שאלה...

amitmis

New member
שאלה...

המורה שלי אמרה לי היום שצ'ייקובסקי כתב מוסיקה לפסנתר, על-אף שלא היה פסנתרן. איך זה יכול להיות??? מישהו שמע את הקונצ'רטו הראשון של צ'ייקובסקי לפסנתר? יש שם קטעים די קשים לניגון. האם צ'ייקובסקי ביצע אותו אי-פעם, או שהוא רק כתב את התווים? תודה.
 
ברליוז כתב את הסימפוניה הפנטסטית

יצירה שפרצה בזמנה את כל גבולות הדימיון בתזמור. והוא היה גיטריסט.
 

amitmis

New member
אבל איך???

כלומר - איך הוא ידע את סגולותיו של כל כלי? מה אותו כלי יכל ומה הוא לא יכל? ומילא תזמורת, את זה אתה בכל מקרה לא מבצע. מה אם צ'ייקובסקי, הוא ביצע את הקונצ'רטו הראשון לפסנתר של עצמו? ואם כן - איך הוא לא נחשב פסנתרן?
 

dombi7

New member
קודם כל תנשום עמוק...

עכשיו, מישהו אמר שהמלחין חייב לנגן את היצירות שלו אם זה הכלי עליו למד? לא צריך לנגן על כל הכלים כדי לדעת מה יכולתיו של כל כלי. בשביל זה הרבה מלחינים היו בקשרים טובים עם הנגנים שכתבו בשבילם, או שהם קראו בעניין, או שהם פשוט למדו את זה איפה שלמדו. זה לא משהו עד כדי כך מסובך, שצריך השכלה מטורפת בשביל זה. אני יודע לפחות שפעם בשבוע איזה מלחין מהאקדמיה בא אליי עם שאלה "אפשר להגיע לצליל הזה? ואפשר לנגן קומבינציה כזאת?"... לצ'ייקובסקי אגב יש גם יצירה של חודשי השנה, שכתובה גם לפסנתר. ויש לו גם קונצ'רטו שני לא?
 

amitmis

New member
יש לו קונצ'רטי שני???

וכן, אני יודע שיש לו את 12 החודשים... עדיין - זה מעט מוזר לי...
 

Spianist

New member
שלום :)

צ'יקובסקי היה מלחין בעל מגוון יצירות רחב, גם לפסנתר מבין יצירותיו לפסנתר: 2 סונטות. 3 קונצ'רטי לפסנתר. קטעים המתאימים לילדים. דומקה. אימפרומפטי. העונות. ועוד יצירות רבות, בעלות כותרות שונות. איתן.
 

amitmis

New member
תודה.

אז רגע - אף יצירה שלו הוא מעולם לא ניגן / הופיע איתה?
 
מוצארט וברהמס לא ניגנו בקלרנית -

ובכל זאת חיברו לכלי יצירות אלמותיות. הכלי של המלחין היא התזמורת. מלחינים רבים עורכים היכרות מעמיקה עם כל כלי התזמורת כדי ללמוד כיצד לכתוב להם ומהן האפשרויות של הכלי. יצירות רבות נכתבו בגלל היכרות וידידות שנרקמה בין נגן למלחין.
 

Spianist

New member
לאמיתו של דבר

אינני יודע מי אמר לך שהוא לא ידע לנגן בפסנתר, כבר בגיל צעיר הוא למד לנגן, אך בגלל היותו תלמיד בינוני, הוא לא פיתח קריירה של פסנתרן ועם זאת, הוא החל ללמוד הלחנה עם אנטון רובינשטיין. הוא לא ביצע את הקונצ'רטו הראשון,אלא הפסנתרן שלו הוא הקדיש את היצירה. אין לי ספק שאת היצירות שלו, הוא ידע לנגן. איתן.
 
נכון - הוא למד פסנתר

כבר בגיל חמש הוא התחיל ללמוד, גילה כשרון - אבל במצוות משפחתו פנה ללימוד משפטים... אני לא בטוח שהוא היה מסוגל, טכנית, לנגן את יצירותיו, אבל לאור האמור בתגובות שלמעלה - העובדה הזו אינה משנה ואינה מפריעה למישהו להיות מלחין.
 

