שאלה

fortus

New member
שאלה

שלום לכולם יש לי שאלה כידוע תכף נכנס חג הפסח ובסיומו מתחילה ספירת העומר השאלה שלי היא כזאת אלו איסורים יש מלבד אי הגילוח ?( אם אינני טועה יש מספר אנשים שאינם חייבים להשאר לא מגולחים האם הדין לגביי חיילים מחייב להתגלח או שמא הם צריכים להשאר לא מגולחים ?) בנוסף לכך מלבד איסור הגילוח איזה איסורים יש עוד בברכת חג פסח כשר ושמח חזי
 

MrAnderson

New member
אני יודע רק לגבי החיילים. אם אתה

חייל - לא יחייבו אותך להתגלח, אפילו אם אין לך אישור.
 
אבלות ספירת העומר 1 - טעמה וזמנה

מתוך פניני הלכה של הרב אליעזר מלמד 1 - טעם מנהגי האבלות שבספירת העומר הימים שבין חג הפסח לחג השבועות הם ימים שיש בהם צער, הואיל ומתו בהם עשרים וארבע אלף תלמידי רבי עקיבא. לפיכך נוהגים בימים אלו מקצת מנהגי אבלות, שלא לשאת אשה ושלא להסתפר, וכן אין עורכים בהם ריקודים ומחולות של רשות. לפני שנעסוק בפרטי מנהגי האבלות, ראוי להרחיב מעט בעניין המרכזי, והוא סיבת מותם של תלמידי רבי עקיבא. וכך מובא בתלמוד מסכת יבמות (סב, ב): "אמרו: שנים עשר אלף זוגים של תלמידים היו לו לרבי עקיבא, וכולן מתו בפרק אחד, מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. תנא: כולם מתו מפסח ועד עצרת, וכולם מתו במיתה רעה". ומסופר עוד במדרש קהלת (י"א), שלאחר מכן המשיך רבי עקיבא ולימד תורה לתלמידים נוספים, ואמר להם: כל תלמידי הראשונים לא מתו אלא מפני שהיתה עיניהם צרה זה לזה, תנו דעתכם שלא תעשו כמעשיהם. ומיני אז ימים אלו של ספירת העומר הם ימים שנוהגים בהם מקצת מנהגי אבלות, ומשתדלים לתקן בהם את היחסים שבין אדם לחברו. שמעתי פירוש מעניין, שהמגפה אשר פקדה את תלמידי רבי עקיבא היתה בעת מרד בר כוכבא, והיו בין תלמידיו כאלו שיצאו להלחם ברומאים, והיו שהמשיכו בתלמודם. והחיילים ותלמידי הישיבה היו מבזים זה את זה, וכל אחד אומר: אני גדול מחברי, שמה שאני עושה חשוב ומועיל, ואילו בחברי אין תועלת כלל. ומפני שנאת חינם זו שהיתה בין הלוחמים והלומדים, ניגפו לפני אויביהם, ובפרק אחד מתו כולם. ואכן התאריך איננו מקרי, הוא בין חג הפסח המבטא את הלאומיות הישראלית לבין חג השבועות המבטא את התורה הרוחנית, ואותם תלמידים שלא כיבדו זה את זה, הפרידו וחילקו בין חג הפסח לחג השבועות, בין הלאומיות לתורה, ועל כן כולם מתו בתקופה זו. כאלף שנים לאחר מכן, בעת מסעות הצלב שהחלו בשנת תתנ"ו לאלף החמישי, רצחו הנוצרים רבבות יהודים, ואף אסונות אלו התחוללו ברובם בימי ספירת העומר. כחמש מאות שנים לאחר מכן, בשנת ת"ח ות"ט לאלף השישי, שוב ארעו רציחות נוראות במזרח אירופה, רבבות ואולי מאות אלפי יהודים נרצחו, ואף פרעות אלו ארעו ברובם בימי ספירת העומר. לפיכך נטו באשכנז להחמיר יותר במנהגי אבלות אלו. 2 - זמן מנהגי האבלות ראוי