שאלות בקשר לתצפיות באלסקופים שלי

שאלות בקשר לתצפיות באלסקופים שלי

רציתי לשאול משהו בקשר. לעניין טלסקופים בתפעולם, ומה נחשב לעבודה או למלאכה. אני יודע שמלאכה, אסור לעשות בשבתות וחגים. ועבודה, מותרת רק לצורך השבת, כמו אם יש שבת חתן, ומביאים שולחנות וארגזי אוכל ושתיה. מותר לעשות בשבת.

השאלה שלי היא בעניין תצפית בטלסקופים, שאחי מציע לי לצאת איתו לעיתים בערב שבת.

יש לנו 4 טלסקופים שונים
1. את זה http://www.stormthecastle.com/images/astronomy/dobsonian.jpg הוא שוקל 18 קילו. ואנחנו שמנו לו מערכת גלגלים בשביל שנוכל להסיע אותו במקום להרים אותו. ורק במדרגות לכמה שניות אנו מורידים ומעלים אותו. אנחנו גרים בקומה ראשונה, עם גישה ישירה לחצר. ואפשר לראות בו בהגדלות שונות על ידי החלפת עיניות כמו אלה http://www.astrosweden.se/public/img/user/withu.jpg וזה מצריך כאשר אנו שמים עינית, אז להבריג בורג קטן ישחזיק את העינית, ולפתוח אותו באם אנו מוציאים אותו. האם יש כאן עניין של עבודה בהוצאת הטלסקופ החוצה ובהחזרתו הביתה.? ובעניין החלפת העיניות, האם יש כאן עניין של מלאכה.?

2. יש לנו גם טלסקופ דומה לזה http://bareket-astro.com/telescopeshop/images/stories/virtuemart/product/powerseeker_80_eq.jpg ובשביל לראות בו בנח אנו שמים לו את זה http://www.cosmos.co.il/wfile/catalog/d3.jpg בחלק האחורי של הטלסקופ, ועל זה אנו שמים את העיניות, באותו עיקרון של הבורג. כאשר קנינו אותו אז הוא שקל כולל רגליות עץ 10 קילו. עכשיו יש לו רגלי אלומיניום והם שוקלות פחות, וזה כבר בדומה לתמונה. וכשאנחנו מוצאים אותו החוצה, אז אנו מוציאים רגליות ואת הטלסקופ בנפרד, ומרכיבים אותו בחצר על החלק שלמעלה במקום המיועד לו. ולפני שאנו חוזרים הביתה, אנו מוציאים אותו. גם כאן האם יש לנו, עניין של עבודה ללהוציא ולהחזיר אותו, ולהחליף בו עיניות.

3.ובזה http://www.pulsar-optical.co.uk/images/products/main/SKMAX102T261.jpg אנחנו גם מרכיבים את הטלסקופ בחצובה, ואת משקפת הכיוון שמחוברת לו. וגם לו יש מנסרה דומה למה שהעלתי, ששמים בה עיניות. רק כאן הטלסקופ קטן באופן יחסי, ובמשקל לא גדול. וגם דורש הרכבה שלו לרגליות. וגם להרכיב את משקפת הכיוון על הטלסקופ, וכמובן הרכבה של אותה מנסרה והחלפת עיניות, עם פתיחה וסגירת בורג קטן. גם כאן השאלה על עבודה ומלאכה דומים.

ושכחתי לכתוב, שיש גלגל פוקוס שאיתו אנו מסובבים בשביל לקבל מיקוד טוב לתמונה חדה לכוכבים, אם גם זה נחשב למשהו.

4.. טלסקופ נוף כזה http://www.rikushet.co.il/Uploads/items/29757782069.jpg רק שאנחנו מחברים אותו לחצובה הגדולה של הטלסקופ השלישי שהעלתי כאן. הטלסקופ קטן וקל מאוד, וגם החצובה קלה. ובו אין את אותם עיניות. אלה עינית אחת קבועה, שעל ידי סיבובה אנו יכולים לשלוט בהגדלות, ובמיקוד של התמונה. האם כאן גם כאן יש עניין כלשהו על עבודה או מלאכה.?

במלאכה עושים משהו שישאר ויתפתח, ואנחנו מרכיבים, לא במטרה להשאיר, אלה להשתמש ובסיום להוציא.
 
תשובה

להרים מותר לא משנה מה המשקל גם שולחן של 200 קילו , כל עוד זה לא מוקצה מותר להרים ממקום למקום ואין זה מלאכה.

להזיז כפתור שמרחיק ומקריב כמו הגלגלת שיש במשקפת מותר.[כמובן בהנחה שזה לא משהו חשמלי וכד' כמו במשקפת ששם זה לא].

להבריג בורג אסור בשבת.
 
שאלות הבהרה

האם טלסקופ, נחשב למוקצה.? שאז השאלה, מותר/אסור הופכת לרלוונטית. ולפי כך האם מותר להוציא טלסקופ לחצר ללא קשר למשקלו.?

