שאלה

streetball

New member
שאלה

האם ר' היא חוככת או שוטפת(אפית) מבחינת מקום החיתוך? האם העיצור המחוכך היחיד(מחוכך לא חוכך) הוא ג'(לדוג':ג'ונגל) ועדיין לא אמרתם לי איך מוצאים צורת יסוד של מילה עם מילית יחס לדוגמו:בשבילים, בבית, בספר. ובקשר לדירה או בערבית דאר(תעתוק פונטי)-מעון. המילים הללו, ובערבית גם: דור(עם שווא על הו'{הגה כ:w), דורי(גנל עם יו' ההתיחסות), ובעברית-דיר(חזירים) ורבות המילים הללו, הן כולן גזורות ממשמעות המילה: דור שהיא מחזוריות. בעבר, במדבר העוברים והשבים שרצו להניח ראשם לעת ליל לא ראו לנכון להקים אוהלים(דבר הדורש זמן, אפשרות ראייה(שאינה אפשרית בלילה) ופריקה בבוקר-דבר אליו אין זמן). לכן הם לקחו את הגמלים שלהם סידרו אותם במעגל וישנו באמצע(הגמלים הגנו עליהם מחיות המדבר ומהחול), המקום הזה נקרא בערבית מנזיל(משקל מקום(נ.ז.ל-ירידה)(המקום ממנו יורדים{מהגמלים}). זה היה מעונם בלילה, לכן בעברית אומרים דאר-מעון, דוורי-טורניר(כל אחד בטורו, במחזוריות), דיר(מקום עגול וסגור, בעבר כך נקראו בתיהם של הנוצרים הקדומים) וכדומה0רבות המילים הללו. כתבתי את ההודעה מהר ואולי באופן שאינו ברור אני פשוט ממהר, ענו לי בבקשה על שאלותיי, תודה רבה לכולכם על העזרה שלכם בזמן האחרון, מודה לכם!
 

Yuvalenko

New member
יקירי |שמאל

לצערי מאוד קשה להבין אותך ואת שאלותיך, כיוון שאתה לא מסדר לך אותן בראש לפני שאתה כותב אותן. עיצה קטנה לי אליך- רכז את שאלותיך במשך כמה ימים, להודעה אחת מתומצתת ועניינית, וכך יהא יותר קל לחברי הפורום להגיב ולענות לך על שאלותיך. בנוסף, השתמש נא בסימני הפיסוק המתאימים, במקומות המתאימים, ובדוק שוב אם אין טעויות בשורות שהקלדת, כך שנוכל להבינם על נקלה. כמו כן, זכור כי אתה למעשה מבקש מאיתנו לענות לך על השאלות, לכן עליך לדאוג כי אלה אכן יהיו שאלות! בהודעה האחרונה הזו ששלחת, רוב ההודעה היא למעשה ההסבר שלך על השורש ד.ו.ר. שהוא כשלעצמו יפה ונכון ברובו, אכן השורש מציין מעגל, מחזור, וכו. אך היכן השאלה שלך? מה רצית לדעת לגבי זה? תודה על ההקשבה, שהרי כוונתם של כולם כאן היא ללא כל ספק טובה. לגבי שאלותיך האחרות, אני אתן למומחים לענות.
 

