שאלה

dolphin m

New member
שאלה

אני מכיר רק את הסולם הפנטטוני. כמה סולמות יש עוד?
 
המממממ....

דווקא את הפנטטוני אתה מכיר? טוב, אני לא יודעת אם השמות יגידו לך משהו, אבל... מז'ור מינור מינור מלודי מינור הרמוני (אלו ה-4 הכי נפוצים) מז'ור הרמוני (דרגה שישית מונמכת) מודוסים: יוני (כמו מז'ור) לידי מיקסולידי אאולי (כמו מינור) דורי פריגי לוקרי בנוסף יש סולם כרומטי (חצאי טון) וסולם טונים שלמים, סולם חיג'אז, ועוד ועוד ועוד... רצוי ללמוד את זה בצורה מסודרת...
 
יו.

-2 -5. גם מודוס "מינורי". דומה מאוד לפריגי לצערי הרב (לומדת האזנה מוזיקלית בבצפר).
 

DrunkGoat

New member
לא דומה בכלל לפריגי..

ז'תומרת, נכון, השניה מונמכת בשניהם.. אבל בלוקרי מונמכת גם החמישית. חמישית מוקטנת זה בערך הדבר הכי דרמטי שיכול לקרות לסולם.
 

dolphin m

New member
אבל יש איזשהו קשר הגיוני ביניהם?

ככה שאם אני ידע סולם אחד אני יוכל לדעת סולמות שדומים לו?
 

tannar

New member
ההגיון הוא

המודוסים הם למעשה אותו הסולם, רק כל פעם מצליל אחר אם אנחנו בדו מז'ור וללא סימני ההעתק אז הסולם שמתחיל ברה הוא דורי, במי הוא פריגי, בפה הוא לידי, סול מיקסולידי, לה (סולם מינורי) אאולי ובסי הוא לוקרי, וכולם יהיו ללא סימני העתק. אני זוכרת את כל המודוסים לפי סולם מז'ור (אני לא זוכרת באיזה דרגות מנמיכים או מגביהים כל אחד מהם... אבל לפי זה אני מגיעה) בעצם זה דומה לדרך שבה מלמדים למצוא את הסולם המינורי המקביל- טרצה קטנה למטה מסולם מז'ורי תביא לסולם המינורי שיש לו את אות סימני העתק. על אותו הפרינציפ אפשר לעשות עם כל המודוסים. למשל: רה פריגי זה סולם עם אותם סימני העתק של סי במול מז'ור (כיוון שפריגי הוא המודוס השלישי, ומתחיל טרצה גדולה מעל הצליל הראשון בסולם המז'ורי) סימני ההעתק של סי במול מז'ור הם (2 במולים) סי ומי, ואלה יהיו גם סימני ההעתק של המודוס אבל! הנה משהו שהתברר לי באמצע בחינה בבצפר... בכתיבה של תווי המודוסים על החמשה צריך לכתוב ליד המפתח רק את סימני ההעתק של הסולם המינורי (אאולי) או מז'ורי (יוני), בהתאם לקבוצת הסולמות המינוריים או המז'וריים אליה משתייך המודוס, ובתוים עצמם להוסיף סימני העתק של המודוס הספציפי. אז בסולם שלנו זה יהיה: סימני העתק של רה מינור (פריגי הוא מודוס מינורי, את זה פשוט זוכרים בע"פ), שיסומנו ליד המפתח: במול אחד- סי ובתווים עצמם נוסיף את סימן ההעתק שלא כתבנו ליד המפתח, והוא מי במול. וזהו.
 
כמה אי דיוקים...