1. בטלסקופ הגדול ביותר שברשותי מה שהעלתי. אנו מסיעים אותו על גלגלים לחצר. אם לא נחשב מוקצה, אז אני מבין מותר. ולהרכיב את משקפת הכיוון שדורשת הברגת בורג, אני מבין אסור. וכמו כן אסור להבריג את הבורג להחזיק את העיניות.

שאלה בפני עצמה. אם הברגתי לפני כניסת השבת, האם מותר יהיה לי לפתוח את ההברגה, או שדין פתיחה הוא כדין הברגה.? שאז גם לפתוח, אסור?

וב2 טלסקופים שכתבתי האחרים ציינתי שאני מחבר אותם לרגליות, שיש פה כמובן הברגה עם בורג גדול. אז בטח גם זה אסור.

ולסובב את גלגלת המיקוד מותר.

ועכשיו לשאלה החשובה. בטלסקופ האחרון שיש לי, אין לי משקפת כיוון וצורך להחליף עיניות, אלה רק להרכיב אותו ברגליות.

והנקודה החשובה בשאלה, אני ארצה לכוון את הטלסקופ לכל מיני דברים, וזה יצריך פעולה של סיבוב הידית בשביל לשחרר את ציר נעילת הטלסקופ, ולכוון את הטלסקופ לכוכב הרצוי, ואז שוב לנעול את הידית. והידית עצמה היא אמנם לא בורג, אבל יש פעולת הברגה. האם דין ההברגה הזאת היא גם כדין הברגת בורג.?

לסיכום השאלות

1. טלסקופ, נחשב מוקצה שיכול לאסור בכלל את יציאתו.?

2. האם מותר לפתוח בורג שהוברג לפני כניסת השבת.?

3. חיבור הטלסקופ לרגליות עם בורג גדול זה בטוח אסור?

4. בטלסקופ רביעי אמנם אין גלגלת מיקוד, אבל אני מסובב חלק כלשהו בצד האחורי של הטלסקופ שזה שווה ערך לגלגלת המיקוד, אז האם גם זה, מותר. ובאופן דומה, אני מסובב חלק אחר בטלסקופ גם הוא בצד האחורי בשביל להחליף הגדלה, האם גם זה מותר?

5. בשביל לכוון את הטלסקופ מכוכב לכוכב, עלי לפתוח את אותה ידית גדולה שאיתה אני מכוון את הטלסקופ. וזאת דומה לחצובת מצלמות סטנדרטית שאתה בטוח מכיר. ושם מסובבים את הידית בשביל לפתוח ולנעול האם זה נחשב בהרגה.?
 
תשובות + בקשה מהרב לענות


אם זה היה מוקצה השאלה הייתה נגמרת ממזמן, טלסקופ כמו משקפת הוא לא מוקצה. לכן מותר לסחוב.

להבריג בורג ולשחרר בורג אסור בשבת.

הברגה שמסובבים דברים מותרת אבל במקרה הזה אני לא יודע אם מותר הברגה חזקה עד הסוף או מעט רפויה , נקוה שהרב יענה על כך.
 
תמונות לרב שיראה יותר בדייקנות את מה ששאלתי

זאת חצובת מצלמות סטנדרטית, והרגליים למטה, נפתחות ונסגרות בהברגה בשביל להגביה ולהנמיך את גובה החצובה.
http://www.2click.co.il/img/p/4/1/0/1/4101-thickbox.jpg

ולמעלה בחצובה יש צוואר עם ידית שאיתה אני שולט בגובה הצוואר, וגם בה יש בורג לנעילה שלו לאחר שכיוונתי את הגובה הרצוי. וכמו כן יש ידית שבשביל לשלוט בכיוון, פותחים אותה בהברגה, מכוונים לאן שרוצים, ואז נועלים אותה.
http://ypk.cs4u.co.il/wbl_vcs31_P_Images/dpb/pic/2BOF1DF08E_4.jpg

ועל החצובה למעלה, הרכבנו מכשיר לכיוון עדין אחד למעלה ולמטה והשני ימין ושמאל
http://camera.co.il/data/images/27702o.jpg

ועל כל זה מורכבים 2 מארבעת הטלסקופים שיש לי.

וב2 מהטלסקופים האחרים שלי מורכבים משקפות כיוון כמו זאת
http://www.syracuse-astro.org/wp-content/uploads/2011/05/orion_finder_scope_412A0CG3VAL.jpg
ועם הברגים האלה מכוונים את משקפת הכיוון בשביל שהיא תקביל לטלסקופ. וזאת הברגה שהיא לא לצורך חיבור, אלה לצורך כיוון.

ובאחד הטלסקופים, משקפת הכיוון נמצאת באופן קבוע, רק בשביל לתצפת, זה מצריך אותנו לחבר, עם הברגה של בורג בשביל לסגור את אותו בית שמחזיק אותו. ובטלסקופ השני יש לחבר את משקפת הכיוון בכל פעם מחדש.

