שאלה...

שאלה...

אני מתרגל יוגה כבר כמה זמן, ונתקלתי בתופעת ה"מדיטציות הקבוצתיות" באותם פסטיבלים המוניים שמרעננים מדי כמה חודשים את ארצנו. מתוך ההכרות שלי בנושא, וגם מתוך ההתנסות שלי, אותם קורסים וסדנאות, הרצאות ודיונים קבוצתיים מצליחים תמיד להחטיא את המטרה (המטרה לדעתי...) ואני מגיע למצב שבו אני פשוט נדחה מכל הנושא, ובמיוחד מכל אותם האנשים שמעודף הרוחניות שלהם אשר גם מרוכזת כולה בשעה וחצי (או שלושה ימים) נדמים בעיני פחות שלמים ומבסוטים מעצמם אפילו מאותם דמויות אשר פוקדות את התחנה המרכזית בת"א כדי לדרוש מטבע או סיגריה. אני מבין שדעתי היא דעתי, ולעולם אין לי רגע של חופש ממנה שבו אני יכול גם לחשוב על משהו ובאותו הזמן לא להיות בעל דעה. ולכן השאלה שלי היא: האם מישהו באמת מעדיף את המדיטציות ההמוניות מאשר את המבודדות...? או שאלה יותר מדוייקת: האם יש כאן מישהו המסוגל לתאר לי את התועלת שיש (או הייתה לדעתו) למדיטציות קבוצתית (ואיני מתכוון לתירגול של הגוף, אלא באמת למדיטציה) על-פני מדיטציה אישית?
 

יוגי בר

New member
מדיטציה

היי ברדש, וברוך בואך לפורום אז ככה: 1. מדיטציה בוא נבהיר לרגע את העניין לדעתי: מדיטציה זה לא משהו שאתה עושה זה משהו שקורה לך. יענו, אתה יכול לתרגל טכניקת מדיטציה זו ו/או אחרת, אבל האקט -האקשן עצמו קורה. זה כמו- להבדיל אלפי הבדלות- שינה. משהו שקורה לך. אלא שבשינה אתה ישן. ובמדיטציה אתה ער. זו הסיבה למשפט: כשכל העולם ישן היוגי ער למה הוא ער? למציאות האמיתית. 2. מכאן אתה בוודאי למד שמדיטציה הינה תהליך מאוד אישי. תהליך שבו אתה מתבונן במהותך. ככל שתתבונן ולא תתכמיין לדברים שיסיחו את דעתך, תלך ותעמיק בתהליך. לכן,זה שאתה מתרגל מדיטציה בצותא עם חברותא זה לא אומר שהם יכולים לתרגל בשבילך. רק אתה יכול לעשות את התהליך. רק אתה צריך ויכול לעשות את הדרך. וכל הזמן לבד. מורים, ואחרים יכולים להורות לך על נתיב, אבל את הדרך תעשה תמיד לבד. ככה זה. 3. ז"א שכמו שאתה מחליט עם מי אתה רוצה להיות- באותה מידה אתה תחליט עם מי מתי ואיך אתה רוצה לעשות מדיטציה. וזה אומר: לא מסתדר לך עם מדיטציות המוניות אהלן. לך על מבודדות ותתפנן. 4. דעה דעתך- זו גם מחשבה. ששייכת לעצמך. תתבונן בה הייטב בדעתך(במחשבה הזאת שהיא דעתך- בזמן שאתה מתרגל טכניקת מדיטציה זו ותראה מה קורה לה -לדעתך. 5. תועלת כנ"ל בהצלחה. בברכה ואהבה יוגי בר
 
רוב תודות לך אדון יוגי, אך לא מצאתי

סיפוק מדבריך.... איני יודע באילו טכניקות אתה משתמש, ולא מדוע אתה מפריד את המדיטציה (האקשן כדבריך) מהפעילות עצמה. בכל אופן, בנוגע לנושא הזה ההבדל בינינו הוא טרמינולוגי ולדעתי חסר משמעות. אגב, לגבי פירושך למשפט "כשכל העולם ישן היוגי ער" הייתי מוסיף שכאשר הבסיס ההגותי מספיק לכך, ניתן אפילו לוותר על השינה למספר ימים ואף ליותר מכך... אבל נחזור לנושא. אני בהודעתי בפירוש הצגתי והסברתי שזו היא דעתי, וביקשתי לדעת אולי יש מישהו אשר יוכל להסביר לי מהו היתרון לדעתו במדיטציות הקבוצתיות, שכן אני לא הצלחתי למצוא יתרון כזה. התשובה שלך "לא מסתדר לך עם מדיטציות המוניות אהלן. לך על מבודדות ותתפנן" היא לא בדיוק תשובה לנושא מהבחינה ההגותית, אלא יותר עצה מוסרית פשוטה שאין בה מה שחיפשתי... עכשיו מכיוון שאני כן מכיר את השפעת החברה על הפרט, וכן את שיפעת הכוחות שלמשל הסועד האומלל יתמלא בה לאחר סעודה בחברה טובה ומבדרת, עניין אותי האם הדבר עובד גם במדיטציה. האם יש לך, או למישהו איזו דעה בנושא?
 

