שאלה שמעניינת אותי לגבי אמונות ומנהגים יהודיים

Chloe1988

New member
שאלה שמעניינת אותי לגבי אמונות ומנהגים יהודיים

יש הרבה אמונות ומנהגים יהודיים שאני תוהה אם הם אמונות טפלות או שיש להם מקורות מפורשים מן התנ"ך או מקורות יהודיים מוסמכים.
לדוגמא הנה כמה אמונות נפוצות בקרב יהודי מרוקו:
-"כאשר מתחשק לאישה בהריון לאכול מאכל מסוים ולא ניתן להשיגו באותו הרגע ,אומרים לה לגרד בישבן מיד שאם יהיה כתם - הוא לא יהיה גלוי ולזה קוראים- תוחימא"
-אין אישה הרה יושבת בחברתם של מכוערים או בעלי מומים ועליה להתרחק מהם ואם יצא פגשה באחד מהם יש לירוק ("הווי ומסורת בן החיים - ר.בן שמחון)
-כאשר נופלת שן לילד שמים אותה בנייר עם מלח ואמרים לו לומר: עתתק שן דל חמר ועתיני שן רזל..( או דל דהב..) ולזרוק "
-להפוך נעליים הפוכות כדי לא לסובב את גבינו לה' ועוד הרבה אחרים...
האם זה נחשב לאמונות טפלות או לא?
מעניין אותי לדעת משום שביהדות יש איסור להאמין באמונות טפלות אז היכן הגבול בין מנהגים ואמונות מסורתיים לבין אמונות טפלות? מתי מותר להאמין במשהו ומתי אסור?
תודה.
 
שאלה מענינת מאוד שבמקרה נשאלה בעבר

על ידי חכמי מארשיליה לרמב"ם.
לפני שנתחיל צריך להזכיר שיש איסור הלכתי למה שנקרא "דרכי האמורי" שאלה אמונות טפלות שמקורן אינו יהודי. במנהגים סגוליים שאין בהם הגיון בפני עצמם ולא נמצאו אמפירית כיעילים.

לחלק מהמנהגים שכתבת יכול להיות הגיון, אני יכול להבין את מי שאוסר לכוון סולית נעליים כלפי מעלה, מאחר שבארצות מסוימות כוון הסוליה כלפי אדם כלשהו נחשב לעלבון וההגיון אומר שאם לא ראוי לכוון סוליה כלפי אדם קל וחומר כלפי שמים.

חכמי מארשיליה שאלו את הרמב"ם מה דעתו על אמונה בכוכבים, אסטרולוגיה.
הרמב"ם השיב להם שראוי להאמין בשלושה סוגי דברים:

1. דברים שקיבלנו דרך מסורת העברת התורה.

2. דברים שקיבלנו דרך ההגיון. מתימטיקה ומדעים למשל.

3. דברים שבדקנו באופן אישי ווידאנו בחושים שלנו שהם באמת עובדים.

http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/mekorot/igeret-2.htm
 

Chloe1988

New member
תודה לך על תגובתך.. יש לי כמה שאלות בעקבות מה שרשמת..

1. "דרכי האמורי" הכוונה לאמונות טפלות מן הנצרות כמו יריקה כשחתול שחור עובר? נקישה על עץ נגד עין רע? אמונה כי מס' 13 הוא מספר שלילי?ואם כבר מספר 13 אז ביהדות המספר 13 נחשב למספר מבורך. האם זה גם קשור לאמונה או שיש לזה מקור תנכי לדעתך? כי 13 זה גיל המצווה וכו'...
2. אם כך אז האם האמונות הטפלות של המסורת היהודית ומנהגיה(שדוגמאות להם רשמתי בהודעה הראשית) קשורות לסעיף 1 לפי מה שרמב"ם השיב?
3. מה מסקונותיך לגבי האמונות של המסורת היהודית לפי מה שרשמת בעצם ומדברי רמב"ם?
שוב תודה.
 

אופירA

New member
מנהל
תראה, המנהגים שתיארת אינם שולחן ערוך

ובוודאי שאינם נוהגים בכל קהילות ישראל, אלא אצל משפחות ואנשים מסוימים.
אין פה חוקים יהודיים ולא מנהג ישראל.
גם אין להאמין שחובה לנהוג כך ומי שלא ינהג כך יבוא על עונשו.

אבל יש סיבה טובה להתמיד במנהג המשפחתי, ובפרט במנהגים כאלה, שנודף מהם ניחוח ערב של אהבה, יראת שמיים וחום משפחתי.
ולו רק בשם תחושת השייכות הקבוצתית.
 

Chloe1988

New member
שולחן ערוך

כלומר יש להאמין וללכת רק אחרי מה שרשום בשולחן ערוך ומה שלא רשום בשולחן ערוך להתייחס כאל מנהגי מסורת?
אגב, לגבי האמונה שצריך להפוך את הנעליים דווקא לזה יש מקורות:
נמצא בגמרא במסכת יבמות דף כה.
מדברת על אשה שנחשדה בעוברת עבירה חמורה ויש כמה סימנים , אחד מהם שנמצאו תחת מיטתה נעליים הפוכות .
ועל זה נאמר :
" מנעלים הפוכים תחת המטה, אמר רבי: הואיל ומכוער הדבר - תצא; "
מהם מנעלים הפוכים ? יש כמה פירושים , ועל זה נאמר שהוא דבר מכוער .

