שאלה...

שאלה...

בתוכנה earmaster ישנה פרק שעוסק בזיהו סולמות, ישנם שם שמות סולמות כמו: מז'ורי (יוני), לידי ומיקסולידי, הייתי מעוניינת לדעת א. האם סולם מזו'רי (יוני) הוא סולם מז'ורי רגיל? מה פירוש היוני? ב. מהו סולם לידי? וג. מהו סולם מיקסולידי? המון תודה לעונים!
 
אלה אינם סולמות, אלא מודוסים!

מודוסים אלה הם "סולמות" עתיקים, אשר היו נהוגים בעבר. כאשר כתובים מודוסים, רושמים את הסימנים ליד התווים ולא ליד המפתח, וגם לא נהוג לרשום בקר במודוסים. יוני הוא כמו מז'ור טבעי, בלידי מגביהים את הצליל הרביעי, ובמיקסולידי מנמיכים את השביעי. יוני = טבעי לידי = +4 מיקסולידי = -7 במינורים של המודוסים יש: אאולי: "מינור טבעי" פריגי: 2- לוקרי: 2-, 5- דורי: 6+
 
ראשית, תודה על התגובה..

שנית, הייתי מעוניינת לדעת, אלו סימנים רושמים ליד התווים ולא ליד המפתח. ובכמה מגביהם, וכמה מנמיכים? ובכלליות, הסבר נרחב יותר מה ההבדל בין המודוסים לסולמות, שוב, הרבה תודה על התגובה!
 
אז ככה

הכל רשום ליד התווים. כשאומרים להגביה\להנמיך תמיד מדובר בחצי טון. ההבדל בין המודוסים לסולמות הוא פשוט מאוד זה -- "הסולמות של פעם". המורה שלי עדיין לא עונה לי כמו בנאדם נורמלי על השאלה של ההבדלים... כי כמעט ואין. הם שונים מבחינת הכתיבה, והשימוש בהם נדיר. אני לא רוצה להטעות אותך עם מידע שאני לא זוכרת טוב משיעורי הסולפג'...
 

giladsh

New member
הרחבה ותיקון טעות...

כמו שנכתב, המודוסים מתחלקים למינוריים ומז'וריים, (עפ"י צליל הטרצה בסולם, הצליל השלישי מהשורש). במודוסים המזוריים סימני המפתח נגזרים מהסולם המז'ורי המתחיל מאותו שורש ובמודוסים המינוריים- מהסולם המינורי המתחיל באותו שורש. את כל השינויים בצלילים (לעומת המז'ור או המינור המתחילים מאותו שורש) רושמים, אכן "בגוף הקטע" ליד הצלילים הרלוונטיים (סימני היתק). בניגוד למה שנכתב, אין כל מניעה משימוש ב"בקר" במודוסים. למשל: המודוס הדורי הוא כמו מינור טבעי שצלילו השישי מוגבה בחצי טון. אם ניקח לדוגמה קטע בסולם רה דורי, סימן המפתח יהיה סי במול (כמו ברה מינור) וכל פעם שיופיע בתווים הצליל סי (הצליל השישי בסולם) יצויין לידו "בקר", כדי לגרום לו לעלות בחצי טון מבלי לשנות את שם הצליל. לגבי ה"הבדל בין מודוסים לסולמות"- אין הבדל! המודוסים הם סולמות לכל דבר! לכל סולם יש מאפיינים מסויימים וכך גם למודוסים. אלו אכן סולמות עתיקים, אך נעשה בהם שימוש נרחב גם היום, והוא נפוץ מאוד במוסיקה עממית ובג'אז. הסאונד ה"מודאלי" הוא תוצאה של שימוש במודוסים תוך תפיסה הרמונית ומלודית שונה מזו שרובנו רגילים לה. זה ממש על קצה המזלג ואין באפשרותי לפרט יותר כרגע. עוד שימוש נפוץ במודוסים הוא בהוראת ההרמוניה והמלודיה של הג'אז, שם קושרים לכל דרגה בסולם מודוס המתאים לה, ומהווה מאגר צלילים לשימוש עליה, בהלחנה ,עיבוד ואילתור.
 
תודה על הת"ט!

ולחברה -- נו פרובלם.
giladsh - אני הולכת להתקיל את המורה שלי בשיעור הבא.
 
למעלה