שאלון שפתי-תקשורתי

תירתיר2

New member
שאלון שפתי-תקשורתי

אשמח אם תתייחסו לשאלות הבאות בעניין רכישת השפה והתקשורת אצל ילדיכם: (ניתן לענות בקצרה-לפי מס' הסעיף) 1. האם יש חוסר שימוש או שימוש מצומצם בג'סטות? הכוונה למשל ל"כן" ו"לא" בראש, הרמת כתף ל"לא רוצה", הצבעה... 2. האם הילד נענה לקריאה בשמו? 3. האם קיים שימוש תקין בשמות וכינויי גוף- אני, אתה, הוא ואחרים? יש לציין אם השימוש בשמות הגוף נרכש באיחור. 4.האם קיימות תבניות קבועות בדיבורו של הילד ובהתנהגותו- עושה דברים בצורה טקסית,חוזר על מילים ומשפטים בסיטואציות קבועות... 5 האם יש שימוש תקין באינטונציה (הנגנה) בזמן הדיבור- אינטונציה עולה לשאלה, אינטונציה לבקשה ועוד. 6.האם הילד נמשך באופן מיוחד לסמלים, אותיות, ספרות וכו'? 7.האם יש נושא מיוחד שהילד מתעניין בו בצורה אובססיבית? 8. האם יש לילד סרבול וקושי בתכנון תנועה? (למשל- קושי בקפיצה, רכיבה על אופניים ועוד) תודה רבה וסליחה על הטירחה מראש. אני מצרפת בשרשור את תשובותיי שלי.
 

תירתיר2

New member
תשובות לשאלון-לגבי בני

1. אצל שחר יש כמעט חסר מוחלט בג'סטות. 2. הוא בדרך כלל לא עונה לקריאה בשמו, לעיתים עונה "מה" בגלל שעבדנו על זה, אבל לא תמיד זוכר... 3.יש שימוש תקין ברוב שמות הגוף, מתקשה בהיפוך של אתם-אנחנו, למשל- מה אתם רוצים? "אנחנו רוצים לאכול". גוף ראשון נרכש רק בסביבות גיל 4. 4.תבניות וטקסיות- בלי סוף. כבר הזכרתי בפורום כמה מן המנטרות שלו... 5.אינטונציה תקינה, אבל בסך הכל הדיבור די איטי ורובוטי משהו. האינטונציה של שאלה בקשה וכו' נרכשה בגיל יחסית מאוחר. 6.שחר זיהה אותיות, ספרות, צורות וכו' הרבה לפני שידע לדבר ממש. כיום בגיל 5 יודע לקרוא ולכתוב כל הא"ב, מספרים- מבלי שלמד ממישהו (והייתי מוכנה לוותר על ההצטיינות הזו... זה בא על חשבון דברים אחרים) 7.אין נושא מיוחד שמעסיק את שחר. 8. קיים סרבול מוטורי, קושי בלמידה ובביצוע של פעולות מוטוריות חדשות.
 

נונינה1

New member
הי תירתיר

קודם כל אשמח לשמוע לצורך מה את אוספת את התשובות. אני מוסיפה את שלי כמה שאני זוכרת - היום בני בן שש וחצי ומדבר מלא.. 1. ג'סטות - לא זוכרת בעבר 2. בהתחלה היה חוסר שיתוף פעולה מלא גם היום לעיתים הוא בוחר להתעלם 3. שימוש בכינויי גוף נרכש גם סביב גיל 4 והיום תקין לחלוטין 4. תבניות - דור התחיל משימוש בתבניות וגם היום יש השענות על תבניות בעיקר בזמן לחץ 5. אינטונציה - תקינה לחלוטין מהתחלה (די הפתיע אותנו) הילד גם מאוד מוזיקלי ואולי זה חלק מהרגישות השמיעתית 6 למידה חזותית מדהימה - זוכר כל דבר שראה, למד לקרוא בגיל 5 עם תוכנת מט"ח בחודשיים. מזהה לוגואים באנגלית מהפרסומות בטלביזיה ברחוב 7. אובססיות - קצת, יותר מכיוון של השענות רגשית על סיפורים - מיקי מאוס וחבריו, פו וחבריו - חברים חלופיים.... 8. מוטוריקה גסה - סרבול וגמלוניות לא באופן קיצוני. מוטוריקה עדינה - אלוף בלהחזיק 8 בובות בכל יד ולהפעיל אותן אבל סרב להחזיק עט עד גיל 5. כשהחל להחזיק עט זה היה בשביל לכתוב ולא לצייר ואז ראינו שאין לו דיסגרפיה כי הוא מצליח לכתוב כל מה שהוא רוצה רק חסרות לו איזה 3000 שעות ציור ולכן היד עדיין לא מספיק מאומנת ואנחנו עובדים על זה.
 

