שאלה

Phlawless

New member
שאלה

האם תאטרון האבסורד הוא פוסט מודרני? למשל: מחכים לגודו, סוף משחק, הזמרת הקרחת, פרגודים, המשרתות. האם יש בהם (מלבד הרמזים האקזיזטנציאליסטים) גם התייחסות לפוסט מודרניזם?
 

אלי 00

New member
לא

אבל אני מבין למה אתה שואל. אם כי אני לא יודע לתת לך נימוקים לכך. ייתכן שהם מצביעים על הקיר האטום של המודרניזם, אך מתוך המודרניזם. בקט, פינטר והנדקה לדעתי צולחים בכתיבתם אל תוך הפוסט. סטופרד נראה לי יושב על הגדר.
 

Phlawless

New member
שואלת...

כנראה שבעידן פומי זה לא חשוב...אבל אני בת
 

רפרם

New member
בהחלט

בקט בעצם יצר את הגשר לתוך הפוסט. למרות שבורחס וקאלווינו (סוג של פרוטו פומו) הקדימו אותו.
 

neoM

New member
סתם ככה

איך בדיוק תיאטרון האבסורד יכול להתייחס אל פומו, היסטורית? אפשר לשאול, האם יש בו הטרמה של מחשבות פומויות, כפי שאלי הסביר היטב בתשובתו. אבל אותי יותר מעניין לדעת, איך הגעת לשאלה הזו? כלומר, מה בדיוק את רואה כפוסטמודרניזם שהתאים לך לתיאטרון האבסורד?
 

Phlawless

New member
יש כמה דברים

איבוד המשמעות של המילים, של הזמן. במחכים לגודו למשל הסצינה בה עומד אסטרגון ואומר שהוא הולך אך הוא לא זז ממקומו או מקום ההתרחשות של המחזה שומקום מעצימה את האבדון והחוסר משמעות של המילים והזמן. העובדה שהם אף פעם לא זוכרים אם הם נפגשו אתמול, שלשום, אם בכלל, אם הנעל הונחה שם, אם הם פגשו את פונזו ולאקי לפני. בקט מדבר על איבוד המשמעות בצורה הדרמטית ביותר!
 

רפרם

New member
מעניין

רק ביום רביעי האחרון הצגתי עבודת וידאו שמבוססת על המונולוג האחרון של בקט. מעניין לחיות אותו במשך חודש בערך ואז פשוט לראות אותו צף בפורום הזה.
 

אלי 00

New member
גודו הוא דווקא דוגמא מצויינת

אך חריגה. מעל לכל, ככלות הכל, על אף הכל בגודו יש אלוהים. אולי זה אלוהים ניטשיאני - אבל הוא אלוהים. אולי הוא נעלם ובלתי ידוע, אך הוא סמכותי ומפעיל. אולי אין שם כלום, אבל הכלום הזה, זה ראש הפירמידה. אבל את זה אני לא יכל לומר באותה רמה של בהירות על שאר מחזות האבסורד. אבל גם אם אין לי יכולת לומר זאת במשוכנעות על שאר המחזות, בל נישכח שמחזות האבסורד מוגדרים במפורש החל מ"מחכים לגודו". "מחכים לגודו" זה הארוע המכונן של תאטרון האבסורד. כך שאם אני אומר על גודו מילים מפורשות, הן ממילא חלות על כל מה שנשייך אליו. לעניין אבדן המשמעות של המילים - אי ההליכה של אסטרגון מצביע על ניתוק הקשר בין האמירה לבין הפעולה (כמו הניתוק בין הדמויות הנוכחות לבין גודו הנפקד) - כשבקט רוצה לומר מילים חסרות פשר - הוא שם בפי הדמויות (עד כמה שזכור לי - לאקי) מילים חסרות פשר. הפומו, אומר שאין פשר לטקסט הקוהרנטי. בראייה הפומואית אין זה משנה כלל, אם אסטרגון הולך או לא הולך לאחר שאמר שהוא הולך, בלאו הכי הן אמירתו חסרת פשר, הן הליכתו חסרת פשר, מעשיו שבאים לאחר אמירתו - אינם תוצאה של אמירתו, אינם תוצאה של כלום, הם עומדים ללא קונטקסט. כלומר האמירה אינה גורם.
 

אלי 00

New member
"כפי שאלי הסביר היטב בתשובתו"

כנראה שנאו מוצא בדברי, יותר ממה שאני מוצא. ואני אומר זאת ברצינות ובכאב קל.
 
למעלה