שאלה

וגם...

אין לי זמן לפתוח במחקר השוואתי, אבל אשמח לדעת מה ההבדלים העקרוניים בין שתי הגירסאות, ופרשנות, אם יש.
 

L e s t a t

New member
את אותה השאלה

שאל חוקר גרמני לפני כמאה-מאתיים שנה.. הוא גילה שהספרים נכתבו בתקופות שונות (ולעיתים אף פרקים מתוכם) ונערכו מאוחר יותר בסדר שנראה לעורכים כמתאים ביותר. פרק א´ בבראשית הוא פרק שנכתב בתקופה שהיא יחסית מאוחרת והוא טעון ברמיזות להשמצת הפגניות המקומית. פרק ב´ (העץ, אדם וחוה, הנחש והתפוח) נכתב בתקופה מוקדמת יותר. הכתבים שנכתבו על ידי אותו מקור שממנו בא פרק א´ נקרא מקור "אלוהיסטי" וזאת משום שאין מכנים את אלוהים כיה´ אלא כ"אלוהים". המקור הקדום יותר נקרא "יהוויסטי" משום ששם מכנים את אלוהים יה´ ולא קוראים לו אלוהים. ניתן להבדיל בין שני המקורות גם משום שבמקור האלוהיסטי, בניגוד למקור היהוויסטי, לא מייחסים לאלוהים תכונות אנוש (למי שזוכר, בפרק ב´ אלוהים כועס וגם שואל שאלות [רטוריות אבל עדיין]) ומובאים רעיונות יותר מודרניים (בפרק א´ "זכר ונקבה ברא אותם", בפרק ב´ "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך", למשל)...
 

masorti

New member
לי יש שאלה...

כתבת שהחוקר גילה שהספרים נכתבו בתקופות שונות וכו´. רציתי לדעת האם יש הוכחה מדעית המאשרת עובדות אלה מעל לכל ספק סביר. אם אין הוכחה כזו, עליך לטעון שהחוקר טען שהספרים נכתבו... וכו´. לי נדמה שמדובר בתיאוריה בלבד. דרך אגב, בלי להכיר את פרטי התיאוריה - הטענה שהמקור ה"אלוהיסטי" הוא המאוחר יותר היא מגוחכת. הסבר: המונח "el" שימש במסופוטמיה לתיאור אלוהות עוד לפני תקופת האבות. השימוש בשם האל היהודי הינו מאוחר יותר (גם לפי הגורסים שמדובר באל כנעני ש"אומץ" ע"י האומה העברית המתגבשת). אז הגיוני שמקור קדום יותר ישתמש במינוח "אל" ונגזרותיו.
 

L e s t a t

New member
בחלק הזה של שיעור תנ"ך

השלמתי שעות שינה
אז אני לא יכול לומר לך... אבל אם אתה רוצה, אני יכול לחפש את החומר או לשאול את המורה.
 

masorti

New member
תחפש לינקים על Ugarit...

זו עיר בצפון סוריה שבה נמצאים מאות לוחות בכתב היתדות, המתוארכים למאה ה-13 לפנה"ס (תקופת יציאת מצרים בערך). תגלה שם ש"אל" היה האל הראשי באוגרית. אזכיר לך את הנאמר בבראשית פרק י"ד: "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין, והוא כהן לאל עליון. ויברכהו ויאמר; ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידך..." (פסוקים י"ח-כ´) "ויאמר אברם אל מלך סדום; הרמתי ידי אל ה´ אל עליון קונה שמים וארץ..." (פסוק כ"ב) מכיון שברור שמלך ירושלים אינו יהודי, הרי ש"אל עליון" הוא האל הכנעני "אל" (שקשור למסורת המסופוטמית) או אלוהות אחרת בפנתיאון הנ"ל. בכל מקרה, ברור שמלכיצדק הוא כהן של האל הזה, ואל זה נחשב על-ידי מלכיצדק ל"קונה שמים וארץ". כשאברהם עונה למלך סדום הוא משתמש באותו תיאור ("קונה שמיים וארץ") ובאותה טרמינולוגיה המוכרת לכנענים ("אל עליון"), אבל מבהיר שאותו אל ראשי הוא האל היהודי (ראה במקור, אברהם משתמש בשם המפורש).
 

masorti

New member
תחפש לינקים על Ugarit ..

זו עיר בצפון סוריה שבה נמצאים מאות לוחות בכתב היתדות, המתוארכים למאה ה-13 לפנה"ס (תקופת יציאת מצרים בערך). תגלה שם ש"אל" היה האל הראשי באוגרית. אזכיר לך את הנאמר בבראשית פרק י"ד: "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין, והוא כהן לאל עליון. ויברכהו ויאמר; ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ. וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידך..." (פסוקים י"ח-כ´) "ויאמר אברם אל מלך סדום; הרמתי ידי אל ה´ אל עליון קונה שמים וארץ..." (פסוק כ"ב) מכיון שברור שמלך ירושלים אינו יהודי, הרי ש"אל עליון" הוא האל הכנעני "אל" (שקשור למסורת המסופוטמית) או אלוהות אחרת בפנתיאון הנ"ל. בכל מקרה, ברור שמלכיצדק הוא כהן של האל הזה, ואל זה נחשב על-ידי מלכיצדק ל"קונה שמים וארץ". כשאברהם עונה למלך סדום הוא משתמש באותו תיאור ("קונה שמיים וארץ") ובאותה טרמינולוגיה המוכרת לכנענים ("אל עליון"), אבל מבהיר שאותו אל ראשי הוא האל היהודי (ראה במקור, אברהם משתמש בשם המפורש).
 
למעלה