להקדים: דווקא מפני שמדובר במנהג שנהגו ישראל בלא תקנה מפורשת של חכמים, נוצרו הבדלים משמעותיים במנהגי העדות השונות, כל עדה לפי מסורתה ולפי מה שמצאה כראוי להדגיש. נפרט תחילה את המנהגים העיקריים הנוגעים למשך זמן האבלות בימי ספירת העומר. לדעת בעל השולחן ערוך (שו"ע או"ח תצג, א-ב), מנהגי האבלות מתחילים מהיום הראשון של ספירת העומר ועד לבוקר ל"ד בעומר. וזאת על פי המסורת הספרדית שתלמידיו של רבי עקיבא מתו עד 'פרוס העצרת'. 'פרוס' לשון חצי, היינו עד חצי חודש לפני חג השבועות מתו תלמידי רבי עקיבא. כשנוריד מארבעים ותשעת ימי ספירת העומר חמישה עשר יום, יוצא שנותרו שלושים וארבעה ימים שבהם מתו תלמידי רבי עקיבא, ובהם נוהגים מנהגי אבלות. וכן נוהגים ברוב קהילות ספרדים. וכיוון שלעניין האבלות מקצת היום נחשב ככולו, לפיכך אין צורך להמתין עד סיום יום ל"ד לעומר אלא כבר מבוקר יום ל"ד לעומר אפשר להתחתן ולהסתפר. אולם מנהג האשכנזים שמשך ימי האבלות הוא שלושים ושלושה ימים, וזאת על פי המסורת שתלמידי רבי עקיבא מתו במשך שלושים ושלושת ימי החול שבספירת העומר, וכזכר לזה נוהגים במשך שלושים ושלושה ימים רצופים מנהגי אבלות. אלא שיש בזה שני מנהגים עקריים, וכל מקום רשאי לבחור באיזה ימים לנהוג אבלות. למנהג אחד מנהגי האבלות מתחילים מראש חודש אייר עד סמוך לחג השבועות. אבל בחודש ניסן אין נוהגים אבלות, מפני שהוא חודש חגיגי ושמח. ועוד שכמה אסונות נוראים ארעו באשכנז בעת מסעות הצלב, ואותם אסונות ארעו בימי ספירת העומר אחר ל"ג בעומר, על כן העדיפו לנהוג בימים שמראש חודש אייר ועד ערב חג השבועות מנהגי אבלות. למנהג השני נוהגים לחשב את שלושים ושלושה ימי האבלות מיום א' לעומר ועד ל"ג בעומר. וזאת על פי המסורת שבל"ג בעומר נעצרה המגפה ומתו אחרוני התלמידים. בדורות האחרונים נעשה מנהג זה רווח יותר בקרב האשכנזים, ואולי מפני שלמנהג אשכנז מותר לבחור אימתי לנהוג אותם ל"ג ימי אבלות, וכדי שלא להרבות בהבדלים בין מנהגי ספרד לאשכנז בחרו רבים לנהוג אבלות בל"ג הימים הראשונים. אך עדיין יש הבדל, שהאשכנזים מפסיקים את מנהגי האבלות בל"ג בעומר, והספרדים בל"ד בעומר. אמנם יש לציין, שגם בקרב קהילות ספרדים היו שנהגו להפסיק האבלות בל"ג בעומר כמנהג זה. ויש מחמירים וסוברים שראוי לנהוג אבלות בכל ימי ספירת העומר עד ערב חג השבועות, שכן על פי הגירסה המקובלת בתלמוד, בכל הימים שבין פסח לשבועות מתו תלמידי רבי עקיבא, ובכולם ראוי לנהוג אבלות. למעשה יש מהאשכנזים שחוששים למנהג זה ונמנעים במשך כל ימי ספירת העומר מדברים שיש בהם שמחה יתירה כריקודים ומחולות, ואף מנישואין נמנעים במשך רוב התקופה (כפי שיבואר בהלכות הבאות). בהלכות הבאות נבאר פרטי הדינים: דיני נישואין, תספורת, ריקודים ומחולות, קניית בגדים וברכת שהחיינו ושמיעת מוזיקה.
 
