שאלה

acamolit

New member
שאלה

השאלה מגיעה מתוך אי ידיעה ואשמח אם תאירו את עיני וידיעותיי.

בית מלון כשר שבו מתארחות משפחות דתיות וחילוניות כאחד.

המטבח אינו פעיל בשבת למעט חימום בפלטה חשמלית - אין בישול בשבת.

ומכאן השאלה.....

מדוע מלון כשר - העומד בכל סטנדרט דתי מחמיר..... לא מאפשר בישול מחד ומאידך - מפעיל מעליות שאינן מעליות שבת, מציב שומר בפתח המלון, גורם לעוד אי אילו אנשים

לעבוד ולחלל את השבת? (בריכה, חדר כושר).

האין כאן סוג של "צביעות" (באמת איני במטרה לפגוע) ?

אשמח להסבר.
תודה מראש.
 

acamolit

New member
צביעות

שוב - אין המטרה להתריס.

הכוונה - אם אני מלון השומר על כשרות ולא מאפשר עבודת מטבח - מדוע מאידך אני מאפשר העסקת עובדים מקבלי שכר כמו מציל בבריכה.

הרי אין בעבודת המציל - לדוגמא משהוא בתחום פיקוח נפש?

איך ניתן להסביר שאין עבודת בישול ואפייה בשבת מול עבודת מציל?

מקווה שהסברתי טוב יותר את הנושא.

תודה על המענה.
 
מצטער, לא הבנתי של מי הצביעות? של המציל?מלון?

של האורחים? של שאר נותני השירותים? להסביר למה יכול להיות שהכל מותר זה מאוד פשוט, השאלה מתחילה מ"מי כאן הצבוע?"
 

acamolit

New member
ייתכן

ומה שמרגיז אותך זו המילה צביעות.... אז שכח ממנה.

הכוונה היא העמדת פנים כפולה.

אם אני - לדוגמא הייתי חפצה לפתוח מלון - כשר..... לא הייתי פותחת בריכה בשבת.

לא הייתי "קופצת" על 2 החתונות וכל זאת על מנת להרוויח כסף.

אם זו אמונתי - הייתי דבקה בה גם אם זה כרוך בהפסד כספי.

אני בהחלט מבינה את הצורך בפתיחת מלונות כאלה - אבל השאלה שבאה בעקבות זאת - עדיין במקומה.

אותו רב הנמצא במקום מקבל את משכורתו ממקום שפוגע ורומס את השבת.

הוא חי עם זה בסדר?
 
תגובה

המילה הזאת לא מרגיזה אותי אני פשוט באמת ובתמים לא הבנתי מי כאן הצבוע , את מטילה אשמה קשה של "צביעות" מבלי לנמק מי הצבוע, ואני לא יכלתי לנחש לבד. עכשיו שאמרת שזה בעל המלון ואולי גם הרב אז הכל מובן.

אז כמו שאמרתי בהודעה אחרת , יש עניין על פי התורה להציל מה שניתן, לא ניתן ליהודי לעבור 10 עבירות כשאפשר במעט עזרה שיעבור על 5 בלבד. יש לכך יסודות גדולים מהתורה והדבר נעשה ברצון חכמים. בכך "ניקינו" את תפקיד הרב.

באשר לבעל המלון, אם מדובר באדם שומר מצוות אז השאלה במקומה כי הוא מתיר בתחומו חילול שבת המוני, אבל אם לא אז השאלה כלל לא במקומה, הוא פשוט רוצה לקרוץ גם לציבורי שומרי המצוות, הם באים נהנים מאוכל כשר. עולים במדרגות בשבת, נהנים משמירה שאין בה איסור (וכן בשאר הדברים שהם צורכים שם בשבת). מכאן שלדתיים הנופשים אין בעיה, ובעל המלון הוא בסך הכל מחפש כסף כמו כל בעל עסק, ואם משתלם לעשות כמה צעדים בשבת שיביאו גם פלח שוק אחר, אז למה לא?!

