כאב המחנך את בנו, כמו הפילוסוף השוטח משנתו
וכל מה שביניהם - אופורטניזם אינו מן המגונה, ובלבד שישמש כאינסטורמנט למען אידאה שאותו אדם חושב כי היא ה"טוב", בכל משמעויות שתתן למונח זה.
כשם שלא תגנה את האב המתגמל את בנו במגדנות בעבור לימודיו, ולא תזעף על האם המסתירה את מות אבי בנה, עד כי ייגמל הנער, כך אין לגנות את חכמי ישראל המשתמשים בכלי זה למען "ייטב", או את שפינוזה, גדול האופורטניסטים, היגל ואפילו קאנט - כולם אתאיסטים טהורים, לא תמצא רבב אלוהי בם (ואגב, שפינוזה טען עוד כי אופורטוניזם הוא ה-מיתודה להכרת האמת).