שאלות אסטרטגיות

kolorabis

New member
שאלות אסטרטגיות

1 - האם לא כדאי להקים את השוק הסיטונאי בצמוד אל
כביש חוצה ישראל במקום אל כביש 4 הפקוק כל יום ממילא ..............

2 - האם לא היה כדאי להעביר את מרכז המיון הארצי של דואר ישראל אל איירפורט סיטי שהרי ממילא רוב החבילות היום נשלחות מחוץ לארץ ........

3 - מדוע לא העבירו את מרכז הכבאות הארצי מראשון-לציון אל אזור מרוחק מגוש דן העמוס ( בדומה אל בית הספר הארצי לשוטרים ) שהרי ממילא הוא יושב כיום באזור צפוף ועמוס ממילא .............

4 - בימים אלה מוקם בנק הדם המרכזי של מד"א ברמלה. מדוע לא מוקמים על ידו גם משרדי ההנהלה ובית הספר לפרמדיקים שהם חשבו להוציא מאזור תל-אביב ...........

תודה
 

ש מים

New member
אחלה שאלות!


לצערי אין לי תשובות, אבל יכול להעלות מספר השערות.
  1. וזה נכון לרוב המקרים: היעדר/חוסר קרקע בהיקפים הנדרשים (להבהרה: העובדה שאנו רואים באזור שטח פתוח/לא מבונה אין פירושה שהשטח בהכרח גם זמין לבינוי. כי בשטח אנו לא וראים את תכניות המתאר - המגדירות למשל שמורות טבע או מגבלות בניה - ולא רואים מחוייבויות חוזיות ו/או בעלויות בקרקע).
  2. "דברים שרואים היום לא ראו אז". ייתכן שבמועד הכנת/אישור התכניות (למשל מרכז הכבאות) לא שיערו שהמצב בשטח ישתנה (ויהיה עמוס).
  3. ליעודים ושימושים שונים יש דרישות מיקום שונות (למשל: דרישות המיקום של בנק דם מרכזי אינן בהכרח זהות לאלו של משרדים ומכללות).
 

kolorabis

New member
תודה !
רכבת ישראל בתור דוגמא -

את המוסך המרכזי של רכבת ישראל , בית הספר לעובדי הרכבת , מוזיאון רכבת ישראל , הנהלת הרכבת יכלו להעביר אל באר-שבע שיש שם המוןןןןןןןן מקום !!!
בימקום אל שכונת הרכבת ב-לוד.

ועוד נקודה אחרונה ברשותכם -
את מכון וולקני ביחד עם הפקולטה לחקלאות ברחובות- אפשר להעביר אל אזור הנגב ( מקסימום באזור מצפה-רמון ) , שהרי ממילא כבר היא נמצאת מימול מכון וייצמן למדע
 

ש מים

New member
נגישות

נגישות היא גורם מרכזי בשיקולי מיקום. בעיקר של עסקים כלכליים. כך למשל, כל אתר מושך קהל יעדיף מיקום נגיש לקהל רחב ככל האפשר. העתקת מוסדות קיימים וותיקים (ובעיקר מוסדות מחקר וכאלה המתבססים על עובדים-מתמחים) היא מאוד מאוד בעייתית, כי כל העתקה כזו חייבת להכיל גם העתקת עובדים. וזה כבר סיבוך עצום.
 

kolorabis

New member
רוב עובדי הרכבת גרים בחיפה

שהקימו את " רכבת ישראל " אז בניין ההנהלה ישב במקום שבו נמצא כיום המוזיאון שלהם, וחוץ מזה הם נוסעים בחינם אז אין להם בעיה לנסוע למרחקים.
יכלו לרכז את הכל בבאר-שבע בלי שום בעיה !!! ( כולל המוזיאון שהוא תופס שטחים על חשבון נמל חיפה ) ................

בדרך כלל שמדובר על נגישות אז מדובר רק על מרכזי הערים שבהם מרוכזים רוב העסקים באופן שיהיה נגיש לכולם ( למרות שיש מקרים נדירים שזה לא כך )
ולא על מקומות תעסוקה .
 

ש מים

New member
כמה שעות אתה נוסע לעבודה כל יום?

זמנם של רוב האנשים יקר להם והם לא רוצים לבזבז אותו בדרכים (ואפילו לא ברכבת) בדרך אל ומהעבודה.
מרכזי הערים אמנם נגישים לרוב האוכלוסייה המתנהלת רגלית או בתח"צ, אבל הם אינם נגישים לכלי רכב ובוודאי שלא לרכב כבד. מעבר לכך, כאשר מדברים על שיקולי מיקום, יש להוסיף מושגים כמו "סף כניסה", ו- "טווח מוצר". אני לא יודע מה "טווח-המוצר" של מוזיאון רכבות (וכמובן שגם השיווק הנו גורם בעל משמעות גדולה), אבל כל מחשבה תכנונית חייבת להביא את זה בחשבון.
וכמובן שהעתקה עולה המון כסף, אז לא מעתיקים סתם ככה שימוש/מוסד קיים... (כל שיקול/תכנון העתקה חייב להיות מלווה בבדיקה כלכלית ותכנונית).
 

kolorabis

New member
אפשר לחשוב ש-חיפה זה באזור המרכז

לגבי השאלה שלך -
זה תלוי אם אני נוסע לעבודה ברכב פרטי או תחבורה ציבורית
כי ההבדלים הם עצומים ....................
וגם באיזה שעות .
 

25306yosef

New member
כשהקימו את רכבת ישראל אז בניין ההנהלה ישב במקום שבו נמצא

כיום אגף הכספים של רכבת ישראל בתחנת חיפה מזרח.