דבר שלישי, את צריכה לדעת שאין בהכרח חילול שבת בהצבת שומרים, הפעלת חדר אוכל, ואפילו בריכה שחיה ומציל [שכן מותר לשחות שם בשבת וזה לא המקום להרחיב]. לכן יש מצב שכל מה שאת בכלל חושבת שזה חילול שבת הוא מותר גמור.
כמובן שאם יש הופעות וכד' לזה אין שום היתר ואז השאלה חוזרת במצב שבעל המלון דתי.
 

acamolit

New member
תודה לך

על ההסבר.

אנחנו באותו צד הסברתי.

ערב נעים לך ושוב - תודה
 

קליטו

New member
באחריות של הרבנים

שמי שרוצה לאכול כשר שיוכל לעשות זאת.
במקום יחללו שבת או ישמרו שבת בלי קשר לתעודה שתלויה במקום.
 

acamolit

New member
האם

אין זה מתפקידם של הרבנים לשמור ולפקח על סביבה תומכת שמירת השבת?

או שתפקידם הוא בתחום המזון?

תודה
 
תגובה

תפקידם לפעמים במקומות מסויימים כמו במאה שערים להיות שוטרים [או להעמיד כאלה] ולפקח גם על לבוש של נשים ופלאפונים של גברים.

ולפעמים תפקידם להציל את מה שאפשר, כמו בבית מלון לא דתי שרוב האורחים לא דתיים, שם התפקיד להציל לפחות את האוכל שיהיה כשר. [ואולי גם מגישים חלב אחרי בשר ועדיין התפקיד יהיה שלפחות הבשר יהיה כשר].
 

acamolit

New member
אני מבינה

את ההסבר שלך.

מבחינת השקפת עולמי - זה עצוב למדי.
תודה לך.
 
תגובה

אפילו עצוב מאוד הייתי אומר כי צריך לתת "חצי" הכשר, וכבר אמרו חכמינו "הלעיטהו לרשע וימות" אך במקום אחר אמרו גם "אל תדחה אבן אחר הנופל" וההכרעה לפי ראות עיני הדיין, היכן כדאי וצריך להציל והיכן לא.
 

קליטו

New member
אין כפיה דתית ביהדות

אפילו כשיהיה כאן מדינת הלכה בקרוב, לא נוכל לכפות שמירת מצוות, כך שמעתי מהרב נויגרשל
 
תגובה

דווקא יש כפיית מצוות ביהדות "כופים אותו עד שיאמר רוצה אני", וכן מלקים אדם לקיים מצות עשה.
 
ההכשר מטרתו לאפשר לאורחים דתיים להתארח

במלון בלי חשש שיחללו שבת או יהנו מחילול שבת של יהודי או יאכלו אוכל לא כשר.

ההכשר אינו אוסר על אורחי המלון שאינם יהודים או אינם שומרי כל המצוות מלאכול טריפות ולחלל שבת.
 

אופירA

New member
מנהל
מלון כשר העומד בכל סטנדרט דתי מחמיר???

עקבתי אחר השרשור, כי גם אני לא הבנתי בכלל את השאלה.

לעניות דעתי, הבעיה של חוסר ההבנה שלך הוא בהנחה שיצאת ממנה, שהמלון עומד בכל סטנדרט דתי מחמיר... איזה סטנדרט? איזה מחמיר?
שום יהודי ירא שמיים המקפיד על קלה כבחמורה או לפחות רוצה להקפיד כך - לא ייכנס למלון כזה. בטח לא בשבת!

המלון הזה, מיועד כמו כל מלון חילוני, למחללי שבת, למסורתיים שעושים מה שהם רגילים - לאכול כשר אבל לנסוע בשבת, להתלבש בפריצות, לרקוד גברים עם נשים וכו'. ואפילו ל"דתיים" שכורתים בריתות "אחים" עם אחים שמקדשים מלחמה על תורת ישראל.
אז איזו העמדת פנים יש פה מצד מי? מצד בעל מלון חילוני?
איפה את רואה חתונות, ואיפה את רואה אמונה. מדובר בבעל מלון שמאוד מאמין בכסף שהוא מרוויח. זו לא צביעות, זו אמונה מאוד ספציפית.