ריקי 04

New member
אצלנו

והבן רק בן שלוש ו-4 חד' (כך שזה סיכום ביניים): 1. שימוש מצומצם בג'סטות. לפני שידע להגיד "לא" היה עושה עם הראש, עכשיו פשוט אומר 2. נענה חלקית לקריאה בשמו, אם כי יעשה מה שאני אומרת ("... בוא ל...", "... שים את...", כלומר גם אם זה לא ממש נראה ככה - קשוב ומגיב נכון. אנחנו עובדים עכשיו על תגובה ב"מה" - בהליכים). לגבי להסתכל כתגובה 50%-50% 3. כינויי גוף - הרבה בלבול אם כי משתפר. לא טועה כשאומר משפטי "אני + פועל" אבל כן בתור מי עכשיו... (שימוש בגוף ראשון על עצמו בדר"כ די טוב, אם כי לאחרונה נטה לדבר בלשון נקבה - טוב כמעט כולן מסביב בנות...) מעדיף להשתמש בשמות ולא בכינויי גוף. 4. יש תבניתיות, עד עכשיו די לא בלטה והיתה רק בשפה, אבל דווקא פורים פיתח לנו התנהגות תבניתית: פעמיים ביום מבקש את העפרון השחור (שאיפרתי אותו איתו לקאויבוי) ומבקש שאני אצייר עליו לפי הסדר: שפם, זקן, עיגול על האף, כוכב על הלחי, ועוד אחד על השניה. 5. האינטונציה בדר"כ די בסדר. אבל כשאנחנו יוצאים/חוזרים מהבית, מקריא את השלט "יציאה" (זה בית משוטף) באינטונציה מאד גבוהה ולא טבעית 6. חולה על צורות/צבעים/אותיות ומספרים, היתה תקופה שהיה נדמה לי שרואה כמעט רק אותם. 7. התשובה לשאלה 6 8. רק לאחרונה הדביק את הגיל המוטורי, למד לקפוץ רק כמעט בגיל 3 (היום קופץ בכל הזדמנות). לא יודע לפדל באופניים והריצה כנראה דורשת שיפור. עד לפני חודשיים ומשהו היה הולך "דרך" בלי לשים לב על מה הוא דורך ובלי לעקוף. היום יש שיפור משמעותי, אבל בסה"כ יש לו "בעיית התארגנות" בכל זאת משהו אופטימי לסיום: כשהקראתי לו ולאחותו סיפורים הערב, לקח את אחד הספרים (חדש שהבאתי להם היום - כי היא ביקשה), אחותו בכתה ורצתה אותו (וגם ניסתה לקחת), אז הוא הושיט לה ספר אחר מהסידרה (איזה 3 פעמים, כי כל פעם היא העיפה אותו הצידה). לילה טוב
 

imashelo

New member
עוד תשובה

הילדון בן שלוש. 1. יש שמוש בג'סטות. 2. כן. 3. תקופה ארוכה התייחס לעצמו כאל "הוא". כיום משתמש ב"אני". מבלבל בין זכר לנקבה ובין יחיד לרבים. 4.האם קיימות תבניות קבועות בדיבורו של הילד ובהתנהגותו- עושה דברים בצורה טקסית,חוזר על מילים ומשפטים בסיטואציות קבועות... 4. כן. מעט אמירות מסויימות בסיטואציות מסויימות, פעולות שחוזרות על עצמן (למשל, "מסדר" את מגירת הסכו"ם בכל פעם שעובר על ידה). מצד שני, בהרבה דברים לא מתעקש על חזרתיות. למשל, מוכן להתרחץ באמבטיה, בדוש, עם אבא או אמא. 5 אינטונציה תקינה. 6.כן. וגם זיהה צבעים בגיל צעיר מאוד. 7.לא. אולי בשל גילו הצעיר. אבל מעדיף על פני הכל קלטות וידאו, מחשב וספרים. 8. כן. החל ללכת בגיל מאוחר (שנה ושבע), רק לאחרונה החל לקפוץ, ניכר עדיין משהו תינוקי בהליכה ובריצה. עדיין לא מדווש.
 
למעלה