שאלות בקשר למעמדות במגזר החרידי

שאלות בקשר למעמדות במגזר החרידי

שלום לכולם.

אני רוצה לומר שאני לא כותב פה,אבל אני קורא יש פה רמה אנטלקטולית מעולה ואני אוהב לקורא.
את הדיונים שלכם ממש מעניין, אני רוצה לציין שאני תירון בכל מה שקשור לפילוסופיה/ יהדות לכן יכול להיות
שאני ישאל שאלות שנראות לכם שהתשובה מובנת מאליו,כפי שכתבתי בכותרת אני מתעניין במה שקוראים
לו מעמדות בדת היהודית, אני יסבר אני רוצה לדעת מה הם הסיביות-למעמדות כאלו ואחרות ביהדות לדוגמה.

יחוס רבני, זה מעניין אותי לדעת למה יש כזה חשיבות לפחות לפי ידעתי,מאיזה משפחה אתה בא, כלומר אם
אתה בא משפחה רבנית ענפה, יותר קל לך להצליח בעולם התורני ,ולהתקדם האם זאת אמת?,למשל אני יודע
שהרבה רבנים גדולי עולם היו צאצאים לרבנים גדולים שקדמו להם, ושיש לזה ערך ומשקל כלומר "זכות אבות"

השאלה שלי בעצם, למה יש כזאת חשיבות למאיזה משפחה אתה בא?,האם יעדיפו רב שבא משפחה ענפה ויקדמו
אותו יותר מאדם ללא יחוס משפחתי אפילו שהרב הרשון בקיא יותר ?, עד כמה בעצם יש משקל לאיזה משפחה .
נולדת האם זה קריטי?, אני שואל את השאלה הזאת מסיבה פשוטה, אני בא משפחה דתית ענפה מאוד משני הצדדים אם

שרושרים עתיקים מאוד וקשורה לדמיות מופת ( רבנים גדולי עולם)ף ואני שמתי לב שזה פותח דלתות, בעיקר במשפחה של סבתי. שהילדים מתחתנים אם ילדים של רבנים גדולים, אני לא יציין שמות אבל מגדולי הרבנים
בדורנו, השאלה היא האם יש סיכוי לאדם ללא יחוס משפחתי להצליח להתחתן אם אישה/גבר מיחוס רבני?

מה הם הקרטריונים שהוא יצתרך לעמוד הבהם על מנת להתחתן איתה?,אני מצטער אם השאלה שלי טיפשית.
אבל אין לי ממש מושג למה זה קורה, אני יכול להבין שזה עניין של מצאית בן זוג מתאים ואכותי,שמירה על קו ברור
של אנשים גדולים בתורה,אבל אני רוצה תשובה מנומקת כמו שאתם יודעים לתת,תודה מראש בברכה נתנאל.
 
אין לי ממש הסבר פשוט חשבתי על זה עכשיו.

אין לי ממש תשובה מנומקת למה זה מעניין אותי, אבל באופן כללי הייתי רוצה לדעת איך זה
הולך בחברה הזאת, אני מבין שהשאלה שלי במקום כמו שאמרתי אולי היא טיפשית, אז פשוט
אפשר למחוק.

המשך יום טוב.
 
למה למחוק ולמה טפשית?

שאלתך זו מעידה כי נושא זה עליו אתה דובר: "מעמדות בחברה", הוא נושא המסקרן אותך. ואותי מעניין לדעת, מדוע אתה חושב שהחברה החרדית חריגה משאר החברות באנושות בהתייחסה למעמדות ולייחוס.
 
אני לא חושב שהם חריגים

אלה פשוט רציתי לראות מה העמדה של הלכה זה הכל, זה ברור לי שגם אצל חילונים/ וכל דת/ חברה אחרת זה ככה
אבל בתור יהודי שאוהב את היהדות, הייתי רוצה לשמוע את נקודת המבט של רבני גדולי עולם.
חזל- והתורה בכלל על העניין הזה, אני מקווה שעכשיו אני ברור.
 

u r i el

New member
חשיבותו של "הייחוס".