אִיתַי

New member
תשובות

דניאל, אתה קצת מתבלבל במושגים הלשוניים. אנסה לחדד עבורך כמה נקודות: את העיצורים נהוג לחלק לשלוש קבוצות: 1. בסיס החיתוך (המקום בו נחסם האוויר בדרכו החוצה): לשון, שפתיים, חך, שיניים, גרון. 2. אופן החיתוך (כיצד עוזב האוויר את בסיס החיתוך): כאן יש עיצורים פוצצים, חוככים ומחוככים. 3. קוליוּת (מצב מיתרי הקול): כאן יש עיצורים קוליים (ג"ד עז"ר לנ"ו בי"ם) ואטומים. בשאלתך על העיצור ר' בלבלת בין שלושה מושגים: "חוככת", "שוטפת" ו"מקום החיתוך". העיצור ר' נחשב לעיצור חוכך (לפי אופן החיתוך). "מקום החיתוך" הוא, כאמור, "בסיס החיתוך" - ונהוג לראות בר' עיצור גרוני (ניתן לראות בו גם עיצור לשוני). המונח "שוטף" לא קשור לכאן. ישנה חלוקה משנית של עיצורים, המגדירה את העיצורים: ל',מ',נ' ו-ר' כ"שוטפים", את העיצורים ק',צ',ט' כ"נחציים" ועוד. בד"כ לא נדרשים התלמידים להגדרות אלה. כאמור, ישנם מספר עיצורים מחוככים: לא רק ג' (ג'ירפה), אלא גם צ' (צ'לו) ו- ז' [ויש המגדירים גם את צ, משום שהיא מתחילה כפוצצת (ט) ומסיימת כחוככת (ס), בהתאם להגדרת העיצורים המחוככים]. לשאלתך השנייה: צורת יסוד של מילה מוגדרת כך: אם המילה היא שם: יחיד (או רבים) נפרד. אם המילה היא פועל: יחיד באותו הזמן. צורת היסוד של בִּשְבִילִים היא שְבִילִים. במילה "בשבילים" השווא ב-ש' הוא מרחף, ומקורו בשווא נע בראש מילה: "שבילים". נהניתי לקרוא את הסברך על השורש דו"ר
 

streetball

New member
תודה רבה!

אני שמח שנהנית מהסברי, אני מודה לך על הסברי הקריאים ונוחים, ארי הפורום שזכה לניהול שכזה! ואכן אתה צודק בלבלתי מתוך טעות בין מקום החיתוך לאופן חיתוכו. היום עתיד אני לסיים את למידתי למבחן, הנושאים עליהם רציתי לחזור היום הם שוואים, הטעמה וכללי הניקוד. הייתי שמח אם תוכלו לקשר אותי לתרגילים המצויין באינטרנט, או לתת מספר מילים לתרגום, מכיוון שבספר איתו אני לומד אין כל תשובות, כך שאפשר לתרגל עד איסוף בלי לדעת אם טעית או ניקדת נכון. מודה לכולכם, דניאל הידעתם גי גוזל(עם קמץ על הז') אמור להקרא גוזל(עם צירה), בינוני פועל- שכן הוא גוזל את האוכל מאמו ולכן הוא נקרא כך. האכילה מפי האם נקראית: גזילה. בעבר אחד מכם שלח לי קישור בו כתוב איך מנקדים במחשב. אשמח אם תשלחו לי אותו בשנית כדי שאוכל לנקד בפורום למען תיטיב ההבנה.
 

אִיתַי

New member
../images/Emo50.gif../images/Emo70.gif

אני שמח שהסברי סייע לך בלימוד החומר לבחינה
. אני מצרף שוב קישור למספר שאלות שפרסמתי בקומונה שלי (גם התשובות מצורפות שם). לעניין הניקוד במחשב - ראה כאן.
 

streetball

New member
שאלה

מורתי אמרה לי לפני מספר ימים שהפתח הגנובה תופיע בכל מילה שהאותיות ה,ח וע' הן האותיות האחרונות ואחרי כל תנועה מלבד קמץ. משום מה אני מטיל דופי בכלל הזה. אני בטוח שחייב להמצא חריג מבחינת המפיק. האם היא צדקה ואני טועה או שמא טעתה? לדעתי הפתח הגנובה תופיע באותיות הכתובות לעיל לאחר כל תנועה מלבד קמץ, ולא תופיע בה' מפיקית. מהו הכלל הנכון?
 

streetball

New member
שאלה

המילים מדפסת מחולקת לשלוש הברות, הטעם הוא מלעלי. ההטעמה היא על"פ" ההברה השנייה מתוך שלוש ההברות היא הברה פתוחה על כן היא אמורה להיות מנוקדת בתנועה גדולה צירה. מדוע היא מנוקדת בסגול??
 

or99

New member
בפעם הבאה לשרשר לבד!

