שאלה .....

דוד YY

New member
שאלה .....

קראתי כמה סיפורים על רשעים שבזכות הבנים שאמרו קדיש, אז הוציאו אותם מגיהנם. שאלתי פשוטה, האם זה באמת כך, כל מי שיש לו בן שאומר עליו קדיש אין לו גיהנם ?
 
כן, זה באמת כך

רק שזה לא שאין לו גיהינום, אלה שהבן יכול לעלות את האב בקדיש ממקום מסוים למקום יותר גבוה לפי חשבונות שמיים, מה שיכול קחת לאותו אדם הרבה יותר זמן לעשות לבדו, ואם בכלל.
 

ינוקא1

New member
ברא מזכה אבא

וכשהבן עוסק בתורה ובמצוות , זה נחשב כנעשה גם מכוחו של האב , לכן יש לאב זכות בכך. זה נחשב כאילו האב עצמו נמצא כאן ומקיים את המצווה "מה זרעו בחיים , אף הוא בחיים". ולכן אם האב זוכה יהיה לו בן צדיק שיקרא עבורו קדיש ויוציאו מדין גיהנום כי לקדיש יש סגולה להעלות מעולם לעולם. ואם האב רשע גמור , אז משמיים יביאו לו בן רשע כמוהו שלא יקרא עליו קדיש - (כמו שכתוב בתהילים "אשר אין חליפות למו , ולא יראו אלוהים" , ומה זה "אשר אין חליפות למו" ? יש האומרים בן ויש האומרים תלמיד. שאם האב לא ירא אלוהים , לא יזכה לראות הבן או תלמיד ממשיך אותו. כמובן שיש גם יראי אלוהים חשוכי בנים - וזה מסיבה אחרת. כנ"ל עיקר תולדותיהם של צדיקים תורה ומעשים טובים , ואם אדם הניח אחריו ספר למשל ולומדים בו , נחשב שיש לו המשכיות בעולם הזה) אלא שלפעמים גם לרשע גמור כזה יש איזושהיא זכות , כמו שכתוב בסיפור על רבי עקיבא שפגש את אותו הרשע ובזכות שלימד רבי עקיבא את בנו הוציאו מדין גיהנום. היה זה מהטעם שכנראה לאותו רשע היתה זכות מסוימת שבגללה זכה ואפשרו לו לפגוש את רבי עקיבא. http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36286&st=&pgnum=16&hilite=
 

דוד YY

New member
תודה על התגובה המחכימה !

ושאלה לי, איך זה איך זה שיש אנשים שאמנם לא צדיקים גמורים אבל בכל זאת משתדלים ויצאו להם ילדים פורקי עול. ומאידך אנשים שלא השקיעו בחינוך הילדים וזכו לילדים יראי שמים ?
 

ינוקא1

New member
חכמינו אמרו במדרש :

על הפסוק באיוב : "מי יתן טהור מטמא לא אחד ? - כגון אברהם מתרח, חזקיה מאחז, מרדכי משמעי, ישראל מעו"א. ומי עשה כן? ומי צו כן? ומי גזר כן? לא אחד - לא יחידו של עולם?! " לפי המדרש הזה לפעמים זוהי גזירת מלך שיצא טהור מטמא , ואיננו יכולים לדעת מאומה. תשובה נוספת : לפעמים עשה אדם או אפילו אבות אבותיו מצווה ובשכרה יזכה לבנים צדיקים (כמו שאמרו רבותינו שבזכות שבלק הקריב 42 קורבנות לה' אף שהתכווין לקלל את ישראל ) , זכה ויצאה ממנו רות המואביה. יש גם מצוות ספציפיות שאמרו חכמים שבזכותן זוכה אדם לבנים חכמים - כגון נר חנוכה , נר שבת , קידוש בשבת על היין. לפעמים זה קשור למחשבת האדם בשעת הזיווג : למשל יש דיעה בחז"ל האומרת שלחזקיהו יצא מנשה (הרשע) משום שאשתו הרהרה בשעת הזיווג בשליחי מלך בבל שבאו אליו. המחשבה בשעת הזיווג מאוד חשובה ויש עניין אפילו להרהר בדברי תורה בשעה זו. כל שכן שזה קשור לשלום בית בין איש לאשתו. אם אדם בא על אישתו כאשר הוא שונא אותה או היא אותו וכדומה - הבנים יצאו עם בעיה מטבעם ויקשה עליהם להיות צדיקים. ואלו "בני תשע מידות" : בני אנוסה , בני שנואה , בני נידה וכו' (הסבר אפשר לראות כאן : http://vitaminim.org/1/index.php?topic=2116.0;wap2 ) ולפעמים (וזוהי התשובה הכי אמיתית) איננו יודעים להבחין באמת מי צדיק ומי רשע. האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב.
 
למעלה