אין ספק שזו תופעה כלל אנושית להתהדר ב"יחוס" אולם כל בר דעת מבין שאין זו אלא התהדרות בנוצות זרים שאין בהן כל ערובה שבאתו אדם שהוא נצר לאישיות גדולה ידבק אף לא גרגר אחד של גדולת קודמיו. לאלברט איינשטיין היו 3 ילדים שאיש לא יודע עליהם דבר, גם להרצל היו 3 ילדים שאחד מהם התנצר - ואיש לא יודע עליהם דבר וגם אחד מבניו של מייסד חב"ד, הרב שניאור זלמן מלאדי היה חולה נפש ואפשר שהמיר את דתו. אז מה שווה ה"יחוס" ?

מי שיעלה בפניך את הטיעון האווילי שכאילו יש ל"יחוס" איזו שהיא חשיבות אמור לו שמבחינת חז"ל מכונני תושב"ע, שמבחינת עם ישראל הם ותלמודם הינם מעצבי היהדות לדורותיה - הקריטריון למנוי רב ישיבה היה גדולתו של המועמד בתורה וגילו. ולא רק זה, אין הדבר מקרי שכך היה, ונראה "על פניו" שכאילו התלמוד משתדל ללמדנו לקח זה לדורות וכאילו נלחם בכל כוחו נגד היחוס !
 
תודה על התשובה

אני דווקא שמעתי את הטיעון הזה בנושא של שידוכים זה מוכר לך? למשל אני מאמין שהרב קניבסקי
הילדים שלו /נכדים התחתנו אם תלמידי חכמים משפחות טובות לא ככה?,אני באמת שואל מתמימות.
אין לי ממש מושג,כי ככה אני לפחות הבנתי שזה הולך במגזר החרידי,עוד דבר אני יחדד את דברי אני
אמרתי שאנשים טוענים שכאשר יש לך יחוס משפחתי זה מקל עליך למצוא שידוך טוב האם זה נכון?

ולפי דבריך אני מבין שאין השפעה לגדולתו של הרב, אם הוא בא משפחה כזאת או אחרת אני צודק?
אלה קשור לרמת הבקאיות שלו וגדולתו הבנתי נכון? עוד שאלה בקשר לאותם אנשים שמתפלאים או
מתיחסים עליך אחרת בשל היותך בא משפחה מיוחסת,זה דבר מקובל בעולם החרידי נכון?למשל צאצאי

הבעל שם טוב או רבנים גדולי עולם אחרים או משפחות עתיקות יומן ( המשפחות העתיקות
שלכאורה מייחסים לעצמם שולשלת של אלפי שנים עד דוד המלך שמעתי גם על זה),מה דעתך על זה?
יש לזה משמעות במגזר החרידי?, אני מבין שזה נועד על מנת להתפאר ואין באמת ערובה שאותו אדם ששיך
לאותה משפחה יצלח כמו קודמיו ברור לי לגמרי הענין.

ועוד דבר שאני מתכוון שזה יעזור, אני מתכוון מבחינה פרקטית,כלומר האם יחוס כזה או אחר
יכול לפתוח דלתות?,יתיחסו עליך בצורה שונה?,היה לך קל יותר להתקבל לישיבות טובות?
יש פורטקציות?למשל אם נגיד הרב עובדיה יוסף/ שיטיימן/ או גדולי דור אחרים היו רוצים

להכניס תלמיד לישיבה שהיא ברמה גבוהה, והתלמיד ( משפחה) לא ממש חזק ולא מתאים האם
זה היה אפשרי? יש איסור לפרוטקציה לפי הלכה?, זה בעצם מה שמעניין אותי איך הלכה מתייחסת
לזה.

אני אשמח לתשובה, ובאמת תשובה יפה אני אהבתי.
 

u r i el

New member
״תיקון עולם במלכות שדי״

לצערי אינני יכול להיות איש בשורה עבורך. זו המציאות האפלה שבה אנו חיים - שבה יש מקום גם לחלושי דעת שאין להם תקנה. ״ייחוס״ הוא האמצעי הרדוד ביותר להעניק לאדם מה שאין בו מעצמו.
 
אני מבין

פשוט ככה אני רואה שזה מתנהל, למשל שיודעים שאני קשור לרב כזה או אחר שהוא גדול עולם.
אז הם מתלהבים,אנ לא מבין על מה בכלל?,מי אני לידו?,הוא גדול עולם הוא צדיק אין לי קשר
עליו ממש, ושוב תודה על התשובה.
 
למעלה