אז השאלה בגדול, איפה עובר גבול ההברגה של מותר ואסור?
 

עמית86

New member
מה שכתבת

שלהרים גם 200 קילו מותר גם אם זה לא מוקצה, זה לא מדוייק עיין בבית יוסף בתחילת סימן ש"ח בפתיחה להלכות מוקצה שאחד הטעמים שחז"ל גזרו על מוקצה מבואר ברמב"ם שלא יגרור אדם חפצים כבדים (שהם לא מוקצה ) בשבת, ע"ש.
 
קשה לי מאד לענות על זה...

קשה לי להתייחס לסוגיית מי שמעדיף במקום זמירות ודברי תורה - לצפות בכוכבים,
ואם זה מותר - זה ראוי?
 

אופירA

New member
מנהל
הסוגיה שונה

זו אינה סוגיית מי שמעדיף לצפות בכוכבים במקום זמירות ודברי תורה.

זו סוגיית מי שמעדיף במקום לשבת באפס מעשה בבית שבו דולקת טלוויזיה ואנשים מהלכים בו כביום חול רגיל, להעביר את זמנו במשהו שמעניין אותו.
לא מאחלת לאף אחד גורל של בדידות, מוגבלות, מגורים במקום מחלל שבת בלי טיפת אווירת קדושה, ועוד כמה חיות מסוג זה.
יש אנשים שלא יכולים לקרוא הרבה. יכולים לקרוא חצי שעה משהו תורני, בעיקר משהו קל, ואז נשארות 23.5 שעות שלא את כולן אפשר להעביר בשינה או באכילה.

לשיר זמירות לבד, בבית שלא מרגיש בו שיש להן שייכות - מי שמסוגל זה מקסים, אבל מאוד טבעי שאנשים לא מסוגלים.
אפילו בבית שומר השבת שלי, שבו מתארחים הבן והכלה, או אורחות חברות - אני לא מסוגלת לשיר בשבת. מה עוד שלא הכי פשוט להתחבר לזמירות השבת כאשר הן זרות לך, ולא מחוברות לאיזה משהו חם מהעבר שמזרים אליהן אהבה ועונג.

על הסבל של חוסר מעש וחוסר שייכות במצב של הפרעה כפייתית או רגשית אחרת - אני בכלל לא רוצה לדבר.
אז זה לא שלמישהו יש טענות כלפי אלוקים - הוא טוב ומיטיב ונותן לאנשים מה שהוא רוצה שיהיה להם, לטובתם. אבל אם מותר ובן אדם צריך את זה מכל מיני סיבות וחולות רעות - אז זה יותר מאשר ראוי. בשבילו.

לכן אנו מבררים אם מותר. אם מותר להרכיב פזל רצפה. אם מותר לעלות במוצ"ש על אוטובוס מחלל שבת. לא בשביל הכיף, או הראוי. אלא כי אין ברירה, אלא אם כן זה ממש אסור. אם מותר לשחק כדורגל, קלפים, מלחמה, שחמט, רמי, ברידג'. כל הדברים שנפש יהודי הומיה מזדעזעת מהן: "מה, ואם זה מותר, זה ראוי???".
אם מותר ללכת ברגל מערים אחרות לאיכילוב, לבילינסון, מבחינת מעבר מרשות לרשות. מי שלא צריך ללכת לשם, זה באמת לא ראוי שיעשה זאת...
אם מותר לצפות בטלוויזיה שהודלקה מערב שבת.

אנשים צריכים לשנות הרגלים באופן משמעותי מאוד, ואי אפשר לעשות את זה ביום אחד ובכל מצב ותנאי.
גם אין להם תנאים לקדושה ועונג שבת, וגם הם צריכים לוותר על הים והכדורגל והטיולים המשפחתיים ועל מועדון הלילה ועל המסעדות ועל החברה הצמודה - גם בשבת וגם ביום חול.
אז אם מותר (רק לא ראוי) לשחק קלפים, והם עדיין לא רגילים שאין הנאה במועדון לילה ובמסעדה ובים, אז מה כדאי שיעשו בשבת? יבהו בדיכאון בספר קודש שהם לא מצליחים בכלל להתרכז בו, ויהרהרו בעוגמה על החבר'ה המבלים בטיול, או יעסקו באיזה עיסוק שהם רגילים ליהנות בו ואין שום סיבה להפסיק אותו כי הוא לא אסור בשבת?
 


השבת הכנסתי ראשי ורובי בניסיון להבין אם מותר לעשות כושר עם מכשירים , ולא כי זה האידיאל.. אלא ה"לית ברירה" בדיוק כמו שכתבת.
לפטור אדם ב"לא ניתנו שבתות לישראל אלא שיעסקו בהם בתורה.." זאת אכזריות, אבל אף רב וגם המנהל היקר שלנו לא חשוד על כך חלילה , מסתמא הוא לא זכר [או מעולם לא ידע] במי המדובר ולכן ענה כך.
 
למעלה