הגזרות הן תלויות שורש ולא בניין
ז"א שאם אות שורשית נופלת/נחה בנטיות השונות זה בגלל התכונות של האות עצמה, ולא בגלל הבניין בו היא משובצת. לדוג': בגזרת חפ"ן האות נו"ן נופלת בבניין קל בעתיד בגלל שבמצב זה הנו"ן היא שוואית וחלשה, ולא בגלל תכונות של בניין קל. נכון שהבניין גורם לה להיות שוואית, אבל היעלמותה של הנ"ון ייחודית לנו"ן (ולאות יו"ד- אסביר בהמשך על תכונות היו"ד), ולא באותיות אחרות כשהן שוואיות. גזרות החסרים: חפ"ן ו-חפ"יצ. כך גם אותיות האהו"י בגלל תכונותיהן המיוחדות כאימות קריאה (אותיות נחות שלא נשמעות, לדוג': שלום). הן בעלות נטייה "לעשות בעיות" ולהפוך לנחות בנטיות השונות, ולכן מיוחדות להן גזרות משל עצמן: נל"א, נל"י/ה, נפי"ו, נפ"א, נעי"ו. לפי זה הבדיקה שלך צריכה להיות איך השורש עצמו מתנהג בפיעל. אם השורש אינו מכיל את האותיות הבעייתיות (אהו"י+נ'), בד"כ אין סיבה שהוא לא ישוייך לגזרת השלמים (בשלמים ורואים שומעים את כל עיצורי השורש, כלומר אין עיצורים חסרים/נחים). לא התייחסתי בהסבריי לגזרת הכפולים, חע"ע.