אבלות ספירת העומר 2 - חתונה ותספורת

3 - נישואין בימי ספירת העומר כתבו הגאונים שמאז שמתו תלמידי רבי עקיבא בימים שבין פסח לעצרת נהגו ישראל שלא לשאת בהם אשה. למנהג רוב הספרדים האיסור נמשך מתחילת ספירת העומר ועד יום ל"ד בעומר, ומבוקר ל"ד בעומר מותר לערוך נישואין. ויש קהילות ספרדיות שנהגו לשאת אשה כבר בל"ג בעומר. למנהג הרווח אצל האשכנזים האיסור נמשך עד ל"ג בעומר ביום, ויש שהקלו להתחתן אף בליל ל"ג בעומר. וכבר למדנו בהלכה הקודמת שיש מן האשכנזים שנהגו לא להנשא מר"ח אייר ועד ערב חג השבועות. ויש שהחמירו בנישואין יותר מאשר בתספורת, מפני ששמחת הנישואין מרובה, ולכן יש נוהגים שלא להתחתן כל ימי ספירת העומר (ט"ז תצג, ב). ומנהג ארץ ישראל שלא לערוך נישואין מפסח ועד ר"ח סיון. ולכל מנהגי האשכנזים ביום ל"ג בעומר מקלים לשאת אשה. לדעת כמה פוסקים, רק מנישואין של רשות נמנעים, כגון מי שכבר היה נשוי וקיים מצוות פריה ורביה, אולם מי שעדיין לא קיים מצוות פריה ורביה, יכול להנשא בימי ספירת העומר, שמצוות הנישואין דוחה מנהג (פר"ח). אבל למעשה הסכימו האחרונים שהמנהג הוא שגם מי שלא קיים מצוות פריה ורביה לא ישא אשה בימים אלו (מ"ב תצג, א). מי שהוזמן לחתונה ביום שלפי מנהגו אין מתחתנים, אבל למנהג החתן מתחתנים, רשאי לילך לחתונה ולהשתתף בסעודה ולשמח החתן והכלה בריקודים (אג"מ או"ח א, קנט; ע' פסקי תשובות תצג, יג). ורק נישואין אסורים, אבל מותר לכתוב את התנאים ולערוך מסיבת ארוסין שנוהגים בימינו לעשות לאחר ההחלטה של בני הזוג. ואף שיש במסיבה זו שמחה, מכל מקום הקלו לעורכה כדי שלא להחמיץ את השעה, ומחשש שמא העיכוב יגרור אחריו את ביטול ההתקשרות. ואין לנגן ולרקוד באירוסין שבאותם ימים, מפני שאין זו סעודת מצווה אלא סעודת רשות (מ"א תצג, א). 4 - תספורת כתבו הראשונים שגם להסתפר אסור בימי ספירת העומר, ושאיסור זה מקביל לאיסור נישואין. ואם כן מנהג הספרדים לאסור תספורת עד לבוקר יום ל"ד בעומר. ומנהג האשכנזים לאסור התספורת עד בוקר יום ל"ג בעומר. (כאמור יש מהאשכנזים שנהגו לאסור התספורת שלושים ושלושה ימים, מראש חודש אייר ועד סמוך לחג השבועות.) ואף שעל פי מנהג האשכנזים רבים נזהרים כיום שלא להתחתן ברוב ימי ספירת העומר, מתחילת הספירה ועד ר"ח סיון, מכל מקום לגבי תספורת שאין בה כל כך שמחה אין נוהגים להחמיר, אלא נמנעים מלהסתפר במשך שלושים ושלושה ימים בלבד. לכבוד ברית מילה מותר לאבי הבן ולסנדק ולמוהל להסתפר (מ"ב תצג, יב). הנוהגים על פי האר"י ז"ל, נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר עד ערב חג השבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג. ואפילו לקראת ברית מילה על פי מנהג האר"י אין להסתפר. ורק את הילדים הקטנים בני שלוש נוהגים לספר בל"ג בעומר לפי מנהג האר"י (כה"ח תצג, יג). ודווקא תספורת רגילה שיש בה צד של שמחה אסורה, אבל מותר לספר השפם אם הוא מפריע לאכילה. וכן מי ששער ראשו גורם לו לכאבי ראש או שיש לו פצעים בראשו, רשאי להסתפר בימים אלו (עפ"י שו"ע תקנא, יג; תקלא, ח, מ"ב כא, ובאו"ה שם; ספ"כ יב, ח-ט). לגבי גילוח התעוררה שאלה: האם למי שרגיל להתגלח מותר להתגלח בספירת העומר. מצד אחד לכאורה גילוח בכלל תספורת, ומאידך, אין בגילוח שמחה וחגיגיות. למעשה הרבה פוסקים החמירו ואסרו להתגלח באותם הימים, וכן נהגו רוב בחורי הישיבות. אולם מנגד יש רבנים שהקלו להתגלח בכל ערב שבת, ויש שהתירו אפילו להתגלח כל יום, הואיל ואין בזה שמחה, וכל המנהג שלא להסתפר כוון לתספורת שיש בה חגיגיות מסוימת ולא לגילוח שאין בו שום חגיגיות אלא רק הסרת הניוול. והמקל בזה יש לו על מי לסמוך ואין למחות בידו, ובמיוחד בערב שבת יש מקום להקל להתגלח לכבוד השבת. גם לנשים אסור להסתפר באותם ימים. אבל להסתפר לשם צניעות מותר, כגון אשה ששערותיה יוצאות מכיסוי ראשה מותר לה לספרם. וכן מותר לנשים למרוט גבות ולהוריד שערות שבפנים, שאין זה נחשב תספורת (שו"ע תקנא, יב; מ"ב עט; אג"מ יו"ד ב, קלז, שלצורך מותר. וע' פסקי תשובות תצג, ז).
 
