שאלה

asaf2000

New member
שאלה

בגמרא בביצה לט: כתוב שמי שמודר מחברו וחברו מודר ממנו אז יכולים להשתמש מדברים של עולי בבל ובין השאר הר הבית, העזרה והלשכות. שאלתי מה הקשר כאן לעולי בבל הרי הר הבית זה מקום קדוש? איך זה יכול להיות שייך למישהו מסוים?
 

asaf2000

New member
הר הבית שייך לכולם?

ובכלל כתוב (במהר"ם) שעולי בבל הפקירו את הר הבית, העזרה והלשכות. איך יש להם זכות להפקיר את זה? למה זה נקרא שלהם בכלל?
 

mgb

New member
תשובה לר' אסף, לענ"ד >>

בס"ד לדעתי משמעות רש"י, אם נעיין, בדיוק הפוכה ממה שכב' הבין: כיוון שעולי בבל הפקירו רכושם הרי כעת המקומות הנ"ל לא שייכים לאף אחד ולכן גם אף אחד לא יכול לאסור כביכול את חלקו על חבירו. ולא בגלל שהמקומות הנ"ל שייכים לכולם! ראה נא לשון רש"י שם(ד"ה ומותרין בדברים של עולי בבל): " שעשו בני הגולה. לפי שהפקירום לכל ישראל ונתנום להם, ולא להיותם שותפין בו, שיהא להם כח לאסור זה חלקו על זה". בברכה
 

asaf2000

New member
לא מבין

בודאי שעולי בבל הפקירו את המקומות האלה. אך איך מלכתחילה המקומות האלה נחשבו שלהם?? האם הר הבית, הלשכות והעזרות היו רכוש פרטי של עולי בבל?
 

mgb

New member
ירושלים לכתחילה

בס"ד בכיבוש יהושע נחלקה ירושלים לכל השבטים. סוגיא ערוכה בבבא בתרא דף קכב, א איבעיא להו ארץ ישראל לשבטים איפלוג או דלמא לקרקף גברי איפלוג תא שמע (במדבר כו) בין רב למעט ועוד תניא עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשלשה עשר שבטים שבתחלה לא נתחלקה אלא לשנים עשר שבטים ולא נתחלקה אלא בכסף שנאמר בין רב למעט אמר רבי יהודה סאה ביהודה שוה חמש סאין בגליל ולא נתחלקה אלא בגורל שנאמר (במדבר כו) אך בגורל ולא נתחלקה אלא באורים ותומים שנאמר על פי הגורל הא כיצד...וכו' כלומר היתה שייכת לכל השבטים. בברכה
 

asaf2000

New member
רגע...

אז בהתחלה היא הייתה של כל השבטים, אחרי החורבן היא נהייתה הפקר, ואז זכו בה עולי בבל והפקירו אותה?
 
למעלה