yogaoflove

New member
מדיטציה קולקטיבית

בבהקתי יוגה יש שתי צורות של מדיטציה; אישית (בְּהַגַ'ן וגַ'פַּה) וקירְטַן (שירה וזמרה בציבור). שתי המדיטציות מטרתן זהה - להתחבר לעליון ולעורר אהבת אלוהים - אך בו זמנית יש בהן דגשים שונים. המדיטציה האישית יש בה אינטרוספקציה, התנקות מאותם מחשבות, רגשות ורצונות השליליים ליחסים עם האל, וכמובן השתקעות בדמותו ועלילותיו (בשלב המתקדם של המדיטציה). המדיטציה הקולקטיבית פשוט שוטפת אל הלב באקסטזה עצומה הנובעת מההשתקעות הקולקטיבית בשמות האל. בשעה כזאת היוגי חווה שהאל ושמותיו הם אחד וחש את נוכחותו בשירה. לסיכום, מדיטציה קבוצתית יכולה להועיל אם מושא המדיטציה משותף לכולם. מקווה שתרמתי במשהו לשיחה. הרא קרישנה.
 

yogaoflove

New member
אפקט נוסף...

בזמן הקירְטַן (שירה וזמרה בציבור של שמות האל) יש תחושה של אהבה רבה לכול המשתתפים. המחיצות החיצוניות בין אדם וחברו נעלמים, וכולם חשים שיש להם אינטרס משותף, התורם לתחושת האהבה.ללא ספק זה אחד המרכיבים באקסטזה של הקירטן. בברכה, הרא קרישנה
 
אולי אתה האדם הנכון לשאול אותו...

האם יש לך מושג אם והיכן תורגמו האופנישדים לעברית? ולגבי הנושא, אני מבין שאתה מהזרם שרואה את הריבון העליון כאישיות נעלה... אני אישית נוטה לזרם האיפרסונליסטי, אבל לא זה מה שיפריע לנו. לפי מה שאתה אומר, איני רואה המון הבדל בין מנהגי ההינדואיזם, לשירה בציבור רגילה, או לעידוד משחקי כדורגל שאמנם משפרים את מצב הרוח אבל אינם מובילים להכרות חדשות. מצד שני, אפילו ההארה הגדולה אינה "משהו חדש". אני מניח שפשוט כמות גדולה כל-כך של אנשים אוהבי-זולת זה דבר שמרתיע אותי...
 

annandi

New member
ממה שאני יודעת, אין תרגום של

האופנישדות לעברית (עדיין..).
 
אני חושב שנתקלתי....

מתיי שהוא בתרגומים. אם אני לא טועה זה חומר אונברסיטאי. אבל באנגלית יש - בספר של גורג פויירשטיין the yoga tradition .
 

yogaoflove

New member
העקרון דומה, התוצאה שונה

א. הינדואיזם זה לא בהכרח משהו רוחני. זה אך אוסף של אמונות ותרגולות שהמכנה המשותף להן הינו מסורת משותפת והספרות הוֵדית, מה עוד שכול אחד רואה לנכון לפרש אותם באופן שליבו נוטה. ב. בהקתי יוגה הינה יוגה של יחסים. ביחסים יש השראה הדדית. כאשר ההשראה ההדדית הינה חיובית ועוזרת להתמקד באל, ללא ספק זה חיובי למדיטציה. בבהקתי יוגה שירות לדבקים הינו גם שירות לאל. בקירְטַן והַרינַם יש ללא ספק אפקט של עזרה הדדית והחלפת רגשות בהתמקדות במושא האהבה. כאשר האל מרוצה מגישת האהבה שלך אליו וההתמקדות שלך בו דרך יחסיך לאוהביו האחרים, הוא שמח להתגלות לפניך ולהשיב לך באהבה. כול התהליך מבוסס על אהבה והתנקות מאגו. מאידך, כאשר ציבור גדול של אנשים מריעים לקבוצת כדורגל, יש ללא ספק התמקדות רבה כמו במדיטציה, אך אין כאן אהבה אמיתית, אין יחסים אמיתיים, גם האגו לא נעלם. ג. לחסידי הזרם האימפרסונליסטי עדיף מדיטציה לא קבוצתית. מדיטציה קבוצתית לא מעודדת את הראייה שהדואליות בעולם אינה קיימת אלא במצב אשליה. כי בקבוצה יש יחסים, ויחסים מעצם טבעם מבוססים על דואליזם והתקשרות. ד. שְׂרי אישׁוֹפַּנישַׁד תורגם לעיברית (על-ידי אישתי) וניתן לרכישה (ואף לעיון דרך האינטרנט) באתר שלנו. כול טוב והרא קרישנה
 

