שאלות בתאוריה בפסנתר

amiros

New member
שאלות בתאוריה בפסנתר

שלום לכולם, אשמח אם מישהו יסביר לי את ההבדל בין.. טוניקה - סקסטה-קורד T6 לבין טוניקה - קוורטה סקסטה-קורד T6/4 איך זה בעצם מתבטא בתווים עצמם. כרגע אני לומד על היפוכים. תודה רבה אמיר :)
 

lol girl

New member
מה ההבדל? אז ככה..

קודם כל זה בכל הכלים כמעט לא רק לפסנתר אלא גם גיטרה . טוניקה זה הצלילי שורש אם זה בסולם או באקורד (תקנו אותי אם אני טועה) באקורדים משולשים יש 3 מצבים מצב ראשון- בסיסי למשל ניקח אקורד מז'ור -דו מז'ור התווים שלו יהיו דו מי סול אז יש את ההיפוך הראשון שנקרא סקסטאקורד שהצלילי שורש עולה באוקטבה שהופך להיות הצלילי הכי גבוה באקורד מי סול דו וישנו את ההיפוך השלישי אני יודעת שקוראים לזה קוורטסקסט (ולא קוורטה סקסטה כמו שציינת- או שאפשר לקרוא לזה גם ככה לא יודעת) הוא שגם הצליל השני באקורד עולה באוקטבה למשל - סול דו מי אם לא מובן אתה מוזמן לשאול. אגב זה קיים באקורדים משולשים בלבד
 
רק קצת סדר...

קודם כל -- זה לא קיים רק באקורדים משולשים. שמעת על סקונדאקורד, לדוגמא? (היפוך של ספטאקורד). הדוגמא שנתת היא מבלבלת קצת לטעמי. בפשטות: מצב בסיסי של אקורד -- טוניקה-טרצה-קווינטה סקסט אקורד (או: היפוך ראשון) -- טרצה-קווינטה-טוניקה קוורטסקסט אקורד (או: היפוך שני) -- קווינטה-טוניקה-טרצה (טוניקה: צליל ראשון באקורד, טרצה: צליל שני באקורד, קווינטה: צליל שלישי באקורד). ניקח את הדוגמא הקודמת, אקורד דו מג'ור - דו מי סול אם כך, מצב בסיסי יהיה כמובן דו-מי-סול. סקסט אקורד \ היפוך ראשון יהיה מצב שבו לוקחים את צליל הטרצה ומעבירים אותו לבס. לפיכך, האקורד יהפוך ל- מי-סול-דו (הזזנו את המי, צליל הטרצה [הצליל השני] לבס, והמשכנו "כרגיל"). קוורטסקסט אקורד \ היפוך שני יהיה מצב שבו לוקחים את צליל הקווינטה ומעבירים אותו לבס. לפיכך, האקורד יהפוך ל- סול-דו-מי (הזזנו את הסול, צליל הקווינטה [הצליל השלילי] לבס, והמשכנו "כרגיל"). אני לא יודעת מה יותר ברור, אבל הקפצות של אוקטבה קצת מסבכות...
 

amiros

New member
תודה לשתיכן

בסוף אני עוד אבין את זה .. המורה שלי ממש נהדרת..אבל באמת.. קצת קשה לה להתבטא בכל מה שקשור לתאוריה..כי היא ממוצא רוסי.. תודה שוב אמיר:)
 

shykedmi2

New member
אמירוס, רק במידה ולא הבנת -

אנסה לפשט את זה יותר, כי (ואני מאוד מתנצל אם טעיתי בהערכה, באמת) אני חושב שהרמה התיאורטית שלך אינה גבוהה, וכתוצאה מכך, בצדק, אין הרבה סיכוי שתבין את ההסברים המנומקים והמפורטים של האנשים המלומדים כאן. ושוב, אני מציין שאם טעיתי בהערכה, אז אני מתנצל. בכל אופן, ניקח לדוגמא באמת את אקורד דו מז'ור (אני מקווה שאתה יודע ממה מורכבים האקורדים המז'וריים והמינוריים). תוויו הם דו, מי, סול. האקורד הוא דו מז'ור, ועל כן התו הראשון יהיה דו. לתו זה נקרא 1 (זוהי הדרגה של התו בתוך האקורד - אבל אם אתה לא מבין את זה, זה לא נורא). הלאה. אם נלך בסדר ישיר, נראה שלאחר 3 צעדים מדו, אנו מגיעים למי: דו(1), רה (2), מי (3). על כן, נקרא לו 3. וכן, אם נמשיך ללכת, נראה שלאחר 5 צעדים מדו, אנו מגיעים לסול: דו (1), רה (2), מי (3), פה (4), סול (5). אם כן, אקורד רגיל מורכב מדרגות 1,3,5. ההיפוכים למעשה נקבעים לפי הבאס של האקורד אותו אתה מנגן. האקורד בהחלט יכול להישאר דו, מי, סול, על כל צורותיו, אך כל צליל תחתון לו (בס) שתנגן יחד איתו, ישנה את צבעו, ואלו הם ההיפוכים אשר אתה מדבר עליהם. כמובן שההיפוכים במסגרת זו יכולים אך ורק לבוא לידי ביטוי בדרגות 1,3,5. אם כן, כאשר הדרגה ה-1 (דו) נמצאת בבס, ההיפוך הוא מז'ור רגיל (או אם תרצה, אין היפוך). ההיפוך השני, הוא כאשר הדרגה ה-3 (מי) נמצאת בבס, וההיפוך הוא הסקסט אקורד. ההיפוך השלישי, הוא כאשר הדרגה ה-5 (סול) נמצאת בבס, וההיפוך הוא הקוורט-סקסט אקורד. את ההסברים לשמותיהם של ההיפוכים רשם ברוב חוכמתו גיל דקל, הלא הוא, STAGADISH. :)
 