כלומר, השאלה הראשונה בהודעה ראשית והאחרות כתגובות אליה. ואפילו יותר טוב אם תכתוב את כל השאלות בהודעה אחת. והתשובה היא שלכלל פתוחה מוטעמת - גדולה (פמ"ג), יש חריגים. אחד מהם הוא מבנה סגולי. היכנס לכאן, לחץ ctrl + F, וחפש את הסעיף "פתוחה מוטעמת - גדולה (פמ"ג)".
 

אִיתַי

New member
פתח גנובה

מורתך צדקה. למעשה, הכלל הנכון הוא היפוכה של טענתך: הפתח הגנובה תבוא ב-ח',הּ' ו-ע' סופיות, אחרי תנועה שונה מ- A (קמץ או פתח). תפקידה של הפתח הגנובה הוא לשמר את הגיית העיצור הגרוני, ולכן תבוא רק בה' שיש בה מפיק. ה' זו נחשבת לעיצור.
 

streetball

New member
פתח גנובה

כמו כן, לפי שנכתב בספר הלימוד בו אנו לומדים, הפתח הגנובה תופיע רק לאחרי תנועה גדולה. כך שאין טעם להוסיף את הפתח. ההגדרה הנכונה תהא, אפוא, שבאותיות ה'(מפיקית או שאינה מפיקית), ח' וע', הבאות לאחרי תנועה גדולה השונה מקמץ תכתב פתח גנובה.
 

אִיתַי

New member
זו טעות

דניאל, כפי שכתבתי - פתח גנובה באה ב-ה' אך ורק כשיש בה מפיק. מצד שני, לא להתבלבל: לא בכל ה' מפיקית תופיע פתח גנובה.
 

or99

New member
מה חשוב הניסוח?

אתה בעצמך רואה שכשיש מפיק אין פתח גנובה. וגם אחרי פתח אין פתח גנובה: בָּרַח, פֶּרַח.
 

or99

New member
../images/Emo163.gif

שכח מזה פשוט לא חשבתי על דוגמאות של מפיק בתנועות שונות מ-A.
 

mochama deaf

New member
אני דווקא מצאתי יותרמחריג אחד

בהנחה שמורתך התכוונה לה' עיצורית בלבד. החרחג הוא הפתע במשקל גובה או נוגה. בעדות ישראל גם אין אחידות לכך, והכלל הוא ע"פ הניקוד הטברני.
 

or99

New member
מדוע זה חריג?

זו תנועת A. גם בשם קֹרַח או במילה פֶּרַח אין.
 

mochama deaf

New member
מורתו דברה על קמץ

ולא על פתח, ויש לזכור שבמקור שני הסימנים סימנו שתי תנועות נפרדות, והקמץ אינו סימן תנועתa. הרי הניקוד הטברני אינו מסמן את הגייתנו הספרדית. ע"פ האקדמיה גם ניתן לומר דיווח בפתח, ולא רק בצירה פתח גנובה.
 

or99

New member
נכון, אבל האות ה' והמפיק...

לא מהווים כאן חריגה. מספיק לומר שבתנועת A (פתח או קמץ) לא תבוא פתח גנובה.
 

mochama deaf

New member
כהגדרה סינכורנית (של לשון ימינו)

זו תהיה הגדרה נכונה, ואסור בשום פנים ואופן לנסח את זה "אחרי קמץ", זה טועה ומטעה. מנושא לנושא באותונושא, יש מחקר של שלמה מורג על הקריאה במשנה בעדות ישראל, והוא מראה שאצל עדות מסוימות, אין כמעט פתח גנובה. אצל התימנים יש שילוב, ומוצאים אפילו הריח ללא פתח גנובה. סתם לידע כללי.
 

streetball

New member
בקשת עזרה

הדגש התבניתי יופיע במשקלים הכבדים, האם הוא יופי גם בסביל שלהם? לדוג': צוינה הידיעה אתמול אחר הצהריים ואשמח אם תענו לי על שאלתי באשר לפתח הגנובה היא כתוב למטה... בתודה מראש, דניאל
 

or99

New member
ולשאלתך - התשובה היא כן.

למעשה מדובר רק על בניין פיעל שהסביל שלו הוא בעצם בניין פועל. בשניהם יופיע דגש: צִיֵּן, צֻיַּן. ולמקרה שלא קיבלת את המסר - לשרשר!
 
למעלה