ולא מוזיאון הרכבת כפי שכתבת.
 
מכון וולקני

מתוכנן דווקא להעביר את מכון וולקני לצפון ולא לדרום.
מכון וולקני מקיים קשרים הדוקים עם הפקולטה לחקלאות מצד אחד ועם מחלקת ההדרכה של משרד החקלאות. השילוב שבין מחקר תאורתי למחקר מעשי ולהדרכה הוא גולת הכותרת של פתוח החקלאות בישראל. ההפרדה בין שלושת הגופים תסרבל ותקשה על המערכת כולה ותפגע בפתוח החקלאי בארץ והשלכותיו בעולם.
אתה לפחות מציע להעביר גם את הפקולטה לחקלאות אבל זה אינו מספיק.
 

kolorabis

New member
שתיהם הוקמו בתקופת המנדט הבריטי

שתיהם הוקמו בלי שום הסתכלות על העתיד ובלי התחשבות על פיתוח כלל המדינה,
בתקופת המנדט כיאה למדינה קולוניאליסטית .

ומדוע לא לפתח את החקלאות באזור הדרום שהרי ממילא הוא שומם ......
 
פתוח החקלאות בארץ

מכון וולקני ומשרד החקלאות שולחים זרועות לכל חבלי הארץ, בהן נעשים מחקרים עבור תנאי האקלים המקומיים, איכות המים, והגידולים המתאימים. העקר הן עוסקות בחדשנות וביעול והגדלת הכנסת החקלאים.
קימות כ- 15 חוות ומו"פי מחקר מהצפון הרחוק הגליל העליון ועד הערבה הדרומית בואך אילת. ההעברת מכון וולקני ממקומו הנוכחי, כפי שכבר כתבתי תוך נתוקו ממשרד החקלאות ( ההדרכה בעיקר ) והפקולטה לחקלאות - יגרום נזק כבד ולא יועיל במאומה לשיפור המחקר החקלאי.
בכלל הכוונה להעביר את המכון לצפון ולא ללנגב וההעברה נעשית מתך שקולי נדל"ן ולא משקולי פתוח חקלאי.
 

ש מים

New member
תודה על ההסבר

חלק מהדברים שכתבת (הקשר של המכון הוולקני עם מח' ההדרכה של משרד החקלאות ועם הפקולטה ברחובות) לא היו ידועים לי. מעניין וחשוב לדעת.
 
סוד פתוח החקלאות בארץ הוא היזון חוזר בשיתוף החקלאים

המחקר הבסיסי נעשה בפקולטה לחקלאות ובמכון וולקני. הבחינות והיישום בתנאי שטח שונים, נעשה ע"י מכון וולקני והמו"פים. הממצאים מועברים לחקלאים ע"י מדריכי משרד החקלאות, הבוחנים את התוצאות בתנאי אמת. וחוזר חלילה.
 

ש מים

New member


ההיזון החוזר והשת"פ בין האקדמייה והמדע היישומי הם חיוניים ומחוייבים. הבעיה לצערי שלעיתים יש תחרות בין 2 המגזרים וקיים היעדר שת"פ. ואני מתכוון למקרה הספציפי הזה, אלא באופן כללי.
 
השוק הסיטונאי

אני מכיר דיונים והחלטות בהקשר למקומו של השוק הסיטונאי מלפני 25 ואפילו 30 שנה. כביש 4 נקבע ככביש גישה מתאים להבאת הסחורה וחלוקתה. מה שהיה חשוב אז הוא להוציא את השוק ממרכז ת"א.
באשר להצעתך להקימו ליד כביש 6. כביש 6 נועד להעברת תנועה באופן חופשי. "העמסתו" במשאיות, מנוגדת לתפקידו ותפגע בתפקודו.
 

kolorabis

New member
כביש חוצה ישראל פקוק בקטעים מסויימים גם עם כסף

אם היה למצכננים טיפה יותר שכל בקודקוד אז היו משאירים באמצע כביש 4 וגם כביש 6 גם שטח ריק עבור מסילת רכבת ...................
 

משה12333

New member
לצידו של כביש 6 מתוכננת לעבור המסילה המזרחית החדשה ולא

במרכזו.

התכנית למסילת רכבת במרכז כביש 4, מראשון לציון לחדרה, בוטלה ע"י משרד התחבורה. כביש מס' 4 ישודרג מראשון לציון לחדרה ללא מסילת רכבת במרכזו.

במרכז כביש מס' 4 המשודרג ייסללו נת"צים לכל כיוון, ברצועה שהיתה אמורה לשמש את מסילת הרכבת.

 

משה12333

New member
בוטל השוק הסיטונאי בכביש מס' 4. ראשת עיריית אור יהודה ביטלה

לראש הממשלה את התכנית למרות כל הלחץ שהוא הפעיל עליה. ראשת העירייה בחרה להשתמש בשטח הזה למתקני נופש וספורט לתושביה במסגרת פארק עירוני.

הממשלה מתכננת לבנות את השוק הסיטונאי החדש של גוש דן במתחם צריפין במיקום הנוכחי של השוק הסיטונאי שהפך מפיתרון זמני לקבוע.

 

liori63

New member
תורת המיקום

נושא מעניין, התחום האקדמי לכך נקרא "תורת המיקום"
כל בנייה והקמת מוסד פרטי, עסקי או ציבורי מתייחס לתשתיות הרלוונטיות שהוא צריך בהתאם לאם הם נמצאות.
לדוגמא:בית חולים צריך להיות קרוב לצירים ראשיים ולגודל אוכלוסייה מסויימת
מפעל:קרוב לתשתיות תקשורת, תחבורה וכו' וכן לגורם אנושי רלוונטי
 
למעלה