lol girl

New member
אמממ

כן התבלבלתי םפשוט הייתי בטוחה שהיא מתכוונת לאקורידם משולשים בלבד אני יודעת מה זה סקונדאקורד פשוט זה חומר קצת יותר מתקדם ואל רציתי לסבך אותה :) אני הבנאדם היחיד שאוקטבות לא מבלבלות אותו?
 
הממממממ!

את אומרת את זה באופן אבסולוטי. זה לא נשמע כמו הימנעות מלבלבל, אלא פשוט כמו טעות... מי שרק מתחיל את החומר של היפוכים יסתבך עם כל החישובים האלה. בחרתי את השיטה הפשוטה שאני יודעת שעברה אצלי בכיתה (וזאת כיתה עם ילדים שמסתבכים מהר מאוד עם חומר קל) בצורה הכי מוצלחת.
 
בכל זאת כדאי גם להסביר ש

זה לא ממש משנה כמה פעמים יבואו הדו והמי מעל הסול ובאיזה סדר, זה עדיין יהיה קורטסקסט
 
ארר...

הייתי פדנטית בקשר לסדר? לא חשוב, מה שמשנה הוא התו שבבס (ואיזה תווים נוספים יש, אך לא סדרם).
 
בכל זאת כדאי גם להסביר ש

זה לא ממש משנה כמה פעמים יבואו הדו והמי מעל הסול ובאיזה סדר, זה עדיין יהיה קורטסקסט
 

דוייק

New member
למרות שהבס...

הוא הגורם העיקרי בשינוי ה"אווירה" של האקורד, מצב הסופרןעדיין מאוד מאוד משנה, אז לתו שיהיה בסופרן ישנה חשיבות. ולא רק להיפוך.
 

StagaDish

New member
אם אוכל להוסיף...

יש גם כמובן משמעות לשמות של ההיפוכים.. שיכולים אולי לעזור לזכור את כל הסיפור. למה הסקסט קורד נקרא ככה בכלל..? - מכיוון שהמרווח שנוצר בין הבס החדש שבאקורד (בדוגמתנו : מי, סול, דו) לבין הסופראן, ישנה סקסטה קטנה ומכאן שמו של האקורד - T6, סקסטה קורד. והקווארט-סקסטה קורד בנוי על אותו העיקרון, רק שהפעם, המרווח שנוצר בין הבס החדש (בדוגמתנו : סול, דו, מי) לבין טוניקת האקורד הינו קוורטה, והמרווח שבין הבס החדש לסופראן, הינו סקסטה גדולה. ומכאן שמו של האקורד - T46, קוורט-סקסטה קורד. ניתן להשתמש בשיטה זו כדי להבדיל בין המרווחים כאשר הם כתובים. בעזרת תירגול, העניין ניהיה פשוט מאד עם הזמן.
 

StagaDish

New member
נ.ב

זה כמובן תלוי בטיב האקורד, כלומר.. אם הוא מנוגן\כתוב כטריאד פשוט (כלומר, בסיסי - 1,3,5) או פתוח ומהורמן לפי החוקים. הדרך הפשוטה ביותר לראות את ההבדלים בין ההיפוכים היא בטריאדים, ולאחר מכן לפנות ולפתוח אותם כראוי על הכלי (בין אם זה פסנתר, גיטרה, בס וכו'...)
 
נראה לי

שזה מסבך, ענייני הסברי המרווחים. הרי ברור שיש לשמות שלהם סיבה... מי אמר שלא?
 
למעלה