א. סימני היתק ולא סימני העתק - לא מעתיקים את הצליל, אלא מתיקים (מזיזים) אותו - חצי טון למעלה או למטה. ב. אני לא יודעת מי לימד אותך את הכללים לכתיבת מודוסים וסולמות, אבל מה שאני מכירה (ועם זה עברתי את מבחני התאוריה של האקדמיה) זה ככה: סולמות מז'ור ומינור: כותבים את סימני הסולם ליד המפתח. במקרה של מינור מלודי או הרמוני, או מז'ור הרמוני, כותבים את סימן ההיתק על יד הצליל עצמו ולא בסימני הסולם (אם מבקשים ממך מי מינור הרמוני, צריך לכתוב ע"י המפתח פה#, וליד הצליל רה להוסיף סימן #). מודוסים: אין צורך לכתוב שום דבר על יד המפתח!! אם מבקשים ממך מי לוקרי את לא אמורה לכתוב פה # ליד המפתח (וגם לא סימן בקאר על יד הצליל פה!!), אלא פשוט את הסולם הבא: מי-פה-סול-לה-סיבמול-דו-רה-מי. ובכלל - לדעתי השיטה שלך יותר מסובכת. הרבה יותר קל לזכור את הסולמות המזו'ריים והמינוריים, ועוד סה"כ 5 מודוסים (אם לא מחשיבים יוני ואאולי) שבהם משתנות דרגות... ורק לסבר את העין, אלו הם המודוסים: מודוסים שקרובים למז'ור: יוני - נשמע כמו סולם מז'ור רגיל. לידי - נשמע כמו סולם מז'ור עם דרגה 4 מוגבהת. מיקסולידי - נשמע כמו סולם מז'ור עם דרגה 7 מונמכת. מודוסים שקרובים למינור: אאולי - נשמע כמו מינור דורי - נשמע כמו מינור (טבעי!!!) עם דרגה 6 מוגבהת. פריגי - נשמע כמו מינור עם דרגה 2 מונמכת. לוקרי - נשמע כמו מינור עם דרגה 2 ו-5 מונמכת.
 

tannar

New member
היתק... וואלה! סליחה, תפוז...

המממ... לגבי סימני ההיתק (לא לצחוק עלי, פשוט שכחתי, עבר קצת זמן!) זה מה שאמרו לי בבחינה לרימון, יכול להיות שלא הבנתי נכון, אני מקבלת מחר ספר תיאוריה, אני אבדוק, ואם טעיתי אני מתנצלת על שכתבתי כאן מידע שגוי. לגבי השיטה שלי: לי זה יותר נוח, וגם אם לא זוכרים או לא בטוחים בדרגות בע"פ בכל המודוסים אז יש דרך לבדוק אם זוכרים נכון. סביר להניח שעדיף, כמוך, לזכור בע"פ, אבל השאלה עליה עניתי היתה אם יש קשר בין כל המודוסים, ויש קשר, אז זאת היתה התשובה. דרך אגב, למה לא? הרי ככה מלמדים גם את הסולם המינורי, ויותר קל לזכור את הסדר של המודוסים מאשר איזה דרגות מגביהים או מנמיכים... יכול להיות גם שאחרי תירגול והכרה שלהם זוכרים את זה יותר טוב ובע"פ.
 
אז תסבירי לי יותר טוב...

כי כנראה לא הבנתי את שיטתך (וקראתי עכשיו שוב את ההודעה המקורית שלך). אם מבקשים ממך רה פריגי, איך את מגיעה לזה שסימני ההיתק צריכים להיות כמו של סי במול מז'ור? לשיטתי - אני יודעת שפריגי הוא מודוס הקרוב למינור, ולכן כמובן שאני צריכה את סימני ההיתק של רה מינור, פלוס להוריד את הדרגה השניה בחצי טון, ככה אני מזהה מודוס פריגי. איך לשיטתך? איך הגעת לזה שאת צריכה את סימני ההיתק של סי במול מז'ור, מבלי לקשר את מודוס פריגי לסולם מינורי? (אני מקווה שהשאלה שלי ברורה). ואת צודקת בכך שענית על השאלה מה הקשר... למען האמת, כשאני צריכה לזהות מודוסים משמיעה, אני קודם כל מזהה, ונאמר אם זיהיתי מודוס דורי - אז בשביל להיות בטוחה אני מדמיינת לי את המקלדת מרה ובודקת אם זה מתאים...
 
אוקיי, קראתי את זה שוב...

וניסיתי להבין יותר חזק...
(זה אני - מתאמצת להבין את שיטתך)... כוונתך היא - שאם לדוגמא מבקשים ממני פה דורי אני פשוט צריכה למצוא את סימני הסולם של מי במול מז'ור? אז יש בזה משהו שזה די נוח, אבל נראה לי שאשאר בשיטתי... פחות מבלבל...
 

tannar

New member
שתינו צודקות

תראי, כל בנאדם מבין דברים באופן שונה ותופס דברים בצורה שונה ובמהירות שונה, סופו של דבר שתי התאוריות מתחברות וצודקות, ושתינו נגיע לאותם סימני היתק... פשוט לך קל כך ולי קל בצורה שלי.
 

RotemAss

New member
נראה לי שהשיטה שלך הגיונית יותר

ומספקת יותר מבחינה תיאורטית
 
למעלה