שאלה: תחיית המתים

רן דרור2

New member
שאלה: תחיית המתים

השאלה שלי היא איך ליבוביץ מסביר במסגרת היהדות את גישתו השוללת את תחיית המתים במובנה הפיזי? כוונתי היא מה הם הטיעונים/המקורות שהוא משתמש בהם כדי לגבות את פרשנותו למושג של תחיית המתים בהתאם לדת היהודית? ומהי גישתו הרעיונית בכלל בנוגע למושג זה?
 

u r i el

New member
תשובה : המוות הוא טוטאלי.

המשתמע מדבריו של ליבוביץ ומהמוסיקה המלווה אותם הוא שאין הוא מאמין בתחיית מתים פיזית. לאישוש דבריו הוא מגייס מאמרים בנושא זה של הוגים ואישי תורה ובראשם את הרמב"ם שכתב בהקדמתו לפרק ' חלק ' בנושא תחיית המתים את הדברים הבאים :

" .... ותחיית המתים הוא יסוד מיסודי משה רבנו ע"ה, ואין דת ולא דבקות בדת יהודית למי שלא יאמין זה. אבל הוא לצדיקים. וכן הוא לשון בראשית רבה "גבורת גשמים לצדיקים ולרשעים, ותחיית המתים לצדיקים בלבד". ואיך יחיו הרשעים והם מתים אפילו בחייהם? וכן אמרו (ברכות יח ע"ב) רשעים אפילו בחייהם קרואים מתים, צדיקים אפילו במיתתן קרואים חיים. ודע כי האדם יש לו למות בהכרח ויתפרד וישוב למה שהורכב ממנו. ... "

כלומר המושג 'תחיית המתים' מתפרש כמליצה. אחת הדרכים לפרשה היא שתחיית המת היא כל מה שנשאר לאחר מות האדם מבחינת ההשגות השכליות שלו שהן אינן בכלל גופים ולכן אין בהם כליה. הגוף מת מוות טוטאלי ולא ישוב לחיות.
 

רן דרור2

New member
..

איך תגיד שהמושג מתפרש כמליצה כאשר הרמב"ם באותו ציטוט שהבאת מתארו כיסוד מיסודי משה רבנו ע"ה.. וידוע גם שכלל את המושג כאחד מיג' עיקרי האמונה שלו. והאם תוכל להרחיב את כוונתך לגבי "תחיית ההשגות השכליות שלו" לאחר המוות? לא הבנתי את כוונתך. תודה.
 

u r i el

New member
לענייננו - מליצה היא

מבע לשוני שאינו מתפרש מילולית.
הרמב"ם כאיש הלכה ומנהיג דתי לא יכול להרשות לעצמו לעקור מעולם המושגים הדתי מושג שנתקבע בעולמם של חז"ל, מה עוד שהוא מושג הקיים בשימוש בתפילת החובה. לפיכך מצא הרמב"ם לנכון לכלול מושג זה בין יג עיקריו. אבל הרמב"ם לא היה רק איש הלכה ומנהיג דתי. הרמב"ם היה גם פילוסוף בן האסכולה האריסטוטלית, מדען ורופא ומן הבחינות האלה הוא ידע שלגוף המת אין תחייה. האופן שבו מגשרים בין שני העולמות, היינו העולם הדתי חז"לי והעולם המדעי פילוסופי הוא בדרך של מתן פרשנות המבטלת את הסתירה בין שני העולמות.
שיטתו של אריסטו על רגל אחת היא, ושאותה מאמץ הרמב"ם בחום לאורך כל דרכו ההגותית, שמהותו של האדם היא השגתו השכלית וראוי לו שתהא משאת נפשו. בהררכיה שבין עולם החומר לעולם השכל מציבה שיטתו של אריסטו את החומר בתחתית ואת השכל בפיסגה. השגת המושכלות היא השגת כל האמתות שאין בהם אמונה או דעה של פלוני או אלמוני אלא הן אותן אמתות המקובלות על הכל והן "צלו" של האלהים שהוא האמת הטוטלית שממנו נובעות כל יתר האמתות ששכל האדם יכול להשיג ולפיכך הכרת אמתות אלה שקולה להכרת האל עד לגבול יכולתו של האדם. השגות אלה אינן חומר ולכן הן נצחיות ואינן כלות וככאלה הן "זוכות" לחיי נצח שהם ע"פ הבנת המושג "תחיית מתים" כמליצה, אותם חיי הגופות המתים שהשיגום.
 

רן דרור2

New member
נשמע מאולץ.

נשמע מאולץ מאוד. הרמב"ם טרח להכריז על תחיית המתים והלגן עליה בכתביו ובאיגרותיו מפני שהוא היה איש הלכה ומנהיג דתי? הוא יכל פשוט לעשות את מה שעשו לפניו מנהיגים ואנשי הלכה גדולים שלא מירכזו את המושג ואת האינטגרליות שלו ליהדות. במקום זאת, על פי גישתך, הוא טרח לשקר באופן אקטיבי להמונים ולגבות על פני השטח גירסא של תחיית המתים שכלל לא האמין בה.
 

u r i el

New member
בטח מאולץ.