חלק 3 - ריקודים ושירים, שהחיינו

5 - ריקודים ומחולות ושמיעת כלי זמר כיוון שנהגו בימי הספירה שלא להרבות בשמחות יתירות, כתבו האחרונים שהמנהג לאסור ריקודים ומחולות של רשות (מ"א תצג, א). ובכלל זה נהגו לאסור נגינה ושמיעת כלי זמר. לפיכך אין לקיים בימי האבלות שבספירת העומר חוגי הרקדה וקונצרטים. וכן אין לקיים בבתי הספר בימי האבלות מסיבות עם כלי זמר. למנהג הספרדים אמנם ימי האבלות נמשכים עד ל"ד בעומר בבוקר, אלא שבל"ג בעומר מותר לנגן ולרקוד, שכן נוהגים לערוך הילולה לכבוד רבי שמעון בר יוחאי, ואם כן מדובר בריקודים וניגונים של מצווה שאין בהם איסור. ואחר ל"ג בעומר נמשך האיסור למנהג הספרדים בליל ל"ד בעומר, ומיד לאחר תחילת בוקר ל"ד בעומר נפסקים מנהגי האבלות. ולמנהג האשכנזים האיסור נמשך עד תחילת ליל ל"ג בעומר. ויש מן האשכנזים שנהגו לאסור ריקודים ומחולות גם אחר ל"ג בעומר עד ערב חג השבועות, ויש אומרים שהטעם לכך מפני הצרות הנוראות שפקדו את קהילות אשכנז בימים אלו בימי מסעי הצלב. בחול המועד פסח נוהגים לנגן ולרקוד, מפני שמצווה לשמוח בחול המועד (מ"ב תקכט, טז; עיין פסקי תשובות תצג, ו). אלא שנישואין אין עורכים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה (שו"ע או"ח תקמו, א). וכן אסרו חכמים להסתפר בחול המועד, כדי שיסתפרו לפני החג (שם תקלא, ב). בסעודות מצווה מותר לשיר ולרקוד כפי שנוהגים כל השנה. לפיכך חתן שהתחתן בל"ג בעומר, אף אם הוא נוהג אבלות אחרי ל"ג בעומר, מותר לערוך לו במשך שבעה ימים סעודות שבע ברכות בשירה וריקודים. ובסעודת בר מצווה מותר להזמין נגנים שינגנו בכלי זמר כפי שרגילים כל השנה. ואף שיש מחמירים, כיוון שמדובר בספק הנוגע למנהג הלכה כמקלים (וכן משמע ממ"א תצג, א, מ"ב ג; וע' פסקי תשובות תצג, ה). וכן מותר להכניס ספר תורה לבית הכנסת בשירה ניגונים וריקודים כמקובל, מפני שאלו ריקודים וניגונים של מצווה. מותר לנגן יהודי לנגן לצורך פרנסה במסיבות של גויים. וכן מותר ללמוד וללמד לנגן בימי הספירה הואיל ואין בזה שמחה (ספ"כ יב, טז; וע' פסקי תשובות תצג, ד). אבל תלמיד שממילא אינו רגיל ללמוד רצוף כל השנה, טוב להחמיר ולהפסיק את לימודי הנגינה בימי האבלות שבספירת העומר. 6 - שמיעת שירים מרדיו וטייפ יש אומרים שכמו שנהגו להמנע משמיעת כלי זמר בימי ספירת העומר ושלושת השבועות, כך צריך להמנע משמיעתם דרך רדיו או טייפ, ורק שמיעת שירים בלא ליווי של כלי זמר מותר בספירת העומר ובשלושת השבועות (אג"מ יו"ד ב, קלז; יחו"ד ו, לד). ויש שאסר אפילו שמיעת שירים בלא ליווי תזמורתי באותם ימים (ציץ אליעזר טו, לג). אולם יש שהקלו לשמוע בימים אלו כלי זמר על ידי רדיו או טייפ, מפני שאין בשמיעה זו חגיגיות כפי שיש בשמיעת נגנים חיים. ועוד שכיום הכל רגילים לשמוע ניגונים דרך הרדיו, והשגרה שבזה ביטלה את החגיגיות והשמחה שבשמיעתם. והרי זה כשירה בפה שאינה אסורה בספירת העומר. ועוד שיש לחלק בין ניגונים של שמחה לניגונים רגילים, שרק ניגונים של שמחה ראוי לאסור בימים אלו, ואילו ניגונים רגילים וקל וחומר ניגונים עצובים אין לאסור בימי האבלות שבספירת העומר, וכן נוהגים רבים. וכן נוהג ערוץ שבע לשדר בימי האבלות שבספירת העומר שירים רגילים ולהימנע משידור שירים שנועדו לשמחות וריקודים 7 - שהחיינו מותר בימי ספירת העומר לקנות פרי חדש ולברך עליו ברכת "שהחיינו", וכן מותר לקנות בגד חדש או רהיט חדש ולברך עליו "שהחיינו" (מ"ב תצג, ב). ואמנם בקהילות אשכנז, אחר מסעות הצלב והרציחות