כל נשמה יהודית, ונשמה בודהיסטית.
הנשמה היהודית היינה חסרת כל משמעות, שכן אין לה כל תכונה ואין לה גל השפעה על העולם, ואין לעולם השפעה עליה, לו אמות הנשמה שלי לא תפגע והנשמה שלי, לא משפיעה עליי, והיא אינה מכילה בתוכה תכונות אופי כל שהם, גלגול נשמות (שהוא דווקא לא אינטגרלי ביהדות) מאפשר לצדיק להתגלגל לרשע ולהיפך, וודאי שתכונות פיזיות לא משתמרות בגלגול הנשמות, ולפי הכתוב שצמדיק עשוי להתגלגל לרשע ולהיפך הרי גם המוסר הפנימי ותכונות האופי לא נשמרות, מה נשאר עבור הנשמה? לא הרבה. הוויכוח הםא משהוא שלא משפיע על שום דבר אין לו תכונות ואי אפשר להשפיע עליו קיים הוא קצת מטופש לטעמי. לא כך אצל הבודהיסטים או אצל הדרוזים, אצל שניהם גלגול נשמות הוא מהותי באמונה שלהם, ולכן גם טרחו שיהיה בו תוכן(או להיפך), הנשמה מגלמת בתוכה תכונות אופי רבות, זכרונות עתיקים במידה מסוימת ושלל תכונות, מתפיסה זאת הרבה יותר קשה להתעלם או לפסול בהינף יד, יתכן איזה כוח שהמדע טרם גילה אותו, שגורם לתבניו גנטיות מסוימות מן המתים אצל תינוקות חדשים, אני לא יכול להפריך זאת. לגבי השכפול, הרי שבימינו אנו לא מכירים את כל המדע שיש ובהחלט סביר שיש פרטים שאנחנו לא מכירים ונפספס בשכפול שלנו, על כן יתכן שנפשל, לו באופן היפוטטי נעשה שיבוט מושלם הריי הוא יהיה מושלם כולל נשמה והכל, אנחנו בימים אלו לא ממש מבינים את רעיון הנשמה כך שהיכולת לשנו להתייחס אליה היא מוגבלת. האלוהים שוכן לו בלא נודע, אני נוטה לחשוב שאלהיותו של האלוהים, היא בקביעת חוקי הפיסיקה עצמם כפי שהם, זאת גישה רווחת בימינו, שאלוהים ברא את העולם, ע"י מפץ שכוון בתבונתו האדירה ע"י חוקי פיזיקה מדהימים שבחר בקפידה כך שיווצר העולם המדהים סביבנו. בתפילה מדברים על "מוריד הגשם, משיב הטל" או "המוציא לחם מן הארץ" ואילו בני אדם מוציאים לחם מן הארץ ואנחנו בימינו יודעים איך נוצר גשם וטל ויכולים להשפיע עליהם, איפה נכנס אלוהים? הדתיים יאמרו שהוא עדיין נמצא הוא זה שמאפשר להכל לעבוד, באותה מידה כשנבתכל על הנשמה הריי בהחלט יתכן שהנשמה למעשה טבועה בתוך דברים פיזים למדיי, אנחנו פשוט לא מכירים אותה עדיין, וכן יתכן שמדובר באיזה משהוא נוסף בכלל שונה מכל מה שאנו מכירים היום, מהפכני לא פחות מן המטען החשמלי או כוח המשיכה. DRYICE