איזה רב נמצא במקום הזה? את מתכוונת למשגיח כשרות צמוד? או אולי משגיח כשרות שמגיע באקראי?
משגיח כשרות במלון כזה מגיע מטעם הרבנות המקומית, שכפופה לכללי הבג"צ והתורה גם יחד... זו הצביעות היחידה שאני רואה כאן, שהבג"צ כופה על הרבנות את כלליו החילוניים נוגדי ההלכה...
אבל אין מה לעשות - יראי שמיים אמיתיים כבר צעקו לפני ייסוד הרבנות הראשית לישראל שכך יהיה, ואכן כך קורה בפועל. שנאמר "אמרנו לכם".

אז אם את שואלת את מורי ההלכה בפורום להלכות: האם זו צביעות שבת ישראל יהודיה הולכת במכנסיים קצרים? התשובה היא: לא, זו לא צביעות. זו יתמות נוראה.
 
כמה הערות

1. לא כל יהודי יר"ש הולך למלון בו כולם בצלמו ובדמותו.
לעתים אין מלון כזה בסביבה, לפעמים הוא לא מעונין במלון כזה.
(יצא לי במסגרת עבודתי להתארח בבתי מלון בחו"ל, בד"כ אין אפילו אופציה של מלון כשר ובודאי שלא מלון כפי שאת מתארת, מהר מאוד מוצאים את הסופרמרקט המקומי אוכלים הרבה טונה דגני בוקר ופירות)

2. הרמז המאוד עבה ל"אחים" מאוד לא לענין ופוגע.
אני מכיר יהודים יר"ש ויהודים שעדיין אינם.
שני הסוגים נמצאים בכל המגזרים.

3. בבתי מלון כשרים יש משגיח צמוד.

4. גם ההנחה המובלעת שיש "יראי שמיים אמיתיים" וכאלה שאולי פחות אמיתיים אינה לכבודך.

5. התערבות בתי המשפט בכשרות באמת מצערת אבל אינה כשורה לענין.
 

אופירA

New member
מנהל
שים לב ממה אתה נפגע

אמרתי מחללי שבת ובחורה שהולכת במכנסיים קצרים - לא נפגעת.
אמרתי מסורתיים שעושים מה שהם רגילים - לא נפגעת.
אמרתי "דתיים" שכורתים בריתות "אחים" עם אחים שמקדשים מלחמה על תורת ישראל - נפגעת.
למה? מה הבעיה?

אני אמורה לא לקרוא לנפתלי בנט "דתי"? הוא ודומיו "דתיים" כעובדה. כיפה תלושה מונחת על ראשם, וראשם לא מונח ביראת שמים.
זו לא בעיה שלי שאתה מחבר אותו ואת דומיו לקבוצה שאליה אתה משתייך. אתה יכול גם להפריד, אם אתה רוצה וחכם.
אני לא דיברתי על קבוצות. דיברתי על אנשים.
עם כל הכבוד, מי כמוך יודע שאנשים שמשתפים פעולה עם אחים שמטרתם לגדוע את התורה, אינם יראי שמיים כלל וכלל. אולי בכמה עניינים קטנים ומופרדים לחלוטין מעצם מהותם.
אתה חושב שרמזתי על קבוצה? לא רמזתי כלום, אתה מחפש רמיזות. אצלי אין קבוצות של אנשים. אצלי כל אדם הוא עולם, נסתר ונעלם, כי הוא גלוי רק בפני בוראו. ואנו רק רואים לעיניים.
ובעיניים שלי אין קבוצות. יש אנשים. חלק מהם מחללי שבת, חלק כופרים, חלק מסורתיים, חלק "דתיים", וחלק דתיים ויראי שמיים ואוהבי אלוקים ואדם.