האיומות שבוצעו על ידי הנוצרים בימי ספירת העומר, היו רבנים שהחלו להחמיר יותר במנהגי האבלות שבספירת העומר, והשוו את ספירת העומר לימי בין המיצרים, וכשם שבימי בין המיצרים נוהגים שלא לברך "שהחיינו", מפני שאין ראוי לומר שהחיינו והגיענו לזמן הזה בימים שנחרב בהם בית המקדש, כך אמרו שאין ראוי לומר "שהחיינו" בימים שנרצחו בהם יהודים קדושים. אולם למעשה נפסק שאין איסור לברך "שהחיינו" בימי ספירת העומר, שאין לדמות ימים אלו לימי בין המיצרים, ולהפך יש בימי ספירת העומר צד חגיגי, וכפי שכתב הרמב"ן (פרשת אמור) שהם דומים לימים של חול המועד הנמשך מפסח ועד לשבועות. ולכן אין להמנע מלברך "שהחיינו" בימי ספירת העומר. והרוצה להחמיר שלא לקנות בגדים ורהיטים בימים אלו, תבא עליו ברכה. אבל בשעת הצורך גם המחמירים רשאים לקנות. למשל, הנצרך לבגד או רהיט, יכול לקנותו. וכן מי שנזדמנה לפניו אפשרות לקנות רהיט או בגד במחיר טוב, יכול לקנותו. ואם ירצה להחמיר, יחדש את הבגד ויברך עליו "שהחיינו" בשבת או בל"ג בעומר, או לקראת סעודת מצווה. וכן אם קנה רהיט חדש יתחיל להשתמש בו בזמנים אלו שהם זמנים שמחה. וכן מותר לקנות בית ולהכנס לגור בו בימים אלו, ובמיוחד כשמדובר על בית בארץ ישראל, וקל וחומר בחבלי יש"ע, שכל הקונה בהם בית מקיים בהידור את מצוות ישוב הארץ, שתהיה בידינו ולא ביד אומה אחרת. ואם הקונה יחיד, יברך "שהחיינו", ואם הם זוג, יברכו "הטוב והמטיב". מותר לקיים בימים אלו נסיעות וטיולים. וכן מותר להזמין ידידים לסעודה, ובלבד שלא ינגנו שם בכלי זמר (ע' בין פסח לשבועות טו, י, יב). 8 - חול המועד פסח, ראש חודש אייר וחג העצמאות כידוע בימי ספירת העומר נוהגים מקצת מנהגי אבלות, מפני שמתו בהם תלמידי רבי עקיבא. אמנם בשבתות ברור שאין נוהגים שום מנהג אבלות, שאפילו המתאבל על קרובו אינו מראה אבלות בשבת. השאלה כיצד נוהגים בראש חודש אייר שבספירת העומר? בחול המועד פסח נוהגים לנגן ולרקוד, מפני שגם בחול המועד יש מצווה לשמוח (מ"ב תקכט, טז; עיין פסקי תשובות תצג, ו). אלא שנישואין אין עורכים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה (שו"ע או"ח תקמו, א). וכן אסרו חכמים להסתפר בחול המועד, כדי שיסתפרו לפני החג (שם תקלא, ב). ובודאי שגם למחמירים לכתחילה שלא לברך "שהחיינו" בימי החול שבספירה, בחול המועד מברכים "שהחיינו". לדעת כמה פוסקים בראש חודש אייר מותר להסתפר, מפני שהוא כיום טוב ואין חלים בו מנהגי אבלות. אבל למעשה המנהג שלא להסתפר בראש חודש אייר וכן נפסק בשולחן ערוך (תצג, ג). ולמנהג אשכנזים אם חל ראש חודש אייר בשבת, כיוון שיש תוספת שמחה, מותר ביום שישי להסתפר לכבוד שבת וראש חודש, וכן מותר להנשא ביום שישי לפני שבת, שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש. והמנהג הרווח בין הספרדים שלא להסתפר ולהנשא גם כשראש חודש חל בשבת. לקראת חג העצמאות נוהגים להתגלח. ואף להסתפר מותר, מפני שהוא יום הלל והודאה על הניסים שעשה ה' לנו בהשבתנו לארץ אבותינו והצלתנו מאויבינו, והחזרת שלטון ישראל על ארצנו הקדושה. ואמנם יש שלא זכו לראות את אור הנהגת ה' וישועתו, ואינם מודים ומהללים לה' בחג העצמאות, אבל אנחנו שזכינו לראות את הנהגת ה' וישועתו נוהגים לחגוג את יום העצמאות. והרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, היה נוזף במי שהיה רגיל להתגלח בכל השנה ולא התגלח לכבוד חג העצמאות, מפני שראה בזה זלזול וחוסר הערכה כלפי החסדים הגדולים שגמל ה' עמנו בעת הקמת המדינה.
 

