שאלה שמעניינת אותי לגבי אמונות ומנהגים יהודיים
יש הרבה אמונות ומנהגים יהודיים שאני תוהה אם הם אמונות טפלות או שיש להם מקורות מפורשים מן התנ"ך או מקורות יהודיים מוסמכים.
לדוגמא הנה כמה אמונות נפוצות בקרב יהודי מרוקו:
-"כאשר מתחשק לאישה בהריון לאכול מאכל מסוים ולא ניתן להשיגו באותו הרגע ,אומרים לה לגרד בישבן מיד שאם יהיה כתם - הוא לא יהיה גלוי ולזה קוראים- תוחימא"
-אין אישה הרה יושבת בחברתם של מכוערים או בעלי מומים ועליה להתרחק מהם ואם יצא פגשה באחד מהם יש לירוק ("הווי ומסורת בן החיים - ר.בן שמחון)
-כאשר נופלת שן לילד שמים אותה בנייר עם מלח ואמרים לו לומר: עתתק שן דל חמר ועתיני שן רזל..( או דל דהב..) ולזרוק "
-להפוך נעליים הפוכות כדי לא לסובב את גבינו לה' ועוד הרבה אחרים...
האם זה נחשב לאמונות טפלות או לא?
מעניין אותי לדעת משום שביהדות יש איסור להאמין באמונות טפלות אז היכן הגבול בין מנהגים ואמונות מסורתיים לבין אמונות טפלות? מתי מותר להאמין במשהו ומתי אסור?
תודה.
יש הרבה אמונות ומנהגים יהודיים שאני תוהה אם הם אמונות טפלות או שיש להם מקורות מפורשים מן התנ"ך או מקורות יהודיים מוסמכים.
לדוגמא הנה כמה אמונות נפוצות בקרב יהודי מרוקו:
-"כאשר מתחשק לאישה בהריון לאכול מאכל מסוים ולא ניתן להשיגו באותו הרגע ,אומרים לה לגרד בישבן מיד שאם יהיה כתם - הוא לא יהיה גלוי ולזה קוראים- תוחימא"
-אין אישה הרה יושבת בחברתם של מכוערים או בעלי מומים ועליה להתרחק מהם ואם יצא פגשה באחד מהם יש לירוק ("הווי ומסורת בן החיים - ר.בן שמחון)
-כאשר נופלת שן לילד שמים אותה בנייר עם מלח ואמרים לו לומר: עתתק שן דל חמר ועתיני שן רזל..( או דל דהב..) ולזרוק "
-להפוך נעליים הפוכות כדי לא לסובב את גבינו לה' ועוד הרבה אחרים...
האם זה נחשב לאמונות טפלות או לא?
מעניין אותי לדעת משום שביהדות יש איסור להאמין באמונות טפלות אז היכן הגבול בין מנהגים ואמונות מסורתיים לבין אמונות טפלות? מתי מותר להאמין במשהו ומתי אסור?
תודה.