לא כתבתי לך את דעתי אלא את מה שמשתמע משיחותיו של ליבוביץ שדברי הרמב״ם ואחרים הם מבחינת אילוסטרציה לדעתו.
כל נסיון לצור אדפטציה בין הפלנטה הדתית לבין כל פלנטה אחרת הכפופה ללוגיקה כמו גם למדע העכשווי המוכר לנו הוא נסיון מאולץ, מגוחך וחסר כל סכוי מלכתחילה מבחינה דתית. וכן, הרמב״ם כתב להמונים ואולי גם ליחידים פיקציות שכנראה לא האמין בהם בסתר לבו מסיבות תיאולוגיות ו/או פוליטיות וכד׳ את חלקם כתב במפורש ואת חלקם בהצפנה מכוונת.
 
כאב המחנך את בנו, כמו הפילוסוף השוטח משנתו

וכל מה שביניהם - אופורטניזם אינו מן המגונה, ובלבד שישמש כאינסטורמנט למען אידאה שאותו אדם חושב כי היא ה"טוב", בכל משמעויות שתתן למונח זה.

כשם שלא תגנה את האב המתגמל את בנו במגדנות בעבור לימודיו, ולא תזעף על האם המסתירה את מות אבי בנה, עד כי ייגמל הנער, כך אין לגנות את חכמי ישראל המשתמשים בכלי זה למען "ייטב", או את שפינוזה, גדול האופורטניסטים, היגל ואפילו קאנט - כולם אתאיסטים טהורים, לא תמצא רבב אלוהי בם (ואגב, שפינוזה טען עוד כי אופורטוניזם הוא ה-מיתודה להכרת האמת).
 
אופורטוניזם אינו שקר, למרות שהשקר מרכיב הכרחי בו

ובשל החשש מפני תגובות אנושיות מסוג זה, ידעו אלו הגאונים וחכמי אומות העולם להסוות דבריהם הדק היטב. שכן אין הבהלה מדבר שקר והחכמה - אחיות הנה.
 

NIK KUL 22

New member
גם אלו שכופרים בדת לא מאמינים בה' ע"י היותם נכים!

אז תפסיקו לומר משפטים מפחדים, כי גם לא צדיקים רואים טלוויזיה,מדלקים רדיו!
ביחד עם זה ש... אין לי מה לומר יותר לעם ישראל!
אני מעדיפה להיאבד ולא למות ע"י פלישתי או משטר נאצי מכל סוג.
 

NIK KUL 22

New member
אז למה את שם סימן שאלה ואח"כ שואל את קושיות(?)

היותם נכים אתה בטח יצא לך להכיר מישהו שיושב בכיסא גלגלים לא ככה?!
גם אם הם כופרים בדת זה בגלל שהם רוצים בריאות(ולא משהו אחר)
שיהיה לך זמן לקרוא ולכתוב עד שתגיע לסופר סתם והוא ייפטור לך את כל הבעיות!
ששזה איש שיכול לעשות הכל להעלים שם זה הכל לא ככה?!
 

NIK KUL 22

New member
יהושע בן נון מכיר במקום ישו(יש ישועה באוויר לא?)

יש מפגרים יש נכים ויש הכל.
אז מה נגיד וכבר נאמר שקצת גם למחר!
יום שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת המלכה הבנת?
וביום הזה ה' נח לא? אז שיהיה לכם חומר למחשבה ל(הבה) שלא לעשות דברים כאלה!!!
 
מבינים במיטה הכל שאתה במיטה אתה מבין הכל.

לא צריך הרבה שכל ולא צריך הגות צריך את יודע מה...
 
על סקס את לא מבין תראה.

אז תפסיקו לומר משפטים מפחדים, כי גם לא צדיקים רואים טלוויזיה,מדלקים רדיו!
ביחד עם זה ש... אין לי מה לומר יותר לעם ישראל!
אני מעדיפה להיאבד ולא למות ע"י פלישתי או משטר נאצי מכל סוג.
&nbsp
" תפסיקו לומר משפטים מפחידים" היא נכנסת ללחץ שהוא בקטע איתה, היא נכנס לבעטה הוא בתוכה ואומר לה משפטים מפחדים , זה מה שאני הבנתי, ואני סחי כבר שעתיים...
 

NIK KUL 22

New member
אכן כן תפסיקו להגיד משפט שאתם לחץ אלה שאתם משוחררים וחופשים!

זה הכל זהו סוד החיים ולא סוד הנעורים!

זה הכל להיום תודה הרבה!
זה פשוט אני
 
למעלה