Spianist

New member
אין ספק שלאור שנות לימודיו בפסנתר

לא הייתה לו היכולת לנגן את הקונצ'רטי שלו. אבל את יצירותיו לפסנתר סולו ?. למען האמת רוב יצירותיו הן יצירות המתאימות לגילאים צעירים יותר, בעקבות זאת,אני לא מאמין שאת יצירותיו הוא לא ניגן על הפסנתר. גם את המאתגרות שבהן לא הייתה קיימת סיבה שהוא לא ינגן.
 
אין לי בעייה להסכים איתך -

ניסיתי בעיקר להדגיש את העובדה שאין צורך להיות נגן ברמה גבוהה כדי להיות מלחין.
 
עוד הערונת קטנה...

לעמית - יכול להיות שהמורה שלך התכוון לכך שצ'ייקובסקי לא היה פסנתרן במובן של מי שמופיע לפני קהל. זה לא אומר שהוא לא ידע לנגן בכלי. ודאי שזה לא אומר דבר על יכולותיו כמלחין (ויכולות של מלחינים אחרים, שאינם חייבים להיות מוסיקאים מבצעים כדי להלחין או לנצח)
 

amitmis

New member
כן. זה מה שהיא אמרה.

היא לא אמרה שהוא לא יודע לנגן, היא אמרה שהוא לא "פסנתרן" (מקצועי).
 

Spianist

New member
נכון...

זה מזכיר לי,שראוול לא נחשב לפסנתרן ברמה גבוהה, כלל וכלל לא. אך בכל זאת הוא כתב יצירות ברמה מאוד גבוהה לפסנתר, שכל פסנתרן מתכבד בלהחזיק מבין יצירותיו ברפרטואר.
 

amitmis

New member
"כלל וכלל לא"?

אבין אם תאמרי לי שהוא לא ידע לנגן את "Gaspard de la nuit", אבל מצד שני שמעתי אותו מנגן יצירה יותר פשוטה (אך עדיין קשה) - "משחקי מים" (Jeux Deau) המדהים שלו. שמעתי ביצוע (הקלטה) שלו לזה. ואי אפשר להגיד (זה פשוט בלתי-אפשרי מבחינה הגיונית) שהוא עצמו לא ניגן את היצירה שלו כמו שצריך, שהרי הוא הלחין אותה, ותמיד ניתן יהיה לאמר "אולי הוא התכוון שזה יישמע כך"... בכל אופן - ראוול הולך ומסתמן בעייניי למלחין האהוב עלי!!!
 
שוב אתה מפספס...

זה הגיוני ביותר שראוול לא היה מסוגל לנגן את יצירותיו - הרי מלחין אינו אמור להיות אמן מבצע ברמה גבוהה. יש לי דיסק עם הקלטות של ראוול מנגן - זה נחמד להשוואה וללמוד כיצד הוא פירש מהלכים מסויימים - אבל וודאי שזו לא פסנתרנות גדולה.
 
סיפור יפה...

יש לי סרט וידאו ובו גיאורג שולטי ומארי פראייה עורכים חזרות ליצירתו של ברטוק "סונטה לשני פסנתרים ושני נגני כלי הקשה". שולטי נתקל בבעיות של מהירות - ברטוק נהג לציין ציון מטרונום מדוייק. הוא טען באזני פראייה שברטוק לא יכול היה להתכוון לזה בקטעים מסויימים, כי זה נשמע שם מרוח ומאבד את המבנה. הוא איתר והשמיע הקלטה של ברטוק ואישתו (שהיו גם צמד פסנתרנים ידוע) מנגנים את אותה היצירה - וראה זה פלא: המלחין עצמו לא עקב אחרי סימני המטרונום שלו... הוא ניגן חפשי וזורם, התעלם מסימונים שנראו לו שוליים והעדיף את המוסיקליות על פני הוירטואוזיות.
 

Spianist

New member
הוא אכן ניגן לא רע את משחקי מים.

אבל על פי ביצוע כזה או אחר, אי אפשר לתאר בדייקנות את ניגינתו הכוללת. כאשר ידוע לרוב שביצועיו לא גרפו השתוממות. מעבר לכך,כפי שהבנתי ראוול בתור נגן אשר ניגן יצירות של מלחינים אחרים,הראה חולשה טכנית ודברים נוספים אשר מבדילים בין נגן טוב,לנגן פחות טוב. ("תאמרי לי") כפי שהבנתי הודעתך הופנתה אלי, ואני זכר. איתן.
 
למעלה