כשהייתי בעבר מחללת שבת, התעניינתי באלוקים ולכן התעניינתי בדתיים. כיוון שהיה לי תחביב לרקוד ריקודי עם, הלכתי לחוג לריקודי עם של חובשי כיפות, ורקדתי יד ביד עם בחור בכיפה על ראשו. הוא אמר שהוא לא רוקד בשבת, הוא דתי, שומר שבת. שאלתי אותו למה הוא רוקד עם בחורה יד ביד, והוא ענה: אצלנו זה ככה.
טוב, מזה למדתי שאצלי זה לא ככה. "אצלנו זה ככה" יש גם לחילוניים. זה לא יראת שמים, זה לא רצון לדעת את האלוקים. אני מחפשת את אלוקים. הוא לא נמצא ב"אצלנו זה ככה". הצבע של הכיפה לא מעניין אותי. מעניין אותי מי אתה, ואיך זה אצלך...

יראי שמיים אמיתיים זה לא רמז לשום קבוצה. זה יראי שמיים אמיתיים, שהקב"ה יעיד על יראתם ותמימותם.
יראי שמיים אמיתיים לא הולכים לנופש במלון שבו יש קהל מעורב, נשים וגברים, בריכה מעורבת וכו'. ולא דיברתי על מלון גוי בחו"ל שאתה הולך אליו בגלל העבודה ואוכל טונה בסופר.
יראי שמיים אמיתיים לא מנהלים מלון מהסוג שתואר בשאלה של הבחורה. נ-ק-ו-ד-ה. תיאלץ להסכים עם זה גם אם עדיין אתה בוחר להיעלב...
 

acamolit

New member
מעניין

שרק לי זה נראה "צביעות" (נרשם כך על מנת לא לעורר כעס).

אם אני אדם דתי - מאמין , אשאף להרוויח את לחמי בדרך שלא תגרום לאחר לחלל שבת.

ישנם בעלי מלון דתיים - האוחזין ברווח הכספי בשני קצותי:

החילוני, שיחלל שבת ואני אעמיד לרשותו את האמצעים לכך (בריכה, הפעלות לילדים ועוד) למרות שאני אדם דתי.

והדתי, שעבורו תהיה מעלית שומרת שבת, אוכל מחומם בחדר האוכל...

וכבעל המלון אגרוף רווחי גם וגם.
האין כאן צביעות , שלא נאמר מוזריות מסוימת?

להבנתי והשקפתי - אם אני אדם מאמין, דתי השומר שבת - לא יהיה אצלי שום סממן היכול לגרום למישהו לחלל שבת
 

אופירA

New member
מנהל
ברור מאוד - אם אני דתי, מאמין, כשר -

לא שייך שאאפשר במו ידי לאדם לחלל את השבת.
אבל אם את לא אדם מאמין, דתי, שומר שבת?

אם את אדם עטוי כיפה שמאמין בכסף, כלומר לא דתי-מאמין-כשר, אלא בעל מלון עם אינטרס כספי ובלי עקרונות דתיים יותר מידי - אז הוא יספק לכל מי שרוצה מה שהוא רוצה.
ניסיתי להסביר לך שמדובר בבעל מלון עטוי כיפה שמאמין בכסף, ולא באדם דתי-מאמין-כשר למהדרין.

בטח שזה לא ישר. אבל מוזר? מה מוזר שאדם אוהב כסף ולא מעניינת אותו במיוחד התורה? הרי אין שוטר...
האם ההלכה מתירה לו לעשות את מעשיו? ברור שלא (זה פורום הלכה, להזכירך).
אבל הוא לא שואל מה ההלכה אומרת. לא בא לו לקיים אותה, לדעת אותה, וכד'.
גם בחורה שהולכת במכנסיים קצרים לא שאלה מה דעת התורה על בגדיה, נכון?
 
למעלה