שאלה..

ללוש 15

New member
שאלה..

יש לי שאלה בעבודת הגשה: "שפך דם האדם,באדם דמו יישפך" מה המשמעות של העמדת החלקים במצולב? אני יודע שזו תקבולת כיאסטית אבל אני לא מבין מה המשמעות של ההעמדה..מישהו יודע אולי? תודה..
 

shushu10

New member
בעמים אחרים בתקופה זו היתה מערכת

חוקים שונה. אם אדם הרג אדם הוא היה יכול למסור את בנו להורג במקומו. אפשרות אחרת היתה עונש של תשלום אך לא מדה כנגד מדה. אם אדם הרג בהמה וישב עליה אדם ומת - היו מעריכים את ערך הבהמה ומשלמים, בעוד האדם לא היה נחשב בכלל. התורה שלנו חידשה והעלתה את ערך האדם כערך עליון. לא אוכל כרגע למסור מקורות כתובים - אך אני בטוחה כי יש כאן אנשים בקיאים בחוקים זרים.
 

פלגיה

New member
אבל זה קשור להצלבה בהקבלה?

אני שמעתי על הפסוק הזה פירוש שמפה לומדים על איסור איבוד עצמי לדעת, אם מפסקים "שופך דם האדם באדם"
 

פלגיה

New member
ניסיון לענות

כפי שאמרו קודם "מידה כנגד מידה" - הוא שפך דם, ולכן דמו יישפך. ההעמדה המוצלבת מדגישה את זה כי "באדם" בא בצמוד ל"האדם", וזה נותן דגש לנאמר.
 

shushu10

New member
זהו סגנון תנ"כי שבא לחזק ולהדגיש

אמירה בצורה פיוטית משהו. משפט כזה בנוי משני חלקים זהים (3 מלים כנגד 3 מלים) שמובאים בצורה הפוכה - מלה ראשונה בחלק הראשון של המשפט תופיע בסוף החלק השני ולהפך. במקרה שלנו: שופך דם האדם באדם דמו יישפך אם תמתחי קוים בין המלה שופך למלה יישפך ובין המלה האדם למלה באדם תקבלי הצלבה . קו חותך קו ומראה שהם זהים זה לזה, אך משתקפים כבמראה. לכן אין לחלק משפט כזה חלוקה שונה. בנגוד לרצח בעלי-חיים שאפשר היה לשלם תמורת נפשם (דמם) - הצווי הקשור לרצח אדם, שהוא צווי אזהרה, אומר שאין אפשרות לשלם כפר אלא הענש מקביל לחטא. דם הנרצח כנגד דם הרוצח.
 

shushu10

New member
סגנון פיוטי משהו - כך לדעתי.

ברור כי היתה כאן מטרה לחקוק את הפסוק בלב כל איש והסגנון המיוחד בהחלט מושך תשומת לב רבה. סגנון כזה בהחלט עולה על צווי בכתיבה רגילה, ובזה נחקק הרעיון בזכרון האומה.
 

masorti

New member
זה המקור לאיסור הפלות...

כאשר קוראים את הפסוק בצורה "השופך דם האדם באדם - דמו יישפך". ("האדם באדם" = האדם שבתוך האדם = עובר ברחם אמו) ניתן לקרוא את הפסוק בצורה אחרת: "השופך דם האדם - באדם דמו יישפך". ואז "באדם" = ע"י אדם. כלומר: מי שרוצח אדם יוצא להורג ע"י בני אדם (ולא רק בידי שמיים).
 
למעלה