שאלה

asaf2000

New member
שאלה ../images/Emo63.gif

איזה תנא\אמורא היה אוכל רק בסעודות מצווה?
 

mgb

New member
אולי לכך הכוונה?

בס"ד גמ' חולין ז' ע"ב: "אמרו עליו על ר' פנחס בן יאיר מימיו לא בצע על פרוסה שאינה שלו ומיום שעמד על דעתו לא נהנה מסעודת אביו" או לכך(ביצה ט"ז ע"א): תניא אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר זו לשבת מצא אחרת נאה הימנה מניח את השניה ואוכל את הראשונה אבל הלל הזקן מדה אחרת היתה לו שכל מעשיו לשם שמים שנאמר ברוך ה' יום יום או לכך (פסחים מ"ט ע"א): תניא רבי שמעון אומר כל סעודה שאינה של מצוה אין תלמיד חכם רשאי להנות ממנה בברכה
 
קצת קשה לי...

על הגמ` בפסחים לפי דברי ר` מ.ג.ב. משום שהגמ` באותו דף אומרת `ת"ר כל תלמיד חכם המרבה סעודתו בכל מקום סוף מחריב את ביתו ומאלמן את אשתו ומייתם את גוזליו ותלמודו משתכח ממנו`
 

mgb

New member
יישוב הקושיא לענ"ד

בס"ד אכן הרמב"ם בהלכות דעות פרק ה' הלכה ד' כותב כך: כשהחכם אוכל מעט זה הראוי לו, לא יאכלנו אלא בביתו על שולחנו. לא יאכל בחנות ולא בשוק אלא לפי צורך גדול, כדי שלא יתגנה בפני הברייות; ולא יאכל אצל עמי הארץ, ולא על אותן השולחנות המלאים קיא צואה. ולא ירבה סעודותיו בכל מקום, ואפילו עם החכמים. ולא יאכל בסעודות שיש בהן קיבוץ הרבה; ואין ראוי לו לאכול אלא בסעודה של מצוה בלבד, כגון סעודת אירוסין ונישואין--והוא שיהיה תלמיד חכמים, שנשא בת תלמיד חכמים. והצדיקים החסידים הראשונים לא אכלו מעולם, מסעודה שאינה שלהם. כלומר שגם ממעט בכלל בסעודות עם ציבור ואף שהציבור ת"ח ואף אם הן סעודות מצווה. וכמובן אם כבר אוכל עם ציבור שתהיינה הסעודות רק סעודות מצווה (ויש לכך הגדרה מיוחדת!!). הנהגה נוספת שהיו חכמים שלא היו אוכלים כלל מסעודה שאינה שלהם. אז ישנן 2 דרגות לא לאכול שלא בבית ויש מעבר לכך שלא לאכול כלל ממה שאינו שלו. בברכה
 

asaf2000

New member
מצאתי את מה שהתכוונתי

בהתחלה שאלתי מישהו שבקיא מאוד בש"ס והוא שלח אותי למסכת חולין דף צה: "...אלא סעודת הרשות הואי ורב לא מתהני מסעודת הרשות", בדקתי בשוטנשטיין והוא הפנה אותי לפסחים מט. מה שכתבתם לי וגם ראיתי את ההלכה ברמב"ם. אבל עדיין היה מונח אצלי בראש גמרא בלשון אחרת וזכור לי שר' יוחנן הוא היה זה שאוכל רק בסעודות מצוה. בצהריים התקשרתי לרב שלי והוא אמר לי שאכן כתוב בגמרא תלמוד ירושלמי על ר' יוחנן שהיה אוכל שיריים של סעודת מצווה של קידוש לבנה ושיש אומרים שמכאן המקור לשיריים שאוכלים בטיש של אדמו"ר, וזו כנראה גם הסיבה שאני מכיר את זה, אני לא לומד ירושלמי כנראה קראתי את זה פעם באיזה ספר מנהגים לגבי אכילת שיריים. אולי מישהו יודע איפה הירושלמי הזה?
 

asaf2000

New member
לא...

אני זוכר גמרא שמספרת על תנא שהיה אוכל רק בסעודות מצוה...
 
למעלה