שאלה

אוברטונים

צליל נתון בכלי נגינה אקוסטי בד"כ מורכב מאוסף של צלילים מסויימים בעוצמות שונות. בדיוק כמו שהאור הלבן מורכב מכל הצבעים. כלומר צליל מורכב מאוסף של צלילים, החזק ביותר, וזה שאנחנו שומעים הכי ברור נקרא הצליל הבסיסי (fundamental) והאחרים, שהם יותר גבוהים מהבסיסי נקראים אוברטונים. לדוגמא: אם הצליל הנתון הוא דו הוא מורכב מהצלילים הבאים בסדר עולה: דו (fundamental) דו (אוקטבה) סול, דו, מי, סול סי במול (מאוד נמוך) דו רה מי וכו במרווחים הולכים וקטנים. המרווחים מהצליל הראשון כפי שמופיעים בדוגמא הם: אוקטבה, קוינטה, קוורטה, טרצה גדולה, טרצה קטנה, טרצה קטנה (מאוד), סקונדה (קצת גדולה), סקונדה גדולה וכו'. זה אכן עניין פיסיקלי (אקוסטי) טבעי. כלים מסויימים מבוססים כמעט באופן מוחלט על העקרון הזה, כמו כלי הנשיפה ממתכת. אבל בכלים אחרים כמו הגיטרה או כלי מיתר אחרים, כמו גם בנבל, אפשר באמצעות טכניקה מסויימת (נגיעה עדינה במקומות מסויימים על המיתר) לבודד את האוברטונים מהצליל הבסיסי. אגב, יש דרך די פשוטה להוכיח את המצאות האוברטונים בעזרת פסנתר. אם תרצה/י אני אסביר בהמשך.
 

urmey

New member
../images/Emo45.gif

בפסנתר למשל, ככל שהצליל נמוך יותר כך האוזן שלנו תקלוט יותר אוברטונים. ככל שהוא גבוה יותר הצליל יהיה חד ודל יותר. וזאת כיוון שהתדרים שאזנינו קולטת מוגבלים לטווח מוגדר. נסי לנגן צליל נמוך מאד בפסנתר ושמעי כמה הוא לא מוגדר וברור כמו צליל מאמצע הפסנתר וזאת כיוון שהאוברטונים מטשטשים את הצליל... מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי.
 
כיצד להפריד אוברטונים בפסנתר...

אם לוחצים על קליד בפסנתר בלי להפיק צליל (לחיצה איטית) ומחזיקים אותו לחוץ. ניקח לדוגמא דו אוקטבה נמוך מאמצע הפסנתר ואז מנגנים קצר (תוך כדי שמחזיקים את הצליל לחוץ) את אחד האוברטונים, שומעים שהצליל ממשיך להדהד. לדוגמא את הדו אוקטבה מעל. ההסבר לכך הוא שהמיתר הפתוח (הקליד שלחצנו בלי לנגן) הגיב לצליל המנוגן. זה לא יקרה אם תנגני רה אבל כן אם תנגני מי. וזה עובד גם הפוך: אם מחזיקים את האוברטון בלי לנגן אותו, ואז מנגנים קצר את הצליל היסודי. כמובן שצריך פסנתר מכוון בצורה סבירה וגם אז זה בטח יעבוד רק על אוברטונים מסוימים בגלל שהפסנתר מכוון בכוון מושווה ולא בכיוון טבעי (שזה נושא אחר לגמרי)
 

Yvaine

New member
בכלי נשיפה מעץ

(או לפחות בחליל צד) ניתן גם לבודד את האוברטונים.
 

dombi7

New member
זה קיים גם בקלרינט

זאת הסיבה שאם מנגנים את המי הנמוך שלך הקלרינט (רה אבוסלוטי) ומרימים את המפתח הקטן לצד אגודל ימין, זה קופץ פתאום באקוטבה פלוס קווינטה, כלומר סי (לה אבוסלוטי). זה בגלל אוברטונים... אפשר גם רק על ידי מהירות אוורי בלבד להוציא מצליל אחד אוברטונים יותר גבוהים. לדוגמא הסול הפתוח של הקלרינט יכול להשמיע רה (אומנם לא הכי מכוון) רק על ידי נשיפה יותר מהירה של אוויר. מה שמקשר בעצם את מהירות האוויר לצליל מסויים... אבל זה כבר מתודיקה לנשפנים.
 

Yvaine

New member
למדתי משהו חדש ../images/Emo13.gif

[קלרניטנים שולטים!
] בחליל ניתן, למעשה, להפיק אוברטונים של כל צליל ע"י נשיפה שונה. אבל בלי קשר לזה, את רוב הצלילים וצלילי האוקטבה שלהם מנגנים באותו אצבוע, רק עם נשיפה אחרת.
 
מה שמעניין בקלרינט זה שהוא...

מדלג אוברטונים. מהצליל היסודי הוא קופץ אוקטבה וחצי לקווינטה, ומדלג על האוקטבה באמצע.
 
למעלה