שאלות בפיעל

donatela

New member
שאלות בפיעל

הנה עוד כמה שאלות הדיוט (ולא זאת לא שגיאת כתיב) א. מביט - מה השורש? האם זה בבניין פיעל? ב. מכיר, מבין - מה הסיפור של הצורה הזאת? (זה כמו מביט?) למה זה שונה? ג. מודה? מורה? זה בגלל ההא בפא הפועל? תודה, כרגיל ובהצלחה במפגש
 

אסופית02

New member
תשובות בהפעיל ../images/Emo8.gif

א. מַבִּיט- נב"ט, הפעיל, גזרת חפ"ן (הוא בעבר: הִבִּיט). [אחת השיטות לזיהוי הבניין היא צורת הפועל בנסתר עבר ("הוא" בעבר).] ב. מַכִּיר- נכ"ר, הפעיל, גזרת חפ"ן. מֵבִין- בי"ן, הפעיל, גזרת נעו"י (הוא בעבר: הֵבִין). השוני הוא בגזרה, ומכאן גם בצורה. טעות נפוצה היא לומר *מַבין, *מֵכיר. הטעות נובעת מדמיון הנטיות של שתי הגזרות השונות. עוד על גזרת חפ"ן תמצאי פה: http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/upload/.hapan/index.html ג. לא כ"כ ברור לי מה השאלה פה... מוֹדֶה- יד"ה, בניין הפעיל, גזרות נפ"יו+נל"ה (הוא בעבר: הוֹדָה). מוֹרֶה- יר"ה, כנ"ל. תנועת E בהברה האחרונה של המילה היא אכן בגלל הה"א בפה"פ שיוצרת הברה פתוחה (=הברה שמסתיימת בתנועה, ולא בעיצור). אם תרצי שארחיב, בכיף.
 

אסופית02

New member
למניעת טעות, יש לומר: מAכיר, מEבין.

וכן הEבין. פשוט קשה להבחין בין הנקודתיים של הצירה לבין הפתח.
 

donatela

New member
אוףףףףףףף, עברית קשה שפה

אבל תודה על העזרה...
ועוד שאלה: אילו גזרות יש לנו בפיעל?
 

אסופית02

New member
הגזרות הן תלויות שורש ולא בניין

ז"א שאם אות שורשית נופלת/נחה בנטיות השונות זה בגלל התכונות של האות עצמה, ולא בגלל הבניין בו היא משובצת. לדוג': בגזרת חפ"ן האות נו"ן נופלת בבניין קל בעתיד בגלל שבמצב זה הנו"ן היא שוואית וחלשה, ולא בגלל תכונות של בניין קל. נכון שהבניין גורם לה להיות שוואית, אבל היעלמותה של הנ"ון ייחודית לנו"ן (ולאות יו"ד- אסביר בהמשך על תכונות היו"ד), ולא באותיות אחרות כשהן שוואיות. גזרות החסרים: חפ"ן ו-חפ"יצ. כך גם אותיות האהו"י בגלל תכונותיהן המיוחדות כאימות קריאה (אותיות נחות שלא נשמעות, לדוג': שלום). הן בעלות נטייה "לעשות בעיות" ולהפוך לנחות בנטיות השונות, ולכן מיוחדות להן גזרות משל עצמן: נל"א, נל"י/ה, נפי"ו, נפ"א, נעי"ו. לפי זה הבדיקה שלך צריכה להיות איך השורש עצמו מתנהג בפיעל. אם השורש אינו מכיל את האותיות הבעייתיות (אהו"י+נ'), בד"כ אין סיבה שהוא לא ישוייך לגזרת השלמים (בשלמים ורואים שומעים את כל עיצורי השורש, כלומר אין עיצורים חסרים/נחים). לא התייחסתי בהסבריי לגזרת הכפולים, חע"ע.
 
למעלה