yogagirl

New member
אהלן ברדש../images/Emo13.gif...לפי דעתי

יש פשוט אפקט שונה אך גם דיי ניטראלי במדיטציה המונית - כשאנחנו במדיטציה אנחנו בעצם "נכנסים פנימה" ודיי מקושרים עם האני - עם עצמנו כאינדיבידואל - והיוגה וכל תורות המזרח מדברות על"האיחוד"- הרמוניה ושם אפשר באמת למצוא את ה"יתרונות" במדיטציה קבוצתית - יש בזה איזשהו אפקט של כח איחוד הרמוניה - איפשור - לפי דעתי יש אפילו בטח אנשים שזה יותר "קל" להם להתחבר למשהו גדול מהם - לבפנים כשהם יודעים שיש סביבם עוד עשרות אנשים שממש ברגעים אלה חווים את אותה חוויה - אולי לך -חויית המדיטציה באה בקלות אך לרב האנשים היכולת -לשחרר ופשוט להיות שם ממצב של nomind הוא דיי קשה ולכן קבוצה יכולה לספק להם איזה אווירה של חממה - של איחוד - חיבור - כח ומשם הם כבר גולשים לעולם הפנימי שלהם הקבוצה היא מעיין שער... אך גם כתבתי שאפקט קבוצתי הוא דיי ניטרלי בעניי עם כל השינויים שאפשר למצוא בין השונה והדומה בחוויה בהקבוצתית זה עדין ניטרלי בעניי - כי כמו שיוגי בר אמר ...זה לא משנה איפה אתה מודט למה כמה .... ברור שהאוירה יכולה לתרום לחוייה שלך להיות כזו או אחרת ... אך המטרה של מדיטציה היא פשוט להיות - להיות העד - הצופה במה שקיים -ואם מה שקיים כרגע זה קבוצה מסביבך אז למה זה אמור בכלל להפריע לחוייה שלך?! החיים הם מלאים בדברים שונים ומשונים - הטבע מלא בתופעות כאלה או אחרות אי אפשר לעצור דברים מסויימים או להחליט מתי כן ומתי לא (אני בכוונה מקצינה) מה שאני מנסה להגיד שעם כל סיטואציה אפשר לזרוםםםםםםםםםם עם מדיטציה חלק מהשוני בסיטואציות מסויימות הוא מה שבעצם בונה אותנו מרענן את האישיות שלנו ונותן לנו עוד דברים וצדדים להתבונן בהם -בשביל המדיטציה הבאה שתבוא.... יום טוב רוית
 
טוב, תודה לכולם על התגובות...

וכולכם מוזמנים לפורום "פילוסופיה לכל" לדעתי אין שם מספיק בודהאיסטים...
 

classicyoga

New member
יתרונות המדיטציה הקבוצתית

שלום ערש ברדש, יתרונותיה העיקריים של מדיטציה קבוציתית היא כאשר בראש הקבוצה מודט אדם שמתנסה במדיטציה ממש, ושבנוכחותו ניתן להתנסות במשהו מן הדרגות הגבוהות של התודעה. למדיטציה בנוכחותו של מודט מתקדם יש ערך עצום, וביכולתו של תרגול שכזה לפתוח את הדלתות להתנסויות הגבוהות ביותר. מי שמדט או אפילו שהה אי פעם בנוכחותו של אדם שהגשים את עצמו, ושביכולתו להעביר את התנסותו לאחרים - יודע שזו חוויה שאין לה תחליף בשום לימוד או תרגול שהוא. בהצלחה הריבול!!
 
למעלה