שאלה

יום.

New member
שאלה

תוך כדי "ריפרוף" קצר בפורום נתקלתי בהמון שכאלה המנסים להוכיח את נכחותו של אלוהים. האם הוכחה שכזאת תהווה סתירה לאמונה? שהרי אם אני יודעת שיש אלוהים אני כבר לא מאמינה שיש אלוהים והרי כל היופי שבאמונה היא האמונה עצמה, לא?
 
אין שום "יופי" ב"אמונה" שכזו.

וההפך הוא הנכון. המילה "אמונה" בעברית מקורית (לא בטרמינולוגיה הרחובית - נטיית הלב) היא: "ידיעה מוחשית", היינו, לאחר שהמוח יודע ע"י היקש לוגי את העובדה, תפקיד הלב הוא להמחיש את הדברים וזה הנקרא "אמונה", בעברית מקורית (תנכי"ת) (דוגמאות לרוב)
 

יום.

New member
אוקי..

ועכשיו בעברית שגם הדיוטות שכמוני יכולו להבין אבל במידה וכן הבנתי את דבריך אזי רק ניסוח השאלה שלי לקוי מעט בבחירת המילים אך השאלה נשארת בעינה. מה הטעם "להאמין" (לצערי אין לי מילה אחרת לשים במקומה) אם אתה יודע?
 

יום.

New member
לפני שאני עונה

האם תוכל לתת לי את המקור לפסוק שצוטטת למעלה?
 

מגהמוח

New member
נדייק מעט את דבריו של סולון:

ישעיהו הנביא אומר בספרו בפרק מג´ פסוק י´: למען תדעו ותאמינו לי ותבינו..." - לומר לאחר הידיעה עוד יש מקום למה שמכונה אמונה. הווה אומר שלמאמין ברורה האמת לאין שיעור יותר מאשר לזה שרק יודע, ועדיין לא הגיע לאמונה פנימית. מעבר לכל ההוכחות קיימת חווית האמונה - אותה חוויה עמוקה המקיפה את האישיות כולה והמותירה את אותו אחד שזכה להגיע אליה ללא כל צורך בהוכחות. גם כשהוכחות שכליות תוצגנה ותהינה חותכות ומשכנעות ללא הותר מקום כלשהוא של ספק, אין די בכך, יש להוסיף עליהן את המימד העמוק של האמונה.
 

יום.

New member
ובכן

למרות שלא מצאתי לפסוק הזה פירוש ע"י פרשנים שיסתור את דעתך אני לא מסכימה איתה (מצד שני לא מצאתי גם פירוש שיתמוך בדעתך). אני סבורה שהכוונה בכתוב היתה לדעת= לקיים בעיקר משום שהיא באה בסמיכות למילה "שבת".
 
התורה מבקשת מן האדם

שיחתור להוכחה: "שאל נא לימים ראשונים מיום היות אדם על האדמה ההיה כמעמד הגדול הזה או הנשמע כמוהו" וכו´. יש גם פסוק "וידעתם והאמנתם" (בישעיה) משמע שהידיעה קודמת לאמונה - שהיא המחשת הידיעה.
 

יום.

New member
אלא שבלשון מקראית

פירוש המילה "ידע" לכל הטיותה <נו איך כותבים את זה?> הוא לא כמו שאנחנו מפרשים אותה. אני מנחשת (בלי להסתכל בתנ"ך) שידע הכוונה לאהבה. ואהבתם והאמנתם
 
מסכימה שאין "יופי" אבל...

מבחינת ההגדרות, אמונה היא "רגש" ולא ידיעה, כפי שניסית להגדיר. וזה מעניין כשלעצמו. אשמח אפ תפנה אותי ל"מילון" שלך, או "דוגמאות לרוב".
 
וגם שמעתי מתלמידי ישיבה, שלא הכל

צריך להיות הגיוני, וכדוגמה הביאו את הפרה האדומה כמשהו חסר היגיון בעליל, אבל כך צריך להיות.
 

preacher

New member
לא שאני דתי או מבין בזה,

אבל גם אברהם אבינו וגם משה רבנו ידעו בברור שאלוהים קיים מעדות חושיהם. זה בטח אומר משהו.
 
סלח לי, אבל...

אברהם אבינו ומשה רבנו, ידעו שאלוהים קיים מתוך התגלות לא אמונה ולא מ"עדות חושיהם". ההתגלות גרמה להם לדעת שהוא קיים. מה שאינו מתקיים כיום ומכאן נוצרה השאלה הראשונה של שרשור זה. רצוי להעמיד דברים על דיוקם.
 

preacher

New member
בכל אופן,

היה להם ידע מגוף ראשון שאלוהים קיים, ולא היו זקוקים לאמונה.
 

L7

New member
יום צודקת.לא ניתן ולא צריך להוכיח

את קיום האלוהים. מדובר בהמצאה רוחנית פסיכולוגית סוציולוגית הקיימת מסיבות של אינטרס. ואיש באמונתו (התפלה) יחייה.
 

מגהמוח

New member
רק תיקון קטן: בספר חבקוק פרק ב נאמר

"וצדיק באמונתו יחיה" - כך שהמשפט המפורסם "איש באמונתו יחיה" מעט מעוות...לא נורא.
 

יום.

New member
זאת לא היתה כוונתי

ואנא ממך אל תעוות את דבריי דעתך היא דעתך ודעתי היא דעתי
 
למעלה