וכך נפסקה ההלכה בשולחן ערוך אבן העזר סימן יא סעיף א .

העתקתי מתשובה שהביא הרב יוסף אלקווה כאן http://www.kipa.co.il/ask/show/14569-להפוך-את-הנעליים
 

אופירA

New member
מנהל
לא ידעתי על הלכה שאסור להשאיר מנעל הפוך

וחובה להפוך אותו.
אם זה נפסק להלכה ממש, אשמח אם יאשרו כאן, היודעים.

בכל אופן, יש "ריח טוב" לכל המנהגים הללו, כמו שאמרתי. לא שולחן ערוך, ואכן שולחן ערוך הוא המחייב, אבל יש סיבה טובה להתייחס חיובי למנהגי המסורת. רק בלי פחדים שאסור ועונש.
 
אני חייב תשובה מוסמכת בגלל OCD

מה עם חתולה שחורה?
האם זה טוב להמשיך מנהג רווח ולעשות מה שעושים כשרואים אותה?
או שזו אמונה טפלה שאין לה שום סימוכין והתייחסות?
סליחה על הOCD
 

Ramikarmiel22

New member
היי בנוגע למנהגים שציינת

״תוחימא״ זה דבר שמוזכר (בעקיפין) בסיפור של יעקב אבינו עם לבן והמקלות שפיצל כדי שהכבשים יהיו במראה שרצה.
אני לא יודע אם המדע מכיר בזה או לא, אבל יש דעה שאשה בהריון שרוצה דבר מאכל, צריך לתת לה כי אם לא זה עלול להזיק לוולד.
(וגם ביום כיפור, אם אשה הרה מתאווה למאכל כלשהו, השולחן ערוך אומר שמזכירים לה שהיום יום כיפור, ואם היא לא נרגעת, צריך לתת לה לאכול את המאכל הזה)

והפתרון שטמון במנהג, לגרד זה בעצם פתרון על בסיס סוגסטיבי, שכאשר האשה מאמינה ביעילותו של פתרון זה אז הוא משפיע על התת מודע כדי שלא ייגרם נזק לתינוק

גם המנהג שציינת שאשה בהריון לא יושבת בחברתם של מכוערים זה כדי שהצורה ״המכוערת״ לא תיטבע הפנים של הוולד על אותו בסיס שציינתי והדוגמא מיעקב אבינו
והיריקה היא התרופה, שכאשר היא מאמינה בה, אז התת מודע קולט שזו התרופה להסתכלות ״האסורה״, וזה לא ישפיע לרעה על הוולד

לגבי יתר הדוגמאות, אין לי הסבר רציונאלי וכנראה שאלה מנהגים של יהודי מרוקו שאין חובה הלכתית לקיימם מלבד על בסיס שמירת המסורת, ומסתמא אם רבנים במרוקו לא אסרו אותם אז לכאורה לא אמורה להיות בעיה איתם.
 

Chloe1988

New member
יש אנשים שעובדים עם אוכלוסיות "מכוערות" או חינוך מיוחד

כמו מורות וגננות או אחיות בבתי חולים ובכלל בכל מקום שנפנה בין אם בטלוויזיה או ברחוב או בתור בסופרמרקט או קופת חולים יהיה מישהו שייראה "מכוער" או "לא יפה" בעינינו או עם מוגבלות מסויימת ולכן נראה לי תמוה לפחד ולהמנע(כי קשה להמנע) וכל רגע לירוק או לצבוט בבטן או לגרד בישבן...
חוץ מזה גם אם לא מפחדים ומאמינים שהשם שומר עלינו ושבעזרתו יהיה טוב אין טעם להאמין בזה כי האמונה הזו מושתת על פחד כי צריך לעשות פעולה נגדית כלשהי שהיא "התרופה" ואם מישהי לא יכולה באותו רגע לירוק מכיוון שנמצאת במקום ציבורי כמו קופת חולים אז היא חלילה תתחיל לפחד ולפתח חרדות וכדומה... זה כמו אמונה בעין הרע.. מי שמאמין שה' שומר עליו ולא מפחד מעין הרע כי הוא בוטח בה' ומאמין שיהיה טוב אז גם יהיה לו טוב בעזרת השם, אבל מי שמאמין בעין הרע ומפחד מסוגל לזמן אליו את המזל הרע או מה שהוא מפחד ממנו בטעות..
 

Chloe1988

New member
ולגבי פעולת היריקה

פעולת היריקה מאוד מזכירה פעולה שמתאימה לאמונות טפלות של הגויים כמו יריקה כשעובר חתול שחור או נקישה על עץ וכדומה..
 
למעלה