שאלה!

פארפרזה

New member
שאלה!

אליכם/ן המלומדים/ות שבינינו מי היה אותו פילוסוף הנקרא מאני שעל שמו נקראו חסידיו או סתם כופרים בשם מינים (כך לפחות ע"פ אחד הספרים עליהם אני עובד)
 
הופעת בכורה שלי בפורום כאן...

ועד כמה שידוע לי מחיי - או מהימים שהייתה לי סבלנות לקרוא סיפרי פילוסופיה מההתחלה עד הסוף בלי להרדם באמצע - זה הולך ככה: כל הפילוסופים של התקופה המוקדמת האמינו בקיומו של האל, זה היה פשוט הבסיס של כולם. זו הייתה נקודת הפתיחה שאף אחד מהם לא העז לחלוק עליה, עד שיום אחד אי שם במאה החמישית לספירה - קם פילוסוף שאין לי מושג איך קוראים לו, ולראשונה פרסם ספר שטוען שאין אלוקים ביקום, והכל מעשה הטבע. נראה לי שקראו לו משו עם צירוף של אפיקורס, כי מאז כל מי שהחליט לכפור בהיהדות קראו לו אפיקורס, קרי- מאמין במה שהאיש הזה אמר. מקווה שעזרתי, וסליחה שאין לי שמץ מי זה מאני.. (וכל המידע מעלה בערבון מוגבל..)
 

estersh

New member
אחד הספרים=ספר העיקרים?

כי מעניין אותי אם זו דעה רווחת. ושם כבר ראיתי אותה. בכולופן, אינני יודעת כלום על המאני הזה וגם לא נראה לי שהקישור הזה בינהם נכון ושהוא רק נובע מתוך אפיקורס=>אפיקורסים. אבל כאמור, זו רק השערה שלי שיכולה כמובן להתברר כלא נכונה.
 

פארפרזה

New member
אמנם אין לי שמץ

למי אני עונה אך מדובר בספר שאני עורך בעבודה ונתקלתי בפיסקה שבאה להסביר מי הם המינים.
 

estersh

New member
ואתה לא יודע מאיפה החומר שאתה עורך?

אני לא לגמרי זוכרת מה שהסברת לי על הספר. אבל הזכרון המטושטש שלי אומר שישלכם כתבי יד עתיקים שעדיין לא פורסמו ושאתם מדפיסים אותם במקביל לאחד מספרי ההלכה הקלאסיים. (תגיב בנכון/לונכון וגם תתקן אותי אם טעיתי). א"כ, חייב להיות לך את המקור של כל מה שמתווסף לספר. לא כן? וזו אסתר. כמו גם קודם.
 

פארפרזה

New member
את צודקת

אך מה שהתכוונתי לומר שזה ספר הלכתי ששמו הוא משנה למלך אחרון שבא לפרש את הטור ובתוך דבריו כותב כך: "(הגה"ה ומינים ר"ל נמשכים אחר אמונת פילוסוף נקרא מאני)". אך בינתיים מישו שלח אותי לבדוק ברמב"ם מה הוא כותב על המינים. ובקשר למה שכתבת מה היא הדעה בספר העיקרית?
 

estersh

New member
תראה, מגוחך למדי לדון עכשיו בדבר

שברגע שאגיע לספרייה אצלינו אוכל למצוא לו את התשובה המדוייקת. במהירות ובקלות. וספר העיקרים כותב "וזה היה דעת איש אחד שמו מאני, ועל כן נקראו הנמשכים אחריו מינים, כמו שנקראו הנמשכים אחר דעת החכם אפיקורוס, שהיה חושב שאין לעולם מנהיג ומכחיש מציאות השם - אפיקורסים. " זה מופיע שם בתוך דיון בשאלה איך יתכנו פעולות שונות מאל אחד. והוא מביא שם דעות של פילוסופים ערבים מתקופתו, דוחה אותם בעזרת דעתו של מאני, ואז דוחה גם את דעת מאני כמו שאתה יכול לראות בציטוט שהבאתי. אז לפי מה שהבאת מדובר בהגההת המחבר לגבי מקורם של המינים. א"כ, זה ממש לא בסדר מצידו שלא לציין מקור לדבריו.
 

estersh

New member
יודע מה?נדמה לי שהמידע הזה בהחלט

יכול לערער את אמינותם המוחלטת של דברי ר' יוסף אלבו (ונכון לעכשיו, לא מצאתי אפח'ד אחר שעושה את הקישור שהוא עשה.) המושג מינים מופיע כבר בגמרא. הגמרא נוצרה במאות 3-5 לספירה ואילו בעל ספר העיקרים חי בשנים 1380-1444 (ועוד בספרד..). מה שאומר שאם זה היה נכון, הפילוסוף ההוא חי הרבה הרבה שנים לפניו. ואז אתה שואל את עצמך האם הוא באמת ידע עליו.. חוצמזה, שלמילה מינים, לענ"ד, יש משמעות מצד עצמה (דוג' למשמעות כזו היא דעה ששמעתי שמין נקרא כך שכיון שפורש מדרכי הציבור הרי הוא כמין בפני עצמו) אבל פה אני שוב נמצאת במקום שבו אני מעדיפה לפתוח את כל הספרים מסוג הקונקורדנציות והמילונים המיוחדים ועוד).
 
למעלה