ליבליך

New member
חבל רק שמנהגים אלה נכפים על הכלל

למשל זוג יהודי המעוניין להינשא, ואינו נוהג לפי מנהגים אלה, אוסרת עליו הרבנות (ומכאן - גם המדינה, היות ואין אפשרות אחרת לנישואין בישראל) להינשא בתקופת ספירת העומר. האם לא ראוי שבנושאי יהדות ואמונה תהיה לכל אחד הזכות לבחור לפי אילו מנהגים לנהוג?
 

אופירA

New member
מנהל
וודאי וודאי

אלא שהמעוניין להינשא במדינת ישראל דווקא, ואינו מעוניין לצאת ולהינשא בארץ אחרת, ומעוניין דווקא בנישואין דתיים, ולא בקשר זוגי אחר המוכר ע"י המדינה לכל צורך שהוא - זקוק לרב. ואיך אפשר לכפות על הרב להשיא בתקופה שאסור לעשות את זה? אז ברור שהבחירה באיזה מנהג לנהוג נתונה בידי האדם באופן חופשי. אם בחר להתחתן בנישואים דתיים - ברור לו שבכל הנוגע לשירותי הדת, הוא צריך לציית לדת! זה ממש בדיוק כמו שאם בחר להיכנס לחנות שלי, ברור לו שהוא חייב להתנהג לפי הכללים של החנות שלי. העובדה שרק בחנות שלי מספקים מוצר נצרך מסוים עדיין אינה מונעת ממנו את הבחירה שלא לצרוך את המוצר הנצרך הזה, ולהסתפק בתחליף פחות נוח. אבל אם החליט לצרוך את המוצר בחנות שלי, אינו יכול לכפות בחנות שלי את כלליו הוא. מה עוד שאת הכללים בחנותי קבעתי על מנת שהוא יוכל להפיק תועלת מירבית מהמוצר שהוא קונה ממני, וחובה עלי לספק לו את הטוב ביותר, גם אם הוא אינו מבין שזה לטובתו...
 
למעלה