אלהים אינה באופן החיובי,אלא על דרך השלילה.ולכן, גם קיומו נבדל משאר הנמצאים. אבהיר את דבריי באמצעות הדוגמה הבאה. נקח למשל ´עץ´ קיומו מותנה בכח נסיבות מסויימות, והוא בעל אפיונים מסויימים. כך,העץ, צף במים, ניתן להכין ממנו ארון, שולחן, ועוד.עם זאת, מציאות העץ מותנית, בתנאים מסויימים. כך למשל, הוא עשוי להישרף, ובזאת יבא לידי כיליון.או למשל, שהות מסויימת בשמש, גורמת לדהיית הצבע. על דרך זו יש להקיש לשאר הנמצאים. וכולם המכנה המשותף להם, שקיומם, או הימצאותם, מותנית בקיומם של נסיבות מסויימות. לא כן, ביחס לאלהים. קיום האלהים, אינו מותנה בשום נסיבה, ולא בשום תנאי.יהיו בני אדם או לא יהיו,אין זה גורע ולא משנה, דבר ממציאותו.זהו המובן העמוק, של הביטוי שהאל, נמצא. וזהו גם המובן של הביטוי, האל הוא נצחי.לפי רציונל זה,אני מבין את הביטוי אלהים נמצא בתוכנו, במובן, שהאדם חושב אודות מציאות האלהים. המשמעות של פרשנות זו,שהמחשבה אודות האלהים, תלויה ברצונו של האדם. אך כמובן לכל אדם ואדם תפיסה מסויימת אודות האלהים. עד כאן בנוגע למציאות האלהים. נראה לי כי לאור המוטעם לעיל, בוודאי שאין מקום כלל לשאול ומה הסיבה למציאות האלהים. כי הוא עילת העילות וסיבת הסיבות.והעובדה שהדבר אינו נתפש ברשת שיכלנו אין זה מוכיח כלל כי קיימת בעייה.